تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۹۲۳۸۹
گزارش صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد:

پایدارترین رشد اقتصاد جهان پس از جنگ جهانی دوم


رودریگو دراتو، رییس صندوق بین‌المللی پول در جریان سخنرانی در دانشگاه جورج تاون واشنگتن، چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال 2007 را مثبت ارزیابی کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی IMF ، دراتو گفت: «پس از چهارسال رشد پیاپی پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد جهان در سال‌جاری نیز با رشدی پایدار همراه باشد.»
او ضمن پیش‌بینی رشد پنج درصدی اقتصاد جهان تصریح کرد: «در حال حاضر اقتصاد جهان یکی از بهترین دوره‌های رشد خود را پس از جنگ جهانی دوم سپری می‌کند.»
دراتو کاهش بهای نفت‌خام طی ماه‌های اخیر را یکی از علل خوش‌بینی خود ذکر کرد و گفت: « کاهش قیمت انرژی به افزایش رشد اقتصاد جهان در سال 2007 یاری خواهد رساند.» طی دهه‌های اخیر، بهای نفت خام همواره بر رشد و رکود اقتصاد جهان تاثیرگذار بوده است. افزایش بهای نفت‌خام در ژوییهء 2006، نگرانی از رکود اقتصاد جهان را تشدید کرده بود.
رییس صندوق بین‌المللی پول در ادامه در خصوص وضعیت اقتصادی مناطق مختلف جهان سخن گفت. او در مورد اتحادیهء اروپا با توجه به تحولاتی که این منطقه طی سال 2006 پشت سرگذاشته گفت: «اقتصاد اروپا در حال اوج‌گیری مجدد و تجدید قوا است.» او در مورد اقتصاد آمریکا _به عنوان بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین اقتصاد جهان تصریح کرد: «کاهش بهای نفت‌خام خطر رکود و سقوط اقتصاد آمریکا را تا حدودی برطرف کرده است و ساختارهای اقتصادی این کشور در وضعیت نسبتاً مطلوبی به سر می‌برند.» این در حالی است که به گفتهء کارشناسان و تحلیل‌گران مسایل اقتصادی، رشد اقتصادی آمریکا در سال‌جاری به 2/2 درصد خواهد رسید و بیش‌ترین سهم را در کاهش رشد اقتصادی جهان ایفا خواهد کرد.
دراتو سپس در مورد اقتصاد کشور ژاپن گفت: «اقتصاد ژاپن پس از طی دوران ضعف، اکنون در مسیر رشد _قرار گرفته است. ژاپن که تاکنون بر صادرات تکیه داشته باید برای افزایش میزان مصرف داخلی دست به اقداماتی بزند.» او در ادامه از اقتصاد چین سخن گفت. رییس صندوق بین‌المللی پول تصریح کرد: «در صورتی که چین خواهان تداوم رشد اقتصادی خود باشد، ناگزیر از آزادسازی هرچه بیش‌تر سیستم ارزی خود و افزایش ارزش یوآن است.»
اظهارات رییس صندوق بین‌المللی پول در حالی منتشر می‌شود که چندی قبل بانک جهانی از کاهش رشد اقتصاد جهان در سال‌جاری خبر داده بود. از سویی، کاهش بهای نفت‌خام که دراتو آن را عامل رشد اقتصاد جهان ارزیابی کرده است، طی یک ماه گذشته با نوسانات بسیاری روبه‌رو بوده و تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که تداوم تنش‌های منطقه‌ای و جهانی می‌تواند موجب افزایش شدید آن (حتی به بالای 100دلار در هر بشکه) شود. در هر حال، کاهش بهای نفت‌خام تاثیرات دیگری نیز دارد که کاهش ارزش سهام شرکت‌های بزرگ نفتی و کاهش بهای فلزات گران‌بها همچون طلا از آن جمله هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات