تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۰  ، 
کد خبر : ۹۱۲۰۵

هولوکاست در بوته نقد


کنفرانس «هولوکاست، چشم انداز جهانى» که روز دوشنبه به دعوت دفتر مطالعات سیاسى و بین المللى وزارت امورخارجه ایران در تهران آغاز به کار کرده بود، به کار خود پایان داد. اگرچه ایران بررسى واقعیت کشتار یهودیان توسط نیروهاى نازى را هدف این کنفرانس اعلام کرد ولى بسیارى از کشورهاى غربى با صدور بیانیه و یا اظهارنظر مقامات رسمى شان به انتقاد از برگزارى آن پرداختند. همزمان با این کنفرانس در برلین نیز روز سه شنبه کنفرانس هولوکاست برگزار شد. مطبوعات و رسانه ها این کنفرانس را بعنوان عکس العملى در مقابل کنفرانس دو روزه تهران ارزیابى کردند. سخنرانان کنفرانس هولوکاست در تهران تقریبا همگى با نقد موجودیت هولوکاست آن را دروغى تاریخى خواندند که صهیونیست هاى یهودى با ساختن این داستان، به دنبال پیاده کردن طرح خود در خاورمیانه هستند. محمدعلى رامین، مشاور رئیس‌جمهور در سخنان خود گفت: باید یک کمیته حقیقت یاب با حضور همه نخبگان، مورخان، دانشمندان و کسانى که اسناد و شواهد زنده اى در خصوص هولوکاست در اختیار دارند تشکیل شود و این موضوع دقیقا مورد بررسى قرار گیرد.
رامین همچنین در اثبات ضرورت این تحقیق گفت: اگر کسى خیرخواه یهودیت است باید تحقیق در خصوص هولوکاست را سرلوحه خود قرار دهد چرا که چون غرب اجازه طرح و بررسى این موضوع را نمى دهد، دنیا اکنون دارد به این باور مى رسد که هولوکاست تنها یک افسانه است. رابرت فوربسو، استاد دانشگاه سوربن فرانسه و یکى از سخنرانان این همایش نیز در سخنان خود ضمن تقدیر از رییس جمهور گفت: از آقاى احمدى نژاد بسیار تشکر مى کنم که فرصت بررسى این واقعه را با سخنرانى هایشان درباره این موضوع به مورخین داده اند. ایشان با این سخنان در مقابل قدرت هاى بزرگ ایستادند و واقعیت هاى هولوکاست را بیان کردند. میشل رنوف، یک محقق هولوکاست گفت: میان رویکرد صهیونیستى و یهودى تفاوتى وجود دارد که من در این مورد هم یک فیلم مستند تهیه کردم و در آن تاکید کردم که مفهوم اسراییل بر این مبنا شکل گرفته که مجرم را قربانى و قربانى را مجرم نشان دهد.
وى با بیان این که یهودیان حق دارند در جهان زندگى کنند و جایى بر روى این کره خاکى براى آن ها باشد، گفت: البته این معنى آن نیست که یک منطقه، منطقه با سکنه را تصرف کند و به سلاح هاى هسته اى دست یابند که ادعا مى کنند در کتاب هاى مقدس آن ها آمده است. یک محقق آمریکایى به نام «برادلى آر. اسمیت» هم در این همایش، ضمن اعلام این که بحث درباره واقعه هولوکاست یک تابو شده، گفت: رسانه هاى آمریکایى به خاطر اینکه من هولوکاست را زیر سوال برده ام، کارى کرده اند که تمام دوستان یهودى و غیر یهودى ام از من کناره بگیرند و جامعه دانشگاهى آمریکا نیز سعى کرده است تا مرا به نحوى حذف کند. دیوید دوک، استاد علوم سیاسى دانشگاه مایپ اوکراین نیز طى سخنانى در این کنفرانس، پرسید: دنیا همواره بر روى هولوکاست و کشتارهاى آن بحث کرده است، اما چرا در مورد کشتارهاى بلشوویک ها در شوروى که بیشتر از هولوکاست نیز آدم کشتند چیزى گفته نمى شود؟ او در ادامه و در پاسخ گفته است: تمام این ها به خاطر حمایت صهیونیست ها از هولوکاست است. شاب یادآور شد: مردم آلمان ?? سال است که شستشوى مغزى مى شوند و هولوکاست امروز تبدیل به یک دین شده است و مسیحیان باید شرمشان شود که اجازه داده اند این مساله در سرزمین شان رخ دهد.
یک محقق سوئیسى نیز با تاکید بر اینکه تصویرى که هم اکنون از جنگ جهانى دوم ساخته شده است هیچ کدام صحت ندارد، افزود: اگر تصویر تاریخى بخواهیم از جنگ جهانى دوم بسازیم از طرف رسانه ها مورد اعتراض قرار مى گیرد چرا که افکار به این سو هدایت شده است که هر نوع تجزیه طلبى در این خصوص نفى شود و جنبه هاى علمى مسایل مختلف نظیر هولوکاست مورد تجزیه و تحلیل قرار نگیرد. تاپ ورن، محقق آلمانى در این همایش با انتقاد از موضع گیرى فعلى دولت آلمان در خصوص اندیشمندان اظهارنظر کننده در مورد هولوکاست گفت: براساس اصول دموکراسى غربى همه انسان ها باید بتوانند در مورد عقیده خود صحبت کنند، اما آنچه که در غرب و به خصوص آلمان اتفاق مى افتد، بسیار متفاوت است چرا که هیچ کس اجازه ندارد ایده هاى خود را در مورد جنگ جهانى دوم و وقایع مرتبط با آن اظهار کند. نبیل سلیمان، مشاور وزیر اوقاف سوریه نیز با بیان اینکه نازیسم مى خواست آلمان را از یهود پاک کند، لذا آنها را به فلسطین روانه کرد، در این همایش گفت: صهیونیسم با نازیسم همکارى کرد و توافقنامه اى را امضا کردند براى مهاجرت دادن یهودیان به سرزمین فلسطین.
یک محقق سوئدى (یان بنهو)، یک استاد آمریکایى دانشگاه چوئو ژاپن(مکنالى) و یک محقق سورى(حسین غازى) نیز از دیگر سخنرانان این سمینار بودند که از بى اساس بودن موضوعاتى همچون اتاقهاى گاز هیتلرى و کشته شدن شش میلیون یهودى طى جنگ جهانى سخن گفتند. کنفرانس هولوکاست آنطور که در غرب تبلیغ شد یک کنفرانس کاملا یکدست حکومتى نبود. سه خاخام یهودى که در روز اول این کنفرانس به سخنرانى پرداختند به نقد عملکرد و نگاه صهیونیستها پرداختند، ولى هولوکاست را یک واقعیت دانستند. کوهن، خاخام یهودى و عضو انجمن ضد صهیونیسم، در سخنرانى خود ضمن تاکید بر این نکته که هولوکاست نباید توجیهى براى جنایتکارى صهیونیستها باشد، گفت: ابعاد واقعه هولوکاست گسترده بوده است و اسناد زیادى نیز آنرا تایید مى کنند. یک محقق اتریشى نیز که در کنفرانس هولوکاست تهران حضور پیدا کرده بود، با اعلام این نکته که دوسال را به خاطر ابراز عقیده درباره هولوکاست در زندان بوده، از سخنرانى در این کنفرانس اجتناب ورزید.
میشل رنوف، فریدریک توبن (محقق استرالیایى که به جرم نفى هولوکاست در آلمان زندانى شد)، شاب (محقق سوییسى)، محمود مجتبى خان (محقق هندى)، تیسون (محقق فرانسوى)، تى ماتیوس (معاون ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزى)، دیوید وایس(خاخام یهودى از آمریکا) و ویکتور نادین رائسکیو(محقق روس) نیز دیگر سخنرانان این کنفرانس بودند. شرکت کنندگان درهمایش بررسى هولوکاست، کمیته حقیقت یابى را نیز به منظور کشف حقیقت هولوکاست و بررسى در این خصوص تشکیل دادند. بر مبناى گزارشها، اعضاى این کمیته را محققانى از کشورهاى فرانسه، ایران، بحرین، اتریش، کانادا، آمریکا، سوریه و سوئیس تشکیل مى دهند و دبیرکلى این کمیته نیز با محمدعلى رامین مشاور رئیس‌جمهور ایران است. رامین که خود، پیشنهاد تشکیل این کمیته را نیز داده بود، گفته است: اعضاى این کمیته نژادپرست و مخالف قوم خاصى نیستند، بلکه تنها به دنبال حقیقت و آزادى واقعى بشریت مى باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات