صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۹۸۲۵۳

برشی از تاریخ انقلاب اسلامی از زبان «سردار احمد متوسلیان» (بخش اول)

سیدمهدى حسینى مقدمه: بعد از حماسه فتح خرمشهر بود رژیم صهیونیستی در نیمه خردادماه سال 1361 حمله همه جانبه خود را به جنوب لبنان آغاز نمود. این خبر که گامی دیگر در اقدامات تجاوزطلبانه رژیم صهیونیستی به سرزمین های اسلامی بود، برای ملت غیور ایران قابل تحمل نبود. در این ایام در پاسخ به استعانت شیعیان مظلوم لبنان جمعی از مبارزین و مجاهدین دلاور ایران اسلامی به فرماندهی سردار رشید اسلام حاج احمد متوسلیان به سوریه اعزام شدند تا از آن طریق وارد لبنان شوند. ورود به سوریه وضعیت منطقه را به نحو دیگری نشان می داد و زوایای دیگری از این اقدام تجاوزطلبانه رژیم صهیونیستی مشخص گردید و مشخص شد یکی از اهداف این اقدام ایجاد جبهه ای جدید پیش روی رزمندگان اسلام و ممانعت از تداوم پیروزی های این دلاوران در جنگ با رژیم بعثی بود. در این هنگام حضرت امام(ره) با رهنمود روشنگرانه خود به این مهم اشاره نمود که «راه قدس از کربلا می گذرد» به این معنا که ابتدا باید مسئله جنگ با عراق را فیصله داد و در گام بعد به نبرد با رژیم صهیونیست اندیشید. با بازگشت اکثر رزمندگان اعزامی، برخی از مسئولین و چهره های دیپلماتیک باقی ماندند که در این بین در روز 13 تیرماه 1361 ، 4 نفر از آنان توسط تیم ایست - بازرسی یکی از گروهک های وابسته به رژیم صهیونیستی دستگیر شدند و به اسارت درآمدند که در راس آنها حاج احمد متوسلیان قرار داشت. از آن روز تاکنون خبری از این عزیزان در دست نیست و آرزوی ملت شنیدن خبر صحت و سلامتی آنها است. آنچه در این بخش تقدیم تان خواهد شد گفتگویی است که نشریه «پیام انقلاب»، ارگان سپاه پاسداران در سال 1361 با سردار حاج احمد متوسلیان صورت داده و در آن متوسلیان به تشریح شرایط منطقه و لبنان پرداخته است. این آخرین مصاحبه متوسلیان پیش از اسارت به دست مزدوران رژیم صهیونیستی است.

*به عنوان اولین سوال بفرمائید که سپاه تاکنون چه مقدار نیرو به منطقه جهت جنگ با اسرائیل اعزام کرده است؟
**بسم ا... قبلا خدمت امام امت و ملت عزیز ایران سلام عرض می کنم و توفیق همگی را از خداوند متعال خواستارم. در رابطه با اعزام نیرو به منطقه لبنان و جنگ با اسرائیل به مقدار کافی نیرو به آنجا اعزام شده و به خواست و قوه الهی در تهیه هستیم که بیشتر نیرو اعزام شود و آنطور که باید علیه دشمن صهیونیسم وارد جنگ بشویم.
در حال حاضر استعداد ارتش و سپاه در لبنان کمافی سابق به صورت ادغامی بوده و بنا به مسایل امنیتی از گفتن آمار آنها معذوریم.
*استقبال مردم لبنان و سوریه و همچنین نظر مقامات سوریه و فلسطینی در مورد نیروهای ایرانی چه بود؟ آیا آنها باور می کردند که ما در حالیکه در حال جنگ هستیم به لبنان اعزام شویم یا نه؟
**استقبالی که مردم از نیروهای ایران کردند بی نهایت عالی بود و آنها هرگز باورشان نبود که ما به این صورت عملی با توجه به همه مسایلی که مملکتمان با آن درگیر است مثل مسئله جنگ و غیره وارد کار بشویم. در صورتی که قبلا ممالک دیگری که در شورای پایداری هستند آنها عملی را انجام نداده بودند و حتی کوچکترین قدمی را هم قبلا بر نداشته بودند و وقتی که ما به صورت عملی وارد قضیه شدیم در باور آنها نمی گنجید و طبیعی است که ما وقتی وارد فرودگاه دمشق شدیم، مقامات فکر می کردند برای یک دیدار تشریفاتی دو ساعته آمده ایم. اما وقتی که پی بردند که ما عملا می خواهیم وارد قضیه بشویم روش آنها به طور کلی تغییر کرد. ما را بسیار تحویل گرفتند و مردم نیز همچنین. استقبالی که مردم از نیروهای ما از فرودگاه تا شهر به عمل آوردند و شعارهایی که می دادند که همه مشخص کننده وحدت بی سابقه ما با آنها بود.
مردم لبنان، سوریه و فلسطین بطور کلی از کمک کشورهای پایداری قطع امید کرده بودند و مرجعشان را نیروی ایران می دانستند و همین الان هم معتقدند که تنها نیرویی که می تواند آنها را از این ذلت نجات دهد نیروی ایرانی است و ما در نماز وحدتی که با برادران سنی خواندیم به این نتیجه رسیدیم که اینها هم کاملا وجود ما را در آنجا لازم می دانند و همانطور در شهرهای لبنان مثل بیروت، البکر و غیره که مردم شیعه از مدت ها پیش در انتظار ورود نیروهای جمهوری اسلامی بودند.
*در حال حاضر وضعیت نیروهای سوریه و لبنان و فلسطین چگونه است؟
**سوری ها و فلسطینی ها در بدو حمله بخاطر اینکه غافلگیر شده بودند، امر طبیعی است که مقداری ضربه به آنها وارد شد و در حال حاضر منطقه هایی که به دست سوری هاست از حفاظت کلی برخوردار است و ضمنا مناطق مسلمان نشین و بعضی قسمت های مسیحی نشین را (سوری ها) در دست دارند و فلسطینی ها در بیروت و اطراف بیروت و در قسمت های دیگری که اکنون در اشغال اسرائیل است هستند و هر روز عملیات چریکی انجام می دهند.
*وضعیت نیروهای ایرانی چگونه است؟ آیا نیروهای ایرانی وارد کارزار شده اند یا خیر و برنامه روزانه برادران ایرانی چگونه است؟
قشری از نیروهای ایران در سوریه و قشری دیگر در لبنان به سر می برند و به صورت کلی هنوز وارد عمل نشده اند و برنامه روزانه آنها آموزش روش های جنگ با اسرائیل است.
*به نظر شما اهداف اسرائیل از حمله به جنوب لبنان در وضعیت کنونی چه بود؟
**اگر ما توجه داشته باشیم حدود یک هفته قبل از حمله اسرائیل به جنوب لبنان، خط مشی کلی را وزیر خارجه آمریکا مشخص کرده بود و گفته بود که ما تا هفته دیگر سه مسئله اصلی را حل خواهیم کرد.
اول؛ مسئله جنگ ایران و عراق. دوم؛ مسئله خلیج فارس و سوم؛ مسئله جنوب لبنان و فلسطین و دقیقا می بینیم که شطرنج بازان به این ترتیب بازی کرده اند که با حمله اسرائیل به جنوب لبنان و اشغال لبنان، به این ترتیب که اول فلسطینی ها را از آنجا اخراج کنند و سوری ها را هم وادار به اخراج از لبنان بکنند و از این موضوع هم استفاده بکنند که چون ایران نسبت به منطقه لبنان و شیعیان و مسلمان های آنجا بطور کل حساسیت زیادی دارد و از همه مهمتر چون فهمیده بودند که ما معتقدیم که آنجا (اسرائیل) منطقه خاک مقدس فلسطین و منطقه قدس عزیز است روی اصل، دست روی حساسیت ما گذاشتند و بنایشان بر این بود که توجه ما را از جنگ دور کرده و عراق را از این بابت نجات بدهند. همینطور در جریانات خلیج وقتی که تجسس می کنیم می بینیم مرگ خالد یک مرگ مشکوک بنظر می رسد و روی کار آمدن فهد که گرایش بیشتری به آمریکا دارد، بطوری که با بودن فهد منافع آمریکا صد در صد در عربستان مستقر می شود در نتیجه می توانند منطقه خلیج را کاملا در اختیار بگیرند. پس می توان نتیجه گرفت که هدف از حمله اسرائیل به لبنان همین سه مسئله پایان دادن به مسئله فلسطین، جنگ ایران و عراق و مسئله خلیج بوده است.
و باید گفت اسرائیل تاکنون موفق شده منطقه ای در حدود 90 در 45 کیلومتر از خاک لبنان را اشغال بکند. طبیعتا در این اشغال مناطق شیعه نشین و مسلمان نشین هم هست مثل مناطق، صور، صیدا و غیره. در حال حاضر وضعیت اسرائیل طوری است که بیروت را در محاصره گرفته و می توان گفت به نحوی به آن هدفهایی که می خواستند رسیدند ولی با ابتکار عملی که امام امت قبل از همه از خود نشان دادند و توطئه را کشف کردند توطئه ای که آمریکا برنامه ریز آن بود، امام امت توجه مردم را مجددا به جنگ با عراق بر گرداندند و این توطئه خنثی شد و می توان گفت اسرائیل و آمریکا به هدف اصلی و اساسی خود در این حمله نرسیدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات