تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱  ، 
شناسه خبر : ۳۰۲۸۷۷
پایگاه بصیرت / هادی هدایت

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1396/04/19 ـ شماره 4937 ـ صفحه 9)

شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، لب به انتقاد از کابینه خود بگشاید و بالصراحه برخی از اعضای دولت را به «پای کار نبودن» متهم کند. اینکه منظور او از آن «برخی اعضا» چه کسانی بودند، نه موضوع این یادداشت است و نه امری چندان پوشیده. قدر مسلم می‌توان گفت که کدام اعضا و مدیران ارشد کابینه منظور رئیس دولت نبوده‌‌اند و مسلم‌تر اینکه از نگاه فعالان حوزه گردشگری میراث فرهنگی رئیس سازمان متولی این امور که موضوع یادداشت حاضر است، در زمره افراد مبرا از این انتقاد است به چند دلیل: اول: از مهم‌ترین موضوعاتی که مخالفان روحانی در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری برای به چالش کشیدن او و دوره چهارساله ریاستش بر قوه مجریه دستاویز قرار دادند، مسئله یک میلیون اشتغال بود. چه در طول ماه‌های منتهی به انتخابات و چه در کوران رقابت‌ها در دو هفته آخر به ویژه در مناظره‌ها، مخالفان به دولت یازدهم به خاطر عدم ایجاد یک میلیون فرصت شغلی که وعده داده بود، انتقاد می‌کردند. در پاسخ‌هایی که هم حسن روحانی و هم اسحاق جهانگیری در مناسبت‌ها و از تریبون‌های مختلف به این انتقادات دادند، نکته مهمی نهفته است.

آن‌ها در مقابل، از پنبه‌شدن رشته‌های دولت در بخش گردشگری به خاطر اقدامات خودسرانه برخی از نیروها، (مثلاً حمله به سفارت عربستان) انتقاد کردند. به‌عبارتی، مهم‌ترین انتقادها به دولت که مربوط به بحث اشتغال بود، از سوی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور و معاون اولش با تحلیل وضعیت صنعت گردشگری پاسخ داده شد و این یعنی اهمیت صنعت گردشگری بسیار بیشتر از آن چیزی است که در اذهان عمومی نسبت به این مقوله می‌گذرد. دوم: میزان اتکای دولت به مسائل حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، تنها مختص صنعت مهم و پردرآمد توریسم نیست. چه زمانی که در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال 92 حسن روحانی بارها از اهمیت آثار ملی که با روح و جان ایرانیان عجین شده حرف زد و چه زمانی که پس از روی کار آمدن زهرا احمدی‌پور در مقام معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، آثاری چون «ربّنا» با صدای محمدرضا شجریان یا سرود «ای ایران» به عنوان اثر ملی ثبت شد، می‌شد اهمیت حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را نزد رئیس‌جمهور و سیاست‌های دولت به روشنی دید.

سوم: زهرا احمدی‌پور طی دوره ریاستش بر سازمان میراث فرهنگی، 34 سفر استانی داشته که با توجه به دوره چند ماهه حضورش در این سِمَت، تعداد سفرها قابل‌ملاحظه است. همچنین بیش از 20 دیدار با مقام‌های بین‌المللی از جمله سفیران و وزرای گردشگری کشورهای مختلف در کارنامه او دیده می‌شود. در قالب این دیدارها تاکید احمدی‌پور بر درآمدزا شدن صنعت گردشگری بوده و او بارها بالصراحه گفته است که توجه به اهداف سند چشم‌انداز و تاکیدهایی که بر لزوم رسیدن به این اهداف در سال 1404 وجود دارد، باید بتوانیم ایران را به جایگاهی که به لحاظ گردشگری استحقاق آن را دارد، نزدیک کنیم. حال اگر این تمهیدات و تاکیدات را در کنار طرح ضربتی 78روستا که از طرح‌های کلیدی سازمان است قرار دهیم، تمهید ویژه او و به طور کلی دولت یازدهم در بخش میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیشتر آشکار می‌شود و نشان می‌دهد که او عملکردی متناسب و همسو با سیاست‌های دولت داشته باشد.

چهارم: نکته دیگری که در این میان وجود دارد، تلاش‌هایی است که زهرا احمدی‌پور در جریان انتخابات برای پیروزی حسن روحانی داشته. تا جایی که انگار ضرورت پیروزی گفتمان اعتدال از نظرگاه رئیس سازمان میراث فرهنگی تا اندازه‌ای بوده که فارغ از جایگاه مدیریتی خود در مقام معاون رئیس‌جمهور، در بُعد شخصی زندگی خود-مثلاً در فضای مجازی و در قالب کانال شخصی‌اش در تلگرام- نیز از فعال‌ترین مدیران کشور در تبیین برنامه‌های روحانی و استدلال برای دلایل ضروری دانستن انتخاب او به عنوان رئیس دولت دوازدهم بوده است. کافی است سری به کانال تلگرامی احمدی‌پور بزنید و حد بازتاب اقدامات دولتی و نیز تلاش‌های او را برای انتخاب مجدد حسن روحانی ببینید. او از کسانی بود که در کوران رقابت‌های انتخاباتی تلاش کرد شعارهای انتخاباتی کاندیدای جریان اعتدال و اصلاحات و نیز تحلیل‌ها و استدلال‌های موجود از این شعارها و برنامه‌ها را عمدتاً در کانال تلگرامی شخصی خود منعکس کند. به عنوان مثال یکی از مسائلی که احمدی‌پور در کانال شخصی خود به آن پرداخت، وجه حقوقدان روحانی و اهمیت برخورداری رئیس‌جمهور کشور از این وجه بود. او در جریان رقابت‌های انتخاباتی سعی در بازتاب دادن تحلیل‌های کارشناسان و نیز خود حسن روحانی در پاسخ به این سوال کرد که چرا در هر دو انتخابات 92 و 96 تا این اندازه اصرار داشته و دارد که خود را وکیل‌المله بداند؟ کم نیستند کسانی که چه بلاواسطه پاسخ روحانی را از کانال زهرا احمدی‌پور خواندند و چه بازنشر مطالب کانال معاون رئیس‌جمهور را در کانال‌ها و گروه‌های دیگر. آنجا که روحانی سعی دارد حقوقدان بودن را تخصصی در خدمت «احقاق حقوق مردم در همه زمینه‌ها» بشناساند و از آن به «انسجام ملی و اجماع همه قوای کشور پشت سر رهبری» برسد. پنجم: شاید بسیاری بر این باور باشند که سازمان میراث فرهنگی به واسطه وظایف ذاتی و ماهیتی‌اش چندان کاری به تبیین مسائل سیاسی ندارد اما واقعیت این است که عهده دار بودن سِمَت معاونت ریاست جمهوری در هر کدام از زمینه‌ها که باشد، فی‌نفسه ماهیتی سیاسی هم دارد و پُر پیداست که زهرا احمدی‌پور هم از این قاعده مستثنی نیست. از یاد نبریم که او یکی از فعال‌ترین نیروهای دولتی در پرداختن به انتقادات دولت به برخی مخالف‌خوانی‌های غیرمستدل از جمله برخی از جنبه‌های عملکرد صداوسیما در ارتباط با بازتاب فعالیت‌ها و عملکرد دولت بود.

فحوای کلام اینکه با توجه به ضرورت ثبات در اجرای سیاست‌های دولت و اینکه زهرا احمدی‌پور از ویژگی‌هایی چون پیگیری و ایستادن پای کار که همواره مورد تاکید رئیس‌جمهور بوده، برخوردار است، به نظر می‌رسد او می‌تواند یکی از مدیران موثر روحانی در تحقق اهداف دولت به ویژه در بخش اشتغال باشد.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=77527

ش.د9601065