تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۳  ، 
کد خبر : ۸۰۷۶۹
استراو : حق ماست، بگوییم باید با فلانی یا بهمانی کار کنیم

رایس: از شجاعت آیة الله سیستانی بسیار متعجبیم

اشاره: گروه سیاسی: وزیران خارجه آمریکا و انگلیس بدون گرفتن نتیجه مشخصی به سفر غیرمترقبه خود به عراق پایان دادند. کاندولیزا و جک استراو که به طور غیرمترقبه وارد عراق شده بودند، مذاکرات فشرده ای را با مقامهای عراقی آغاز کردند و از آنها خواستند تا روند تشکیل دولت جدید این کشور را تسریع کنند اما بنظر می رسد در این هدف خود به نتیجه مشخصی نرسیده اند. دیدار غیرمترقبه وزیران خارجه انگلیس و آمریکا در حالی صورت می گیرد که احزاب شیعه عراق که اکثریت پارلمان را در اختیار دارند از رهبران آمریکایی خواسته اند تا در امور داخلی عراق مداخله نکنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، استراو گفت: "آمریکا بیش از 2 هزار نیرویش را در عراق از دست داده است و ما نیز بیش از صد سرباز خود را در راه جنگ عراق دادیم و اکنون این حق ما است که بگوییم باید بتوانیم با فلانی یا بهمانی کار کنیم." این سفر سومین سفر رایس و چهارمین سفر استراو به عراق در سال میلادی جاری بود.

کنفرانس خبری در بغداد
کاندولیزا رایس و جک استراو در یک کنفرانس خبری در بغداد، بر ضرورت تشکیل هرچه سریعتر دولت یکپارچه ملی در عراق تأکید کردند.
به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، کاندولیزا رایس، وزیرخارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی مشترک با جک استراو، همتای انگلیسیش در بغداد با تأکید بر تشکیل هر چه سریعتر دولت جدید در عراق اظهارداشت که مسأله تعیین نخست وزیر عراق بر عهده مردم این کشور است و آنها باید زودتر در این خصوص تصمیم گیری کنند.
رایس در این کنفرانس ادعا کرد: هدف از سفرش به عراق ارسال پیام جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا به رهبران عراقی مبنی بر تشکیل هرچه سریعتر دولتی یکپارچه است.
رایس در ادامه موضعگیری آیة الله سیستانی را در خصوص اوضاع عراق ستود و گفت: ما از شجاعت و شیوه برخورد آیة الله سیستانی در اداره امور عراق بسیار متعجب هستیم.
جک استراو نیز هدف از سفرش به عراق را تشویق احزاب سیاسی این کشور در تشکیل دولت عنوان کرد و افزود: از ماه نوامبر تا به حال این چهارمین سفر من به عراق بوده است که پیشبرد روند سیاسی عراق اهمیت زیادی داشته است.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا سفرش به عراق به منزله دخالت در امور داخلی این کشور است، ادعا کرد: این مسأله دخالت در حاکمیت عراق نیست، ما معتقدیم نیروهای آمریکایی و انگلیسی تنها بمنظور آزادسازی عراق جان داده اند. ما کاری جز حمایت انجام ندادیم.
استراو اظهارداشت: ما نمی گوییم که باید یک نخست وزیر جادویی داشته باشیم که بتواند به حل مشکلات بپردازد، اما معتقدیم حق داریم با افرادی که مسؤول تشکیل دولت هستند، تعامل داشته باشیم.
رایس نیز گفت: ما با تمامی رهبران عراق درباره تشکیل دولت صحبت کردیم که بدنبال آن وزارتخانه های کشور و دفاع نیز تشکیل می شوند که وظیفه حفظ امنیت را بر عهده دارند. ما مطمئن هستیم اولین مسأله جدی که دولت عراق به آن می پردازد تشکیل دو وزارت خانه فوق، حل مسایل طایفه ای، استقرار امنیت، آموزش نیروهای امنیتی و تجهیز آنهاست.
در همین حال آسوشیتدپرس گزارش کرد: وزیرخارجه آمریکا در سفر غیر منتظره خود به عراق به گونه ای محتاطانه بیان داشت که آمریکا قصد دخالت در روند دموکراتیک عراق را ندارد اما در عین حال به کرات به ابراهیم الجعفری، نخست وزیر عراق، ناکامی دولتش در امر سازماندهی یک دولت اتحاد ملی را گوشزد کرد.
رئیس جمهور آمریکا آشکارا به مخالفت از انتصاب الجعفری برای دور دوم نخست وزیری پرداخته است.
این در حالی است که دخالتهای آشکار و پنهان آمریکا در امور عراق در هفته های اخیر با اعمال نظرهای خلیل زاد، سفیر این کشور در بغداد به اوج خود رسیده و موجب واکنشهای منفی مردم و مقامات عراقی نیز شده است.
وزرای خارجه انگلیس و آمریکا همچنین گفتند که در خلال مذاکراتشان هیچ جدول زمانی را برای تشکیل دولت عراق تعیین نمی کنند.
چندی پیش مقامات شیعه گفتند که زلمای خلیل زاد، سفیر آمریکا در عراق با سران گروههای سیاسی اصلی این کشور گفتگو کرده و نامه ای را به آنها تحویل داده است با این مضمون که جورج بوش از نخست وزیری الجعفری ابراز نارضایتی کرده است.
رایس و استراو در جریان دیدار خود با الجعفری با خشکی و سردی برای عکاسها و خبرنگاران ژست گرفتند و رایس هنگام گفتگو با نخست وزیر عراق برای دقایقی رنجور بنظر می رسید.
وزیرخارجه آمریکا تصریح کرد: در این روند دو بخش حایز اهمیت است یکی اینکه شما فردی را نامزد معرفی می کنید و دیگری آنکه فردی باید قادر به تشکیل دولت اتحاد ملی باشد که البته الجعفری تاکنون موفق به انجام این کار نشده است.
نشست رایس و استراو با مقامات عالی رتبه عراقی این بار در فضایی خصوصی انجام شد و از مشاوران سیاسی که به طور گسترده در این نشستها شرکت می کردند، خبری نبود.
رایس و استراو به طور کاملاً شفافی اظهارداشتند: صبر واشنگتن و لندن بخاطر ایجاد تأخیر (در روند تشکیل دولت عراق) بسر آمده است.
برخی تحلیلگران مستقل معتقدند، روند رخدادها در عراق به گونه ای بر خلاف انتظارات و خواسته های کاخ سفید بوده که اکنون موجب نارضایتی آشکار و به ستوه آمدن آنها از وضعیت جاری شده است.
هرچند رایس وزیرخارجه آمریکا هفته گذشته در سفر جنجالی خود به انگلیس، برای نخستین بار، لب به اعتراف گشود و از "هزاران اشتباه" آمریکا در عراق سخن گفت اما بنظر می رسد، فرافکنی این مشکلات و نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی سیاستمداران عراقی به نوعی استراتژی جدید کاخ سفید برای توجیه افکار عمومی در خصوص اقدامات نادرست غرب در این کشور تحت اشغال باشد.
در همین حال عدنان الدولیمی از سیاستمداران سنی عرب، مشکلات عراق به طور کلی، دغدغه های امنیتی و تسریع در امر تشکیل دولت را از جمله سرفصلهای مذاکرات رایس و استراو با مقامات عراق بر شمرد.
الدولیمی در پاسخ به اینکه آیا بحث نامزدی الجعفری برای نخست وزیری را به بحث گذاشته اند یا خیر، گفت: ما در مورد همه چیز بحث کردیم.
در همین حال هوشیار زیباری، وزیرخارجه عراق در مصاحبه با برنامه Late Edition در شبکه سی.ان.ان بیان داشت: به عقید من تنها راه از میان برداشتن بن بست سیاسی رجوع به پارلمان و تشکیل مجلس نمایندگان مرکب از 275 نماینده است. آنگاه گامی جلوتر گذاشته و بحث نخست وزیری را حل می کنیم.
‌ ژنرال زینی استعفای رامسفلد را خواستار شد
یک سناتور جمهوریخواه آمریکا نسبت به عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق قبل از دستیابی به پیروزی کامل هشدار داد و گفت: اگر با شکست مواجه شویم، عواقب آن گریبانگیر خاورمیانه خواهد شد و سرانجام بدی خواهیم داشت.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی المحیط، جان مک کین سناتور جمهوریخواه آمریکا در گفتگو با شبکه ان.بی. سی، گفت: شکست عواقب بدی به دنبال خواهد داشت، اما پیامدهای پیروزی بسیار بیشتر و بزرگتر است. ژنرال آنتونی زینی، ژنرال برجسته آمریکایی نیز خواهان استعفای دونالد رامسفلد، وزیر دفاع آمریکا شد.
وی در گفتگو با شبکه ان.بی.سی با اشاره به سلسله اشتباهات سیاستهای آمریکا در عراق گفت: این اشتباهات، اشتباهات استراتژیکی بوده که در نتیجه سیاستهای واشنگتن درعراق رخ داده است.
‌ وزیر کشور دولت جدید
خبرگزاری عراق به نقل از مقامات آگاه گزارش داد: سید عبدالعزیز حکیم به قاسم داوود از اعضای فهرست ائتلاف یکپارچه وعده نامزدی برای احراز پست وزارت کشور را در دولت آینده داده است.
به گزارش ایسنا، این خبرگزاری به نقل از مقامات یاد شده ادامه داد: قاسم داوود با وجود روابط متشنجی که با وزیر کشور دولت ایاد علاوی داشته است از روابط خوبی با سید عبدالعزیز حکیم، رئیس فهرست ائتلاف یکپارچه برخوردار است.
افشاگری نظامی آمریکایی
از سوی دیگر روزنامه تورنتو چاپ کانادا به نقل از یک سرباز آمریکایی فاش کرد: سربازان آمریکایی سر یک عراقی را بعنوان توپ فوتبال مورد استفاده قرار دادند.
این سرباز آمریکایی در اعترافاتش در مقابل کمیسیون امور پناهندگان در شهر تورنتو کانادا اظهارداشت: به دلیل جنایاتی که ارتش آمریکا در عراق انجام می داد از محل خدمتش فرار کرده است.
این سرباز آمریکایی که متأهل و دارای چهار فرزند است، ادامه داد: زمانی که در آوریل 2003 به عراق منتقل شدم بر این باور بودم که سلاحهای کشتار جمعی، کشور و خانواده ام را تهدید می کرد.
وی افزود: زمانی سربازانی را دیدم که سر یک قربانی عراقی را از تنش جدا کرده و از آن بعنوان توپ فوتبال استفاده می کردند.
وی که بعد از مدتی خدمت در عراق دچار مشکلات روحی شده است، آمریکا را یک "دشمن" توصیف کرده و اظهارداشت: هدف از حمله آمریکا به عراق دستیابی به منابع نفتی این کشور است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات