تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۴  ، 
کد خبر : ۹۰۱۳۲

هزینه‌های جنگ 33 روزه


رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات بی‌نظیر حزب الله در به اسارت گرفتن دو سرباز اسرائیلی که امنیت موجود در اسرائیل را زیر سؤال برد، علیه لبنان وارد جنگ شد. رژیم صهیونیستی فکر می کرد با به اسارت گرفته شدن دو سرباز اسرائیلی زمینه برای به نمایش گذاردن استحکام دولت جدید «اولمرت» و اجرای یک عملیات از پیش برنامه ریزی شده فراهم آمده است به همین دلیل خود را وارد جنگی کرد که نتیجه آن خسارت های فراوان برای دوطرف و بروز مشکلات جدید در عرصه سیاست اسرائیل شد.
نشانه های شکست، سردرگمی ارتش اسرائیل، زیاده روی در استفاده از زور، دست زدن به جنایات و قتل عام مردم بی گناه دلیل آشکاری بر نبود یک راهبرد مؤثر برای رویارویی با مقاومت لبنان بوده است.
از مهمترین دلایل و نشانه های ناکامی اسرائیل در جنگ با لبنان عبارتند از:
باقی ماندن بهانه اسراییل برای شروع جنگ یعنی آزادی دو سرباز اسرائیلی، محقق نشدن هدف اشغال جنوب لبنان تا رود لیطانی، عدم دستگیری یا کشتن یک فرمانده ارتش حزب الله، متحمل شدن خسارت های سنگین، ناکام ماندن در ایجاد موج نارضایتی در میان مردم لبنان، افزایش محبوبیت حزب الله، شکست تبلیغاتی رژیم صهیونیستی.
هزینه‌های جنگ 33 روزه عبارتند از:
هزینه‌های نظامی: از آغاز بحران جدید در لبنان، یعنی انجام عملیات وعده صادقانه، هیمنه ارتش اسرائیل در مواجهه با حزب الله درهم شکسته شد و با آشکارشدن میزان آسیب پذیری این ارتش یک فاجعه برای رژیم صهیونیستی رقم خورد.
برملاشدن ضعف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی: ربوده شدن دو سرباز صهیونیست، غافلگیری نیروی دریایی اسرائیل با موشک حزب الله مقاومت نیروهای حزب الله وارد کردن خسارت به نیروهای زرهی رژیم صهیونیستی ناکامی کماندوهای اسرائیلی در فرود شبانه در «بعلبک» و «صور»، ناتوانی این رژیم در جلوگیری از شلیک موشک های کاتیوشا به خاک خود، همه و همه ضعف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را برملا کرد همین ضعف سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی موجب ناکامی اسرائیل در عرصه نظامی شد.
ناکامی اسرائیل در تحصیل اهداف نظامی: شناسایی کامل منطقه عملیاتی جنوب لبنان توسط حزب الله، استفاده از موشک های بهینه ضدزرهی و استقرار آنها در نقاط استراتژیک مانع پیشروی نیروهای زمینی رژیم صهیونیستی شد. از سوی دیگر با منهدم شدن دو ناوچه پیشرفته نیروی دریایی اسرائیل و عدم تحقق اهداف اسرائیل در تضعیف نیروی حزب الله از طریق نیروی هوایی موجب شکسته شدن هیمنه نظامی اسرائیل شد.
هزینه‌های سیاسی: رژیم صهیونیستی با وجود اینکه به بهانه آزادی اسرای خود به طور گسترده ای مواضع و زیرساختهای لبنان را ویران کرد اما ادامه درگیری ها و طولانی شدن جنگ به نفع این رژیم تمام نشد و این دولت را با چالش های سیاسی مختلف در حوزه های داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای مواجه ساخت.
* انتقادات از دولت اولمرت و کاهش محبوبیت آن: با ادامه درگیری ها در لبنان دولت اولمرت با انتقادات زیادی مواجه شد و پس از اتمام جنگ و پذیرش قطعنامه 1701 شورای امنیت این انتقادات شدت بیشتری گرفت. برخی کارشناسان معتقدند که با گذشت زمان، اسرائیل شاهد افزایش انتقادات از اولمرت و احتمالاً سقوط کابینه وی و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی خواهد بود.
ـ انتقادات از «دان حالوتس». مردم شمال اسرائیل که بیش از یک ماه بدون امکانات در پناهگاه ها به سر می بردند، با آگاهی از شکست اسرائیل در جنگ علیه لبنان خواستار توضیح شفاف رئیس ستاد کل ارتش و وزیر دفاع شدند، مقامات رژیم صهیونیستی نیز با پذیرفتن این حقیقت تلخ سعی داشتند به نحوی این شکست را توجیه کنند و علت آن را در ناکارآمدی برخی مقامات سیاسی و نظامی عنوان کنند و آنان را قربانی توجیه شکست های دولت نمایند.
* تضعیف جایگاه رژیم صهیونیستی در منطقه: اجرای طرح عقب نشینی آریل شارون از نوار غزه، تا حدودی شرایط را برای توسعه سیاست خارجی منطقه ای این رژیم فراهم کرده بود. اما شکست در جنگ با حزب الله مجدداً این رژیم را به نقطه اول بازگرداند.
* تقویت روحیه مقاومت در منطقه: این جنگ موجب گشوده شدن افقی جدید در مقابل نیروهای مبارز و فرماندهان نظامی عرب و معرفی حزب الله به عنوان اسوه مقاومت شد.
* تهدید جایگاه رژیم صهیونیستی در جهان: عدم موفقیت این رژیم در مقابل حزب الله جایگاه آن را به عنوان حافظ منافع امپریالیستی غرب بویژه آمریکا تضعیف کرد.
* از بین رفتن توجیه اقدامات یک جانبه رژیم صهیونیستی: جنگ اخیر موجب شد تا اقدامات یک جانبه این رژیم چه در لبنان و چه در فلسطین توجیه خود را از دست داده و دیگر این رژیم از تأییدات سابق بین المللی برخوردار نباشد.
* آشکار شدن نیاز بیش از پیش اسرائیل به آمریکا: از سوی دیگر آمریکا دریافت باید اسرائیل را بیشتر مورد حمایت قرار دهد و با مشخص شدن نقاط ضعف آن در جنگ اخیر از تکرار چنین اشتباهاتی در آینده جلوگیری به عمل آورد.
هزینه‌های روانی: اقدامات رژیم صهیونیستی در جنگ روانی: یکی از مهمترین محورهای جنگ اخیر در لبنان جنگ روانی بود از جمله:
تخریب وجهه حزب الله با این حربه که حزب الله برای منافع سوریه و ایران مقاومت میکند. سوءاستفاده از باورهای دینی مردم از جمله انتشار فتوای «بن جبرین»، تلاش برای انزوای حزب الله، استفاده از فن کاریکاتور برای تخریب وجهه سیدحسن نصرالله، ارسال نامه های تهدیدآمیز به مردم لبنان، تخریب مؤسسات تبلیغاتی و اطلاع رسانی حزب الله.
* واکنش مقاومت نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی:
اطلاع رسانی درست به مردم از سوی فعالان صحنه های اطلاع رسانی بویژه علماء، سخنرانی های صریح، جدی و تأثیرگذار از سوی سیدحسن نصرالله.
* هزینه های بخش کشاورزی: در طول جنگ پرتاب موشک های حزب الله به عمق اراضی اشغالی علاوه بر وارد کردن خسارت مستقیم به زمین ها و محصولات کشاورزی
* هزینه ها در بخش گردشگری: صنعت گردشگری که در اسرائیل یکی از راه های مهم درآمد رژیم صهیونیستی به شمار می آید. با شروع جنگ و ناامن شدن این اراضی متحمل خسارت زیادی شد طی این جنگ گردشگران زیادی سفر خود را به اسرائیل لغو کردند. مطمئناً با ادامه درگیری ها و ناامنی در اراضی اشغالی، امکان اینکه این افت، بهبود یابد بعید به نظر میرسد.
خسارت های وارده به کارخانه های «حیفا» و شمال سرزمینهای اشغالی: طی این جنگ بالغ بر 4 میلیارد و 300 میلیون «شیکل» در نتیجه تخریب کارخانه های اسرائیلی و توقف تولید آنها حاصل شد.
* خسارت های وارده به منازل و خودروها: جنگ اخیر موجب تخریب کامل 200منزل در اراضی اشغالی و وارد آمدن خسارات جدی به 5هزار و 500منزل و نابودی 500دستگاه خودرو شد.
رژیم صهیونیستی طی 33روز جنگ با حزب الله لبنان سعی کرد به جایگاه منطقه ای خود تقویت بخشد و در راستای یکی از اهداف مشترک خود و آمریکا یعنی ایجاد خاورمیانه جدید گام بردارد اما این جنگ افسانه شکست ناپذیری اسراییل را در هم شکست و در ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، روانی و اقتصادی ضربه های سهمگینی بر پیکره جامعه صهیونیستی وارد کرد. اما با آشکار شدن نقاط ضعف رژیم صهیونیستی در جنگهای نامتعارف و ضرورت توان تکنولوژیک و مالی، این رژیم در آینده سعی خواهد کرد با برنامه ریزی و دوراندیشی بیشتری نقشه های تجاوزکارانه خود را عملی کند که این امر به هیچ وجه به نفع نیروهای مقاومت حزب الله نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات