تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۹۹۲۳۷

افزایش درخواست برای تعطیل شدن زندان «گوانتانامو»


خبرگزاری جمهوری اسلامی: گزارش های دریافتی حاکی است، مرگ سه زندانی عرب در زندان «گوانتانامو» در سواحل کوبا، باردیگر به مطرح شدن فشارها علیه آمریکا برای تعطیل کردن این زندان، دامن زده است . به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، ادعا شده است دو سعودی و یک یمنی روز شنبه با استفاده از لباس ها و ملحفه های شان در سلول هایی در زندان «گوانتانامو» که تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد، خود را حلق آویز کردند.
این سه نفر، نخستین زندانیانی هستند که از زمان انتقال مظنونین القاعده و اسیران طالبان به «گوانتانامو» توسط آمریکا در سال 1381، در این زندان جان خود را ازدست می دهند. حامیان حقوق زندانیان، دولت «بوش» را عامل مرگ این زندانیان دانسته و گفتند، این افراد تحت شرایطی قرار داشتند که عملا و پیشاپیش مرگ آنان را رقم زده بود.
به دنبال این واقعه، چندین کشور از واشنگتن مصرانه خواسته اند که این زندان را تعطیل کند. یک پایگاه اینترنتی با ذکر نمونه هایی از مسلمانان تحت بازداشت گزارش داد،» عامل ریخته شدن خون این افراد، رژیم بوش است و مرگ آنان به خشم جامعه جهانی مسلمین دامن خواهد زد.»
طبق اسناد وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون )، یکی از این اتباع سعودی به هنگام مرگ 21 سال داشت که این خود نشان می دهد، او هنگامی که یک نوجوان بود به «گوانتانامو» انتقال داده شده است . گزارش دیگری از خبرگزاری آسوشیتدپرس حاکی است، وکیل تسخیری یک زندانی استرالیایی که هم اکنون بیش از چهارسال است که در «گوانتانامو» زندانی است، روز دوشنبه گفت خودکشی اخیر این سه زندانی نشانگر شدت ناامیدی و سرخوردگی زندانیان این بازداشتگاه است .
«مایکل موری» که یک سرگرد یگان تفنگداران آمریکایی است و از سوی پنتاگون برای این وکالت درنظر گرفته شده، همچنین اذعان کرد که نگاهداشتن زندانیان بطور انفرادی برای مدت زمان طولانی در زندان آمریکا در کوبا، عامل این خودکشی ها بوده است . وی درمورد سلامت ذهنی موکلش در این زندان نیز ابراز نگرانی کرد.
موری درگفتگو با رادیو استرالیا همچنین افزود، «فکر می کنم این مساله نشانگر شرایط نامطلوب موجود در «گوانتانامو» و شدت ناامیدی است که فقط در تنهایی می تواند گریبانگیر فرد شود و این زندانیان بدون هیچ گونه ارتباط واقعی با جهان بیرون زندانی شده اند.»
موری ادامه داد، موکلش، «دیوید هیکس»، یک چرمساز استرالیایی است که به دین اسلام گرویده و از اواخر سال 1380 به هنگام اسیرشدنش در افغانستان تاکنون در زندان گوانتانامو بسر می برد و علیه تمامی اتهامات وارده از سوی آمریکا هم اعلام بی گناهی کرده است .
در زندان مذکور که در یک پایگاه نیروی دریایی آمریکا در ساحل گوانتانامو در کوبا قرار دارد، حدود 460 زندانی بسرمی برند که درطول جنگ تحت رهبری آمریکا در افغانستان پس از حملات 11 سپتامبر (20 شهریور 1380 ) تاکنون بازداشت شده اند .
در این باره سازمان عفو بین الملل ادامه نقض حقوق بشر در گوانتانامو را محکوم کرد. سازمان عفو بین الملل و برخی شخصیتهای انگلیسی . رفتارهای خشن و نقض حقوق بشر در زندان گوانتانامو را محکوم کردند و خواستار پایان دادن به بدرفتاری نظامیان آمریکایی با بازداشت شدگان شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «ایندیپندنت» سازمان عفو بین الملل اعلام کرد : «دولت آمریکا نمی تواند بیش از این از وحشی گری رژیمی که در گوانتانامو ایجاد کرده، چشم پوشی کند. جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا این قدرت را دارد تا به این رسوایی در زمینه حقوق بشر پایان دهد و این اطمینان را بدهد که این زندانیان یا به طور منصفانه محاکمه شوند و یا آزاد شوند.
«کن روس» رئیس دیده بان حقوق بشر در گفتگو با بی بی سی خاطر نشان کرد : «این افراد از آنجایی که به طور غیرقانونی در بازداشت به سر می برند، ناامید می شوند. از نظر آنها هیچ پایانی برای بازداشت آنها وجود ندارد.» وی افزود : «این زندانیان در مقابل هیچ قاضی مستقلی قرار نمی گیرند. آنها هیچ اتهامی ندارند و هیچ جرمی هم مرتکب نشده اند.» به گفته وکلای این زندانیان تنها 10 نفر از 450 زندانی گوانتانامو متهم به ارتکاب جنایت هستند.
«لرد گلداسمیت» دادستان کل انگلیس که خواهان بسته شدن این زندان است، وجود این زندان را «غیرقابل قبول» خواند و این همان دیدگاهی بود که «هریت هارمان» وزیر امور قانونی انگلیس بر آن تاکید داشت که در این باره گفت : «این زندان یا باید به آمریکا منتقل شود تا بازداشت شدگان تحت سیستم قضایی آمریکا قرار گیرند و یا باید بسته شود.»
«کلیف استافورد» یک وکیل انگلیسی نیز در این باره گفت که ادعاهای مقامات گوانتانامو در مورد بازداشت شدگانی که خودکشی کرده اند، شباهت کمی به حقیقت دارد.
آمریکا از چهار سال پیش در گوانتانامو، صدها نفر را با ادعای ارتباط با القاعده و بدون هیچ نظارت بین المللی و محاکمه بازداشت کرده است .
جامعه بین المللی پس از انتشار گزارش کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل که خواهان تعطیلی هر چه سریعتر گوانتانامو شده است، فشارهای خود بر آمریکا را افزایش داده است . این در حالی است که جرج بوش رئیس جمهور آمریکا در خواستهای فراوان جامعه بین المللی برای تعطیلی این بازداشتگاه غیر قانونی را رد کرده است . از سوی دیگر اسناد فاش شده نشان می دهد اکثر زندانیان موجود در گوانتانامو در هیچ جنگی علیه آمریکا و متحدانش شرکت نکرده اند، و در حقیقت بدون هرگونه اتهامی در این بازداشتگاه مخوف به سر می برند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات