تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۸۳۰۵۷

پاپ و جنگ صلیبى‌ها


حسن هانی‌زاده
اظهارات غیر مسئولانه «بندیکتوس شانزدهم» رهبر کاتولیک‌هاى جهان در مورد اسلام و اهانت آشکار وى نسبت به نبى‌اکرم(ص) نشان مى‌دهد که طبل جنگ صلیبى‌ها بار دیگر علیه اسلام به صدا در آمده است. افزایش موج حملات غرب علیه مسلمانان که همزمان با اظهارات جرج بوش رئیس‌جمهورى آمریکا آغاز شد و با نشر کاریکاتورهاى اهانت‌آمیز در یکى از جراید دانمارک ادامه یافت جزئى از یک سلسله برنامه‌هاى طراحى شده براى به صدا درآوردن شیپور جنگ صلیبى علیه مسلمانان به شمار مى‌آید. این حملات تبلیغاتى مسلماً بدون هدف و اتفاقى نیست بلکه در چارچوب یک استراتژى دقیق براى به اجرا درآوردن تئورى جنگ تمدن‌هاى ساموئل هانتینگتون، نظریه‌پرداز معروف آمریکایى طراحى شده است. فضاى موجود در غرب متاسفانه بعد از حوادث مشکوک 11 سپتامبر 2001 به سمت ایجاد فشار روانى و تبلیغاتى علیه مسلمانان مقیم آمریکا و کشورهاى اروپایى به پیش مى‌رود تا از این رهگذر زمینه براى اخراج مهاجران مسلمان از این کشورها فراهم شود.
اظهارات گستاخانه پاپ در حقیقت نوعى کلمه رمز آغاز حمله صلیبى است که این امر دورنماى تاریکى در روابط اسلام و مسیحیت ترسیم مى‌کند. اگر چه این اظهارات از عدم آگاهى پاپ نسبت به اصول و مبانى حیات‌بخش اسلام حکایت دارد ولى بعید به نظر مى‌رسد که رهبر کاتولیک‌هاى جهان بدون مشورت با برخى کاردینال‌هاى اسلام‌شناس واتیکان چنین مسائل خطیرى را به طور آشکار مطرح کند. در گذشته نیز جرج بوش رئیس‌جمهورى آمریکا بارها مطالب توهین‌آمیزى نسبت به مسلمانان مطرح کرده که اگر با واکنش معقول رهبران کشورهاى اسلامى مواجه مى‌شد قطعاً نظیر این مطالب از سوى برخى شخصیت‌هاى مسیحى تکرار نمى‌شد. از سوى دیگر در حالى که چند روزى از اظهارات موهن پاپ نمى‌گذرد روزنامه انگلیسى دیلى تلگراف در مقاله‌اى، شدیدترین اهانت‌ها را نسبت به پیامبر بزرگوار اسلام(ص) و مسلمانان روا داشت. این روزنامه مدعى شده که سربازان صدر اسلام سر اسراى جنگى را از تن جدا مى‌کردند!
این اظهارات و این نوشتارها نشان مى‌دهد که برخى رهبران مسیحى همچنان از عقده شکست صلیبى‌ها از مسلمانان، در بیت‌المقدس رنج مى‌برند و درصدد ایجاد نوعى تقابل میان اسلام و مسیحیت هستند. هدف از این تحریکات، تلاش براى فراهم ساختن زمینه تسلط مجدد قدرت‌هاى استعمارگر بر منطقه نفت‌خیز خاورمیانه مى‌باشد. اگر شرایط به همین شکل ادامه یابد متاسفانه در آینده، جهان شاهد اخراج دسته جمعى مسلمانان از کشورهاى آمریکا و اروپا به بهانه مبارزه با تروریسم خواهد بود. هدف بعدى این تبلیغات اجراى طرح خاورمیانه جدید است که طى آن رژیم صهیونیستى به هنگ‌کنگ خاورمیانه تبدیل شود تا بازار کشورهاى اسلامى در ده سال آینده از کالاهاى اسرائیلى انباشته شود.
این رویکرد در حقیقت همان طرح خاورمیانه جدیدى است که شیمون پرز، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستى پس از امضاى قرارداد اسلو میان فلسطین و اسرائیل در سال 1993 آن را به طور گسترده با رهبران آمریکا مورد بحث قرار داد و نظریه خود را در کتابى به همین نام منتشر کرد. اگرچه به نظر مى‌رسد این طرح به دلیل هوشیارى مسلمانان به سهولت قابل اجرا نیست اما مسلماً در آینده نه چندان دور حملات علیه مسلمانان براى وادار ساختن آنان به ترک آمریکا و اروپا تشدید خواهد شد و این نوع فشارها مقدمه‌اى براى برخورد تمدن‌ها خواهد بود. این برخورد به طور قطع نه به سود مسیحیان و نه به سود مسلمانان خواهد بود زیرا در طول قرون گذشته جنگ‌هاى مذهبى موجب عقب‌ماندگى ملت‌ها شده و امروز تنها راه‌حل اصولى براى پیشگیرى از تقابل مذهبى، گفت‌وگوى مستقیم و صریح رهبران دینى شرق و غرب مى‌باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات