تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۹۵۳۵۲

رئیس ستاد مشترک اسرائیل رسماً به شکست در برابر حزب‌الله اعتراف کرد


رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در نامه ای برای اولین بار به شکست در جنگ لبنان اعتراف کرد و خواستار بررسی اشتباهات نظامیان شد.
به گزارش خبرگزاری «مهر» به نقل از خبرگزاری فرانسه، دان هالوتس در نامه ای به ارتش اسرائیل نوشت: همزمان با موفقیت ما، طی جنگ، شاهد شکست در زمینه های خاص از جمله در زمینه لجستیکی، عملیاتی و فرماندهی بودیم».
این ژنرال اسرائیلی همچنین خواستار تحقیقات هدفمند درباره اشتباهات در جنگ لبنان شد و خاطرنشان کرد که ما باید از درس های تخصصی بهره بگیریم همانطور با چالش های بیشتر روبرو می شویم. این آزمایش مربوط به همه ما از من گرفته تا آخرین سرباز است.
در این باره روزنامه «زوددویچه سایتونگ» در صدر صفحه اول خود در گزارشی زیر عنوان « مقام نظامی اسرائیل به اشتباهات اعتراف کرد» نوشت: «دان حالوتس» رئیس ستاد ارتش اسرائیل به ضعف های این ارتش در بخش تدارکات ، طراحی و فرماندهی نظامی در جنگ علیه حزب الله اعتراف کرد.
این روزنامه آلمانی در این گزارش که به قلم «تورستن اشمیتس و نیکو فرید» نوشته شده ، افزود: رئیس ستاد ارتش اسرائیل این روزها بشدت تحت فشار است و به علاوه رسانه های اسرائیلی نیز اعلام کردند که وی چند ساعت پس از ربوده شدن دو سرباز اسرائیلی و در آستانه آغاز جنگ علیه لبنان، تمام سهام خود را فروخته است تا از کاهش ارزش آن جلوگیری کند.
این روزنامه افزود : صدها سرباز اسرائیلی که از جنگ لبنان بازگشته اند طی روزهای گذشته با تظاهرات در برابر دفتر «ایهود اولمرت» نخست وزیر اسرائیل، خواستار استعفای وی و وزیر دفاع اسرائیل شده‌اند.
در همین ارتباط بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مقامهای این رژیم در جنگ با حزب الله لبنان بدون تجربه ظاهر شدند و افراد مبتدی بودند و عملکرد این جنگ وجهه و اعتبار حزب الله و سید حسن نصرالله را افزایش داد.
شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی که در سایت خود منتشر کرده است ، نوشت : اسرائیلیها با توجه به آنکه عادت کرده اند تا دشمنان عرب خود را به گونه ای ماهرانه شکست دهند ، اما این بار از پایان این جنگ به شکل یک بن بست ناراحت هستند.
این تحلیل که برای اولین بار در روزنامه «لس آنجلس تایمز» آمده با اشاره به مقاله منتشر شده در روزنامه « هاآرتص » و تیتر آن که «اولمرت باید برود»، می نویسد: یک چنین درخواستهایی احتمالا شدت خواهد گرفت.
همچنین درخواستهایی در مورد تحقیق و بررسی این مسئله وجود خواهد داشت که چرا اسرائیل در توقف موشکهای حزب الله موفق نبوده است.
« مکس بوت » نویسنده این تحلیل خاطر نشان می کند: دیدار یک هفته ای به اسرائیل (مناطق اشغالی 1948) که با حمایت کمیته یهودیان آمریکا انجام شد، نشان داد که یک سری معایب و کمبودهایی وجود دارد و تحلیلگران به این نتیجه رسیدند که اولمرت، « تزیبنی لیونی » وزیر امور خارجه و « عمیرپرتز » وزیر دفاع (جنگ) اسرائیل در مسئله امنیت ملی مبتدی هستند.
نویسنده تصریح می کند: بی تجربگی اولمرت زمانی مشخص شد که وی دستور اقدام نظامی را علیه لبنان ظرف چند ساعت از ربوده شدن دو نظامی اسرائیلی توسط حزب الله صادر کرد.
اما در این میان نتایج نظرسنجی ها در فلسطین اشغالی نشان می دهد که بیشتر اسرائیلی ها خواهان استعفای «ایهود اولمرت» نخست وزیر «عمیر پرتز» وزیر جنگ، «دان هالوتس» رئیس ستاد ارتش و «موشه کتساو» رئیس رژیم صهیونیستی هستند.
روزنامه اسرائیلی «یدیعوت احرونوت» در گزارشی با اشاره به نتایج تازه ترین نظرسنجی ها نوشت: 63 درصد اسرائیلی ها ، استعفای اولمرت را تایید می‌کنند.
این روزنامه در گزارش خود افزود : 74 درصد اسرائیلی ها با استعفای پرتز ، 54 درصد با استعفای حالوتس و 55 درصد با استعفای کتساو موافقند.
بر اساس این گزارش ، بیشترین پرسش شوندگان دلیل ضرورت استعفای رهبران اسرائیل را ناکامی آنان در جنگ با لبنان و نیز متهم شدن به فساد مالی و اخلاقی عنوان کرده‌اند.
فرماندهی مشترک کلاه آبی‌ها
« آرتور پاریزی » وزیر دفاع ایتالیا با ابراز رضایت از تصمیم فرانسه برای اعزام 2 هزار نیرو به لبنان گفت: فرماندهی کلاه آبی ها بطور مشترک با فرانسه انجام خواهد شد.
روزنامه ایتالیایی « لارپوبلیکا » در شماره روز گذشته خود به نقل از وی نوشت: دیگر جای نگرانی نیست، زیرا فرانسه نیز به لبنان نیرو اعزام می کند و ما در آنجا تنها نخواهیم بود.
فرماندهی میدانی این ماموریت تا پایان سال جاری میلادی برعهده فرانسه و فرماندهی آن در مقر سازمان ملل با ایتالیا خواهد بود و از سال 2007 نقش ها تغییر کرده و یک ژنرال ایتالیایی فرماندهی میدانی نیروها را در بیروت بدست می‌گیرد.
ایتالیا بزودی 3 هزار نیروی حافظ صلح معروف به « کلاه آبی ها » به جنوب لبنان اعزام خواهد کرد که خود بیشترین شمار نیروهای اعزامی از یک کشور نیز محسوب می‌شود.
ربوده شدن دو لبنانی
نظامیان رژیم صهیونیستی دولبنانی را در روستای عیترون در جنوب لبنان ربودند.
به گزارش واحد مرکزی خبر از بیروت ، ارتش رژیم صهیونیستی بامداد دیروز با نقض خط آبی بین المللی در جنوب لبنان وارد خاک این کشور شد و با ربودن دو شهروند لبنانی ساکن روستای عیترون در جنوب لبنان، از این منطقه خارج شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات