تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۳  ، 
کد خبر : ۸۲۹۹۱
در نشست فرماندهان ارشد ارتش با خبرنگاران

امیر موسوی: ضربت ذوالفقار بی‌نظیرترین رزمایش ارتش بود


رئیس ستاد مشترک ارتش و فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر دیروز در نشستی خبری دستاوردهای رزمایش بزرگ ضربت ذوالفقار را تشریح کردند.
رئیس ستاد مشترک ارتش در ابتدای این نشست خبری رزمایش ضربت ذوالفقار را طولانی ترین، وسیع ترین و سریع ترین عملیات با حضور نیروهای سه گانه ارتش خواند و گفت: ما در این رزمایش با چهره ای دگرگون شده از ارتش پا به میدان گذاشتیم و با تلاش و همت طراحان نظامی توانستیم تصویری از یک جنگ واقعی ارائه کنیم تا نیروهای ارتشی بتوانند دکترین مقابله با تهاجم دشمن را در یک جنگ نامنظم اجرا کنند.
امیر سرتیپ سیدعبدالرحیم موسوی، سرعت، دقت، انعطاف و خودکفایی را 4 ویژگی رزمایش ضربت ذوالفقار دانست و در تشریح آنها تصریح کرد: جابه جایی سریع و عکس العمل مناسب، متحرک شدن تجهیزات سنگین، استفاده از رادارهای ماوراء افق برای هدایت موشک ها، استفاده از بمب های لیزری و هوشمند، استفاده از نیروهای احتیاط بسیج و بومی، عدم اتکا به زنجیره رسمی آماد و پشتیبانی مهمترین مصادیق این ویژگی ها بوده است.
وی خودکفایی را یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ ارتش عنوان کرد و افزود: توانستیم با تلاش متخصصان جوان ارتش و همکاری نزدیک با دانشگاه ها به دستاوردهای بزرگی در خصوص ساخت سلاح های نظامی دست پیدا کنیم که این امر ما را از محتاج بودن به کشورهای غربی در خصوص خریداری سلاح های نظامی بی نیاز می کند. این امر ما را از قدرت بالایی در منطقه برخوردار می‌کند.
رئیس ستاد مشترک ارتش ادامه داد: کشورهای خارجی شک نکنند که جمهوری اسلامی ایران با قدرت بالایی که دارد از تمامیت ارضی خود دفاع خواهد کرد.
موسوی در پایان اعلام کرد: برای هر رزمایش حدود 2 درصد تلفات پیش بینی می شود، اما ضربت ذوالفقار با وجود استفاده از ده ها تن و هزاران گلوله جنگی، بدون هیچ اتفاق خاصی و تنها با چند مجروح به پایان رسید.
خلبان امینی: تولید شکاری‌های جدید در راه است
جانشین نیروی هوایی ارتش با اشاره به تلاش طولانی متخصصان این نیرو برای ساخت هواپیمای جت شکاری صاعقه، تولید انواع جدیدتری از این هواپیماها را نوید داد.
امیر قاسم محمدامینی در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: نیروی هوایی با آموزش مدیران زبده و خودکفایی کامل بحث ساخت هواپیما و آزمایشات مختلف آن را دنبال می‌کند.
وی ساخت هواپیمای پرستو، ساخت جنگنده های سبک آموزشی و ساخت جنگنده شکاری صاعقه را از نمونه های بارز تولیدات نیروی هوایی ارتش و متخصصان وزارت دفاع عنوان کرد که در این رزمایش با موفقیت آزمایش شد.
جانشین نیروی هوایی ارتش با رد ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر آسیب پذیر بودن مرزهای هوایی ایران خاطرنشان کرد: کلیه امکانات ناوگان هوایی از یگانهای آفندی و پدافندی و همچنین توپ های ضدهوایی مستقر در مرزها به طور 24 ساعته آماده دفاع همه جانبه هستند.
محمدامینی ادامه داد: هواپیماهای شکاری ارتش نیز با تجهیزات کامل از جمله موشک «هاگ» به طور 24 ساعته به گشت زنی در مرزها پرداخته و آماده مقابله با دشمن هستند. از سوی دیگر ما تمام حرکات دشمن و پروازهای آنها را از طریق رادارها و پروازهای جمع آوری اطلاعات زیرنظر داریم.
دریادار کوچکی: توانایی ساخت زیردریایی تا ظرفیت هزار تن را دارا هستیم
فرمانده نیروی دریایی ارتش از طراحی و ساخت زیردریایی هایی با ظرفیت هفت تا هزار تن در این نیرو خبر داد.
در ادامه این نشست امیر دریادار سجاد کوچکی به تشریح دستاوردهای این نیرو در رزمایش پرداخت.
وی با ذکر ویژگی های بخش دریایی رزمایش همچون طرح ریزی، انسجام و هماهنگی و فرماندهی گفت: طیف وسیعی از موشک های سطح به سطح، ساحل به دریا، هوا به سطح و سطح به هوا با موفقیت به آزمایش درآمد، همچنین یک موشک زیر سطح به سطح از زیردریایی شلیک شد که عده ای به آن شک دارند در حالی که ما در حدود یک دهه بر روی این گونه موشک ها کار کرده ایم و در تمرین‌های آینده نیز از آن استفاده می‌کنیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش از حرکت این نیرو به سمت تولید ادوات و تجهیزات زیرسطحی خبر داد و افزود: دشمن به توانایی خود در جنگ الکترونیک و هوایی افتخار می کند، اما در زیردریا به جز استفاده از اصوات هیچ توانایی دیگری ندارد که ما توانایی مقابله با آن را داریم.
کوچکی در پایان با اشاره به این که هیچ نیروی دریایی در جهان وجود ندارد که تجهیزات مورد نیازخود را به طور کامل در کشور خویش بسازد، بیان داشت: به عنوان مثال بخشی از یک ناوچه موشک انداز را آمریکا، بخشی آلمان و قسمتی دیگر را کشورهای دیگر می سازند، اما نیروی دریایی ارتش موفق شده است ناوچه های موشک اندازی همچون پیکان 1 را بدون اتکا به هیچ کشوری در جهان بسازد که این موضوع در جهان بی‌نظیر است.
امیردادرس: توان دفاعی ایران از ناتو هم بیشتر است
در مقابل تمامی استراتژی های دشمنان برای تهدید علیه نظام، برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
امیرسرتیپ حسین دادرس، فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان مطلب فوق تاکید کرد: توان دفاعی ایران پشتوانه‌ای برای تمام منطقه به شمار می رود و ما با برقراری ارتباط خوب و مستحکم با کشورهای اسلامی و همسایه جلوی هرگونه تفرقه افکنی را از سوی دشمنان گرفتیم.
وی در پاسخ به خبرنگاری برای بررسی شیوه ها و توان نظامی نیروی زمینی ارتش با دیگر ارتش های مهم جهان خاطرنشان کرد: من رزمایش مشترک روسیه و چین و نیز رزمایش مشترک ناتو را نگاه کردم و با توجه به مقایسه میان اجزای مختلف این رزمایش ها با ضربت ذوالفقار می توانم به جرات اعلام کنم، توانمندی نیروهای کشورمان با استفاده از تجربیات دفاع مقدس، ارتقاء در دوران بعد از جنگ، پشتیبانی با تجهیزات مدرن و طراحی های هوشمندانه در کنار روحیه و ایمان نیروهای مسلح بالاتر از توان این قدرت‌های بزرگ است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات