هر چند که مخالفان جمهوری اسلامی در پی آن هستند تا ماجرای ترور مدیر شبکه جم را به گردن نیروهای امنیتی کشورمان بیندازند ولی گذشته از آن که اساسا او چهره مهمی برای مخالفت با نظام اسلامی محسوب نمیشده، دانستن برخی پشت پردهها نشان دهنده آن است که گروههای بسیاری به دنبال حذف او بودند.
آسیب شناسی جشنواره موسیقی فجر در گفتگوی بصیرت با هوشنگ جاوید:
موسیقی پاپ، به معنای موسیقی مردمی همین موسیقی اقوام و نواحی ماست، که به هیچ عنوان از ابتدای انقلاب تاکنون به معنای الان هیچ دولتی نگاه درست و جامعه شناسانه و فنی و ارتقاگرا نسبت به این موسیقی نداشته است. بلکه بیشتر عنایت آنها به شکل ارائه نغمات فرنگی بوده با کلام ایرانی. که این خودش صدمه بزرگی به فرهنگ، زبان و آینده فرهنگی کشورمان می زند. برای اینکه بستر این موسیقی، فرنگی است، در نهایت گوش ها را گوش نسل انقلابی را به جای اینکه با فرهنگ خودش آشنا کند، با فرهنگ بیگانه آشنا می کند.
موسیقی همواره موضوعی پر از چالش بوده است و جشنواره موسیقی فجر هم محلی برای تجمع این چالش ها، اما امسال حکایت دیگری است، اگر در سال های گذشته حاشیه های موسیقی محدود به نحوه توزیع بلیط ها و اجراها بود امسال اما حاشیه ها رنگ و بوی دیگری دارد و خیلی پیش تر از آغاز جشنواره کلید خورده است.
ششمین جشنواره بینالمللی شعر انقلاب افتتاح شد
متولیان برگزاری ششمین جشنواره بینالمللی شعر انقلاب در شیراز خواهان انتقال دبیرخانه دائمی آن به این شهر شدند.
استادان دوره آموزشی شعر آیینی با تبیین خطوط و مرزهای این گونه شعری با سایر سروده ها، نسبت به اشعاری که بر مبنای مقاتل ناصحیح گفته می شود، هشدار دادند.
محرم سال گذشته بود که یک ویدیوی نوحه خوانی در فضای مجازی پخش شد که در آن، دو نوحه خوان با هیاتی بزرگ با یکدیگر هم آوا میشدند که «الله الله کو صبح فتح و ظفر... کِی می آید پایان رنج بشر...». این اثر که پس از پرداختن به واقعه عاشورا، در پایان بشارت ظهور منجی را می دهد، با استقبال مخاطبان روبه رو شد.
بررسی موضوع نظارت فرهنگی و ملزومات آن (1)
هر ساله در نمایشگاههای فرهنگی از قبیل نمایشگاه کتاب و همچنین جشنوارههای مهمی از قبیل جشنوارههای دههی فجر و بهطور کلی در باجههای توزیع آثار فرهنگی مانند کتابفروشیها، سینماها و... شاهد آثار هنریای هستیم که ظاهراً بدون نظارت لازم، تولید و توزیع شدهاند و دارای محتوایی نامناسب هستند.
مستغاثی در گفتوگو با پایگاه بصیرت عنوان کرد:
شهید آوینی میگفت: اول باید تعریف شود که پیش و پس کجا هستند و بعد بگوییم پیشرفت کردهایم یا نه. درباره کسب جایزه از جشنوارههای غربی هم ما باید ابتدا تحلیل کنیم که موفقیت به چه معناست؟ آیا موفقیت یعنی اینکه با هر فیلمی و با هر معیاری جایزه بگیریم؟
در گفتوگوی بصیرت با دستاندرکاران فیلم هنگامه مطرح شد:
داسارگر، کارگردان فیلم: اگر ما به این نتیجه رسیدیم که حضور ما در سوریه الزامی است؛ باید جبهه فرهنگیمان را هم تقویت کنیم. اگر ما کار فرهنگی و رسانهای نکنیم؛ مدافعان حرم و خانوادههایشان احساس تنهایی میکنند.
مجیدی به هنگام دریافت تندیس چهره هنر انقلابی گفت: آوینی به من گفت که هنر متعهد این است که دردهای مردم را نشان دهی! وی به من یاد داد که چطور برای اعتقاداتم بایستم.
از انحرافاتی که در سینما دیده بود خسته شده بود. وقتی پشت تریبون فریاد میزد مراقب نفوذ استکبار و صهیونیستها در هنر هفتم باشید، بعضیها سعی میکردند برای رسیدن به اهداف شوم خود در پرده نقرهای او را به چالش بکشند.