صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۸۵۲۲۸
در گفتگو با مسئولان کمیته پدافند غیرعامل عنوان شد

پیشرفتها و موانع اجرای پدافند غیرعامل

مقدمه: چندی پیش سردار جلالی رییس کمیته پدافند غیر عامل کشور از تصویب سند راهبردی پدافند غیرعامل کشور خبر داده بود. به گفته وی این سند ادامه بخش عمده ای از طرح جامع پدافند غیرعامل را شامل می شودکه همسو با چشم انداز 20 ساله نظام تدوین شده و شامل چشم انداز، اهداف کلان و بلند مدت، سیاست های اجرایی و راهبردی است. هفته گذشته نیز شاهد تصویب سیاست های کلی نظام در خصوص پدافند غیرعامل کشور در مجمع تشخیص مصلحت نظام بودیم.این سیاستها در 13 بند و طی چند جلسه به تصویب اعضای مجمع رسید. با توجه به اینکه پدافند غیر عامل بعنوان یکی از موثرترین و پایدارترین روش های دفاع در مقابل تهدیدات، همواره مد نظر کشورمان بوده وهست وما نیزبنا به ضرورت در گذشته به بررسی ابعاد مختلف آن پرداخته ایم، در این شماره نیز در صدد بر آمدیم تا ضمن بررسی وضعیت اجرای این طرح در سازمانهای مختلف، برخی چالشها وموانع احتمالی فراروی این طرح را از نگاه مسئولان امر مورد بررسی قرار دهیم.

