صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۴  ، 
کد خبر : ۹۷۱۲۴

اخبارویژه روزنامه های سی ام خرداد 88


 قدس

اخبار ویژه 

عسگر اولادی: رسانه ها امانت دار باشند

فارس - حبیب ا... عسگراولادی در واکنش به تحریف و تغییر سخنانش در رسانه های مخالف دولت گفت: رسانه ها باید در نقل مطالب امانت دار باشند؛ بنده به آقای احمدی نژاد اعتراضی نداشتم.

اعلام برائت آیة ا... خزعلی از فرزندش

فارس - آیة ا... خزعلی اعلام کرد: مدت مدیدی است پسرم مهدی خزعلی از راه مستقیم منحرف شده، درست در خط مقابل قرار گرفته و هر چه نصحیت می کنم و برای هدایتش متوسل به اولیای خدا می شوم، اثر نمی کند.

در بیانیه آیة ا... خزعلی در برائت از فرزند خود همچنین آمده است: با بعضی از علمای بزرگ صحبت کردم، فرمودند دست نگهدار شاید به راه بیاید. دیگر کاسه صبرم لبریز شده، دیگر با او صحبت نمی کنم و حرفهای نامناسب او را بر نمی تابم.

ملت انقلابی عزیز همیشه در صحنه ما بدانند او از ما جدا هست و هر چه از من نقل کند، نپذیرند. با من ارتباطی ندارد ولی الان هم دعا می کنم خداوند به او توفیق دهد که از راه انحرافی که پیش گرفته است برگردد.

پسر آیة ا... خزعلی: پدرم فقط کیهان می خواند

شهاب نیوز - در پی بیانیه آیة ا... خزعلی، فرزند او نیز شامگاه پنجشنبه با صدور بیانیه ای به پدر پاسخ داد.

در بیانیه مهدی خزعلی آمده است: مدتهاست آقایان حسین شریعتمداری و حسن شایانفر به پدر اصرار می کنند که از فرزندش برائت بجوید و آقای مصباح یزدی گفته بودند قدری صبر کنید شاید برگردد! اخیراً حسین شریعتمداری با صدها صفحه از مقالات سایت و کامنت ها به نزد پدر رفته و سعایت می کند و از معظم له می خواهد که اعلام برائت خود را در رسانه ها اعلام کنند...

امروز معظم له ]آیه ا... خزعلی [جز کیهان، رسالت و پرتو نمی خوانند... و بدیهی است که چنین قضاوت کنند.

تحریف سخنان رئیس جمهور با چه انگیزه ای؟

ایرنا - در حالی که رئیس جمهوری در مراسم جشن شکرانه پیروزی حضور 40 میلیونی ملت ایران در 22 خرداد را متعلق به همه شرکت کنندگان و پیروز اصلی میدان را ملت ایران دانسته است، برخی رسانه ها تلاش دارند که با وارونه جلوه دادن اظهارات احمدی نژاد، به ادامه دادن برخی آشوبها دامن بزنند.

احمدی نژاد در آن مراسم گفته بود: حدود چهل میلیون نفر از ملت ایران به عنوان بازیگران و تعیین کننده اصلی سرنوشت در این انتخابات حضور داشته اند و برنده اصلی انتخابات، کسانی بودند که این حماسه را آفریده اند.

آمریکا به جاسوسی از میلیون ها ایمیل متهم شد

باشگاه خبرنگاران - سازمانهای اطلاعاتی آمریکا به جاسوسی از ایمیل میلیون ها آمریکایی از جمله بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق این کشور، متهم شدند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، در جدیدترین رسوایی اطلاعاتی، جزئیات طرح کنترل محرمانه ایمیل ها فاش شد.

شایعه کشته شدن دو نفر در کرمانشاه تکذیب شد

ایرنا- حسینعلی امیری معاون سیاسی فرماندار کرمانشاه شایعه کشته شدن دو نفر ازحامیان مهندس موسوی (یک زن و یک جوان) را در درگیریهای این شهر تکذیب کرد.

یوزارسیف: درباره انتخابات اظهار نظر نکردم

مهر- بازیگر نقش یوزارسیف در مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر» اظهار نظرهای منتسب به وی را درباره انتخابات ریاست جمهوری تکذیب کرد.

شریعتمداری: حاضرم با موسوی مناظره کنم

فارس- حسین شریعتمداری، مدیرمسؤول روزنامه کیهان گفت: درصورت حضور موسوی در یک مناظره تلویزیونی اسناد غیرقابل انکاری درباره ارتباط اتفاقات قبل و بعد از انتخابات با جریانهای خارج از مرزهای کشور ارائه می کنم.

دیدار کمیته حقیقت یاب با آیة ا... هاشمی رفسنجانی

ایلنا- هیأت ویژه ای که رئیس مجلس برای بررسی اغتشاشات خیابانی اخیر تشکیل داده بود و به عنوان کمیته حقیقت یاب شهرت یافته، با آیة ا... هاشمی رفسنجانی دیدار کرد.

هیچ مدرکی از «تقلب گسترده» نداریم

شبکه خبر دانشجو- سایت«آینده» منتسب به مهدی هاشمی رفسنجانی از مخاطبان خود خواسته است بدلیل اینکه هیچ مدرکی مبنی بر «تقلب گسترده» در انتخابات وجود ندارد، مدارک و مستندات خود را از تخلف ها برای این سایت بفرستند.

اعتراض ایرانیان مقیم لندن به بی.بی.سی

الف- جمعی از ایرانیان مقیم لندن روز پنجشنبه با تجمع مقابل ساختمان پخش بی.بی.سی، به اخبار یک سویه این رسانه در تحریک معترضان ایرانی به نتیجه انتخابات و ایجاد دو دستگی در مردم ایران، اعتراض کردند.

فعالیت برخی افراد تحت عنوان بسیجی مشکوک است

ایلنا- استاندار تهران گفت: فعالیت کسانی که با عنوان بسیجی و حزب اللهی به برخی مجتمعهای مسکونی و کوی دانشگاه حمله کردند، بسیار مشکوک است.

خسارتی در 48 ساعت گذشته به تهران وارد نشده است

فارس- محمد هادی ایازی، سخنگوی شهردار تهران گفت: در 48 ساعت گذشته شهر آرام بوده و هیچ خسارتی به تهران وارد نشده است.

تهدید ایران به قطع پروازهای ایران به عراق

ایسنا- معاون عتبات عالیات عراق و سوریه سازمان حج و زیارت گفت: اگر با مسؤولان عراقی برای بهبود وضعیت پروازهای عتبات عالیات به نتیجه نرسیم، پروازهای زیارتی ایران به مقصد عراق را متوقف می کنیم.

جزئیات بررسی حادثه کوی دانشگاه

مهر- کاظم جلالی، عضو کمیته پیگیری حوادث کوی، اغتشاشات اخیر در کوی دانشگاه را مشکوک خواند و گفت: پیگیریهای اخیر مجلس نشان می دهد، نهادهای مسؤول نظام به هیچ وجه در این رخدادها دخیل نبودند.

پیشنهادهای روزنامه آمریکایی به اوباما برای تشدید آشوب های تهران

رجانیوز- روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» با ارائه پیشنهادهایی به اوباما از وی خواست تا از موج بوجود آمده در ایران نهایت استفاده را ببرد.

این روزنامه به رئیس جمهور نوشت: اوباما باید مانند دخالت آمریکا در اغتشاشات سال 2008 تبت، انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 مصر و حمله روسیه به تاجیکستان، در خصوص مسائل ایران نیز دخالت کرده و از این موقعیت، نهایت استفاده را بکند.

نامه موسوی وخاتمی به شاهرودی

قلم - میرحسین موسوی و سیدمحمد خاتمی در نامهای مشترک به آیة ا... هاشمی شاهرودی از وی خواستند نسبت به خاتمه دادن به وضعیت نگران کننده و تحریک آمیز کنونی و جلوگیری از برخورد خشونت آمیز با مردم و آزادی دستگیرشدگان، هرگونه اقدام و مساعدتی را که میسر است، مبذول کند.

کیهان

بی بی سی: چه نهضت تنباکویی، چه مشروطه ای! (خبر ویژه)

رفتارهای ریاکارانه دو رسانه وابسته به سازمان سیا و اینتلیجنس سرویس انگلیس در قبال انتخابات ریاست جمهوری کشورمان ادامه دارد.

دو رسانه بی بی سی و رادیو فردا به عنوان رسانه های رسمی دستگاه جاسوسی های آمریکا و انگلیس که سابقه چندین کودتا و جنگ و ترور و تخریب را علیه ملت ایران طی یکصد سال اخیر در پرونده خود دارند، طی یک هفته اخیر در کسوت طرفداران دموکراسی و حق انتخاب ملت ایران در عرصه ظاهر شدند و این رویکرد توأم با رفتارهای منافقانه و مضحک بود.

از آن جمله، بی بی سی با ابراز خشم شدید نسبت به اینکه علما و مراجع از آشوبگران حمایت نکرده اند، ماجرای نهضت های تنباکو و مشروطیت و نقش حساس علما را در آن دو قیام بازگویی کرد تا پس از آن بپرسد که چرا علما کاری نمی کنند!

ارگان اینتلیجنس سرویس می نویسد: اعتراض اخیر نخستین حرکت بعد از ماجرای تحریم تنباکو و سپس انقلاب مشروطیت است که روحانیت در آن نقش چندانی ندارد.

بی بی سی آنگاه با استقبال از مواضع آقایان منتظری و صانعی، از اینکه علما و مراجع در جمهوری اسلامی با حاکمیت درگیر نشده ابراز ناخرسندی کرد بی آن که توضیح دهد نهضت تنباکو اساساً بر ضد نفوذ رژیم استعماری انگلیس برپا شد و نهضت مشروطه نیز که بر علیه شاه دست نشانده انگلیسی ها بود، توسط همین استعمارگران به بیراهه کشانده شد و از درون آن، رژیم کودتایی رضاخان پهلوی به میل وزارت خارجه انگلیس روی کار آمد. رضاخان در 16 سال زمامداری خود روحانیت و علمای معترض را در حبس و حصر و شکنجه قرار داد و حتی بزرگانی چون آیت الله مدرس و آیت الله حاج آقا نورالله اصفهانی را به شهادت رساند.

گفتنی است رادیو فردا و بی بی سی و صدای آمریکا که هفته پرکاری را در بزرگ نمایی تشنج ها پشت سر گذاشته بودند، دیروز در برابر حضور میلیونی مردم تهران به انفعال افتاده و از الفاظی نظیر «نماز جمعه تهران دیروز به امامت آیت الله خامنه ای اقامه شد» یا «هزاران نفر در نماز جمعه این هفته تهران شرکت کردند» برای اطلاع رسانی بیطرفانه! بهره جستند.

دستورالعمل اسرائیل برای راه اندازی خانه های تیمی (خبر ویژه)

یک خبرنگار صهیونیست پس از انجام فعالیت های پیش بینی شده در عرصه انتخابات ایران، از کشور گریخت.

به گزارش سایت وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، خبرنگار روزنامه جروزالم پست که در پوشش خبرنگار خارجی به ایران آمده بود، موفق شد سالم از ایران خارج شود. نامبرده در پوشش خبرنگار چند شبکه کار می کرد.

فرار این عنصر صهیونیست در حالی است که به تازگی یک تیم عملیات تروریستی که با سرویس های بیگانه مرتبط بودند و قصد اقدامات تخریبی علیه انتخابات داشتند، توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شدند.

سایت وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در عین حال از عناصر برپاکننده اغتشاش ها و تشنج های خیابانی خواست شبکه های زیرزمینی برپا کنند. این سایت از خانه های تیمی به عنوان «هسته های مقاومت!» یاد کرد و به عناصر ضدانقلاب پیغام داد: مبارزات را سازماندهی کنید. هسته هایی را در محلات ایجاد کنید که دارای یک یا دو رابط مشخص باشند. محل قرارها را در این هسته ها با هم هماهنگ کنید.

این سایت صهیونیستی می افزاید: در آن هسته ها شعارها را تعیین کنید، شعارهایی که در کنار رنگ و بوی مذهبی بتواند افق مطالبات را بالا ببرد مانند لغو حجاب و آزادی دستگیرشدگان. برای نیروهای حکومتی ناامنی درست کنید. آنها را «دشمن» معرفی کنید و بگویید مبارزه با دشمن، بحثی اخلاقی نیست.

 انتخابات باشکوه ایران آقای صهیونیست را به فکر مسجدسازی انداخت! (خبر ویژه)

رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید با وجود ادعای عدم دخالت در انتخابات ایران، از ایجاد تشنج های خیابانی حمایت کرد. وی این تشنج ها را شیوه ای مسالمت آمیز خواند. وزیر خارجه آمریکا هم در دیدار با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از ایجاد شبکه های رسانه ای برای هماهنگی جریان های ضدانقلاب و برپاکنندگان تشنج حمایت کرد و از جمله با اشاره به استخدام شبکه «تویتر» بدین منظور گفت: این ابزاری مهم است که به مخالفان اجازه می دهد با یکدیگر در تماس باشند و اطلاعات را مبادله کنند ما از این شبکه خواستیم تعمیرات خود را به تعویق اندازد.

صدای آمریکا با انتشار اظهارات هیلاری کلینتون، از راه اندازی وبلاگ های زنده از سوی شبکه سی ان ان و همچنین ترجمه گر گوگل برای مبادله سریع تر اطلاعات خبر داد.

دویچه وله آلمان نیز در گزارشی نوشت: شبکه سازی اجتماعی در فضای مجازی، اکنون در سیاست و دیپلماسی آمریکا نقش ویژه ای یافته است. توماس فریدمن (روزنامه نگار صهیونیست آمریکایی) از این شیوه به عنوان مسجد مجازی! در مقابل مساجد انقلاب ایران یاد می کند.

جالب توجه است که دستگاه های جاسوسی آمریکا و انگلیس و اسرائیل هم، دنبال مسجدسازی افتاده اند همان گونه که کفار و منافقین 1400سال پیش با دیدن نقش مسجد، بر ساختن مسجد ضرار برای ایجاد اختلاف و تفرقه و ضربه زدن به مسلمانان پرداختند با این بهانه که مشغول عبادت هستند. حالا هم وارثان آنها به دنبال مسجدسازی در حوزه رسانه و سیاست و انتخابات هستند.

بزنید زیرش! از شمارش صندوق ها ضرر می کنیم (خبر ویژه)

یک عنصر سابقه دار در آشوب های خیابانی و عضو تحکیم که پس از سرویس دهی به حزب مشارکت امکان تحصیل در خارج از کشور را به دست آورد، به اصلاح طلبان توصیه کرد زیر بار شمارش مجدد آراء نروند!

سعید رضوی فقیه اذعان کرد: در صورت بازشماری صندوق ها، ممکن است چند صد یا چند هزار رأی بالا و پایین شود و همین نتیجه فعلی با کمی تفاوت به عنوان نتیجه انتخابات اعلام گردد و آن وقت اصلاح طلبان باید پاسخگوی حوادث پرتلاطم در کشور باشند که صرفاً به خاطر بالا و پایین کردن چند هزار رأی به راه انداخته اند.

وی در اظهاراتی متناقض نوشت: اگر چه مذاکره و گفت وگو و رایزنی با شورای نگهبان و دیگر مراجع قانونی می تواند بیانگر عزم اصلاح طلبان بر حل مسائل از مجاری قانونی و میزان ظرفیت آنان برای گفت وگوی معطوف به تفاهم باشد، اما نباید فراموش کرد که اساساً شورای نگهبان خود یک طرف ماجراست(!) و باید موضع تهاجمی به شورای نگهبان داشت.

این عنصر تحکیمی- مشارکتی سابق که در انتخابات اخیر به دروغ به ستاد کروبی پیوست تا بخشی از پروژه های ساختارشکنانه افراطیون را عملیاتی کند، همچنین اشکال انتخابات را به «آغاز شروع تبلیغات و مناظره های انجام گرفته» نسبت داد. اما توضیح نداد که حتی اگر در تبلیغات و مناظره ها تخلفاتی هم صورت گرفته باشد، این تخلفات چه ربطی به القای «تقلب» در انتخابات دارد. ضمن اینکه مدعیان اصلاح طلبی بیشترین تخلفات را از آغاز تبلیغات غیرقانونی انتخاباتی و پس از آن در مناظره ها مرتکب شدند.

فرار از بازشماری مجدد آرا و تلاش برای بر هم زدن قواعد و قوانین انتخاباتی که به طور همزمان از سوی آقای موسوی و حامیان حزبی وی نیز صورت می گیرد در حالی است که آنها حتی ظهر و بعدازظهر جمعه 22 خرداد ادعا می کردند «65 درصد آرای ریخته شده به صندوق ها» یا «اکثریت آرا در 21 استان» به نام آقای موسوی است. حال سؤال این است که اگر این ادعاها واقعی- و نه فرار به جلو و پیشه کردن سیاست راه بینداز و جا بینداز- بوده، چرا از بازشماری مجدد همان صندوق ها هراس دارند؟! یا اگر قرار است ادعای پایبندی به قانون را ثابت کنند، چرا مصرند همین قانون را زیر پا نهاده و از طریق گردن کلفتی و هیاهو و هرج و مرج، و به خیال خود ارعاب شورای نگهبان نتیجه انتخابات را وارونه کنند و طرف ناکام را پیروز معرفی نمایند؟!

نگاه ابزاری چپ های آمریکایی به کروبی و موسوی (خبر ویژه)

یک سایت وابسته به گروهک فدائیان خلق تصریح کرد: نه کروبی و نه موسوی نامزدی ایده آل نیستند اما برای ایجاد تغییرات بنیادی باید همدلی کنیم.

«اخبار روز» با ذوق زدگی از تشنجات هفته گذشته به بهانه اعلام نتیجه انتخابات می نویسد: شکی نیست که نه آقای موسوی و نه آقای کروبی کاندیدای ایده آل برای ایجاد تغییرات بنیادی نیستند اما شرایط سیاسی فعلی و جنبش برآمده از آن، می طلبد با پرهیز از حداکثرخواهی، همدلی و همراهی داشته باشیم. اگر جنبش بتواند انتخاباتی با حضور ناظران خارجی را به کرسی بنشاند آن وقت گام اساسی برای تغییرات جدی ساختار حاکمیت برداشته شده است.

ارگان گروهک چپ آمریکایی، همچنین خواستار همبستگی «تمام نیروها اعم از مسلمان و غیر مسلمان، اصلاح طلبان حکومتی و اپوزیسیون» شد و بر لزوم دامن زدن به اعتصاب و ایجاد ستادهای مشترک هماهنگی در راستای تداوم تنش ها و تشنج ها تأکید کرد.

ایرانی ها عمیقا از دخالت های آمریکا متنفرند (خبر ویژه)

یک دیپلمات سفارت سابق آمریکا در تهران گفت: تنفر بسیار عمیق ایرانیان نسبت به ما به خاطر آن است که هرگز با احترام با آنها برخورد نکرده بلکه در امور آنها دخالت کرده ایم.

مورهد کندی مسئول بخش اقتصادی سفارت آمریکا در زمان اشغال آن به سی ان ان گفت: بخشی از تنفر بسیار عمیق ایرانیان نسبت به ایالات متحده بدین علت است که ما هرگز با احترام مناسب با آنها برخورد نکرده ایم و این برخورد با بعضی از اتفاقات تشدید شده است، نه فقط در اثر کودتای مشهور سازمان سیا، بلکه به خاطر این واقعیت که ما از حمله «صدام حسین» به ایران حمایت کردیم. بنابراین اگر ما می بایست از دخالت در یک کشور اجتناب کنیم، آن کشور، ایران است.

کندی گفت: به اعتقاد من ساختار حکومتی در ایران به مراتب باثبات تر از آن است که ما قبول داشته ایم و من فکر می کنم این موضوع مهمی است که باید به خاطر بسپاریم.

وی همچنین با اشاره به برخی مداخله جویی های مقامات آمریکایی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: این همان نگرش استعمارگرانه ای است که همیشه بخشی از مشکلی بوده که ما با آن کشور داشته ایم. این همان برخوردی است که ما در زمان پیروزی انقلاب ایران اتخاذ کردیم و به نظر من عدم مداخله در امور داخلی ایران کاملا به نفع ما خواهد بود.

وی گفت: با توجه به سوابق سیاست های مداخله جویانه ای که داشته ایم نباید این گونه به نظر برسد که چون ما از رئیس جمهور فعلی ایران خوشمان نمی آید و مایل هستیم شخص دیگری را در آن جایگاه ببینیم، در امور داخلی ایران دخالت می کنیم.

 

  

 توقیف 6/1 میلیارد دلار دارایی های ایران توسط رژیم انگلیس (خبر ویژه)

رژیم استعماری انگلیس اعلام کرد به بهانه تحریم علیه برنامه هسته ای ایران، یک میلیارد و 600 میلیون دلار از دارایی های این کشور را توقیف کرد.

ایان پیرسون، مدیر کل اقتصادی وزارت خزانه داری بریتانیا در بیانیه ای اعلام کرد که جمع دارائی های ضبط شده ایران در بریتانیا، در چارچوب تحریم های اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد، حدود 976 میلیون و 110 هزار پاوند استرلینگ و به عبارتی بیش از یک میلیارد و ششصد میلیون دلار است.

توقیف دارایی های ایران به بهانه فعالیت های هسته ای مشروع در حالی است که رژیم انگلیس از پایه گذاران برنامه هسته ای نظامی رژیم صهیونیستی به شمار می رود و گفته می شود رژیم اشغالگر قدس از طریق همین مساعدت ها بین 200 تا 600 کلاهک هسته ای تولید کرده است.

اوباما می خواهد از ضربه بزرگ، برگ برنده بسازد (خبر ویژه)

اوباما در مصاحبه با سی بی اس مدعی شد: «صدای مردم ایران باید شنیده شود و نباید خاموش شود. اما مداخله ما با توجه به تاریخ روابط دو کشور سازنده نیست. من قبلاً هم گفته ام عمیقاً نگران انتخابات ایران هستم.» و در حالی که آشکارا از آشوبگران حمایت می کرد خطاب به آنان گفت؛ مخالفان بدانند جهان به آنها چشم دوخته است(!)

در سیاستی هماهنگ، میلی بند وزیرخارجه انگلیس هم با وجود حمایت از اغتشاش های چند روزه و القای تردید در سلامت انتخابات ایران گفت: کشورهای غربی نباید در اختلاف انتخاباتی بین اصلاح طلبان و محافظه کاران حاکم جهت گیری کنند چرا که حمایت از اصلاح طلبان به محافظه کاران بهانه خواهد داد این نظر را که قدرت های خارجی توطئه چینی می کنند، جا بیندازند.

اما در ورای این مواضع ریاکارانه، روزنامه لس آنجلس تایمز تصریح کرد: سناتور جمهوری خواه مک کین (رقیب اوباما در انتخابات) از دولت اوباما می خواهد صراحتاً رژیم ایران را محکوم کند. اگر مک کین فکر می کند اتخاذ این سیاست راه موفقیت در برابر ایران است، احتمالا در 8 سال حکومت بوش خواب بوده، دوره ای که ایران را در موقعیت ژئوپولتیک قدرتمندی قرار داد.

این روزنامه افزود: تاریخ نشان داده اظهارات ضد ایرانی و پیگیری تحریم ها به تقویت رژیم ایران منجر می شود. واشنگتن اگر قصد حمایت از جریان مخالف جمهوری اسلامی را دارد، عاقلانه ترین اقدام پیگیری رویکرد تماس با مردم و بازنگه داشتن درهای دیپلماتیک است.

اشپیگل آن لاین هم در تحلیلی از انتخابات ایران و تاثیر آن در سیاست های دولت آمریکا نوشت: آمریکا خوب می داند که برای حل بحران هسته ای ناچار است با رئیس جمهور ایران پای میز مذاکره بنشیند. به نظر می رسید انتخابات ریاست جمهوری ایران ضربه بزرگی به رئیس جمهور جدید آمریکا باشد. انتخاب مجدد احمدی نژاد مهر تاییدی است بر این نظر سیاستمداران که سخنرانی های زیبا از جانب اوباما را ناپخته و ناکارآمد می دانند اما اعتراض به نتیجه انتخابات می تواند برای اوباما برگ برنده باشد.

تمایل شدید آمریکا و انگلیس برای خدشه در انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی است که روزنامه وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت: با قطعیت نمی توان از نامعتبر بودن انتخابات ایران سخن گفت زیرا یک نظرسنجی نشان می دهد علی رغم برخی التهاب ها، آمار اعلام شده درباره نتایج درست است و احمدی نژاد همان قدر محبوب است که در تجمع ها و همایش ها دیده شده است.

الکس وطن خواه تحلیل گر گروه اطلاعاتی جین هم گفت: نظرسنجی عمومی مستقلی که سه هفته پیش از سوی «بنیاد آمریکای نوین» و نیز «فردای عاری از تروریسم» در ایران برگزار شد حاکی از آن است که احمدی نژاد براساس نمودارهای به دست آمده، پیروز این انتخابات بوده است.

کن بالن، رئیس موسسه «فردای عاری از تروریسم» هم که نظرسنجی مذکور را انجام داده می گوید: «برای حصول اطمینان و یا پیش بینی صحت این نظرسنجی ها، هیچ راهی وجود ندارد. این تنها نظرسنجی مستقل بوده است و در ضمن برگزاری آن سه هفته پیش از برگزاری انتخابات انجام شد.

من ادعا نمی کنم که این انتخابات آزاد و منصفانه بوده است. اما تفاوت عمده ای بین ایده برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه و پرسش حمایت اکثریت مردم از احمدی نژاد وجود دارد.»

گفتنی است محافل غربی به اعتبار نظرسنجی ها و ارزیابی های اطلاعاتی خود، اطلاع دقیقی از نتیجه محتمل رأی ملت ایران داشته و حتی رسانه های آنها پیش بینی های خود از پیروزی دکتر احمدی نژاد را منتشر کرده بودند اما با این حال با سرمایه گذاری روی رقابت های داخلی و ارتباط با طیفی از جریان های سیاسی داخلی، خود را برای القای تردید در سلامت انتخابات و سوءاستفاده های بعدی ناشی از آن آماده کرده بودند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات