صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۶  ، 
کد خبر : ۹۸۱۹۴

بررسی تایم؛چگونگی 4 سال آینده رهبران جهان


بصیرت:با توجه به انتخاب مجدد احمدی نژاد و با توجه به سیاست خارجی وی، نشریه تایم به بررسی واکنش های اوباما،نتانیاهو،سران روسیه و چین، رهبران اتحادیه اروپا و اهالی خاورمیانه پرداخته است و در مورد 4سال آینده گمانه زنی می کند.
نمی توان 4 سال گذشته ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را سالهای آرام سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست؛ همان طور که 4 سال آتی وی را نیز نمی توان آرام پیش بینی کرد.
به گزارش «فردا»، رهبران جهان تاکنون به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان دادند؛ عده ای تبریک گفتند و عده ای هم با توجه به برخی وقایع داخلی ایران یا سکوت پیشه کرده اند یا به مداخله در امور ایران پرداخته اند.
با این حال، انتخاب مجدد احمدی نژاد چه معنایی برای رهبران جهان دارد؟
در ادامه به بررسی تحلیل تایم در مورد 4 سال آینده محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور اسلامی ایران و رهبران کلیدی جهان می پردازیم.
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا
بدون توجه به واکنش ایالات متحده آمریکا به وقایع پس از انتخابات، دولت اوباما به گفتمان خود در مورد عادی سازی روابط به ایران ادامه خواهد داد. انتخاب مجدد احمدی نژاد، تغییر کوچکی در تلاش های اوباما برای بازسازی اعتماد میان دو کشور و مذاکره میان تهران و واشنگتن خواهد داشت.
اوباما با تاکید بر ساختار قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران، طرح خود را آماده کرده است و تفاوتی ندارد که موسوی رئیس جمهور بود یا احمدی نژاد رئیس جمهور باشد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی
انتخاب مجدد احمدی نژاد با توجه به سخنان پیشین اش در مورد رژیم اسرائیل می تواند بهانه های بیشتری به نتانیاهو تندرو جهت مقابله با ایران فراهم نماید. رژیم صهیونیستی معتقد است که در هر صورت باید با برنامه هسته ای تهران مقابله شود.
تایم معتقد است که انتخاب احمدی نژاد، موضع نتانیاهو را ضفاف تر خواهد کرد.
ولادیمیر پوتین و دیمیتری مدودف، رهبران روسیه
پوتین و مدودف که با اتهاماتی همچون تقلب در انتخابات روبرو هستند باید نفوذ بین المللی خود را با پیروزی احمدی نژاد افزایش دهند. همکاری روسیه با آمریکا و اروپا در برنامه هسته ای ایران بسیار مهم به شمار می آید. با اینکه روسیه با ایران نیز همکاری می کند، اما در برخی از تحریم های ملل متحد علیه ایران نیز همراهی می کند.
در عین حال، به هر حال مسکو از اهمیت اش در رابطه با ایران و چانه زنی با کشورمان همانند جنگ سال 2008 با گرجستان توانست استفاده کند. با انتخاب مجدد احمدی نژاد، روسیه سعی خواهد کرد تا اوباما را برای عدم استفاده از سپر موشکی در شرق اروپا و هم چنین عدم عضویت برخی کشورهای بلوک شرق به ناتو تشویق نماید.
همچون احمدی نژاد، مسکو مطمئن بود که احمدی نژاد مجددا انتخاب گردد؛ چرا که وی دو روز بعد از انتخابات به روسیه دعوت شده بود.
هو جین تائو، رئیس جمهور چین
همانند روسیه، موقعیت چین در قبال ایران بعد از برد احمدی نژاد کمی تغییر می کند. چین، عضو دائم شورای امنیت ملل متحد، تاکنون زیاد به ایران سخت نگرفته است. این موقعیت، منعکس کننده این حقیقت است که چین با ایران یک تجارت بسیار بزرگ دارد. تغییر در تهران شاید این ارتباط را دچار تغییر می کرد.
پکن می داند که دو کشور یک مدل حکوت داری دارند؛ اما تفاوت اینجاست که اقتصاد چین و ایران تفاوت دارد و تفاوت مردم شان نیز از همین است. چین به ادامه وضعیت کنونی ایران علاقه مند است.
رهبران اروپایی
واکنش مقامات اتحادیه اروپا به انتخابات اخیر همچون تمامی واکنش های آنان به نظام ایران بوده است: سیاست «درگیری سازنده» که موجب تعادل در نحوه رویارویی با ایران می شود. با این روحیه، اتحادیه اروپا و سران دولت های اروپایی بیش از آنکه به انتخاب مجدد احمدی نژاد بپردازند به وقایع بعد از انتخابات پرداختند. دوشنبه، آلمان در مداخله ای خواهان هیئت تفحص شده بود در حالی که در بروکسل نیز وزرای خارجه اروپایی چنین درخواستی را نیز مطرح نمودند.
با وجود اینکه اروپایی ها، اعضای اصلی جامعه بین المللی هستند که مذاکره با ایران را در مورد پرونده هسته ای بر عهده دارند، شاید با محمود احمدی نژاد راحت تر باشند؛ چرا که استقامت از سوی فردی چون موسوی بر سر مسئله هسته ای برای آنان غیرقابل هضم است.در این خصوص نیکلاس سارکوزی که موضع غیرمنعطفی نسبت به ایران دارد و از دولت بوش نیز تندرو تر است، از حضور احمدی نژاد بسیار ناراحت است.
سران خاورمیانه
تفاوت های تاریخی، مذهبی و استراتژیک ایران با خاورمیانه، این دو را از یکدیگر جدا کرده؛ اما تلاش ایران در پرونده هسته ای، دغدغه پایتخت های این منطقه از قاهره گرفته تا ابوظبی را در برگرفته است و همه بر این نظر تاکید دارند که ایران می تواند یک قدرت بی رقیب باشد. نفوذ فزاینده ایران نه تنها می تواند بر ملل اطراف اش تاثیر گذارد، بلکه توانایی آمریکا برای حفاظت از هم پیمانان عرب اش را نیز کاهش می دهد. شاید انتخاب مجدد احمدی نژاد موجب هشدار بیش از پیش اعراب مبنی بر لزوم مهار ایران گردد.
اما فریاد زدن این هشدار می تواند مشکل ساز باشد. چرا که بیشتر ملل عرب از ایران دموکراتیک فاصله بسیاری دارند. سخت است تا انتخاباتی را زیر سئوال ببرند، در حالی که خودشان هیچ انتخاباتی ندارند.
از نگاه تایم، در عراق، جایی که نفوذ ایران پذیرفته شده است، شاید پیروزی احمدی نژاد را با توجه به خروج آمریکا از عراق زیاد دلچسب نبینند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات