تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۲  ، 
کد خبر : ۹۹۱۵۱
هری رید رهبر اکثریت سنا خبر داد

طرح دموکرات‌های آمریکا برای خروج مرحله‌ای از عراق


رهبر آینده اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا از تلاش فوری این حزب برای خروج مرحله ای نیروهای نظامی آمریکا از عراق خبر داد.
به گزارش واحد مرکزی خبر «هری رید»، رهبر آینده اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا دیروز در گفت وگو با «واشنگتن پست» افزود: «جرج بوش»، رئیس جمهوری آمریکا، هنوز به ضرورت تغییر سیاست های این کشور در عراق پی نبرده است. «رید» تاکید کرد: دموکرات ها باید به خشم مردم آمریکا درباره جنگ در عراق، که به پیروزی آنها منجر شد، واکنش مناسبی نشان دهند. وی گفت که دولت بوش باید تحت فشار قرار گیرد و به برگزاری کنفرانسی درباره اوضاع خاورمیانه گردن بنهد. دموکرات ها ژانویه (دی ماه) آینده کنترل کنگره آمریکا را در اختیار می گیرند.
هلاکت شش تفنگدار
ارتش آمریکا دیروز به هلاکت شش نظامی این کشور در غرب عراق اعتراف کرد. این تفنگداران سه شنبه گذشته در جریان درگیری با افراد مسلح در شهر های «رمادی» مرکز استان الانبار به قتل رسیدند. در مورد جزئیات حادثه توضیح داده نشد.
با قتل این تفنگداران، تعداد تلفات سربازان آمریکایی از آغاز اشغال عراق در مارس 2003 (فروردین 1382) تاکنون، به حدود 2850 نفر رسید.
در ارتباط با رویدادهای دیروز، خبرگزاری جمهوری اسلامی از بغداد اعلام کرد، بر اثر انفجار یک خودرو بمب گذاری شده در مرکز این شهر، هشت نفر شهید و 32 تن زخمی شدند. ترور رئیس مرکز تحقیقات پلیس عراق در بغداد، انفجار بمب در شهرک صدر و شهادت یک غیر نظامی و جراحت شش عراقی دیگر و شهادت یک زن عراقی در یورش شبانه نیروهای انگلیسی به بصره، از دیگر رویدادهای عراق بود.
افشاگری علیه جیمز بیکر
در حالی که «جیمز بیکر» وزیر خارجه آمریکا در زمان «جرج بوش» پدر به عنوان رئیس کمیسیون بررسی عراق و در نقش میانجی بین دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکا ظاهر شده، یک جاسوس سابق سیا از مناسبات نزدیک وی با دولت های سنی منطقه پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از نیویورک، «روبرت بئر» از مأموران سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا)، که حدود 20 سال عمدتاً در منطقه خلیج فارس فعالیت می کرده است، از روابط گسترده بیکر با مقامات دولت های سنی خلیج فارس پرده برداشت و گفت، او فرد مناسبی برای حل اختلافات شیعیان و سنی های عراق نیست. این جاسوس کهنه کار آمریکایی همچنین، فاش کرد که بیکر در واقع مغز متفکر کشتار شیعیان جنوب عراق در سال 1991 توسط «صدام» دیکتاتور سابق عراق بود. به گفته وی، وزیر خارجه وقت آمریکا ابتدا شیعیان را تشویق به شورش علیه صدام کرد و سپس، دست صدام را برای قلع و قمع آنها باز گذاشت. به همین خاطر، شیعیان عراق نسبت به او بدگمان هستند و اعراب سنی حاشیه خلیج فارس هم به وی، به عنوان یک دوست می نگرند.دلیل دیگری که اعراب خلیج فارس به بیکر اعتماد دارند این است که وی روابط تجاری و مالی بسیار گسترده ای با آن منطقه دارد. پس از اینکه دوره وزارت بیکر به اتمام رسید، با اولین هواپیما خود را به منطقه رساند تا با استفاده از روابط خوب خود با اعراب، به کسب درآمد و تجارت بپردازد.
سایر رویدادها:
 یک سناتور آمریکایی خواستار تجزیه عراق و تقسیم آن به سه منطقه نیمه خودمختار شد و آن را راه حلی عملی خواند.
وزیر خارجه ترکیه طرح برخی مقامات آمریکایی برای تجزیه عراق به سه منطقه را محکوم و اعلام کرد، چنین اقدامی، کل منطقه را دستخوش هرج و مرج می کند.
روزنامه فرانسوی «فیگارو» نوشت، تل آویو از خروج احتمالی نیروهای خارجی از عراق نگران است.
«جلال طالبانی»، رئیس جمهور عراق، نسبت به اظهارات ضد دولتی «حارث الضاری»، رئیس هیئت علمای مسلمان این کشور به شدت انتقاد کرد. «حارث الضاری» همچنین، برای نخستین بار، حمایت خود را از القاعده اعلام نمود.
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که پنتاگون شکایت علیه «دونالد رامسفلد»، وزیر دفاع مستعفی، این کشور در آلمان به اتهام شکنجه زندانیان در عراق و گوانتانامو را بیهوده می داند.
شورای استان نینوا تعطیلی یک روزنامه محلی موصل را به علت انتشار کاریکاتور «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه آمریکا، و «نوری مالکی» نخست وزیر عراق، خواستار شد.
به گزارش ایسنا، نتایج نظرسنجی مشترک خبرگزاری آسوشیتدپرس و مؤسسه نظرسنجی ایپسوس حاکی از آن است که اغلب آمریکایی ها عراق را مهم ترین اولویت برنامه های کنگره کشورشان که تحت سیطره دموکرات ها قرار گرفته، می دانند، اما از هر پنج آمریکایی یک نفر معتقد است که حزب دموکرات فاقد برنامه ای مشخص برای حل مشکلات جنگ است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات