صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۸۷۷۵۱

بان کی مون و ماموریت خارج از سازمان ملل

اظهارات بان کی مون بر ضد حزبلله لبنان از این نظر که در گذشته بر ضد هیچ حزب سیاسی مطرح نکرده،در نوع خود کم نظیر است،وی به حزب الله حمله ور شده است و این هجمه، سئوالات و شک و تردید زیادی را درباره مفهوم زمانی چنین اظهاراتی مطرح می کند.

 بصیرت: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در اظهاراتی غیر مسئولانه و خارج از چارچوب شرح وظایف خود،حزب الله را عامل جلوگیری از دموکراسی در لبنان و تهدیدی برای ثبات این کشور دانسته است .
به گزارش خبرگزاری مهر،دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش یکسویه اخیر خود درباره اجرای قطعنامه 1559 با مقایسه جنبش مقاومت حزب الله- که نماینده قشر مهمی از ملت لبنان و جزء تاثیرگذاری در دولت لبنان است- با آنچه شبه نظامیان مسلح خوانده، ادعا کرده است که حزب الله و شبه نظامیان مسلح دیگر همواره تهدیدی برای ثبات لبنان به شمار رفته و فضایی از رعب و وحشت را با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات به وجود آورده اند.
بان کی مون در این گزارش،مقاومت را مانعی در برابر روند دموکراتیک لبنان قلمداد کرده است،اما نکته تاسف بار در این گزارش این است که دبیرکل سازمان ملل متحد به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به حریم هوایی لبنان و نقض مستمر حاکمیت این کشور و همچنین شبکه های وابسته به موساد که اخیرا در لبنان کشف شده،اشاره ای نکرده است.
بان کی مون همچنین در ادامه خوش خدمتی به صهیونیستهای متجاوز اشغالگر،از حمایت مشروع و انسانی حزب الله لبنان از مقاومت مردم غزه ابراز نگرانی کرده است .
"محمد صالح صدقیان" رئیس مرکز مطالعات عربی ایرانی و تحلیلگر مسائل خاورمیانه درباره دلایل هجمه بان کی مون به جنبش مقاومت اسلامی حزب الله که پس از جنگ جولای 2006 با محبوبیت گسترده ای در کشورهای اسلامی و عربی و کشورهای دیگر روبرو شده است،به مهر می گوید : اظهارات بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد بر ضد حزب الله از این نظر سئوال برانگیز است که احزاب مخالف که حزب الله یکی از آنها به شمار می رود،از شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات پارلمانی آتی لبنان برخوردار هستند .صدقیان خاطر نشان کرد : این اظهارات و موضعگیری صلاحیت دبیرکل سازمان ملل متحد را زیر سئوال می برد،زیرا به گونه ای موضعگیری کرده که گویی طرفی در انتخابات لبنان یا در داخل نقشه سیاسی این کشور است؛به ویژه اینکه این اظهارات پس از سفر اخیر هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا به لبنان و دیدار وی با سعد حریری رئیس جریان المستقبل(از سران جریان غربگرای 14 مارس) بیان شد.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت : بنابراین معتقدم سفر کلینتون و اظهارات بان کی مون در یک چارچوب قرار دارد و هدف از آن فشار بر احزاب مخالف دولت از جمله حزب الله است و قطعا خدش خدمتی به رژیم اسرائیل است،زیرا حزب الله توانسته است در برابر اسرائیل ایستادگی کند.
وی ابراز عقیده کرد : اظهارات بان کی مون از این نظر که در گذشته بر ضد هیچ حزب سیاسی مطرح نکرده،در نوع خود کم نظیر است،وی به حزب الله حمله ور شده است و این هجمه، سئوالات و شک و تردید زیادی را درباره مفهوم زمانی چنین اظهاراتی مطرح می کند.
"عادل عون" عضو برجسته جنبش امل لبنان به رهبری نبیه بری رئیس پارلمان این کشور به مهر می گوید : بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد با بیانیه اخیر خود و اظهاراتش بر ضد حزب الله،سیاست یک بام و دو هوا(دوگانه)در پیش گرفته است.
وی خاطر نشان کرد : این نشان دهنده همدستی سازمان ملل متحد،آمریکا و اروپایی ها به نفع اسرائیل است و اینکه سازمان ملل متحد هیچ نگاه عادلانه و یکسان و برابری به خاورمیانه ندارد به این معنا که هیچ معیار عادلانه برای حمایت از ملتهای مظلوم به ویژه مردم فلسطین وجود ندارد و برای اثبات این موضوع باید به اظهارات هیلاری کلینتون وزیرامور خارجه آمریکا در سفر اخیرش به لبنان اشاره کرد که گفته بود ما از انتخابات آزاد و دموکراتیک حمایت و با هر دولتی که پس از آن تشکیل شود،همکاری می کنیم،اما در عین حال اعلام کرد ما از دولت فعلی(که تحت سلطه جریان غربگرای 14 مارس است)حمایت می کنیم.