کاهش آسیب‌پذیری و پایدارسازی ملی
سردار غلامرضا جلالی رئیس کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور با تشریح اقدامات کلی در این زمینه،می گوید: محور اقدامات ما آگاهی، پیش بینی، کاهش آسیب پذیری و پایدارسازی ملی است که نتیجه آن ناکام سازی دشمن است.
وی در مورد فعالیت های دیگر کمیته دائمی پدافند غیرعامل نیز تصریح می کند: در بند 15 ماده 121 برنامه توسعه پنج ساله چهارم که به طرح آمایش سرزمین می پردازد و در آن دولت مکلف است پدافند غیرعامل را به طور کامل در پروژه ها ببیند و در قانون بودجه سال 84 و 85 هم با پیشنهادی که مجلس به قانون اضافه کرد یک درصد از اعتبارات وزارتخانه ها برای این مسئله پیش بینی شد.
سردار جلالی می افزاید: خوشبختانه ما آیین نامه اجرایی برای این مسئله داریم که می توان به بند 10 ماده 121 که در واقع وظایف کمیته را به طور کامل بیان کرده اشاره کرد، این آیین نامه 9 وظیفه عمده را بر عهده کمیته قرار داده است که یکی از این وظایف تصویب همه طرح های پدافند غیرعامل برای همه دستگاه ها است. از دیگر وظایف مشخص شده در این آیین نامه طبقه بندی پدافند غیرعامل تمام زیرساخت ها ست که با دیگر طبقه بندی ها متفاوت است زیرا طبقه بندی های دیگر امنیتی است ولی این طبقه بندی دفاعی است.
پدافند غیرعامل در زیرساخت های اساسی
سردارجلالی درباره بودجه لازم برای اجرای برنامه های کمیته پدافند غیرعامل تصریح می کند: با تلاشی که در سال 86 توسط کمیته پدافند غیرعامل انجام شد، مجلس محترم یک ردیف بودجه مستقل برای این امر در قانون بودجه پیش بینی کرد که بر اساس آن می توانیم تعاملات خودرا با دستگاه های دولتی داشته باشیم که البته در سال های قبل ردیف ما در اختیار خودمان نبود بلکه به صورت یک درصد از بودجه هر سازمان را در اختیار داشتیم که بعضی از ارگان ها عمل می کردند بعضی دیگر نیز این مسئله را اجرا نمی کردند ودر کل این مسئله برای دستگاه ها الزام آور نبود.
وی در مورد برنامه های درحال اجرا در سال 86نیز می گوید: ما یکسری برنامه های کلی برای سال 86 داریم که در چهار، پنج عنوان در دستگاه های مختلف اجرا می گردد. یکی از این امور کلی، مطالعه پدافند غیرعامل در زیرساخت های اساسی وحساس هست، زیرساخت های حیاتی و معادن همچون پالایشگاه اصفهان از جمله برنامه های سال 84 است وحدود 110 عنوان پروژه حیاتی و حساس مطالعاتی با مفهوم مهندسی در حال مطالعه است که برای راه حل های فنی آنالیز می شوند، 50 عنوان پروژه اجرایی هم داریم که سال قبل انجام شده است.
سردارجلالی اولین اقدام را طبقه بندی مراکز و وزارتخانه ها به حیاتی، حساس و مهم اعلام کرده و می گوید: امسال با توجه به اولویت بندی، تمام مراکز حیاتی جزء برنامه کاهش آسیب پذیری قرار گرفته اند و اعتبار برای آن پیش بینی شده است. در 5 ماهه اول سال توانستیم تمام برنامه های دستگاه های حیاتی و حساس کشور را با وزرای مربوطه تنظیم کنیم و به صورت موافقتنامه با معاونت برنامه ریزی مبادله کردیم و عمده سازمان ها اعتبارات مربوطه را دریافت کردند و شروع به اجرا نمودند.
مقابله با تهدید یا آینده نگری
مجید اشتری فر، دبیرکمیته پدافند غیر عامل کشورنیز با تاکید براین مطلب که باید وضعیت خود را با سایر کشورها مقایسه کنیم،می گوید: با نتایج این مقایسه است که می توان پی برد که کم توجهی شده یا خیر؟ کشورهایی مثل سوئیس، سوئد و ... سمبل پدافند غیرعامل محسوب می شوند، این کشورها در حالیکه هیچ گونه تهدیدی ندارند، اما آینده نگری می کنند. سوئیس کشور بی طرف است ولی پدافند غیرعامل و دفاع غیرنظامی قوی در این کشور وجود دارد، به طوری که بعضی از دانشگاه ها و بیمارستان های این کشور در زیر کوه ساخته شده اند و تمامی برج های مسکونی بزرگ دارای پناهگاه هستند، این پناهگاه ها در برابر حملات میکروبی، شیمیایی و هسته ای مقاومند. در چین شهری زیرزمینی ساخته شده که گنجایش دو میلیون نفر را دارد.
اگر شرایط کشور خودمان را با ضریب تهدیدی که دارد مقایسه کنیم متوجه شرایط نامناسب پدافند غیرعامل در کشور خواهیم شد. ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره با تهدید مواجه بودیم .در حال حاضر هم همه روزه شاهد انواع و اقسام تهدیدها هستیم. با توجه به شرایط موجود، برای توسعه کشور می بایست به این تهدیدات توجه لازم را داشته باشیم.
تدوین برنامه پنج ساله
رئیس کمیته دائمی پدافند غیرعامل در مورد ضمانت اجرای مصوبات این طرح در دستگاه ها یاد آور می شود: اگر ارگان یا وزارتخانه ای پروژه ای را بدون در نظر گرفتن پدافند غیر عامل اجرا نماید ما می توانیم گزارش کرده وطرح را متوقف کنیم که تاکنون بجز یک مورد همه از این طرح استقبال کرده اند.
وی خاطر نشان می کند: تا پایان امسال برنامه پدافند غیرعامل را تدوین می کنیم و طرح جامع پدافند غیرعامل کشور نیز تا پایان امسال تهیه خواهد شد.
سردارجلالی مهمترین پروژه برای سازمان پدافند غیرعامل را پروژه سازمان انرژی هسته ای خوانده و با تاکید بر این که ما از لحاظ پدافند غیرعامل دستگاه یا محلی را نداریم که قابل اصلاح نباشد می گوید: با پراکندگی، تفکیک و پشتیبانی حساسیت مراکز را کاهش می دهیم. پراکندگی مشکل ترین کار در پدافند غیرعامل است، زیرا آن اندازه باید پراکندگی انجام شود که توجیه اقتصادی داشته باشد بنابراین پراکندگی رابطه مستقیم با مسایل اقتصادی دارد که یکی از شاخصه های آن این است که ملی یا منطقه ای باشد.
فقدان نگرش صحیح
اشتری فر با بیان اینکه ریشه مشکلات در زمینه پدافند غیرعامل، فرهنگی است. برخی از مدیران، از پدافند غیرعامل برداشت نظامی دارند،این کم اطلاعی باعث می شود، مدیران فکر کنند که انجام چنین اقداماتی ولخرجی است! هر چند عده ای از مدیران هم درک مناسبی از پدافند غیرعامل دارند. باید بپذیریم که دشمن مطلق نیست و آسیب پذیری های فراوانی دارد و از طرفی توان ما بالاست. این جملات اعتقاد ماست و هرکس به این موارد اعتقاد ندارد، بهتر است به پدافند غیرعامل فکر نکند. باید باور فرهنگی ایجاد شود تا بتوانیم بر مشکلات فائق شویم. باید از سطح مدرسه نسبت به فرهنگ سازی و آموزش پدافند غیرعامل اقدام کنیم.
نقش آفرینی رسانه ها
سردار جلالی با دعوت از محققان و پژوهشگران به منظور کمک به ارتقای دانش فنی و بومی سازی دانش پدافند غیر عامل به این کمیته با تاکید بر نقش رسانه ها، اظهار داشت: با توجه به مشکلات فرهنگی و عدم باور برخی از مدیران و مردم به توانمندی های کشورمان در زمینه دفاعی، خواستار حضور و نقش آفرینی رسانه ها در این عرصه هستیم. رئیس کمیته دائمی پدافند غیرعامل در مورد فعالیتهای فرهنگی ،ایمن سازی و دفاع غیرعامل در سطح مدارس، دانشگاهها و دیگر فضاهای آموزشی درراستای برنامه های کمیته افزود: در سال جاری 40 عنوان کتاب در مقاطع دبستان تا دکتری رشته های مختلف با موضوع پدافند غیرعامل منتشر خواهیم کرد. اقدامات اطلاع رسانی هم در دستور کار داریم که اولین اقدام آن راه اندازی سایت پایداری است که با همکاری دستگاه های فرهنگی کشور بتوانیم این نقیصه را با آگاه سازی مردم برطرف کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات