صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۸۶۷۹۶

قدرتهای سلطه گر و کنفرانس دوربان- 2/حسن هانی زاده


 بصیرت: اجلاس دوربان 2 که امروز دوشنبه در سازمان ملل در ژنو سوئیس افتتاح شده است به صحنه تقابل قدرتهای شمال و جنوب و یا کشورهای سلطه گر و غیر سلطه پذیر تبدیل شد.
این اجلاس که در پی صدور پیش نویس بیانیه 149/61 مجمع عمومی سازمان ملل نخستین اجلاس خود را در سال 2001 میلادی در شهر دوربان آفریقای جنوبی تشکیل داد با هدف ترسیم ساز و کارهای لازم برای مبارزه با نژادپرستی شکل گرفت.
در اجلاس دوربان آفریقای جنوبی، صهیونیزم معادل نژادپرستی تلقی شده و این موضوع در متن بیانیه پایانی اجلاس گنجانده شد.
با اینکه تصمیمات و بیانیه های کنفرانس دوربان صرفاً اعتباری است و اهرمهای اجرایی ندارد اما آمریکا، انگلیس و استرالیا و چند کشور غربی همسو با رژیم صهیونیستی در اجلاسهای زنجیره ای دوربان برای جلوگیری از صدور هر گونه بیانیه ای علیه رژیم صهیونیستی به تلاشهایی دست می زنند.
آمریکا و آلمان و چند کشور غربی دیگر شرکت در اجلاس دوربان 2 را که در آن 4000 سازمان غیر دولتی حضور دارند تحریم کرده اند.
از سوی دیگر، ایران که عضو فعال و تأثیرگذار «اجلاس جهانی سازمان ملل علیه نژادپرستی» است همواره در چنین کنفرانسهایی رژیم اسرائیل را به عنوان عامل گسترش این پدیده شوم معرفی کرده است.
به همین دلیل کنفرانس دوربان همواره به کانونی برای تقابل عقیدتی و سیاسی کشورهای سلطه گر و غیرسلطه پذیر تبدیل شده اما به دلیل نقش تأثیرگذار کشورهای زورگو، بیانیه های پایانی و تصمیمات اجلاس دوربان در جایی که صهیونیزم معادل نژادپرستی تلقی می شود، با کارشکنی های آمریکا و غرب مواجه می شود.
در چنین شرایطی اجلاس دوربان تنها به تریبونی برای افشاگری علیه قدرتهای نژادپرست تبدیل می شود.
اما آیا سازمان ملل در مهار پدیده شوم نژادپرستی در جهان صادقانه عمل می کند؟
بی تردید مقوله نژادپرستی که با شعار تشکیل دولت یهودی که رهبران رژیم صهیونیستی درصدد اجرایی کردن آن هستند همخوانی دارد بیش از هر چیز منطقه مسلمان نشین خاورمیانه را تهدید می کند و سازمان ملل باید جدیت بیشتری برای مبارزه با نژادپرستی از خود نشان دهد.
نشست و برخواستهای سازمانهای غیردولتی بدون برخورداری از اهرمهای اجرایی نتیجه قابل قبولی نخواهد داشت و نشست دوربان 2 در ژنو نیز به اهداف خود دست نمی یابد.
با اینکه پیش نویس بیانیه پایانی اجلاس دوربان 2 در برگیرنده بندهایی علیه رژیم صهیونیستی بود اما آمریکا و برخی کشورهای غربی با اعمال نفوذ تغییراتی در پیش نویس بیانیه غیر الزام آور ایجاد کرده اند تا مصونیت اعتباری لازم را برای رژیم اسرائیل بوجود آورند.
به هر حال، سازمان ملل که اجلاس دوربان یکی از نهادهای زیر مجموعه آن به شمار می رود باید در زمینه مبارزه جدی با نژادپرستی بویژه پدیده شوم صهیونیزم وارد عمل شود زیرا بدون حضور قدرتمندانه سازمان ملل اینگونه نشستها نتیجه قابل قبولی برای سازمانهای غیر دولتی در پی نمی آورد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات