صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۰  ، 
کد خبر : ۹۹۸۸۳

برشی از تاریخ انقلاب اسلامی از زبان«سردار احمد متوسلیان» (بخش دوم)

سیدمهدى حسینى اشاره: قسمت دوم گفت وگو با سردار بزرگ اسلام حاج احمد متوسلیان فرمانده سپاه اعزامی به لبنان در سال 1361 اختصاص به آثار حضور این نیروها در وضعیت جبهه دشمن در منطقه جنوب لبنان دارد. همانطور که گفته شد این گفت وگو در نشریه «پیام انقلاب»، ارگان سپاه پاسداران در سال 61 درج گردیده که همزمان با ایام به اسارت درآمدن این سردار رشید اسلام تقدیم علاقه مندان می شود.

* با ورود نیروهای ایرانی به جنوب لبنان عکس العمل های اسرائیل و آمریکا چه بود؟
**همانطوری که عرض شد نه کشور برادر سوریه و نه مردم مسلمان آنجا و نه همین طور اسرائیل و آمریکا باور نمی کردند که ما به این صورت وارد آنجا بشویم. امر طبیعی بود که بلافاصله بعد از ورود اولین هواپیمای ما به آنجا اسرائیل اعلام آتش بس یکطرفه کرد و این اولین گام بود برای اینکه دست به عقب نشینی تاکتیکی بزند و این امر هم در اینجا پیش آمد که نیروهای وابسته به اسرائیل مثل فالانژیست ها و ... نیروهای مربوط به سرگرد سعد حداد و حتی خود اسرائیل در برنامه رادیویی شان بخش فارسی گذاشتند و عجیب اینکه این بخش فارسی بلافاصله بعد از ورود نیروهای ایرانی شروع به کار کرد و در رادیوهایشان به ما می گفتند: شما آتش بیارهای قضیه وارد کار نشوید، هر چند که برای اشغال لبنان آمده اید و عجیب اینکه ما اشغالگر محسوب می شدیم و آنها حامی مردم. به طور کلی ترس از وارد کارزار شدن رزمندگان ایرانی در محافل سیاسی غرب خیلی زیاد وجود دارد.
* آیا با ورود نیروهای ایران در لبنان، پیش بینی می کنید که آمریکا و اسرائیل به ایران حمله بکنند؟
**به نظر خیلی بعید می آید که آنها به ایران حمله بکنند، چرا که با حمله ای که از طریق عراق به ایران کردند، طعم تلخ آن را چشیدند و این امر طبیعی است که خود آمریکا هرگز به صورت عیان وارد کار نخواهد شد و هرگز تن به این موضوع نخواهد داد که از نظر سیاسی شکست دیگری را متحمل شود.
و طبیعتاً کشورهای منطقه هرگز قدرت این را ندارند که با ایران ولو به صورت جمعی بجنگند و اسرائیل هم اگر فقط از نظر هوایی بخواهد کاری بکند او هم قادر نخواهد بود که به صورت موثر کاری انجام دهد.
* همانطور که فرمودید بعد از ورود نیروهای ایرانی به آنجا اسرائیل اعلام آتش بس کرده است، الآن وضعیت فعلی جنگ به چه صورتی است و آیا آتش بس اجرا می شود یا خیر؟
**متأسفانه باید عرض کنم در اینجا آتش بس یک جانبه اجرا می شود و آن هم از طرف برادران سوری و اسرائیل بر خلاف مقررات دائم آتش بس را می شکند و هواپیماهای آنها مرتب ماموریت انجام می دهند و درگیری در مناطقی که فلسطینی ها هستند، به شدت ادامه دارد، مخصوصاً بیروت و اطراف بیروت و به طور کلی می توان گفت آتش بس یک چیز بی معنی و عبثی است که فقط لفظاً و از طریق بوق های تبلیغاتی است که اعلام می شود.
* شهرها و مناطق حساسی که در این حمله توسط اسرائیل سقوط کرد کدام بودند و میزان خسارت وارده چقدر بود؟
**شهرهایی که در این حمله سقوط کرد شهرهای صور و صیدا است و از نظر جاهای سوق الجیشی قلعه شقیف که از نظر استراتژیکی بسیار مهم است و مسلط به تمام جنوب لبنان و اسرائیل است سقوط کرده و تلفاتی که در این رابطه وارد شده بیشترین آن مردمی بوده تا نظامی، که فقط یک قسمت از این تلفات را من در یک کودکستان به نام کودکستان امام موسی صدر در اطراف شهر صیدا مشاهده کردم که بیش از 300 کودک یکجا کشته شدند.
البته روش کار اسرائیل در رابطه با اشغالگری هایی که می کند به این ترتیب است: اول که وارد می شود به مردمی که در تنگنا بودند انواع و اقسام وسائل، غذا، آذوقه و پوشاک می دهد تا این مردم تعدادی از مبارزان را که آنجا هستند لو بدهند. اسرائیل شدیدترین و شقی ترین جنایتها را در اینجا انجام می دهد و تعداد زیادی دختر و زن هتک ناموس شده و آمار تلفات مردم بالای 15 تا 20 هزار نفر است.
* قدرت رزمی اسرائیل را تا چه حدی می بینید؟
**اسرائیل ده لشکر زرهی دارد و لشکر پیاده بطور کلی ندارد. بیشترین اتکای اسرائیل به نیروی هوائی اش می باشد و همینطور از نظر زمینی به تانکهایش و طبیعی است که ما روش مقابله با تانک ها را مخصوصاً در مناطق کوهستانی خیلی خوب آموخته ایم. روی این اساس اسرائیل از یک طرف نیرویی که روبه رویش مقاومت کند ندیده و از طرف دیگر متکی به این بوده که رعب و وحشت در دل مردم ایجاد بکند یعنی بیشترین کاری که اسرائیل در طی این مدت انجام داده ایجاد رعب و وحشت در دل اعراب بوده است.
و ما در حقیقت از دو جنبه باید بجنگیم؛ یکی با رعب و وحشتی که در دل مردم ایجاد شده و دیگر جنگ با نیروهای اسرائیل است. برای ما جنگ با اسرائیل بی نهایت راحت تر از جنگ با عراق است چرا که عراقی ها روش جنگیدن را واردتر هستند و اسرائیلی ها به هیچ وجه وارد نیستند.
* رفت و آمدهای فیلیپ حبیب را به لبنان و همچنین نجات ملی که اخیراً در لبنان تشکیل شده را چگونه تحلیل می کنید و تا به حال چه اقداماتی را انجام داده اید؟
**همانطور که اطلاع دارید تمام حمله اسرائیل با اطلاع قبلی آمریکا بوده و در حقیقت اگر آن سه جنبه را در گفته وزیر خارجه آمریکا یک هفته قبل از شروع جنگ بررسی بکنیم، مشخص خواهد شد که دستور حمله از خود آمریکا است و امر طبیعی است که بعد از اجرای این توطئه و هر توطئه دیگر در خاورمیانه دلال هایی امثال فیلیپ حبیبی را اعزام کرد. چنانچه قبلاً هنری کسینجر و غیره ... را می فرستادند و پس از جنگ ایران و عراق، هیئت های صلح را اعزام می داشتند. اینها می خواهند با این مراحل سیاسی، وضعیت فعلی را تثبیت بکنند و به نظر می رسد که اگر ما هر گونه تن به سازش دهیم و با فیلیپ حبیب ها کنار میز مذاکره بنشینیم ننگ برای اسلام و جوامع اسلامی است.
شورایی که به عنوان جبهه نجات ملی تشکیل شده نیز از عناصر دست نشانده است که به هر جهت چه در جهت مسلمان ها باشند و چه در جهت مسیحی ها دست نشانده اسرائیل هستند و هیچ شکی در آن نیست امثال فالانژیست ها و دروزی ها. البته در مورد دروزی ها لازم است توضیح دهم که این دروزی ها از مسلمان ها هستند؛ منتها مسلمانهایی که طرفدار اسرائیل هستند و علیه ما می جنگند و تعداد دیگری که از مسلمان های بی خاصیت منطقه هستند که این شورا بلافاصله بعد از تشکیل، مورد تائید اسرائیل قرار گرفت و بعد از آن مورد تائید آمریکا واقع شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات