صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۹۴۵۵۲

انتخابات لبنان و سرنوشت خاورمیانه/حسن هانی زاده*


بصیرت: هر چند عرصه داخلی لبنان همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی همچنان تحت تأثیر تبلیغات گروههای مختلف سیاسی این کشور قرار دارد اما نتیجه نظرسنجی ها نشان می دهد که شانس پیروزی گروه 8 مارس بسیار بالاست.
گستره دامنه تبلیغات انتخاباتی گروه رقیب 8 مارس یعنی مجموعه 14 مارس به رهبری سعد الحریری به حدی است که اغلب شبکه های محلی و منطقه ای و بین المللی در یک تلاش منسجم مردم لبنان را از عواقب پیروزی گروه 8 مارس(منتقدان دولت) بر حذر می دارند.
رژیم صهیونیستی که با نگرانی تحولات لبنان را دنبال می کند از مدتها پیش با ارسال پیامکهایی بر روی تلفنهای همراه مردم جنوب لبنان آنان را از دادن رأی به مجموعه 8 مارس بر حذر داشت.همچنین رژیم اسرائیل با نصب تجهیزات ویژه ای در منطقه موازی جنوب لبنان کلیه خطوط تلفنهای زمینی، همراه و شبکه های رادیو تلویزیونی لبنان را مختل کرد که در این زمینه وزارت خارجه لبنان شکوائیه ای تسلیم شورای امنیت سازمان ملل کرد.از سوی دیگر آمریکا، فرانسه و چند کشور عرب منطقه کلیه امکانات تبلیغاتی خود را در اختیار گروه 14 مارس قرار داده تا بر نتایج انتخابات تأثیر بگذارند.
گزارشهای رسانه ای نشان می دهد که یک کشور نفت خیز عرب در منطقه به هر یک از نامزدهای وابسته به جناح 14 مارس مبلغ 10 میلیون دلار کمک مالی پرداخت کرده تا پیروزی آنان را تضمین کند.در چنین فضایی حزب ا... لبنان با تکیه بر امکانات محدود خود و استفاده از ظرفیتهای مردمی توانسته شرایط انتخابات را به سود گروه 8 مارس تغییر دهد هر چند که دخالتهای خارجی برای مصادره آرای مردم لبنان همچنان ادامه دارد.
نتیجه انتخابات لبنان به هر حال بر تحولات منطقه اثرگذار خواهد بود. در صورت پیروزی گروه 8 مارس در انتخابات پارلمانی لبنان قطعاً موازنه قدرت سیاسی داخلی و منطقه ای به سود مقاومت اسلامی تغییر خواهد کرد و این امر سقف چانه زنی طرفداران حزب ا... را افزایش خواهد داد.
از سوی دیگر از آنجایی که برنده انتخابات لبنان خواهد توانست درآینده دولت لبنان را تشکیل دهد و این دولت چارچوب روابط لبنان با کشورهای منطقه و جهان را تنظیم خواهد کرد بطور طبیعی این انتخابات در مقایسه با سایر انتخابات پارلمانی لبنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
با این حال از آنجایی که در لبنان به دلیل بافت طایفه ای پیچیده موجود این اعتقاد وجود دارد که حتی برنده انتخابات بازنده به شمار می آید لذا شرایط امنیتی دشواری پس از مشخص شدن نتایج شمارش آرا در این کشور بوجود خواهد آمد.رزمایش اخیر رژیم صهیونیستی نشان می دهد که این رژیم از شکستهای گذشته خود در لبنان و غزه عبرت نگرفته و تندروهای کابینه بنیامین نتانیاهو درصدد ماجراجویی جدیدی در لبنان هستند.
اظهارات اخیر ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره افزایش توان موشکی و نظامی حزب ا... و بر هم خوردن موازنه نظامی منطقه به نفع این جریان نیز زمینه سازی برای القای ارتقا تهدید جنگ از سوی اسرائیل درصورت پیروزی مخالفان دولت و حامیان حزب ا... است، نکته ای که محور اصلی تبلیغات جریان 14 مارس نیز بر آن متمرکز شده است.
بر آیند تحولات اخیر منطقه ای با وجود شکاف در دیدگاه واشنگتن و تل آویو بویژه در صورت شکست گروه 14 مارس این گمانه زنی را تقویت می کند که رژیم صهیونیستی برای خروج از انزوای سیاسی فعلی نیازمند یک حرکت نظامی جدیدی است تا روحیه متزلزل سربازان خود را تقویت کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات