صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۹۷۹۱۹

میزگرد الجزیره بیان شد؛ دموکراسی در ایران بی نظیر است


بصیرت: شبکه تلویزیونی الجزیره سه شنبه شب در میز گردی به بررسی ابعاد دموکراسی در ایران پرداخت.
به گزارش بصیرت به نقل از ایرنا، الجزیره در ابتدای این میزگرد چند پرسش را به عنوان محورهای گفتگو مطرح کرد از جمله این که آیا بهتر نیست جهان با دید احترام و تکریم به دموکراسی ایران نگاه کند؟ چرا برخی اعراب که حتی اجازه برگزاری انتخابات شهرداریها را هم ندارند چه رسد به انتخابات ریاست جمهوری، در دموکراسی ایران ابراز تردید می کنند؟ آیا همچنان که جهان گواهی داد انتخابات اخیر ایران، شاهد رقابت واقعی و دموکراتیک نبود در حالی که نتایج انتخابات برخی کشورهای عربی از چند ماه قبل مشخص می شود؟ آیا 40 میلیون رأی دهنده ایرانی همه جاهل و ناآگاه هستند؟ آیا توهین به ملت ایران نیست که انتخابات آنها را «صرفاً» یک نمایش توصیف کنیم؟ چه عیبی دارد که یک مرجع عالی در ایران وجود داشته باشد؟ آیا مؤسسات صنعتی و نظامی و گروههای فشار، مراجع اول و آخر برای رؤسای جمهور آمریکا نیستند؟
الجزیره سپس گفت: در نظرسنجی که برای این برنامه از مخاطبان شده، حدود 58 درصد اعلام کردند، دموکراسی واقعی در ایران وجود دارد.
مجری الجزیره ادامه داد: این رقم اکثریتی قابل قبول است با وجود اینکه بسیاری از رسانه های عربی و بخصوص رسانه های منسوب به میانه روهای عرب در مدت اخیر شیطنتهای زیادی علیه ایران کردند.
آنچه در ایران رخ می دهد، نمایش است!
«محمد احمد الاهوازی» به عنوان یک فعال سیاسی مخالف، در ابتدای این میزگرد گفت: »علت این نتیجه، تأثیر رسانه های ایرانی بر افکار عمومی عربی است و افکار عمومی عربی به فعالیتهای سیاسی داخلی ایران توجه زیادی دارند و مقابله ظاهری ایران با اسرائیل هم در افزایش رقم موافقان دموکراسی در ایران نقش مهمی داشته است.
وی ادعا کرد: آنچه در ایران روی می دهد، نمایش است.
گویا برخی فقط دموکراسی بسته بندی آمریکایی را میپذیرند
«فیصل عبدالساتر» روزنامه نگار و کارشناس امور ایران در پاسخ گفت: اینکه گفته شود افکار عمومی عربی متأثر از رسانه های ایرانی هستند، نادرست است زیرا رسانه های ایران در جهان وجود ندارد.
وی ادامه داد: هر روز سیلی از اخبار و مطالب از رسانه های جهانی به سوی ما سرازیر است و هیچ چیزی از رسانه های ایرانی را مشاهده نمی کنیم، جز شبکه العالم که به زبان عربی برنامه پخش می کند.
عبدالساتر سپس پرسید: آیا همه اقدامات در ایران می تواند نمایشی باشد؟ مسؤولان ارشد ایران چگونه می توانند این حرکت دموکراتیک را تحمل کنند و اختلافات عمیق آشکار شود تا فقط نمایشی اجرا شود؟ احمدی نژاد که پسر یک آهنگر است چهار سال پیش بزرگترین قدرت نظام یعنی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را با اختلاف زیاد شکست داد.
خاتمی هم هنگامی که نامزد انتخابات شد، شخصیت شناخته شده ای نبود، اما ناطق نوری را شکست داد.
وی تصریح کرد: در بسیاری از انتخابات ایران، شخصیتهای برجسته نظام شکست خوردند. اما گویا برخی فقط دموکراسی بسته بندی و فرستاده شده از سوی آمریکا را می پذیرند.
به گفته این روزنامه نگار عرب؛ هنگامی که نتایج انتخابات به نفع آمریکا نشد، تردیدها مطرح شد، اما قبل از انتخابات در میان همه تبلیغات داغ، مسائل، امور داخلی ایران نامیده می شد.
وی افزود: سارکوزی چگونه در دومین روز پس از انتخابات توانست بفهمد که تقلب در این انتخابات صورت گرفته است؟ آیا مسأله جز این است که شرکتهای موبایل و رسانه های خبری در کنترل آمریکا و اینترنت، پیامهای مشخصی را برای ملت ایران و برای جهان فرستادند که حاکی از وجود تقلب در انتخابات بود.
عبدالساتر خاطرنشان کرد: آنان بودند که ملت را علیه رهبرانش تحریک کردند ولی من معتقدم همه این آشوبها در خیابانهای ایران، به نفع دموکراسی این کشور است.
600 هزار رأی دهنده به بوش در یک روستای 28 هزار نفری
بنابر گزارش؛ مجری برنامه به یک رویداد تاریخی اشاره کرد و گفت: در سال 1953 سازمان اطلاعات آمریکا هشت هزار نفر را در تهران به راه انداخت و چنین وانمود کرد که تظاهرات مردمی علیه مصدق در جریان است. هدف از این اقدام کودتا علیه وی بود، اما آیا نظام ایران می تواند 40 میلیون نفر را در یک نمایش به پای صندوقهای رای بیاورد؟
مجری الجزیره شاهدی از آمریکا بیان کرد و گفت: «امی گودمن» نویسنده آمریکایی همین سخن را در باره انتخابات آمریکا بیان کرد و گفت که در یک روستا تعداد ساکنان 28 هزار نفر بود و 600 هزار نفر از ساکنان آن برای بوش رأی دادند.
عبدالساتر نیز گفت: الاهوازی 20 سال است که در لندن زندگی می کند. باید گفت تخلفات انتخاباتی یک امر است و دموکراسی در انتخابات امر دیگر. در همه کشورهای جهان، شبهه هایی در انتخابات رخ می دهد. ایالت فلوریدای آمریکا بهترین شاهد این موضوع است. قانون اساسی ایران به ولی فقیه اختیاراتی داده است و او هم بر اساس این اختیارات عمل می کند. قانون اساسی ایران با 98 درصد آرا و اصلاحیه آن با بیش از 90 درصد آرا تصویب شد. این اختیارات رهبری ایران، امری عجیب و بی سابقه در جهان نیست چنانکه در آمریکا هم مردم برای رئیس جمهور تصمیم نمی گیرند. در همه کشورهای جهان رئیس جمهور انتخاب می شود ولی قوه قضائیه را مردم انتخاب نمی کنند. در ایران هم مجلس خبرگان که رهبر را تعیین می کنند خود منتخب مردم در همه استانها هستند. اگر رهبر ایران اختیارات بالایی دارد، انتخاب خود او در دست مجلس خبرگان است. اشکالی که الاهوازی به قانون ایران وارد می کند، انتقاد از مردم این کشور است که چنین قانون اساسی را تصویب کرده است.
مجری الجزیره افزود: در آلمان، نخست وزیر وزیر دادگستری را انتخاب می کند.
آمریکایی ها با اوباما چه برخوردی کردند
عبدالساتر گفت: هنگامی که انقلاب مشروطیت و رهبران آن هدف حمله مخالفان قرار گرفتند و سران مشروطه اعدام شدند، انقلاب ایران رخ داد و امام خمینی(ره) از تکرار تجربه فراموش شدن مشروطه نگران بود پس همه پرسی جمهوری اسلامی و قانون اساسی را برگزار کرد. اصل ولایت فقیه، اختراع امام خمینی (ره) نبود بلکه این اصل، یکی از اندیشه های دینی موجود در مذهب شیعه 12 امامی است.
عبدالساتر اظهار داشت: اصل ولایت فقیه در زمان امام خمینی(ره)، شاهد بحثهای زیادی میان او و دیگر مراجع در قم بود اما این اصل به کسی تحمیل نشد. باید توجه داشت که نظام ایران مبتنی بر اصول شیعه است که بیش از 90 درصد ملت به آن اعتقاد دارند. در باره مذهب در قانون اساسی تصریح شده ولی هیچ اشاره ای به قومیت نشده، زیرا رهبر ایران، اصالتاً جزو مردم آذربایجان است و میرحسین موسوی هم آذری است.
مجری الجزیره به مسائل آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها که ادعای دموکراسی می کنند با اوباما چه برخوردی کردند آن هم فقط به این دلیل که نام پدرش حسین بود؟
اوباما اعلام کرد، مسیحی است ولی رسانه ها با او چه کردند؟ آمریکایی ها فقط نامزد مسیحی را برای انتخابات می پذیرند. در آمریکا هم شرط مسیحی و حتی از یک طایفه معین مسیحی در قانون اساسی برای نامزد انتخابات بیان شده است.
الاهوازی که نتوانست دلیل قانع کننده ای بیاورد به سراغ نهادهای بین المللی رفت و گفت: نمونه دموکراسی آمریکا شکست خورده است و جنایات این دولت در منطقه برای همه روشن است، اما باید دموکراسی ایران را با دموکراسی مورد نظر نهادهای بین المللی مقایسه کنیم.
عبدالساتر در بخش دیگری از میزگرد الجزیره گفت: درست است که رهبر انقلاب اختیار برکناری رئیس جمهور را دارد، ولی تاکنون این کار را نکرده است؟ بنی صدر به خیانت بزرگ متهم بود که از کار برکنار شد. اگر از برکناری سخن بگوییم، مجلس خبرگان هم می تواند ولی فقیه را برکنار کند، اما آیا تا کنون چنین کاری را انجام داده است؟ می توانیم بگوییم ما، در برابر یک نمونه از حاکمیت پیچیده قرار داریم ولی اختیارات هر بخش از این حاکمیت در قانون مشخص است و کسی نمی تواند وجهه قانونی را از این اختیارات بگیرد مگر با برگزاری همه پرسی.
وی افزود: به هر حال من معتقدم حرکت دموکراتیک ایران به حدی کاملاً بی نظیر رسیده در حالی که در بیابان خشک دموکراسی عربی، شاهد هیچ حرکتی نیستیم. مسأله مهم دیگر این است که اکنون عده ای شیعه در عربستان سعودی زندگی می کنند، اما تاکنون کسی درخواست کرده که پادشاه این کشور از شیعیان باشد یا حتی در بحرین که شیعه اکثریت را دارند، کسی چنین سخنی را بیان کرده است؟ سخنان ایران در جهان هرگز آمیخته با مسائل تبعیض میان شیعه و سنی نبوده، اما سخنان کینه توزانه و تبعیض آمیز و طایفه ای از برخی کشورهای عربی آمده است. امام خمینی(ره) با حمایت از مسأله فلسطین، اجازه پرداخت خمس و زکات به فلسطینی ها را داد.
مجری برنامه نیز گفت: همه می دانند که رئیس جمهور آمریکا فقط بازیچه ای در دست ارباب صنایع و نظامیان و گروههای فشار است. برخی حتی معتقدند اختیارات رئیس جمهور ایران بیش از رئیس جمهور آمریکا است زیرا فشار لابی ها و کنگره در آمریکا عامل باز دارنده رئیس جمهور است.
مجری به وجود «استبلیشمنت» در انگلیس اشاره کرد و گفت: این نهاد مؤسسه ای است که همه به آن مراجعه می کنند حتی نخست وزیر و ملکه. چرا برای آمریکا وجود یک مرجع بالاتر از رئیس جمهور مجاز است و برای انگلیسی ها هم وجود «استبلیشمنت» مجاز است، اما برای ایران مجاز نیست؟ آیا می توان گفت به این ترتیب در هیچ یک از این کشورها دموکراسی وجود ندارد؟ واقعیت این است که دموکراسی خارج از چارچوب نظام وجود ندارد و باید یک کشور و یک حاکمیت وجود داشته باشد تا دموکراسی هم در چارچوب آن اجرا شود؟
عبدالساتر همچنین گفت: در 9 انتخابات گذشته هیچ صدایی از اعراب یا گوشه و کنار جهان شنیده نشد که دیکتاتوری در ایران وجود دارد. اکنون چه تغییری در بازی رخ داده که خارجی ها از تقلب و دیکتاتوری سخن می گویند؟ آیا به این دلیل نیست که ایران به یک واقعیت مهم در منطقه تبدیل شده است؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات