تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۴  ، 
کد خبر : ۸۵۰۹۳

به مناسبت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (بخش سی‌و‌یکم)

اشاره: اگر چه فن‌آورى اطلاعاتى و امنیتى فرصت های جدیدی را در اختیار رژیم صهیونیستى قرار داده است، به همان نسبت می‌توان گفت که آسیب‌هاى جدی نیز بر اسرائیل تحمیل خواهد نمود. البته این مسأله منوط به شناخت نقاط قوت و ضعف اسرائیل توسط کشورهاى خط مقدم نبرد علیه ‌رژیم اشغال‌گر قدس می‌باشد.

ایران و اسرائیل در عرصه‌ى جنگ پست مدرن
در خصوص تقابل ایران و اسرائیل در عرصه‌ى جنگ پست مدرن وجوه مختلفى قابل تبیین و بررسى می‌باشد. برخى از آنها عبارتند: از تهدیداتى که اسرائیل از ناحیه‌ى ایران احساس می‌نماید نظیر تهدید اتمى ایران، حمایت ایران از گروه‌هاى جهادی، الگو شدن ایران به عنوان یک کشور اسلامى در مقابل کشورها و گروه‌هاى مهاجم و در مقابل اسرائیل و... همچنین تهدیداتى که اسرائیل براى ایران دارد از جمله ترغیب امریکا و سایر کشورهاى قدرتمند در سرنگونى حکومت ایران چه از راه حمله‌ى نظامى و چه از طریق پیگیرى فشار از درون، موضوع توسعه طلبى ارضى رژیم صهیونیستى که در کانون توجهات و امیال افراطیون قرار دارد، تهدیدات درحمله‌ى نظامى به مراکز هسته‌اى ایران، جلوگیرى از دستیابى ایران به دانش و تکنولوژی‌هاى نوین و استراتژیک و...
با عنایت به این موضوع که درصدد هستیم تا به برخى از ابعاد مختلف جنگ پست مدرن صهیونیست‌ها علیه ایران نظرى بیفکنیم نا گزیریم به برخى از فراز و نشیب‌هاى روابط دو کشور اشاره داشته باشیم. هرچند که در خصوص چگونگى آغاز روابط ایران و اسرائیل در قبل از انقلاب اسلامى به تازگى تحقیقات جدید و جدى صورت گرفته و کتب مختلفى در داخل و خارج از کشور چاپ گردیده است، اما به هر روى آغاز این روابط بستگى تام به دیپلماسى پنهان به کار گرفته شده از سوى اسرائیل دارد: اسرائیل به لطف جاسوسان موساد، بی‌آنکه رسماً شناسایى شود، روابط تنگاتنگى با ترکیه و ایران ـ قبل از انقلاب اسلامى ـ و همچنین اندونزى برقرار می‌کند. روون مرهاو مدیر کل سابق وزارت امور خارجه‌ى اسرائیل و از اعضاى سابق سرویس‌هاى مخفى اقرار می‌کند شروع دیپلماسى سایه به همان آغاز تشکیل حکومت اسرائیل در سال 1948 باز می‌گردد. دیپلماسى پنهان، جمع‌آورى و استفاده از اطلاعات، برنامه‌هاى دفاعی، همگى یک هدف را دنبال می‌کردند؛ شکستن انزواى کشورمان در مقابل اعراب و برقرارى پیوند از هر طریق ممکن با حداکثر کشورها در جهان، در این راستا موساد با پرده پوشى و رازداری‌اش (که لازمه‌ى کار بود) کارهاى فوق العاده‌اى انجام داد.
برقرارى روابط با ایران و سایر کشورهاى فوق الذکر از سوى اسرائیل یکى از ابعاد استراتژى پیرامونى این کشور بوده که در صدد ایجاد روابط با کشورهاى غیر عرب بود. تا بتواند در دریاى کشورهاى عرب که اسرائیل را احاطه کرده بودند، هم پیمانى بیابد و استفاده از دیپلماسى پنهان با این هدف که می‌تواند دشمن بالقوه را بی‌طرف نگه دارد یا متحدین را از دشمن جدا کند از سوى اسرائیل مورد استفاده قرار می‌گرفت.
در خصوص شکل ظاهرى برقرارى روابط بین دو کشور موضوع به دوران نخست وزیرى ساعد بر دولت ایران بر می‌گردد. در آن مقطع زمانى دولت ساعد در هنگام فترت پارلمانى در اسفند 1328 اسرائیل را به صورت دوفاکتو به رسمیت شناخت و در بیت المقدس سرکنسول‌گرى دایر کرد. ولى پانزدهم ماه بعد در اوایل حکومت دکتر مصدق اعتراضاتى از جانب نمایندگان مجلس به این امر صورت گرفت. در جلسه‌ى 19 تیر 1330 باقر کاظمى وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال حاج آقا رضا رفیع در مورد شناسایى اسرائیل اظهار داشت: دولت ایران تصمیم خودش را اجرا کرد و ژنرال کنسول‌گرى را که در بیت المقدس دایر کرده بود منحل کرد. اما این انحلال چندان به درازا نکشید و براى دومین بار به صورت جدی‌تر و همه جانبه‌تر همکارى رژیم شاه با اسرائیل یک سال پس از کودتاى 28 مرداد آغاز شد. این روابط که داراى ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی، جاسوسى و... بود در سال 1357 متعاقب تحقق انقلاب اسلامى در ایران خاتمه یافت.
پیروزى انقلاب اسلامى در ایران ویژگی‌هاى خاص خود را داشت که یکى از این ویژگی‌ها گذشتن از خطوط قرمزى بود که برایش ترسیم شده بود، مهم‌ترین آن جدا شدن از هم پیمانى با رژیم صهیونیستى و قطع کردن دسترسى امریکا و اسرائیل از ایران بود. همان‌گونه نوام چامسکى زبان شناس امریکایى بیان می‌دارد: ایران در سال 1979 از خط قرمز‌ها گذشت، سرپیچى کرد و مستقل شد و از اینجا بود که می‌بایست تنبیه شودو این امر علاوه بر ایجاد خسارت و زیان به منافع امریکا، به اسرائیل نیز صدمات جبران ناپذیرى را وارد ساخت. چنان‌چه کشورى هم پیمان و متحد منطقه‌اى را که از ناحیه‌ى فروش نفت، خرید سلاح و... سود سرشارى نصیب اسرائیل می‌نمود، تبدیل به کشورى الگو و حامى دشمنان اسرائیل شد.
اسرائیل خیلى سریع دریافت که بایستى با انقلاب ایران مقابله‌ى جدى نماید و این امر را در همراهى با سلطنت طلبان و سایر گروه‌هاى برانداز و کودتاچیان بروز داد. ایران نیز مخالفت خود با موجودیت اسرائیل را در کمک‌هاى مادى و معنوى که به دشمنان اسرائیل می‌نمود، نشان داد. در همین رابطه شارون می‌گوید: ایران دشمن دیرینه‌ى ما در حال ساخت یک پایگاه موشکى در لبنان است که از طریق آن می‌تواند حملات علیه دولت اسرائیل را افزایش دهد.
دشمنى اسرائیل با ایران از ابعاد مختلف قابل رصد کردن است. اسرائیل یک هم پیمان را که در ناحیه‌ى حساس ژئوپولتیکى خلیج فارس حضور داشت، از دست داده و به استراتژى پیرامونى او خلل وارد شده بود. در اثر انقلاب، کشورى پدید آمده بود که در زمینه‌ى مواضع سیاسى در نقطه‌ى مقابل اسرائیل قرار داشت و هیچ‌گونه مشروعیتى را براى این رژیم قائل نبود و این کشور امکان برانگیختن انگیزه‌هاى مذهبى را علاوه بر انگیزه‌هاى عربى موجود در میان کشورها و اعراب داشت. همچنین اسرائیل منافعى همچون خرید ارزان قیمت نفت، بازار فروش کالا و سلاح‌هاى متنوع و... را از دست داده بود و باید به حضور مستشاران خود که در بخش‌هاى اقتصادى و... ایران حضور داشتند پایان می‌داد و علاوه بر آن ایران که بسان پایگاهى مطمئن، امکان فعالیت پنهان اسرائیل را علیه کشورهاى عربى مهیا می‌نمود در اثر انقلاب از دست رفت.
همچنین بخشى از این دشمنى به واسطه‌ى تهدیداتى بود که ایران علیه اسرائیل فراهم آورده بود. در این باره یکى از ژنرال‌هاى اسرائیلى می‌گوید: ایران از ما دل خوشى ندارد. تروریست‌هاى حزب الله را علیه ما تحریک می‌کند. در رأس مخالفین مذاکرات صلح است. به حماس کمک مالى می‌کند و در چهارگوشه‌ى جهان دست به عملیات تروریستى علیه منافع ما می‌زند و...
بدین ترتیب اسرائیل و ایران در عرصه‌ى نبردى قرار گرفتند که هرچند به صورت سنتى امکان مشاهده‌ى آن در مرزهاى جغرافیایى متداول وجود نداشت، اما می‌توان از آن تحت نام جنگ پست مدرن یاد نمود. این جنگ در سطوح مختلفى بروز نموده که از جمله می‌توان به ایجاد اختلال در توسعه‌ى دسترسى ایران به تکنولوژى نوین و رشد سریع اقتصادى با دست یافتن به تکنولوژى اتمى یاد نمود. اسرائیل با بهره بردارى از یک عملیات روانى گسترده که به صورت برنامه‌ریزى شده و سازمان یافته در ابعاد مختلف اجرا شد، سعى نمود تا وانمود سازد ایران در پى دست یافتن به سلاح اتمى است و این امر را با یارى جستن از سوى رسانه‌هاى در اختیار صهیونیزم بین‌الملل به خوبى به اجرا گذارد و با بیان مطالبى نظیر: ایران سلاح‌هاى هسته‌اى خود را گسترش خواهد داد و به مرکز جهانى تروریسم تبدیل خواهد شد.سعى نمود در یک نبرد مجازى در عرصه‌ى جنگ واژه‌ها، ایران را مرکز تروریسم جهانى نشان دهد. البته این امر در پى مجموعه اقداماتى صورت گرفت که با محوریت رسانه‌ها صورت پذیرفت. چنان‌چه در ابتدا چهره‌ى سیاهى از تروریسم به نمایش گذارده شد و سپس خطر مستولى شدن تروریسم بر جهان مرتباً بیان و به تصویر کشیده شد و متعاقباً مسلمانان به عنوان چهره‌هایى واپس‌گرا و خشن معرفى و مبارزات رهایى بخش آنها به عنوان تروریسم معرفى گردید و حمایت ایران از نهضت‌هاى آزادى بخش نیز به عنوان حمایت از تروریسم منعکس شد. بدین شکل با دستیابى ایران به دانش هسته‌اى مقابله شد و از آن بسان تهدیدى نظامى که هر چه سریع‌تر باید با آن مقابله‌ى سیاسى و در صورت عدم اعتناى ایران مقابله‌ى نظامى شود یاد شد. ایران در حال توسعه‌ى توانایى هسته‌اى خود می‌باشد و متخصصان اظهار می‌دارند که تأسیسات هسته‌اى ایران در مناطق مختلف کشور پراکنده شده است و با استفاده از حملات هوایى نمی‌توان آنها را به طور مؤثر از بین برد. بنابراین، حملات بازدارنده، بسیار دشوار خواهد بود. زیرا دشمنان اصلى اسرائیل به خوبى از حمله‌ى این کشور به نیروگاه هسته‌اى عراق درس گرفته‌اند. اکثر جنگ افزارها و برنامه‌هاى هسته‌اى که براى اسرائیل نگران کننده است را در مناطق مختلف و به صورت پنهانى مستقر کرده‌اند.
دیدگاه اسرائیل مبتنى بر ضرورت مقابله‌ى همه جانبه با ایران ناشى از احساس خطر بسیار شدیدى می‌باشد که این کشور از ایران دارد این احساس خطر علاوه بر جنبه‌هاى نظامى و سیاسى داراى ابعاد دیگرى نیز هست که از آن جمله می‌توان از تهدید ایدئولوژیکى نام برد. این تهدید براى اسرائیل از آنجا ناشى می‌شود که وجود اسلام انقلابى در ایران می‌تواند در بسیج توده‌هاى جهان اسلام علیه اسرائیل بسیار مؤثر باشد و ملت‌ها را به حرکت در آورد. این موضوعى است که اسرائیل تهدید آن را درک کرده ودر غالب گفتمان جنگ پست مدرن از ایران به عنوان کانون تروریسم منطقه‌اى و بین الملى یاد می‌کند. این همان نکته‌اى است که آریل شارون نخست وزیر اسرائیل در دیدار با سفیران و دیپلمات‌هاى خارجى در اسرائیل آن را بیان می‌کند، که ایران بزرگ‌ترین خطر و تهدید براى اسرائیل است و آن کشور می‌کوشد به سلاح‌هاى کشتار جمعى دست یابد. ایران به کانون تروریسم منطقه‌اى و بین‌المللى تبدیل شده است.اسرائیل راه کارهاى متعددى را در مبارزه علیه ایران به پیش می‌برد که می‌توان آن را در دو بعد راه کار نظرى و عملى خلاصه نمود.
بعد نظرى مبارزه‌ى رهبران اسرائیل علیه ایران... به تدوین نوعى خط تبلیغاتى ـ فکرى براى القاى خطر بزرگ ایران براى نظم و اقتصاد منطقه و جهان از سوى اسرائیل اشاره (دارد)...
بعد عملى مبارزه‌ى رهبران اسرائیل علیه ایران... همانا (پیشگیرى از) دستیابى ایران به سلاح هسته‌اى می‌باشد.
البته این ‌گونه به نظر می‌رسد که بعد عملى صرفاً در جلوگیرى از دستیابى ایران به تکنولوژى اتمى منحصر نگردیده است و مسائل دیگرى نیز وجود دارند که اسرائیل، تهدیدات آنها را متوجه خود می‌داند. از جمله موضوع مطالعات آزمایشات و توسعه‌ى موشک‌هاى میان‌برد و دوربرد است که اسرائیل با انجام اقدامات نرم افزارى متعدد سعى در جلوگیرى از دستیابى به آن را داشت و این اقدامات خود را باواسطه و بی‌واسطه صورت داد. از جمله با فشارى که ایپک و مسیحیان صهیونیزم بر دولت ایالات متحده‌ى امریکا وارد آوردند که آن کشور را وادار نماید تا فشار خود را بر کشورهایى نظیر کره‌ى شمالى و چین که گمان می‌رفت تکنولوژى موشکى را در اختیار ایران قرار می‌دهند وارد آورد. اما به هر ترتیب ایران توانست علی‌رغم کلیه‌ى فشار‌ها به تکنولوژى موشکى دست یابد و لذا اسرائیل سعى نمود تا ناکامى خود را با سرمایه‌گذارى در جهت مقابله با آن جبران نماید. موشک شهاب 3 ایران نگرانی‌هایى را براى اسرائیل به وجود آورده است... بارى روبین کارشناس امور خاورمیانه در دانشگاه بارایلان، می‌گوید: اسرائیل مقدار هنگفتى از بودجه‌ى خود را صرف برنامه‌هایى براى مقابله با خطر این موشک‌ها نموده است.
اسرائیل تهدید ایران را هم از نوع نرم افزارى و هم سخت افزارى برآورد نموده است و بهترین و کارآمدترین روش براى مهار این تهدید را سرنگونى ایران می‌بیند که آن را در بعد سخت افزارى به واسطه‌ى تهاجم نظامى مشترک با امریکا و در بعد نرم افزارى از نوع براندازى مخملى پیگیرى می‌نماید. در این زمینه اظهارات دکتر افرایم سنیه به هنگام اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل در خصوص چگونگى جلوگیرى از تهدید ایران جالب توجه است. وى می‌گوید: در صورت سرنگونى رژیم ایران و سرکار آمدن یک حکومت منطقی، میانه‌رو و غیر مذهبى در آن، شیعیان لبنان از جنگ با اسرائیل دست کشیده خطر تبدیل لبنان به کشورى بنیاد‌را و تندرو از بین خواهد رفت .
با عنایت به مطالب بیان شده مشخص می‌گردد که استراتژى اتخاذ شده توسط اسرائیل در مقابله با ایران به کار‌گیرى روش‌هاى مختلف جهت براندازى می‌باشد. در خصوص تاکتیک‌ها و اهدافى که اسرائیل به صورت مقطعى در خصوص ایران دنبال می‌نماید، می‌توان نکات ذیل را به عنوان اهم این موارد بیان نمود. مواردى چون: تأسیسات هسته‌اى ایران، موشک‌هاى دوربرد ایران نظیر موشک شهاب 3، شناسایى ابعاد حمایت ایران از گروه‌هاى جهادی، سعى در قطع حمایت معنوى ایران از مبارزات مردم فلسطین و متمایل کردن ایران به پذیرش صلح اعراب و اسرائیل، ایجاد شناخت عمیق از اسرائیل، ایجاد شناخت عمیق از اسلام و خصوصاً تفکر شیعى و بخش‌هاى برجسته‌ى آن که توانایى بسیج و به میدان آوردن مسلمین را دارد. کنفرانس دهه‌ى هشتاد تل آویو و حضور جمعى از شیعه شناسان درآن کنفرانس، روح حرکت‌هاى اصلاح‌طلبانه‌ى مسلمین را براى غرب و یهودیت صهیونیستى آشکار ساخت. در آن نشست اعلام شد که نهضت سرخ عاشورا و باور سبز مهدى (عج) دو عامل مهم و تعیین کننده در حرکت‌هاى اصلاح طلبانه‌ى شیعیان است.
اسرائیل جهت پیگیرى اهداف مورد نظر خود در خصوص ایران اقدامات متعددى را صورت داده است که این اقدامات در غالب جنگ پست مدرن قابل تبیین و اشاره است. این اقدامات ابعاد و سطوح مختلفى را شامل می‌گردند که برخى از آنها عبارتند از: به کار‌گیرى ابزار و تجهیزات نظامى و جاسوسى با فن‌آورى پیشرفته علیه ایران. براى نمونه به کارگیرى ماهواره‌ى افق 5 در جهت جاسوسى از ایران، توسعه‌ى همکاری‌هاى امنیتى با دیگر کشورها در راستاى کشف فعالیت‌هاى ایران در حمایت از گروه‌هاى جهادى نظیر همکارى با امریکا، ترکیه، هند و...، همکارى با سایر کشورها در راستاى محدودسازى و ایجاد تنگنا براى ایران، در همین رابطه شیمون پرز که جهت تعمق بخشیدن به روابط بین اسرائیل و هند در دهلى نو حضور داشته بیان می‌دارد: باید پیمانى بین هند و اسرائیل علیه تروریسم ایجاد شود. زیرا وقت آن رسیده تا ایران احساس نا امنى کند زیرا در تروریسم دست داشته و پول و سلاح به حزب الله لبنان و دیگر سازمان‌هاى تروریستى می‌دهد. پرز همچنین تأکید نمود: اسرائیل و هند در زمینه‌ى امنیتى و اطلاعات با هم همکارى می‌کنند. زیرا یک دشمن مشترک دارند و آن تروریسم است.
به زیر سؤال بردن مشروعیت نظام سیاسى ایران با انجام فعالیت‌هاى گسترده‌ى تبلیغاتى و رسانه‌اى و تهاجم فرهنگى به ایران از طرق مختلف با هدف سرنگون کردن رژیم ایران براى مثال ارسال برنامه‌ى ماهواره‌اى براى اعمال فشار‌هاى سیاسى بین‌المللى و به کار‌گیرى تحریم‌هاى اقتصادى با هدف ایجاد زمینه براى تغییر حکومت ایران. به کار‌گیرى توان سیاسى حامیان اسرائیل در امریکا، نظیر لابى قدرتمند یهودیان در امریکا و یا مسیحیان صهیونیست مستقر در سطوح تصمیم‌سازى و تصمیم‌گیرى امریکا و استفاده از این مجموعه‌ها در متقاعد کردن دولت امریکا در تحریم‌ها، افزایش فشار سیاسى و اقتصادى بر ایران، زمینه سازى در جهت حمله‌ى نظامى امریکا به ایران و... در این رابطه دانى یاتوم رئیس سابق سازمان جاسوسى اسرائیل موساد بیان می‌دارد: اسرائیل هم اکنون طرح انزواى بین‌المللى ایران را در دست اجرا دارد و در صورت ناکامى سیاست تحریم اقتصادى و انزواى جهانى رسماً به ایران حمله‌ى نظامى خواهد کرد... حمله‌ى مستقل اسرائیل به ایران در صورتى محقق می‌شود که امریکا به ایران حمله‌ى نظامى نکند... اسرائیل این قابلیت ضرورى را دارد که به تنهایى به ایران حمله‌ى نظامى کند.
نکات فوق که تبیین کننده‌ى اقداماتى است که اسرائیل در جنگ پست مدرن علیه ایران صورت می‌د‌‌هد توسط کارشناسان امور سیاسى ـ نظامى اسرائیل نیز پیشنهاد گردیده است. اقداماتى نظیر: تلاش بی‌وقفه‌ى سیاسى براى متحد ساختن تمامى کشورهاى دموکراتیک جهان در مبارزه علیه اصول گرایى خشن و سرچشمه‌ى آن یعنى ایران، کوشش جهت تشریک مساعى کلیه‌ى کشورهاى خاورمیانه که با خطر گسترش نفوذ رژیم ایران مواجه هستند، جلوگیرى از هرگونه ضعف و ناتوانى در قدرت بازدارندگى اسرائیل، آمادگى عملى و نظرى براى احتمال رویارویى اسرائیل، به تنهایی، با تهدید نظامى ایران.
اسرائیل درجهت ایجاد آمادگى براى رویارویى نظامى با ایران دست به اقدامات عملى نیز زده است که از آن جمله می‌توان به خرید هواپیماهاى اف ـ 16 از امریکا که توانایى پرواز در همه‌ى شرایط جوی، شبانه روز و نیز مسافت‌هاى دور را دارند، اشاره نمود.
به هر ترتیب این ‌گونه به نظر می‌رسد که اسرائیل در جنگ پست مدرن خود در صدد براندازى انقلاب اسلامى ایران می‌باشد و کلیه‌ى امکانات خود و حامیانش را در این راستا به میدان آورده و ایران را در جهت‌هاى مختلف مورد تهاجم قرار داده است. از سویى با تهاجم فرهنگى و عملیات روانی، بخشى از اهداف خود را تحقق می‌د‌‌هد و از طرفى با به کار‌گیرى تمامى توان پنهان و ابزار فنى پیشرفته‌ى خود دست به جاسوسى از ایران می‌زند. از طرف دیگر با به کارگیرى لابى و جریان‌هاى وابسته به خود، ایران را در معرض فشار‌ها و تنگناهاى سیاسى و اقتصادى قرار می‌د‌‌هد و در بعد دیگر ایران را هدفى نظامى می‌داند که بایستى با آن رویارویى نظامى داشته باشد.
چشم انداز راهبردی
سؤال اصلى پژوهش عبارت بود از: استراتژى جنگ پست مدرن در حوزه‌هاى سیاسى امنیتى و نظامى رژیم صهیونیستى چه ویژگی‌هایى دارد و چه نتایجى را ایجاد کرده است؟
در پاسخ به سؤال مذکور گفته شده:
1ـ در اسرائیل سیاست و نظامی‌گرى درخدمت ایجاد امنیت و پیگیرى اهداف تعریف شده در حوزه‌ى ایدئولوژیکى و قومى است. که این موضوع در اظهارات موشه دایان که بیان داشته. اسرائیل داراى سیاست خارجى نیست. بلکه داراى سیاست دفاعى می‌باشد. و نیز در رفتار‌هاى سیاسی، امنیتى و نظامى اسرائیل متأثر از جناح‌هاى راست‌گراى افراطى مستتر است.
2ـ علاوه بر حوزه‌هایى نظیر جغرافیا (عدم عمق مطلوب استراتژیک) و.... که بر مسائل سیاسی، امنیتى و نظامى اسرائیل تأثیر می‌گذارد و در جنگ پست مدرن حوزه‌هایى چون مطالعات، تحقیقات و نوآوری، توسعه و پیشرفت‌هاى علمى و تکنولوژى و فن‌آورى و رسانه‌ها و.... نیز به عنوان حوزه‌هاى جدید تأثیر‌گذارى اضافه شده است.
3ـ به کارگیرى وسیع رایانه در تمرین برنامه‌ریزی، کنترل، مدیریت، و.... نبردها با استفاده از پیشرفت‌هاى فنى و علمى از ویژگی‌هاى این رویارویى جدید است.
4ـ با بررسى و تأمل در چشم اندازهاى مالى اسرائیل در ابعاد مختلف امکان روشن نمودن سرعت و عمق متأثر شدن مسائل سیاسی، امنیتى و نظامى از تکنولوژى و ابزارهاى پیشرفته در اسرائیل میسر می‌گردد.
5ـ از ویژگی‌هاى جنگ پست مدرن اسرائیل در زمینه‌ى مسائل مالی، وابستگى شدید حوزه‌هاى امنیتى و نظامى اسرائیل به تکنولوژى پیشرفته است که بودجه‌ى قابل توجه آن توسط کمک‌هاى خارجى و کمک‌هاى یهودیان جهان تأمین می‌گردد. که در صورت وقفه و یا قطع این کمک‌ها اسرائیل با بحران‌هاى شدیدى رو به رو خواهد شد.
6ـ وارد شدن اسرائیل به عرصه‌ى جنگ پست مدرن علاوه بر آنکه فرصت‌هاى جدیدى را در حوزه‌هاى سیاسی‌، امنیتى و نظامى براى اسرائیل فراهم آورده است، آسیب‌پذیریهاى جدیدى را نیز به اسرائیل تحمیل نموده است.
7ـ اسرائیل در عرصه‌ى جنگ پست مدرن ناگزیر از سرمایه‌گذارى وسیع در حوزه‌ى توسعه‌ى علوم و تکنولوژى گردیده است. این امر فاصله‌ى اسرائیل با دشمنانش را در این حوزه‌ها زیاد نموده و سبب پیشى گرفتن اسرائیل و بعضاً وابستگى دشمنان به حوزه‌هاى مختلف به فن‌آورى و... اسرائیل شده و نیز به عنوان برگ برتر در حوزه‌هاى سیاسى امنیتى و نظامى گردیده است.
8ـ بالا رفتن کیفیت فعالیت‌هاى امنیتى اسرائیل با استفاده از تکنولوژى پیشرفته که سبب افزایش در سرعت انتقال اطلاعات، بالا رفتن ضریب‌هاى حفاظتی، امکان پیش بینى رفتار دوستان و دشمنان، نفوذ و تأثیر‌گذارى و... گردیده است.
9ـ تقویت توان سازمان‌هاى جاسوسى با بهره‌گیرى از ماهواره‌هاى پیشرفته که دقت، کیفیت و امکان ارزیابى را افزایش داده و هزینه‌هاى انسانى و مالى را کاهش داده است.
10ـ آسیب پذیر شدن اسرائیل در به کار‌گیرى تکنولوژى و ابزار نوین متکى به فن‌آورى مانند قطع برق و اختلال در سیستم‌هاى رایانه‌اى نظیر هک و ویروس‌ها و....
11ـ به کار‌گیرى رسانه‌هاى الکترونیکی، سایت‌هاى اینترنتی، و... توسط دشمنان اسرائیل که به دلیل عدم امکان کنترل و سانسور اخبار این کشور آسیب پذیر شده است.
12ـ پیشرفت فنى و تکنولوژیکى اسرائیل در عرصه‌هاى مختلف فن‌آورى سبب حضور اسرائیل در بازارهاى فروش قطعات تجهیزات و... و اختصاص سهم در بازار‌هاى رقابت جهانى شده است.
13. از ویژگی‌هاى نبرد جدید اسرائیل حضور در عرصه‌ى نبرد واژه‌ها و جنگ‌هاى مجازى می‌باشد که اسرائیل در این عرصه اقدام به سرمایه‌گذارى و صرف هزینه در جهت زمینه سازی، ایجاد اشاعه‌ى واژگان جدید، منطبق نمودن آن بر حریف، مستند سازى و.... نموده است.
همچنین دشمنان اسرائیل نیز در این عرصه‌ى جدید وارد شده و به اسرائیل ضرباتى را وارد نموده‌اند.
14ـ استفاده‌ى اسرائیل از تهاجم فرهنگى در سطوح و ابعاد مختلف آن و مشروع دانستن استفاده از وسایل غیر اخلاقى در عرصه‌ى نبرد نرم افزاری.
15ـ مشروعیت بخشى به اقدامات خشونت بار از طریق توجیه دینی.
16ـ مسیحیت صهیونیستى نقش ویژه‌اى در پشتیبانى در عرصه‌هاى مختلف جنگ پست مدرن اسرائیل ایفا می‌نماید. عرصه‌هایى نظیر پشتیبانى سیاسی، ارسال کمک‌هاى مالى و در اختیار قرار دادن رسانه‌ها استفاده از قدرت سیاسى اقتصادى و نظامى و... ابر قدرت امریکا در حفظ و توسعه‌ى اسرائیل.
17ـ برخى از ابعاد سیاسی‌، اقتصادى و... جنگ پست مدرن اسرائیل از ناحیه‌ى ایجاد تنگناهایى سیاسى اقتصادى و.... براى دشمنان اسرائیل از کانال مسیحیت صهیونیستى اعمال می‌گردد.
18ـ یکى از ویژگی‌هاى جنگ پست مدرن که اسرائیل در آن درگیر است اشکال متفاوت نبرد است که اسرائیل در این رویارویی‌ها بعضاً آسیب پذیر است. براى نمونه شکست این کشور در نبرد با حزب الله در جنوب لبنان که این شکست به واسطه‌ى ویژگی‌هایى نظیر نقش برجسته‌ى رسانه‌ها در آن، چریکى بودن نبرد و ایجاد تلفات به اسرائیل با هدف فشارهاى روانى و... محقق شد.
19ـ استفاده از قابلیت‌هاى ایجاد شده در بهره‌گیرى از فضا با ارسال ماهواره و سیستم‌هاى جدید موشک و ضد موشک.
20ـ استفاده از تمام توان کشور به صورت یک سیستم در راستاى تحقیق و فن‌آورى و استفاده از بخش‌هاى خصوصى در این زمینه.
21ـ از دیگر ویژگی‌هاى جنگ پست مدرن اسرائیل مواردى چون درگیر نمودن غیر نظامیان در عرصه‌ى نبرد نظیر بمباران مناطق غیر نظامى و کشتار غیر نظامیان، به وجود آوردن محیط نظامى و آموزشى جدید با استفاده از فضا‌هاى مجازی، گسترش سلاح‌هاى پیشرفته و غیر متعارف نظیر سلاح‌هاى اتمى شیمیایى و بیولوژیک و.... در راستاى ایجاد ترس و وحشت براى اعمال سیاست بازدارندگى و تحمیل خواسته‌هاى خود.
22ـ به‌کار‌گیرى استراتژى جنگ پست مدرن سبب می‌گردد تا اسرائیل در حصول به اهداف سیاسى امنیتى خود با توجه به استفاده از نوآوری‌ها و تجهیزات جدید به شکل کارآمدترى عمل کند و امکان یابد تا کلیه‌ى منابع خود را در راستاى رسیدن به هدف بسیج نماید.
23 – از نتایج به‌کار‌گیرى و ساخت سلاح‌هاى پیشرفته و مدرن می‌توان از بالا رفتن تلفات دشمنان و پایین آمدن تلفات نیروهاى اسرائیل در نبرد‌ها یاد نمود.
از دیگر نتایج جنگ پست مدرن اسرائیل می‌توان از تأثیرى که این جنگ در جایگاه و شکل‌گیرى قدرت در منطقه‌ى خاورمیانه بر جاى می‌گذارد یاد نمود. چنان که این ‌گونه به نظر می‌رسد که به سبب گرایش‌هاى توسعه طلبانه‌ى متأثر از ایدئولوژى و قومیت‌گرایى اسرائیل، صلح در منطقه‌ رو به زوال بوده و منطقه‌ى خاورمیانه آبستن تحولات سیاسى نظامى گردیده و امریکاى متأثر از مسیحیت صهیونیستى به عنوان یک رسالت در صدد تحمیل خود و برترى دادن اسرائیل در منطقه می‌باشد.
25ـ توجه اسرائیل به استفاده از فن‌آورى جدید سبب کاهش هزینه‌هاى نظامى اسرائیل گردیده است.
همچنین ایجاد خود کفایی، کم کردن وابستگى به خارج، فروش قطعات و ایجاد در آمد از دیگر ویژگی‌هاى توجه اسرائیل به فن‌آوری‌هاى جدید است.
26ـ در نبرد پست مدرن اسرائیل در صدد است تا با استفاده از تأثیر‌گذارى بر فرهنگ ما، ارزش‌ها و تغییر ذائقه‌ها و.... نسبت به حساسیت‌زدایى از منفور بودن اسرائیل و ارتباط با آن نزد مردم مسلمان و عرب برآید.
27ـ نهادهاى افراطى مذهبى داخل اسرائیل و مسیحیت صهیونیستى در عرصه‌ى سیاسى و مذهبی، اسرائیل را به سمت راست‌گرایى افراطى و جنگ طلبى سوق می‌د‌‌هد و بر تحقق تسلط یهود بر جهان در دوره‌اى که از آن به عنوان آخرالزمان یاد می‌نمایند تأکید خواهند نمود.
28ـ متأثر شدن هر چه بیشتر حوزه‌هاى سیاسى امنیتى و نظامى اسرائیل از رسانه‌ها، که هر چه بیشتر نبردهاى اسرائیل را از سمت سخت افزارى به سمت نرم افزارى سوق داده است. این ویژگى جدید (تأثیر رسانه‌ها بر سرنوشت نبرد) ضرورت ایجاد ساز و کار و مدیریت و برنامه‌ریزى متفاوت از برنامه‌ریزی‌هاى متداول در نبردهاى گذشته را ایجاب می‌نمایند، تا مکمل رویارویى جدید باشند.
مباحث مذکور نشان می‌د‌‌هد که اسرائیل در استراتژى جنگ پست مدرن در آینده به ‌طور گسترده‌اى از رسانه‌ها جهت تحقق اهداف و مقاصد سیاسی‌‌، امنیتى و نظامى استفاده خواهد کرد. حضور در عرصه‌ى نبرد واژه‌ها و جنگ‌هاى مجازى و سرمایه‌گذارى و صرف هزینه در جهت زمینه سازى ایجاد و اشاعه واژگان جدید و منطبق نمودن این واژه‌ها بر حریف، مستند سازى و مسائلى از این قبیل و همچنین تنوع بخشیدن به سیاست ترور و سرکوب مسلمانان فلسطین با به‌کار‌گیرى ابزار و تجهیزات نوین نظامى و امنیتى نظیر ماهواره‌هاى جاسوسى و سایر ابزارهاى الکترونیکی، شاخصه‌هاى این جنگ جدید خواهد ‌بود.
بى تردید روند صلح منطقه‌ى خاورمیانه در آینده تحت تأثیر استراتژی‌هاى این جنگ جدید خواهد بود.
اگر چه در کنار فرصت‌هاى جدیدى که فن‌آورى اطلاعاتى و امنیتى در اختیار رژیم صهیونیستى قرار داده است، به همان نسبت می‌توان گفت که آسیب‌هاى جدیدى نیز استراتژى جنگ پست مدرن بر اسرائیل تحمیل خواهد نمود. منتهى این مسأله منوط به شناخت نقاط قوت و ضعف استراتژى جنگ پست مدرن توسط کشورهاى خط مقدم نبرد علیه سیاست‌هاى نژاد پرستانه و توسعه‌طلبانه‌ى ‌رژیم اشغال‌گر قدس می‌باشد.
با بخشى از وجوه متفاوت این استراتژى می‌توان از طریق راهبردهاى زیر برخورد مناسب انجام داد.
الف) اولین گام در برنامه‌ریزى جهت هرگونه مقابله با این نبرد نوین، بررسى دقیق ویژگی‌هاى این جنگ و به تعبیر دقیق‌تر شناخت آن می‌باشد. شناخت ابعاد این رویارویى و نقاط قوت و ضعف و امکانات، مقدورات و محدودیت‌هاى اسرائیل در این عرصه و نیز بررسى و شناخت همین نکات در کشورمان، امکان طراحى برنامه‌اى منسجم در جهت تقابل با دشمن را فراهم می‌آورد.
ب) ایجاد بسترهاى لازم تحقیقاتى و پژوهشى در داخل کشور و تربیت متخصصان ایرانى و قطع وابستگى در این زمینه به کشور‌هاى خارجى می‌تواند قدرت لازمه را براى وارد شدن در عرصه‌ى این نبرد مضاعف نماید على الخصوص تأسیس دانشگاه اختصاصى جهت علوم رایانه در ابعاد سخت افزار و نرم افزار گامى بلند در این راستا می‌باشد که دانشگاه آزاد اسلامى با داشتن پتانسیل بالاى علمى و منابع مالى می‌تواند در این امر پیش قدم باشد.
ج) در حوزه‌ى رسانه‌اى ابعاد جنگ پست مدرن، هر روز بیش از پیش نمایان می‌گردد و سیطره‌ى ماهواره‌ها در اطلاع رسانى مطلوب به نفع سیاست‌گذاران این جریان و پخش فیلم‌هاى جذاب، هر روز دامنه‌ى وسیع‌ترى از مخاطبین را به خود جلب می‌نماید. در این زمینه نیز می‌توان علاوه بر سیاست‌گذارى به عنوان یک تهدید و برنامه‌ریزى در جهت به حداقل رساندن آسیب‌ها به آن، به‌عنوان یک فرصت نیز نگاه کرد و از آن در جهت اطلاع رسانى و صدور جریان فکرى مستقل بهره برد دقیقاً همان اقدامى که شبکه‌هاى صوتى و تصویرى حزب الله لبنان در مقابل اسرائیل به عرصه‌ى ظهور می‌رسانند. و یا تأثیرى که شبکه‌ى العالم در اطلاع رسانى مستقل به مردم عراق( با دید تساهل از کاستی‌ها و نقاط ضعف آن) ایفا نمود. اما نکته‌ى برجسته‌اى که به عنوان یک پیشنهاد در تهاجمى نمودن جنگ پست مدرن علیه اسرائیل مد نظر است، توجه به این امر است که صهیونیسم در حال اشاعه‌ى تفکرات مطلوب خود در غالب‌هاى هنرى است. اما متأسفانه در مقابل، نقطه‌ى کانونى تفکرات اسلامى که حوزه‌هاى علمیه می‌باشد از روش‌هاى نوین تبلیغ غافل مانده است. یکى از کارآمد‌ترین این ابزار که متکى بر فن‌آوری‌هاى نوین نیز می‌باشد صنعت انیمیشن سازى یا کارتون سازى است. امروز تفکر ناب اسلامى که در تقابل با تفکر صهیونیستى قرار دارد می‌تواند با تصاویر انیمیشنى قلب کودکان و نوجوانان و حتى بزرگسالان را در دنیا به تسخیر خود در آورد و کوتاه سخن آنکه برنامه‌ریزان سیستم‌هاى تبلیغاتى و رایانه‌اى مستقر در حوزه‌هاى علمیه به جاى دادن مواد خام دروس حوزوى و نکات پیدا و پنهان احادیث و روایات که قابل بهره بردارى سوء توسط دشمنان می‌باشد، می‌توانند با بهره‌گیرى از فرهنگ عظیم داستانى و اسلامى و آمیختن آن با هنر انیمیشن سازى آن را در قلوب مخاطبان نهادینه نمایند. البته سرمایه‌گذارى در این امر مختص به حوزه‌هاى علمیه نیست اما به نظر می‌رسد بهترین جایگاه تلفیق هنر و فرهنگ اسلامى در مقابله با فعالیت رسانه‌اى صهیونیسم، مراکز زیر نظر این نهاد باشد.
د) توجه به یکپارچه نبودن جمعیت یهودیان مهاجر مقیم اسرائیل و نیز کثرت انگیزه‌ها و خواسته‌ها از این کشور خود نقطه‌ى آسیب پذیر جدى رژیم صهیونیستى می‌باشد.
هـ) روشن نمودن واقعیات و تأکید بر ابعاد کمتر توجه شده، خسارت به منافع ملى مردم امریکا در‌ حمایت بی‌دلیل از اسرائیل که توسط حامیان آنان در غالب مسیحیان صهیونیست صورت می‌گیرد، یکى از ابعادى است که به نظر می‌رسد در این نبرد پست مدرن قابل سرمایه‌گذارى باشد. این امر می‌تواند از طریق رسانه‌ها و شبکه‌هاى رایانه‌اى صورت پذیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات