تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲  ، 
شناسه خبر : ۳۰۱۲۶۱
(روزنامه اطلاعات - 1396/02/24 - شماره 26718 - صفحه 12)

بسياري از انتخاب امانوئل مکرون نفس راحتي کشيدند، اما در عين حال بسياري به دليلي بي‌تجربگي وي نسبت به آينده فرانسه نگرانند و بيم آن دارند که ناپختگي وي در سياست به‌ويژه در سياست خارجي بروز کند.

على موسوى خلخالىمعاون سردبير ديپلماسي ايراني و دبير جهان روزنامه وقايع اتفاقيه نوشت:سرانجام تکليف جانشين فرانسوا اولاند مشخص شد و فرانسه رئيس جمهوري جديد خود را شناخت. امانوئل مکرون 39 ساله، تحصيل کرده فلسفه و اقتصاد پيروز قاطع انتخابات رياست جمهوري فرانسه شد تا جوان ترين رئيس جمهوري تاريخ فرانسه شناخته شود. مکرون که تنها دو سال سابقه اجرايي دارد و آن هم مربوط به دوره وزارتش بر وزارت دارايي فرانسه در دولت اولاند است، پيش از اين بانکدار بوده و سابقه اجرايي ديگري ندارد. براي همين انتخاب او به اين سمت توام با بي تجربگي لازم براي تصدي پست مهم رياست جمهوري فرانسه است. سمتي که همواره در فرانسه از اهميت بسيار بالايي برخوردار بوده اگر چه کارهاي اجرايي عموما توسط نخست وزير انجام مي شود.

مکرون تا حدود دو سال پيش عضو حزب چپ ميانه بود اما از اين حزب فاصله گرفت و در حال حاضر خود حزبي را با نام حزب "پيشرو" تاسيس کرده است و در قالب نامزد مستقل در انتخابات رياست جمهوري فرانسه شرکت کرد. پيروزي مکرون شگفتي ديگري را نيز رقم زده است، براي نخستين بار در طول حدود 40 سال گذشته فرانسه رئيس جمهوري به قدرت مي رسد که برآمده از احزاب سنتي و اصلي چپ و راست فرانسه نيست. مکرون خود مي گويد در عين استقلال، تلفيقي از سوسياليسم و محافظه کاري را پيروي مي کند. با اين وجود بسياري معتقدند که مکرون متمايل به ديدگاه سوسياليسم بيشتر از ليبراليسم محافظه کارانه باشد. با تمامي اين احوال مشخص نيست که مکرون چه سياستي را در پيش خواهد گرفت و به ويژه در سياست خارجي دنباله روي کدام ديپلماسي خواهد بود.

وي گفته است که به ماندن فرانسه به عنوان کشوري قوي در اتحاديه اروپا اعتقادي راسخ دارد و به فکر بهبود روابط با روسيه است. البته تاکيد کرده است که اتحاديه اروپا نياز به اصلاحات جدي دارد. وي اظهار نظر چنداني درباره اوضاع خاورميانه که همواره يکي از حوزه‌هاي نفوذي فرانسه محسوب مي شده، نکرده است. البته ظاهرا ميانه خوبي با بشار اسد ندارد و او را ديکتاتوري خطاب کرده که بايد تسليم اراده مردم شود اما در همين زمينه نيز سياست او روشن نيست. براي همين در عين حالي که بسياري از انتخاب وي نفس راحتي کشيدند اما در عين حال بسياري به دليلي بي تجربگي وي نسبت به آينده فرانسه نگرانند و بيم آن دارند که ناپختگي وي در سياست به ويژه در سياست خارجي بروز کند.

اروپا نفس راحت کشيد

اروپا از دو بابت نفس راحت کشيد. اول اين که پوپوليسم در يکي از کشورهاي کليدي اروپا شکست خورد. البته نفس صعود مارين لوپن، به عنوان نماينده راست افراطي فرانسه به دور نهايي انتخابات رياست جمهوري اين کشور مهم است و نشان از نفوذ بالاي وي در جامعه فرانسه دارد. اگرچه فاصله لوپن از مکرون در حدود 20 درصد است اما چون لوپن رقيب بلامنازع مکرون در مرحله نهايي انتخابات رياست جمهوري بود، اين شکست او را نااميد نکرد و حتي مي توان گفت موقعيت او را در عرصه سياسي فرانسه تثبيت کرد. اما اروپا از بابت ديگري نيز خيالش آسوده شد. لوپن پرچم دار خروج از اتحاديه اروپا بود و دائما مي گفت به تبعيت از برگزيت، فرگزيت را در فرانسه برگزار خواهد کرد. لوپن که حمايت دونالد ترامپ، رئيس جمهوري جنجالي آمريکا را پشت سر خود داشت، مي‌خواست با حمايت او به محض انتخاب شدنش به سمت رياست جمهوري فرانسه، رفراندوم خروج فرانسه از اتحاديه اروپا را کليد بزند و يورو را نيز از واحد پولي فرانسه حذف کند. دونالد ترامپ از خروج فرانسه از اتحاديه اروپا جانبداري مي کند همان طور که از خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا حمايت کرد.

ترامپ معتقد است که اتحاديه اروپا کارايي لازم را ندارد و نتوانسته در حل مشکلات اين اتحاديه موثر و قوي عمل کند. در عين حال ترامپ معتقد است که يورو، واحد پولي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا، به رقيبي بالقوه براي دلار آمريکا در سطح معاملات جهاني تبديل شده و اين مساله سبب شده است که به اقتصاد و منافع کلان ايالات متحده ضربه وارد شود. براي همين به دشمني سرسخت با اتحاديه اروپا و يورو تبديل شده است. حالا با شکست لوپن روياي خروج فرانسه از اتحاديه اروپا نيز کم رنگ شد و از اين بابت اروپا مي تواند کمي نفس راحت بکشد.

با کمرنگ شدن احتمال خروج فرانسه از اتحاديه اروپا، طرفداران همکاري موثر و قدرتمندتر آلمان و فرانسه در اتحاديه قدرتمندتر مي شوند. آلمان به عنوان بزرگترين اقتصاد اتحاديه اروپا در کنار فرانسه که قدرتمندترين ارتش را در اتحاديه اروپا در اختيار دارد مي توانند به کمک هم همچنان قدرت اتحاديه اروپا را حفظ کنند و تا اندازه اي از تاثير خروج انگليس از اتحاديه بکاهند. اگرچه بسياري از تحليلگران از اين بابت نگران هستند که آلمان و فرانسه در نبود انگليس به رقيبي بالقوه در جهت قطب بندي‌هاي اتحاديه اروپا تبديل شوند و اين رقابت در نهايت تضعيف اتحاديه اروپا را باعث شود. البته آلماني‌ها اين دست نگراني‌ها را بي مورد مي دانند و مي‌گويند که خود به دنبال همکاري بيشتر با کشورهاي اروپايي براي حفظ اتحاديه هستند و منافع خود را در وجود اتحاديه اروپا قوي مي دانند.

استقبال از انتخاب مکرون

بلافاصله بعد از اعلام رسمي نتايج انتخابات فرانسه مقامات اروپايي انتخاب مکرون را تبريک گفتند. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که در زمان انتخابات رياست جمهوري فرانسه حمايت خود را از مکرون اعلام کرده بود، در تماسي تلفني با وي پيروزي اش در اين انتخابات را تبريک گفت. استفان زايبرت، سخنگوي دولت آلمان نيز اعلام کرد : مرکل پيروزي مکرون را دري به سوي اتحاديه اروپاي باز و متحد ارزيابي مي کند. به گفته وي،تصميم فرانسوي‌ها تعهدي روشن به اروپا بود. زايبرت همچنين ابراز خرسندي کرد که دولت آينده فرانسه همکاري‌هاي مطمئني را با آلمان خواهد داشت. زايبرت همچنين تصريح کرد که پيروزي مکرون ضامن يک اروپاي قدرتمند متحد و دوستي بين آلمان و فرانسه است.زيگمار گابريل، وزير امور خارجه آلمان نيز در واکنش به پيروزي مکرون درباره پروژه‌هاي سرمايه گذاري مشترک بين فرانسه و آلمان سخن گفت و تصريح کرد : ما بايد حالا مشترکا با فرانسوي‌ها روي يک صندوق سرمايه گذاري فرانسه – آلمان کار کنيم.در همين رابطه رسانه‌هاي فرانسوي گزارش دادند که مکرون نخستين سفر خارجي خود را به آلمان انجام خواهد داد.

آنتونيو تاجاني، رئيس پارلمان اتحاديه اروپا نيز به عنوان اولين سياستمدار اين اتحاديه اين پيروزي را به مکرون تبريک گفت. يان کلود يونکر، رئيس کميسيون اتحاديه اروپا هم در اين باره که فرانسوي‌ها يک آينده اروپايي را انتخاب کردند ابراز خرسندي کرد و از آنها خواست که مشترکا براي يک اروپاي منصفانه و قدرتمندتر اقدام کنند. دونالد تاسک، رئيس شوراي اروپايي نيز به مردم فرانسه بابت انتخاب مکرون تبريک گفت و اظهار داشت : آنها براي آزادي، برابري و برادري و نه استبداد و خبرهاي دروغ راي دادند. «منفرد وبر»، رئيس فراکسيون حزب مردم پارلمان اروپا نيز از انجام يک راي گيري در حمايت از دموکراسي و حاکميت قانون و اروپا و اصلاحات و آينده سخن گفت و تاکيد کرد که نتيجه انتخابات در فرانسه نشان داد که مردم آماده اند با افراط گرايي و پوپوليسم مبارزه کنند.

جاستين ترودو، نخست وزير کانادا نيز همکاري با فرانسه تحت رياست جمهوري مکرون را وعده داد و گفت:من بي صبرانه منتظرم که با رئيس جمهور منتخب فرانسه در سال‌هاي آينده به صورت تنگاتنگ همکاري کنم.ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه نيز پيروزي مکرون را تبريک گفت و خواستار همکاري وي براي غلبه بر بي اعتمادي دو طرفه مسکو و پاريس شد. دفتر ترزا مِي، نخست وزير انگليس نيز با انتشار بيانيه اي اعلام کرد: نخست وزير، پيروزي ماکرون در انتخابات را صميمانه تبريک مي گويد. فرانسه يکي از بزرگترين متحدان بريتانيا است و از همکاري با رييس جمهوري جديد اين کشور در رابطه با طيف گسترده اي از اهداف مشترک، استقبال مي کنيم.

شانس بالاي پيروزي مکرون در انتخابات مجلس

براساس نظرسنجي‌هاي جديد حزب رئيس جمهوري منتخب فرانسه و متحدانش در انتخابات پارلماني اين کشور نيز که قرار است ماه آتي ميلادي برگزار شود، پيروز خواهند شد.به گزارش رويترز، بر اساس نظرسنجي موسسهHarris Interactive 26 درصد از شرکت کنندگان به حزب "پيشرو" امانوئل ماکرون، رئيس جمهوري منتخب فرانسه يا حزب ميانه روي"Modem"، متحد حزب ماکرون در انتخابات پارلماني اين کشور راي خواهند داد که 11 ژوئن برگزار خواهد شد. همچنين پيش بيني مي شود حزب راست افراطي ناسيونال، حزب محافظه کار جمهوريخواهان و اتحاد دموکرات‌ها و مستقل‌ها 22 درصد آرا را به دست آورند. حزب چپ"France Unbowed" متعلق به ژان لوک ملانشن نيز پيش بيني مي شود تنها 13 درصد آرا را به دست آورد در حالي که سوسياليست‌ها هشت درصد اين آرا را به دست خواهند آورد.

پايان شبح «فرگزيت»

پرونده رقابت‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري فرانسه در دومين دور بسته شد که نتيجه آن برد حاميان ماندن در اتحاديه اروپا بود؛ نتيجه اي که دست کم براي پنج سال ديگر تهديد خروج از اتحاديه را از بين برد. دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه با مشارکت 85 درصدي مردم پايان يافت و سرنوشت بيست و پنجمين رييس جمهوري فرانسه و جانشين «فرانسوا اولاند» رييس جمهوري کنوني اين کشور براي پنج سال آينده مشخص شد. در اين رقابت‌ها «امانوئل مکرون» نامزد مستقل و ميانه‌ روي حزب تازه تاسيس «به پيش» با کسب 65.2 درصد آرا در مقابل 34.8 درصد «مارين لوپن» رهبر جناح راست افراطي «جبهه ملي» برنده انتخابات شد تا هشتمين رييس جمهوري پنجم فرانسه باشد که وارد کاخ اليزه مي شود. اين دور از انتخابات نيز همانند دور پيشين زير تدابير امنيتي شديد انجام گرفت و بيش از 50 هزار نيروي پليس مسئول برقراري امنيت و آرامش شدند.ضمن آن که 7000 نفر از نيروهاي ارتشي که پس از حملات تروريستي سال 2015 در شهرهاي فرانسه مستقر شده اند نيز در کنار آنها به تامين امنيت انتخابات کمک کردند.

چرايي گرايش به محافظه کاران و دوري از راست تندرو

نظرسنجي‌ها در دور دوم همانند نخستين دور انتخابات از پيشگامي مکرون در مقابل لوپن حکايت داشت . در دور اول 23 آوريل (سوم ارديبهشت) با حضور 11 نامزد برگزار شد که پنج نفر از آنان بيش از سايرين شانس ورود به مرحله دوم داشتند.پس از برگزاري انتخابات دور اول، امانوئل مکرون و مارين لوپن با کسب 24 و 21.7 درصد آرا به دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه راه يافتند. «فرانسوا فيون» نامزد حزب راست سنتي «جمهوريخواهان» 20 درصد آرا را از آن خود کرد و «ژان لوک ملانشون» نامزد چپگراي جنبش «فرانسه سرکش» 19.2 درصد آرا را به دست آورد. «بنوا امون» نامزد حزب سوسياليست، حزب حاکم تنها کمي بيش از 6 درصد آرا را کسب کرد.

بنابراين، تمامي نامزدها به جز دو نفر اول حذف شدند. در اين انتخابات اما رويدادي نادر رقم خورد چرا که براي اولين بار در تاريخ انقلاب پنجم فرانسه (از 1958 تاکنون) هيچ يک از نامزدهاي راست سنتي و سوسياليست به دور دوم راه نيافته اند و راست سنتي جاي خود را به جناح راست افراطي جبهه ملي فرانسه داده است. مردم فرانسه با انتخابات دور نخست و دور دوم خود نشان دادند که بيش از گرايش‌هاي افراطي به جريان محافظه کار براي اداره امور تمايل دارند. شعارها و وعده‌هاي لوپن در اوج نارضايتي‌هاي عمومي از وضعيت داخلي فرانسه نتيجه نداد و بيکاري، رکود اقتصادي و نگراني‌هاي امنيتي باعث نشد تا آراي زيادي به نفع وي در صندوق‌ها انداخته شود.

رهبر حزب راستگراي جبهه ملي از حاميان سختگيري بر مهاجران و تجديدنظر بر قوانين مهاجرتي و همچنين مخالف تجارت آزاد است که به باور وي سبب نابودي مشاغل و در نتيجه افزايش بيکاري و رکود شده است. وجود چنين نگرش و باورهايي در لوپن و حزب وي، موجبات رشد فزاينده محبوبيت و در نتيجه ورود او را به دور دوم انتخابات فراهم کرده بود.در مقابل او اما مکرون به عنوان جوانترين نامزد اين دور از انتخابات، برنامه‌هاي مشخص و قابل قبولي براي ارائه داشت؛ برنامه‌هايي که حمايت از تجارت و بازار آزاد، کاهش ماليات شرکت‌هاي بزرگ، کاهش هزينه‌هاي عمومي و پزشکي، رفع سياست‌هاي تبعيض آميز عليه مهاجران و مسلمانان، توسعه انرژي‌هاي تجديد پذير و حمايت از شرکت‌هاي نوين ديجيتال را شامل مي شد.يکي از مهمترين دلايل راي دهندگان به تفاوت نگرش مکرون و لوپن در قبال ماندن يا خروج از اتحاديه اروپا مرتبط بود.

پايان تهديد فرگزيت

پس از «برگزيت» (جدايي بريتانيا از اتحاديه اروپا)، بحث «فرگزيت» (جدايي فرانسه از اتحاديه) به موضوع مهمي به ويژه در انتخابات رياست جمهوري فرانسه تبديل شد. برنامه‌هاي مکرون و لوپن در اين ارتباط کاملا مشخص و تعيين کننده بود. برنامه مکرون، حمايت از ماندن در کنار اتحاديه اروپا و ايفاي نقش موثرتر پاريس در اين اتحاديه بوده است. در مقابل همان‌طور که انتظار مي رفت، خانم لوپن، وعده برگزاري همه‌پرسي براي جدايي از اتحاديه را داد. مردم فرانسه با انتخاب خود بين مکرون و لوپن در حقيقت بين ماندن دراتحاديه يا رفتن از آن دست به انتخاب زدند و ماندن را برگزيدند.

شايد يکي از دلايلي که باعث شد برخي پيش بيني‌ها مبني بر عدم حضور حاميان مکرون پاي صندوق‌هاي راي، اشتباه از آب درآيد به همين موضوع ارتباط مي يافت. پيش از آغاز دور دوم انتخابات برخي معتقد بودند که لوپن توانايي بسيج حاميان خود را دارد حال آن که ممکن است مکرون در جذب آراي طرفداران خود و کشاندن آنان به حوزه‌هاي اخذ راي ناتوان بماند. حتي نظرسنجي‌هايي که بين 60 تا 64 درصد را براي مکرون متصور شده بودند حال شاهد حمايت بيش از 65 درصد مشارکت‌کنندگان از اين نامزد مستقل و وزير پيشين اولاند هستند. بنابراين، تهديد و شبح جدايي از اتحاديه، همگان را مصمم تر به برگزيدن مکرون و کنار زدن لوپن کرد؛ رويدادي که با اتحاد اعضا و حاميان طيف‌هاي مختلف اين کشور چند حزبي، در جريان دومين دور انتخابات بيشتر خود را نشان داد. ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\05\05-13\20-23-30.htm&storytitle=%D4%98%D3%CA%20%81%E6%81%E6%E1%ED%D3%E3%20%CF%D1%20%DD%D1%C7%E4%D3%E5%BA%20%C7%D1%E6%81%C7%20%E4%DD%D3%20%D1%C7%CD%CA%20%98%D4%ED%CF

ش.د9600196