تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۸۰۴۹۴
سخنگوی دولت:

برخی جریان‌های سیاسی پشت پرده قطع گاز ترکمنستان بودند

اشاره: سخنگوی دولت درباره پشت پرده قطعی گاز ترکمنستان اظهار کرد: کسانی که نفع اقتصادی و شراکت مالی با کشور ترکمنستان دارند در سرمای بی‌سابقه و گسترده چند روز گذشته برای رسیدن به اهداف سیاسی و منافع شخصی سعی کردند از طریق قطع شدن گاز ترکمنستان به مردم فشار وارد کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، غلامحسین الهام که دوشنبه شب در مدرسه علمیه معصومیه قم سخن می‌گفت، با اشاره به نزدیک بودن بیست و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: باید قدر این انقلاب را بشناسیم و عظمت این واقعه بزرگ را درک کنیم.

وی افزود: ما باید بتوانیم مسیر انقلاب اسلامی را تا نقطه اوج و تعالی آن که همان ظهور حضرت حجت(عج) است تداوم ببخشیم.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به رابطه و جایگاه سازمان‌ها و نهادهای حاکمیت در جامعه، جایگاه مجلس شورای اسلامی را حساس و ممتاز برشمرد و افزود: مجلس یکی از ارکان مهمی است که در قانون اساسی و نظام به آن توجه ویژه‌ای شده است.

وی با اشاره به عدم وضع شرایط اختصاصی برای کاندیداها و نمایندگان مجلس تصریح کرد: آنچه در انتخابات مجلس دیده شده این است که مردم افرادی را برای حضور در مجلس انتخاب می‌کنند، اما شرایط اختصاصی برای این افراد مشخص نشده است.

الهام عدم همکاری بین مجلس و دولت را بدترین وضعیت در حاکمیت کشور دانست و ادامه داد: اگر چالش‌های سیاسی و نظری بین مجلس و دولت وجود داشته باشد امور اجرایی کشور دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شود.

وزیر دادگستری با اشاره به برخی مسائل مورد اختلاف بین دولت و مجلس از جمله تغییر ساعت رسمی کشور، ادغام و انحلال برخی شوراهای کشور و... تصریح کرد: حل اختلاف بین قوا با رهبری است و اگر بخواهیم مرتباً برای حل این گونه اختلاف‌ها سراغ رهبری برویم ممکن است عواقب ناگواری داشته باشد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: باید با توجه به اختیارات دولت و مطالبات مردم مسائل را به شکلی مدیریت کرد که وفاق مبنایی بین ارکان نظام به وجود آید و این وفاق در گرو تصمیمات مردم است.

وزیر دادگستری افزود: مردم با انتظارات و توقعاتی به آقای احمدی‌نژاد رأی دادند و کاری به پیچیدگی‌های ساختاری بین مجلس و دولت ندارند.

وی تشکیل دولت را منوط به تصویب مجلس دانست و یادآور شد: مجلس شورای اسلامی برای اولین بار یکباره به 4 وزیر پیشنهادی رأی اعتماد نداد و این باعث شد تا طولانی‌ترین پروسه در تعیین وزرا سپری شود.

وی با بیان اینکه مطالبات گاز، آب، برق، امنیت، راه‌های دسترسی و...حق مردم است، افزود: ما نباید مردم را گرفتار مناقشات خودمان بکنیم.

الهام در ادامه با اشاره به برخی ویژگی‌های مدیریتی و اخلاقی رئیس جمهور، شجاعت ویژه و اعتماد به نفس بالا را یکی از این ویژگی‌ها برشمرد و افزود: درون بافت پنهان سازمان مدیریت کسانی برنامه‌ریزی می‌کردند که از جای دیگری خط می‌گرفتند و هیچ کسی جرات ورود به این حریم را نداشت.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ها و تصمیمات دولت نیاز به برنامه‌ریزی‌های شجاعانه دارد، خاطرنشان کرد: اگر مقهور سیستم‌های ناکارآمد باشیم نه تنها در برخی موارد به ما کمک نمی شود بلکه در کارها ممانعت می‌شود.

سخنگوی دولت یادآور شد: کنترل‌ها، سوال‌ها، استیضاح‌ها، مطالبات نمایندگان از وزرا و... باید با یک جهت گیری منسجم پیش رود.

وزیر دادگستری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برنامه‌ریزی های دقیق،استفاده بهینه از منابع را سبب می‌شود، اظهار داشت: قانون اساسی مدیریت منابع مالی و انسانی را در اختیار رئیس جمهوری قرار داده است، این در حالی است که بودجه‌ای که از طریق لایحه به مجلس ارائه می‌شود در آنجا تغییرات محتوایی مختلفی پیدا می‌کند.

وی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدت‌هاست این انتقاد را بیان می‌کنند که بودجه دولت تورم زاست. دولت نیز برای خود جواب‌هایی دارد؛ از جمله اینکه انتظار دارد بودجه‌ای که به مجلس ارائه می‌شود با کمترین تغییرات به تصویب نمایندگان برسد.

الهام در ادامه برداشت یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار از حساب ذخیره ارزی توسط مجلس شورای اسلامی جهت گازرسانی به روستاها را خلاف مقررات قانونی دانست و افزود: مجلس بدون اطلاع دولت با ارائه طرحی اقدام به برداشت این مقدار پول کرده و اگر این مقدار پول وارد عرصه بازار شود چه کسی پاسخگوی این تورم می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: این جریانات و مسائل مشابه آن باعث می‌شود که برخی رسانه‌ها رئیس جمهوری را به عنوان یک فرد دیکتاتور معرفی کنند در صورتی رئیس جمهور در صدد است تا بار ناخواسته‌ای از تورم به مردم تحمیل نشود.

سخنگوی دولت عدول از برخی مقررات ساختاری را خطرناک توصیف کرد و افزود: مجلس و دولت باید با کارشناسی، همراهی و تعامل بیشتر مشکلات جامعه را برطرف سازند.

الهام افزود: با روی کارآمدن دولت نهم مردم با امید به گفتمان انقلاب برگشتند و احمدی‌نژاد آرمان‌های امام راحل، عدالت گرد گرفته و روحیه تواضع و ارزش‌گذاری را احیا کرد.

وی تصریح کرد: مطالبه حق مردم است اما از نظر گفتمان عمومی، مطالبه بزرگ ما تقویت انقلاب اسلامی و ارزش‌های اسلامی است.

سخنگوی دولت گفت: برخی‌ها گفته بودند که هزینه کردن برای بحث هسته‌ای خودش منکر است ولی ما می‌گوئیم مگر برای عزت و شرف انقلاب هزینه کردن مشکلی دارد. مگر امام حسین(ع) برای اسلام هزینه نکرد.

وی شرایط کنونی انقلاب را بهتر از شرایط اوایل انقلاب عنوان کرد و گفت: دامنه حرکت و جوشش و قدرت این نظام در حال حاضر فرا مرزی است.

الهام با بیان اینکه امید دشمنان این است که این گفتمان انقلاب شکسته شود، به صدور قطعنامه‌های مختلف علیه ایران اشاره کرد و افزود: این قطعنامه‌ها پیش از آنکه تأثیر اقتصادی داشته باشد کمک کرد تا مسیر ما طی شود و به نقطه لازم پیروزی رسیدیم.

وزیر دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا دولت در انتخابات مجلس شورای اسلامی از لیست خاصی از نمایندگان حمایت می‌کند، اظهار کرد: دولت اصولا در انتخابات به این شکل مداخله‌ای ندارد و به صورت یک جریان حزبی وارد انتخابات نمی‌شود.

وی افزود: هرچند که دولت سعی دارد اجرائیات انتخابات را به خوبی مدیریت کند اما برخی‌ها منتظرند دولت به این سمت‌ها کشیده شود تا آنها یک فضای تبلیغی علیه دولت ایجاد کنند.

الهام گفت: مجلس پیشرو و قوی می‌تواند عصاره مردم باشد و اگر در این انتخابات از گفتمان دینی فاصله بگیریم بذری که دشمنان پاشیده‌اند ممکن است به آفت تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در انتخابات مجلس هشتم فضای رقابتی جدی، سنگین و آزاد را شاهد خواهیم بود، یادآور شد: این فضای رقابتی باید با شعور و آگاهی‌های عمیق سیاسی مردم همراه باشد.

سخنگوی دولت ادامه داد: مخالفین دولت انگیزه جدی برای حضور در مجلس هشتم شورای اسلامی دارند و کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری از رقبای سیاسی خود شکست خورده‌اند برگشت به دولت دهم را از مسیر مجلس هشتم ممکن می‌دانند.

الهام تأکید کرد: در این انتخابات شاهد یک جنگ سرد تبلیغی از سوی مخالفان و دشمنان خواهیم بود.

وزیر دادگستری همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا دولت از ابزارهای رسانه‌ای به خوبی استفاده نمی‌کند، افزود: امروز تبلیغات برای بقا یا سرنگونی یک دولت نقشی مهمتر از یک جنگ را ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: در مجلس پنجم و دولت قبلی شاهد بودیم که وقتی بحث قانون مطبوعات مطرح شد همان‌هایی که داعیه‌دار قانون مداری را داشتند با استفاده از ابزار رسانه‌ای در جریان شورشی در حد جنگ با نظام پیش آمدند.

الهام گفت: یا جریان 18 تیر که خاستگاه آن جنگ تبلیغاتی بود و از سوی کسانی که در دولت مسئولیت داشتند هدایت می‌شد تا قانون مطبوعات تغییر نکند. این افراد در آن زمان حجم عظیمی از رسانه‌های زنجیره‌ای به راه انداخته‌اند که در بسیاری از جاها حتی به مخالفت با نظام پرداختند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت نهم از این جهت دستش خالی بود، تصریح کرد: عده‌ای از دوستان اصولگرای ما نیز ترجیح دادند منتقد دولت باشند برای مثال حوزه‌های تخریبی غیرمنصفانه در بخش صدا به صورت قوی‌تر و در حوزه سیما هم به صورت متنوع وجود دارد، این در حالی است که طبق قانون صداوسیما نسبت به دولت مسئولیت دارد ولی این رسانه نقش و سهم دولت را ایفا نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مخالفین دولت از طریق ابزار رسانه خوبی‌های دولت را زشت جلوه می‌دهند.

الهام ادامه داد: عموم مردم باید وارد صحنه شوند تا ضعف رسانه‌ای را کارشناسی‌تر بررسی کنند و من در همین جا اعلام می‌کنم همه آنهایی که توانایی فکری و قلمی دارند در حوزه‌های فکری و عرصه‌های سیاسی وارد شوند.

وی افزود: در حال حاضر احمدی‌نژاد با تعاملات و ارتباطاتش یک رسانه داخلی و بین‌المللی است.

وزیر دادگستری درباره پشت پرده قطعی گاز ترکمنستان به ایران در روزهای گذشته اظهار کرد: کسانی که نفع اقتصادی و شراکت مالی با کشور ترکمنستان دارند در سرمای بی‌سابقه و گسترده چند روز گذشته برای رسیدن به اهداف سیاسی و منافع شخصی سعی کردند از طریق قطع شدن گاز ترکمنستان به مردم فشار وارد کنند.

وی افزود: این افراد بعد از قطع شدن گاز به نحوی وارد رایزنی شدند که مشکل را حل کنند و دستگاه های اطلاعاتی در حال پیگیری این مسئله هستند.

الهام افزود: ما از این افراد می‌خواهیم به خاطر منافع مالی و سیاسی، منافع ملی را قربانی نکنند.

سخنگوی دولت همچنین درباره روند رسیدگی پرونده موسویان گفت: در هر کشوری تماس با بیگانگان تعریفی دارد و طبق بررسی‌ها و گزارشات وزارت اطلاعات ارتباطاتی خارج از سیستم و نظام بین موسویان با خارجی‌ها وجود داشته و در این زمینه پرونده‌ای تشکیل و به دستگاه‌های قضایی ارسال شد.

وی افزود: در نحوه رسیدگی این پرونده نگرانی‌هایی وجود داشت. اینکه برخی افراد ذی‌نفوذ با قاضی پرونده تماس گرفتند و گفتند که مذاکرات موسویان با خارجی‌ها در چارچوب بوده، خوب است اما اینکه از چند کانال قاضی پرونده را در یک جریان فشاری هدایت کنند که به نحوه رسیدگی به پرونده خدشه وارد شود، درست نیست.

الهام تصریح کرد: قاضی بر این پرونده تصمیم گرفت اما برخی رسانه‌ها این تصمیم را به صورت غلطی اطلاع رسانی کردند.

وزیر دادگستری از به جریان افتادن دوباره پرونده موسویان در دادسرا خبر داد و افزود: با بررسی دادستانی به عنوان نماینده مدعی‌العموم مردم، در این پرونده اشکالات شکلی وجود داشت که برای رسیدگی دقیق آن به بازپرسی ارجاع گردید.

الهام با بیان اینکه دولت برای نخبگان داخلی گوشی شنوا دارد، تصریح کرد: در جلسه اقتصاددانان با رئیس جمهوری، احمدی‌نژاد چند سوال کلیدی در مورد چگونگی استفاده از منابع نفتی و... از اقتصاددانان پرسیده بود و اکنون نیز منتظر جواب آنهاست.

وی افزود: نخبگان جامعه باید مسائل مختلف جامعه را بررسی و برای حل آنها طرح پیشنهاد و ارائه کنند تا روند رشد اقتصادی جامعه سرعت بیشتری به خود گیرد.

وزیر دادگستری درباره وجود یا عدم وجود شبکه مافیایی در کشور و نحوه برخورد با این شبکه‌ها گفت: دولت هر جا سرنخی از شبکه مافیایی دیده با آنها برخورد کرد اما نمی‌توانم ادعا کنم که جای کشف نشده مافیا وجود ندارد.

الهام بر لزوم عمق نگری قوه قضاییه در رسیدگی سریع پرونده‌ها و مجازات شبکه‌های مافیایی تأکید کرد و گفت: گاهی اوقات دستگاه‌های نظارتی زیرنظر قوه قضاییه از این جهت مزاحمت‌ها و مشکلاتی برای دولت به وجود می‌آورند؛ برای مثال دیوان عدالت اداری در یکی از پرونده‌هایی که افرادی به اسم کارهای فرهنگی میلیاردها تومان پول را تملک شخصی کردند، با دولت همکاری نکرد.

الهام در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برخی اقدامات دولت در دو سال گذشته اظهار کرد: به رغم اینکه پیش‌بینی 8 درصد رشد اقتصادی غیرکارشناسی است ولی دولت بیش از این رقم را به دست آورده است.

وی گفت: در سایر بخش‌ها نیز از نظر تولید، اشتغال، حجم صادرات، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و... شاخص‌های دولت مثبت است.

وزیر دادگستری با بیان اینکه امروز همه مردم از دولت مطالبه می‌کنند، افزود: در گذشته مردم مطالبات خودشان را ابراز نمی‌کردند اما اکنون حجم گفتن‌ها، مطالبات، امیدها برای رفع مشکلات و آزادی بیان مشکلات بیشتر شده است.

الهام تصریح کرد: دولت ضمن اجرای برنامه‌های کوتاه مدت برای اقشار مختلف مردم، برنامه‌های بلند مدتی نیز در دستور کار دارد که در شورای عالی راهبردی در حال پیگیری است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات