کد خبر: ۳۵۸۷۴۳
تاریخ انتشار:۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۵
سفر رئیس جمهور به پاکستان در امتداد سیاست دیپلماسی متوازن دولت است
کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از اولویت‌های اساسی سیاست خارجی دولت سیزدهم توسعه همکاری‌های همه جانبه با کشورهای مختلف بر اساس اصل دیپلماسی متوازن است که با رویکرد توجه بیشتر به کشورهای همسایه در حال پیگیری است و سفر رئیس جمهور به پاکستان نیز در همین راستا قابل تحلیل است.

میرقاسم مومنی کارشناس مسائل منطقه در خصوص سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به پاکستان در قالب تداوم سیاست همسایگی و منطقه محور دولت سیزدهم، اظهارداشت: تماس‌ها و سفرهای متعدد وزیر امور خارجه و شخص رئیس جمهور به کشورهای همسایه و منطقه تایید کننده رویکرد مناسب دستگاه دیپلماسی در این دولت است و از طرفی هم عزم و اراده جدی مقامات تهران مبنی بر افزایش سطح تعاملات و تبادلات تجاری میان ایران و کشورهای همسایه را مشخص می‌کند.

وی گفت: یکی از اولویت‌های اساسی سیاست خارجی دولت سیزدهم توسعه تعاملات و همکاری‌های همه جانبه با کشورهای مختلف بر اساس اصل دیپلماسی متوازن است که با رویکرد توجه بیشتر به کشورهای همسایه و منطقه‌ای در حال پیگیری است و سفر رئیس جمهور به پاکستان نیز در همین راستا قابل تحلیل است.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: امضای تفاهم‌نامه‌ها و توافقات میان ایران با کشورهای همسایه و منطقه در این مدت و تاکید بر پیگیری تا حصول نتیجه و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ها در زمینه‌های مختلف، نکته قابل توجهی است که امیدواریم کماکان ادامه داشته باشد و در این راستا از تمام ظرفیت‌های وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های اجرایی استفاده شود.

مومنی بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به پاکستان دستورکارهای مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و با توجه به اشتراکات زیادی که بین تهران و پاکستان وجود دارد و البته اراده مقامات دو کشور امیدواریم که نتایج مثمر ثمر سفر رئیس جمهور به پاکستان به زودی ملموس شود.

وی ادامه داد: در موضوعات اقتصادی و تجاری باید به این نکته اشاره کرد که خط لوله گاز صلح میان ایران هند و پاکستان برای تهران و اسلام آباد دارای اهمیت زیادی است که البته با برخی شیطنت‌های صورت گرفته از سوی بازیگرانی از جمله آمریکا هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده است.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: تأمین امنیت مرزهای مشترک تهران و اسلام آباد، افزایش همکاری‌های امنیتی میان دو طرف در راستای مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه، همچنین همکاری‌های مشترک در قالب مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اسلحه نیز به منظور گسترش هرچه بیشتر صلح ثبات و امنیت پایدار در منطقه از دیگر دستور کارهای همکاری میان ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه است.

مومنی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی با توجه به تحولاتی که در منطقه وجود دارد به نظر سفر آقای رئیس جمهور به پاکستان بسیار مهم و حساس ارزیابی می‌شود و می‌تواند در راستای تامین منافع دو کشور و منطقه به حساب آید.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه به دعوت رسمی همتای پاکستانی خود و در صدر هیاتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، با بدرقه معاون اول رئیس جمهور، معاون بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب و جمعی از وزرا عازم اسلام‌آباد شد.

رئیس جمهور در بدو ورود به فرودگاه اسلام‌آباد از سوی وزیر مسکن پاکستان مورد استقبال قرار گرفت.

سپس سناتور محمد اسحاق دار وزیر امور خارجه پاکستان با حضور در هتل محل اقامت هیات عالی رتبه کشورمان در اسلام‌آباد، با آیت‌الله رئیسی دیدار کرد و به وی خیرمقدم گفت.

همچنین پس از انجام مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهور کشورمان از سوی محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان، مقامات ارشد دو کشور با یکدیگر یک نهال به نشانه دوستی دو ملت در زمین کاخ نخست وزیری پاکستان کاشتند.

در ادامه برنامه‌های روز نخست سفر رسمی رئیس جمهور و هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه به پاکستان، مقامات جمهوری اسلامی ایران و پاکستان پس از برگزاری نشست مشترک، هیات‌های عالی‌رتبه در حضور آیت الله رئیسی و شهباز شریف هشت سند همکاری در بخش‌های مختلف تجارت، علم و فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و مسائل حقوقی و قضایی به امضاء رساندند.

سپس آیت الله رئیسی رئیس جمهور و محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در اسلام آباد در نشست خبری مشترک حضور یافتند.

رئیس جمهور عصر دوشنبه و در نخستین روز سفر به پاکستان با رئیس جمهور، رئیس مجلس سنا و رئیس مجلس ملی این کشور نیز دیدار کرد.

آیت الله رئیسی همچنین در دیدار با جمعی از نخبگان علمی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی پاکستان به سخنرانی پرداخت و سپس با حضو در جمع خبرنگاران، به سوالات آنان پاسخ داد.

سفر به برخی شهرهای پاکستان و دیدار با علما، نخبگان، تجار و فعالان اقتصادی از جمله برنامه های رئیس جمهور است.

همچنین سفر به شهر لاهور قلب فرهنگی پاکستان و شهر کراچی به عنوان قطب اقتصادی این کشور در دستور کار آیت‌الله رئیسی در ادامه سفر به پاکستان قرار دارد.