عون گفت : کلینتون از یک سو خواستار دموکراسی می شود، اما از سوی دیگر انتخاباتی را تشویق می کند که چهارده مارس در آن به پیروزی برسند؛البته این موضعگیری ها و اظهارات برای ما لبنانی ها تازگی ندارد؛چرا که در جنگ جولای 2006 اسرائیل بر ضد لبنان و جنگ 22 روزه بر ضد غزه آن را شاهد بودیم.
عضو برجسته جنبش امل لبنان تصریح می کند : اظهارات بان کی مون نشان دهنده سلطه لابی صهیونیستی بر وی و سازمان ملل متحد است.
"حسن هانی زاده" کارشناس مسائل خاورمیانه به مهر می گوید : بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در اظهاراتی غیر مسئولانه و خارج از چارچوب شرح وظایف خود، حزب الله را عامل جلوگیری از دموکراسی در لبنان دانسته است .
وی در گزارشی درباره روند پیشرفت اجرای قطعنامه 1559 در مورد لبنان از حزب الله خواست تا سلاح خود را تحویل دهد و به یک حزب سیاسی صرف تبدیل شود.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که رژیم صهیوینستی در طول جنگ 33 روزه لبنان در جولای 2006 و پس از آن بارها قرارگاه های نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد در لبنان(یونیفل) را بمباران کرد، اما دبیرکل سازمان ملل متحد نه تنها هیچگونه واکنشی از خود نشان نداد، بلکه تلاش کرد تا بر روی جنایات اسرائیل علیه ملت لبنان سرپوش بگذارد.
هانی زاده افزود : بان کی مون در گزارش اخیر خود در برابر اعضای شورای امنیت بدون اشاره به تجاوزات مکرر هواپیماهای نظامی و جاسوسی رژیم صهیونیستی به حریم هوایی لبنان و نقض مکرر حاکمیت این کشور،در دخالتی آشکار نگرانی خود را از احتمال پیروزی حزب الله و همپیمانان این جنبش موسوم به جریان هشتم مارس در انتخابات پارلمانی آتی این کشور ابراز داشت .
این اظهارات در واقع تکرارهمان مواضعی است که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر به بیروت صریحا اتخاذ کرد.
به اعتقاد هانی زاده،اکنون که لبنان در آستانه انتخابات پارلمانی قرار دارد،آمریکا و برخی کشورهای عرب منطقه ، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد را تحت فشار قرار داده اند تا از رهگذر حمله تبلیغاتی به حزب الله، ضمن انزوای این جریان مبارز لبنانی، راه را برای پیروزی احزاب وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی(جریان 14 مارس) برای پیروزی در انتخابات لبنان هموار کند،اما با وجود فشارهای تبلیغاتی داخلی،منطقه ای و فرا منطقه ای، حزب الله لبنان و جریانهای هوادار مقاومت اسلامی(جریان هشتم مارس) به علت مواضع اصولی و استقلال سیاسی خود در انتخابات آینده، اکثریت کرسی های پارلمانی را به دست خواهند آورد و بازندگان نهایی احزابی خواهند بود که در برابر اراده ملت لبنان ایستادگی کردند.
اظهارات خصمانه بان کی مون بر ضد حزب الله در حالی بیان می شود که مردم لبنان هرگز رشادتها و دلاورمردیهای رزمندگان این جنبش در نبرد با رژیم صهیونیستی را که به آزادی بخشهای بسیار زیادی از جنوب لبنان در سال 2000 و همچنین شکست مفتضحانه اشغالگران قدس در جنگ جولای 2006 منجر شد،فراموش نکرده و همچنان حزب الله و مقاومت را سوپاپ اطمینان برای کشورشان می دانند و حتی بسیاری از مقامها و شخصیتهای سیاسی لبنان از جمله میشل سلیمان رئیس جمهوری این کشور بارها با تمجید از نقش تاثیرگذار مقاومت به رهبری حزب الله در مقابله با تجاوزات و تهدیدهای رژیم صهیونیستی،بر خلاف ادعای بان کی مون،رژیم اشغالگر قدس را تنها تهدید و خطری بزرگ برای امنیت و ثبات لبنان دانسته است.
دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر نشان داد به جای عمل کردن به وظیفه خود که همانا لزوم تعامل عادلانه و برابر با مسائل بین المللی و جانبداری نکردن از ظالمان و اشغالگران است،عملا تحت سلطه آمریکا و در خدمت به صهیونیستها قرار گرفته است و این سیاست دوگانه و موضع جانبدارانه، صلاحیت وی برای قرار گرفتن در راس نهادی مهم چون سازمان ملل متحد را زیر سئوال می برد.
--------------------
گزارش از :
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات