تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۶  ، 
کد خبر : ۸۲۹۶۴

تحلیل سیاسی هفته


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
ماه شعبان که به نیمه می رسد دل ها طوفانی و چشم ها دریایی می شوند. لب ها دعاخوان و دیدگان به افق انتظار گره می خورند. دست ها از آستین نیاز در می آیند و به سوی آسمان پر می کشند. از بیکران هجران نوای امید به گوش می رسد گویی صاعقه ندا می دهد که گاه هجران به پایان رسیده و یار خواهد آمد.
کاروان بشریت این روزها خسته و درمانده تر از همیشه راه خویش را در طوفان حوادث گم کرده و در انتظار دست هدایتگری است که او را از گمراهی برهاند و سرمنزل مقصود را به او نشان دهد. بشریت قرن حاضر همچون خاک تشنه در انتظار ابر رحمت است و دشت امید برای آمدن قطره ای باران لحظه شماری می کند.
امروز بیش از هر زمان دیگری جهان در انتظار مصلحی است که جهانیان را از ورطه گمراهی به سوی روشنایی هدایت کند. ما نیز که نقش دولت عشق از ازل در نگین سینه مان جا گرفته و غبار مهر او بر دل هایمان درآمده در انتظار ظهور نجاتبخش مهربانی هستیم که اگر بیاید بنای ظلم را درهم می ریزد و ستارگان در پای او به کرنش درمی آیند. ما را هوای کسی در سر است که بهتر از هزاران خورشید است .
ما را با مهدی از ازل عهدی است و یقین داریم که طلوع دولت خورشید نزدیک است ولی آیا این یقین کافیست یا اینکه باید در جهت ایجاد زمینه های ظهور نیز تلاش کرد ما که در انتظار ظهور منجی مصلح هستیم قطعا باید خود از صالحان بوده و با انجام عمل صالح در حوزه شخصی و اجتماعی زمینه ظهور را فراهم کنیم ولی متاسفانه روند حرکت فرهنگی جامعه نشان می دهد که در این راه چندان موفق نبوده و مسئولان فرهنگی و برنامه ریزان نظام به عنوان متولیان ایجاد رفتارهای عمومی باید در این زمینه به طور جدی احساس مسئولیت کنند. این را بدانیم که انتظار ظهور با سخن محقق نمی شود بلکه آنچه به عنوان افضل اعمال و عبادات از آن یاد می شود در گرو عمل صالح است که باید در میان « فرد » و « جامعه » نهادینه شده و جامعه پذیری حکومت عدل مهدوی را در میان ملت فراهم کند.
در این هفته واقعه 17 شهریور سال 57 اذهان را به میهمانی روزهای پیروزی انقلاب و خاطرات نبرد نور و ظلمت برد. بیست و هشت سال پیش درست در صبح روز جمعه هفدهم شهریور تاریخ انقلاب شاهد حمله دژخیمان رژیم طاغوت به صفوف مردم تظاهر کننده در میدان ژاله و جاری شدن خون سرخ لاله های انقلاب در آسفالت گرم خیابان بود.
آنان که در این روز به میدان ژاله آمده بودند خواسته های ملت را در شعارهای خود به جهانیان اعلام کردند ولی رژیم سفاک طاغوت که تاب شنیدن خواسته های مردم را نداشت آنان را به رگبار بست و صدها نفر را در جمعه خونین نقش برزمین کرد به این امید که با این کار آتش انقلاب را خاموش خواهد کرد ولی دیدیم که خون به ناحق ریخته مردم در زمان کوتاهی طومار رژیم پهلوی را درهم پیچید و شعله انقلاب به برکت این خون ها شعله ورتر شد.
امروز 27 سال پس از گذشت پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده می کنیم سردمداران استکبار جهانی که مطامع خود را در ایران از دست داده می یابند با توطئه های گوناگون قصد متوقف کردن حرکت استقلال طلبانه ملت ایران و وابسته کردن انقلاب را دارند و در این راستا با غوغاسالاریهای سیاسی و ترفندهای تبلیغاتی تلاش می کنند حرکت فناوری هسته ای جوانان این مرز و بوم را خاموش کرده و موج خودکفایی علمی و تحقیقاتی دانشمندان ایرانی را متوقف نمایند ولی ایستادگی ملت ایران بر مواضع به حق خویش دشمنان انقلاب را روز به روز به عقب نشینی در این باره وادار کرده است .
هفته جاری کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل در ادامه سفر زنجیره ای به منطقه وارد تهران شد و در اقامت دو روزه خود با برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد. وی در این سفر دو ماموریت عمده را دنبال می کرد نخست آنکه قصد داشت موضع اسرائیل را منتقل کرده و مقدمات آزادی اسرای اسرائیلی را فراهم کند که این ماموریت برای دبیرکل یک نهاد بین المللی که باید در قبال بسیاری از جنایت های مستکبران به مسئولیت خود عمل کرده و پاسخگو باشد نه تنها سخیف بلکه نشانگر نوعی دلالی سیاسی بود.
دومین ماموریت آقای دبیرکل تلاش برای حل و فصل پرونده هسته ای ایران براساس تصمیمات گروه 1 +5 بود . وی در این مذاکرات پاسخ روشنی از مسئولین جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد و آنان با تاکید بر حق مسلم ایران بر فناوری هسته ای مسیر صلح آمیز فعالیتهای ایران و عدم انحراف از این مسیر را که در گزارشهای بازرسان سازمان ملل بر آن تصریح شده برای او تشریح کرده و از آقای کوفی عنان خواستند به جای حمایت از قدرتها از ملتها و حقوق طبیعی آنها پشتیبانی کند.
فلسطین اشغالی در این هفته درحالی شاهد تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها بود که همزمان تلاش برای ساقط کردن دولت حماس از طریق اعمال فشارهای داخلی شدت یافت . در آستانه سال تحصیلی جدید در فلسطین 160 هزار کارمند و معلم در اعتراض به دریافت نکردن حقوق خود دست به اعتصاب گسترده ای زدند که این اعتصاب همچنان ادامه دارد. در همین راستا طی روزهای پایانی هفته گروههای مسلح با راه افتادن در خیابانهای برخی شهرهای فلسطینی نشین به حمایت از اعتصابیون برخاستند و در یکی دو مورد نیز به ساختمان های دولتی از جمله مجلس فلسطین حمله کردند. اگرچه این اعتراض ها بهانه صنفی داشته است ولی برخی ناظران مسائل فلسطین گروههای رقیب حماس از جمله فتح را در تحریک معترضین و تشدید بحران داخلی دخیل می دانند.
اعتراض های اقتصادی و معیشتی علیه دولت حماس درحالی شدت می گیرد که قوه مجریه و مقننه فلسطین به دلیل اسارت تعداد قابل توجهی از نمایندگان آن طی ماه گذشته که عمدتا عضو حماس هستند عملا فلج شده و قدرت مدیریتی خود در جامعه فلسطین را از دست داده اند. رژیم صهیونیستی ماه گذشته به بهانه اسارت یک سرباز اسرائیلی در حمله مبارزان فلسطینی دهها نفر از نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی حماس را ربود و زندانی کرد.
از زمان به روی کار آمدن دولت حماس در اوایل سال جاری برپایه آرای مستقیم مردم در انتخابات زمستان گذشته این دولت آماج انواع توطئه ها و اقدامات شیطانی و ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی و حامیان بین المللی آن بوده که تحریم اقتصادی و تهاجم گسترده نظامی بخشی از این توطئه ها است . اکنون تشدید نارضایتی داخلی دولت حماس را در محاصره و تنگنای شدیدی قرار داده است . شک نیست که هدف از این فشارها به تسلیم واداشتن این جنبش از اصول ضد صهیونیستی و سازش ناپذیر خود است که تاکنون بر سر آن استوار مانده است .
در عراق هفته جاری نیز تروریستهایی که عقبه و دنباله آنها به خود اشغالگران می رسد موجی از انفجار و خونریزی را به راه انداختند و دهها نفر را قربانی اهداف و تمایلات شیطانی خود و اربابانشان نمودند. در این میان و درحالیکه پنتاگون در گزارش خود اوضاع عراق را وخیم اعلام کرد بوش در اظهاراتی مدعی شد که وضعیت عراق درحال بهبودی است ! پنتاگون در گزارش خود درباره وضعیت عراق تصریح کرد خشونت ها نسبت به قبل به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است .
در این میان درحالیکه فشار بر دولت مالکی از طریق افزایش ناآرامی ها برای بی کفایت نشان دادن حکومت شیعیان ادامه داشت کردهای عراق نیز همسو با اهداف اشغالگران موضوع تغییر پرچم عراق را پیش کشیدند که قطعا در این مقطع نتیجه ای جز تشدید تفرقه و تضعیف دولت ندارد. مسعود بارزانی رئیس « اقلیم کردستان عراق » در اقدامی تفرقه افکنانه دستور داد پرچم عراق را از سر در ساختمانها پائین کشیده شود و پرچم کردستان به جای آن نصب گردد. این حرکت غیر مسئولانه کرد عراقی نه تنها با خشم دولت مواجه شد بلکه رهبران اهل تسنن نیز آنرا اقدامی شیطنت آمیز و فرصت طلبانه قلمداد کردند.
تحولات لبنان در هفته جاری پیرامون تلاش برای شکستن محاصره این کشور از سوی رژیم صهیونیستی دور می زد. نمایندگان لبنان در اعتراض به محاصره غیرانسانی این کشور از سوی اشغالگران صهیونیست به تحصن گسترده ای دست زدند. این درحالی است که با وجود درخواست سازمان ملل و مجامع بین المللی صهیونیستها کماکان به محاصره هوایی دریایی و زمینی لبنان به بهانه جلوگیری از رسیدن سلاح به حزب الله ادامه می دهند. صهیونیستها که از ضربه سهمگین رزمندگان حزب الله شوک شدیدی را متحمل شده اند مایوسانه تلاش می کنند با اینگونه اقدامات ایذایی گوشه ای از روحیه از دست رفته اسرائیلی ها را باز گردانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات