تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۴  ، 
کد خبر : ۹۲۰۹۵
گزارش‌ تکمیلی آسوشیتدپرس؛‌ از:

برگزاری‌ مراسم‌ سال‌ نو میلادی‌ توسط اقلیت ارامنه‌ ایران


آسوشیتد پرس‌ در گزارشی‌ به‌ قلم‌ علی‌ اکبر دارینی‌ از اصفهان نوشت:‌ چند ساعت پس‌ از اتش‌ بازیهای‌ سال‌ جدید میلادی‌ اقلیت مسیحی‌ ایران اغاز سال‌ دو هزارو هشت میلادی‌ را با روشن کردن شمع‌ در کلیساها و دعا جشن گرفتند. اقلیت ارامنه‌ ایران که‌ شمار انها در جمعیت هفتاد میلیونی‌ ایران یکصد هزار نفر است در کلیسای‌ وانک در شهر تاریخی‌ اصفهان گرد هم‌ امدند و در مراسم‌ مذهبی‌ که‌ توسط بابکن چاریان اسقف اعظم‌ کلیسا اصفهان اجرا شد، شرکت کردند. ایروان هوسپیان از مسئولان کلیسای‌ وانک گفت: ارامنه‌ ایران معمولا در نخستین روز ژانویه‌ در کلیسا گرد هم‌ می‌ ایند و برای‌ سعادت، عدالت و صلح‌ در سراسر جهان دعا کردند. پیش‌ از برگزاری‌ این مراسم‌ نیز انها در نیمه‌ شب اغاز سال‌ دو هزارو هشت در محوطه‌ کلیسا به‌ اتش‌ بازی‌ پرداختند. خانواده‌ ها با خوشحالی‌ در کنار درختان تزئین شده‌ کریسمس‌ و مجسمه‌ بابا نوئل‌ که‌ در محوطه‌ وسیع‌ کلیسای‌ وانک برپا شده‌ است. عکس‌ دسته‌ جمعی‌ می‌ گیرند، بسیاری‌ از انها یکدیگر را در اغوش‌ گرفته‌ و بوسه‌ رد و بدل‌ می‌ کنند، زنان
بدون حجاب در این مراسم‌ حاضر شده‌اند، زنان و مردان ازادانه‌ در حالیکه‌ دستهای‌ یکدیگر را گرفته‌ اند در کنار یکدیگر در این مراسم‌ شرکت می‌ کنند.
براساس‌ قوانین اسلامی‌ زنان باید هنگام‌ حضور در مکانهای‌ عمومی‌ حجاب را رعایت کنند و هرگونه‌ تماس‌ فیزیکی‌ میان مردان و زنانی‌ که‌ محرم‌ نیستند منع‌ شده‌ است، با این حال‌ اقلیت های‌ مذهبی‌ در ایران مجازند در باشگاهها و کلیساها حجاب خود را برداشته‌ و در مراسمهای‌ مختلط شرکت کنند به‌ رغم‌ انکه‌ شمار اقلیت ارمنی‌ در ایران کم‌ است و دولت ایران سیاست های‌ سختگیرانه‌ ای‌ اعمال‌ کرده‌ است، مسیحیان آزادند که‌ آیین مذهبی‌ خود را از جمله‌ جشنهای‌ سال‌ نوی‌ میلادی‌ آزادانه‌ برگزار کنند با این حال‌ کشیشان و اسقفهای‌ اقلیت مسیحی‌ اجازه‌ ندارند که‌ در ملا عام‌ به‌ موعظه‌ و تبلیغ‌ مسیحیت بپردازند اسقف اعظم‌ چاریان در کلیسای‌ اصفهان مراسم‌ سال‌ نو را برگزار می‌ کند و بخشهایی‌ از انجیل‌ را می‌ خواند. وی‌ در پایان مراسم‌ به‌ هریک از شرکت کنندگان در مراسم‌ تکه‌ ای‌ نان که‌ در شراب خیس‌ خورده‌ است، می‌ دهد که‌ این مراسم‌ بخشی‌ از عشای‌ ربانی‌ مسیحیان ارمنی‌ به‌ شمار می‌ رود. جمعیتی‌ بیش‌ از پانصد نفر در کلیسای‌ وانک برای‌ شرکت در این مراسم‌ جمع‌ شده‌ بودند که‌ با نقاشیهای‌ رنگ روغن و حکاکیهایی‌ به‌ زبان فارسی‌ ارمنی‌ و لاتین تزیین شده‌ است، این نقاشیها متعلق‌ به‌ هر دو دوره‌ قدیم‌ و جدید است.
اسپیت سیمون از شرکت کنندگان در این مراسم‌ می‌ گوید: مراسم‌ جشن امروز بیش‌ از هر کلامی‌ ثابت می‌ کند که‌ ما ازادانه‌ به‌ اجرای‌ آیین های‌ دینی‌ خود می‌ پردازیم‌ تنها در اصفهان سیزده‌ کلیسای‌ ارمنی‌ وجود دارد به‌ جز ارمنیها که‌ بیشتر جمعیت مسیحیان ایران را تشکیل‌ می‌ دهند شمار کمی‌ از پروتستانها، آشوریها و کاتولیکها و دیگر شاخه‌ های‌ ارتودکس‌ نیز در ایران سکونت دارند. پنج‌ کرسی‌ از مجموع‌ دویست و نود کرسی‌ مجلس‌ ایران به‌ اقلیتهای‌ مذهبی‌ شامل‌ مسیحیان، زرتشتیان و یهودیان اختصاص‌ دارد. طی‌ هفته‌ گذشته‌ مسیحیان به‌ خرید درختان کریسمس‌ و وسایل‌ تزیین آن پرداختند. ارمنیهای‌ ساکن ایران کریسمس‌ را ششم‌ ژانویه‌ جشن می‌ گیرند و بر این باورند که‌ این روز تاریخ‌ صحیح‌ تولد حضرت عیسی‌ است در سراسر جهان بیشتر جشن کریسمس‌ بیست و پنجم‌ دسامبر برگزار می‌ شود و پاپ رهبر کاتولیکهای‌ جهان براساس‌ تقویم‌ نوین این مراسم‌ را شب بیست وپنجم‌ برگزار می‌ کند. با این حال‌ اکثر کلیساهای‌ شرقی ‌ارتودکس‌ کریسمس‌ را براساس‌ تقویم‌ قدیمی‌ این مراسم‌ را هفتم‌ ژانویه‌ برگزار می‌کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات