تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۸۰۴۶۹
دوره آموزشی پدافند غیرعامل گشایش یافت

سردار جلالی: شورای پدافند غیرعامل در همه وزارتخانه‌ها تشکیل شده است


مراسم افتتاحیه دوره آموزشی پدافند غیرعامل از سوی سازمان بسیج ادارات، کارخانه‌ها و اصناف با حضور سردار سلیمانی، معاون هماهنگ‌کننده نیروی مقاومت بسیج و سردار جلالی مسوول سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسوول سازمان پدافند غیرعامل کشور در این مراسم با بیان این که آن چه در ذهن ما از جنگ وجود دارد معمولا همان دفاع مقدس است، اظهار کرد: دفاع مقدس حدود 17 سال پیش انجام شد و در این مدت در دنیا تحولات زیادی در جنگ‌ها اتفاق افتاده است و رشد و تغییراتی کرده‌اند که با جنگ‌های قبلی متفاوت شده‌اند.

جلالی جنگ‌ها را دارای چهار نسل دانست و گفت: جنگ نسل سوم همان دفاع مقدس خودمان است.

وی در ادامه استفاده تقریبا صددرصدی از مهمات هوشمند و تخصصی را از جمله ویژگی‌های نسل چهارم جنگ برشمرد و افزود: در جنگ‌های نسل چهارم، سه بخش روانی، اطلاعاتی و فناوری IT به صحنه آمدند و توانمندی‌ها را کاملا تغییر دادند.

جلالی با بیان این که یکی از شاخص‌های پیروزی در جنگ نسل چهارم، تعویض نظام سیاسی است، تصریح کرد: در این نسل از جنگ تصرف خاک ممکن است یک وسیله باشد؛ ولی هدف نهایی نیست. با توجه به این که نظام سیاسی وابسته به مردم است؛ بنابراین اگر تعادل اداره مردم را بهم بزنیم دشمن به هدف خود رسیده است.

وی با تاکید بر این که اقدام نظامی یعنی دفاع عامل با دشمن کار سختی است، اظهار کرد: توان نظامی ما در برابر آمریکایی‌ها از مفهومی به نام عدم تقارن یا عدم تعادل برخوردار است؛ بنابراین در اینجا دفاع غیرعامل در کنار دفاع عامل مطرح می‌شود؛ یعنی در برابر تهدیدات از مدلی استفاده می‌کنیم که در آن اسلحه و توپ و تفنگ نباشد.

مسوول سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: مفهوم دفاع غیرعامل فقط اقدامات مهندسی نیست. در این مدل می‌خواهیم نظام سیاسی کشور را به وسیله اقداماتی غیر از اقدامات نظامی پایدارتر کنیم و آسیب‌پذیری‌های آن را کاهش دهیم.

جلالی کاهش آسیب‌پذیری در چهار بخش حکومت، دولت، زیرساخت‌ها، مردم و بخش دفاع را حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: مراقبت از تاسیسات و پی‌گیری تجهیزات و مدیریت بحران ناشی از جنگ با استفاده از ظرفیت‌های بسیج از جمله اهداف پدافند غیرعامل است.

وی در ادامه افراد را در شرایط جنگ به سه دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول کسانی هستند که به مناطق امن پناه می‌برند و دسته دوم ستون پنجم هستند که البته تعداد آنها کم است؛ ولی وجود دارند. عده‌ای هم مثل بسیج باید در صحنه بایستد و کشور را اداره کند؛ چراکه بسیج مسئول اداره کشور به طور غیرمستقیم در تمام صحنه‌هاست.

جلالی در ادامه تشکیل شورای پدافند غیرعامل در استان‌ها با مسئولیت استانداران را از اقدامات انجام شده در این زمینه عنوان کرد و افزود: در این شوراها کارگروههای مختلف برگزار می‌شود که بسیج در همه آن‌ها حضور دارد. این شوراها تا کنون در پنج استان تشکیل شده و در بقیه استان‌ها هم در حال پی‌گیری آن هستیم. وی ادامه داد: شورایی در وزارتخانه‌ها به نام شورای پدافند غیرعامل با مسئولیت وزیر و عضویت بسیج در همه آن‌ها تشکیل شده است.

جلالی هم‌چنین پنج کارکرد اساسی را برای بسیج برشمرد و گفت: کارکرد اول، دشمن‌شناسی تخصصی و شناسایی تهدیدات و آسیب‌ها در دستگاه‌های مختلف و کارکرد دوم مشارکت در شورای پدافند غیرعامل است که برای این منظور اقداماتی انجام شده؛ از جمله این که امسال حدود 45هزار مدرسه در سراسر کشور مانور پدافند غیرعامل انجام دادند.

وی مدیریت در شرایط بحران و نیز فرهنگ‌سازی و آموزش و اطلاع‌رسانی را از دیگر کارکردهای بسیج عنوان کرد و افزود: کارکرد پنجم بسیج کمک به برقراری امنیت و حفاظت اطلاعات است.

جلالی با بیان این که یکی از مسائلی که دشمن به دنبال آن است استفاده از ستون پنجم و عناصر خودفروخته ی داخلی است، تصریح کرد: مسئولیت رسمی کار حفاظت اطلاعات در دستگاه‌های مختلف به عهده حراست همان دستگاه‌هاست؛ ولی بسیج هم باید در این امر کمک کند.

وی مفهوم دیگر در پدافند غیرعامل را دفاع غیرنظامی دانست و اظهار کرد: دفاع غیرنظامی در زمان قبل از انقلاب سازمانی داشته و بعد از انقلاب در بسیج ادغام شده است.

مسوول سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان با بیان این که خود رهبری گفته‌اند سیاست‌های کلی نظام سیاست‌های رهبری است، اظهار کرد: سیاست‌های کلی کشور درباره پدافند غیرعامل در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده و برای بررسی به رهبر تقدیم شده است تا ایشان پس از بررسی‌های لازم این سیاست‌ها را ابلاغ کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات