تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶  ، 
شناسه خبر : ۳۰۳۵۲۵
عصبانیت اعرابی از بی‌توجهی قطر به شروط ارائه شده

(روزنامه همدلي – 1396/04/17 – شماره 638 – صفحه 11)

با پایان یافتن مهلت پاسخگویی حکومت قطر به درخواست‌های 13گانه عربستان و هم‌پیمانانش، این کشور کوچک عربی گفت که به این شروط توجهی نمی‌کند و البته پا را فراتر از این گذاشت و با اتهاماتی عربستان و امارات را متهم کرد که در حوادث تروریستی 11 سپتامبر دخالت داشتند. موضوعی که البته واکنش 4 کشور عربی منطقه خلیج فارس را به دنبال داشته به گونه‌ای که اعلام کردند، تصمیمات محدودکننده جدیدی را علیه کشور قطر اتخاذ خواهند کرد. امری که بدون تردید در روزهای آینده تنش میان عربستان و هم پیمانانش با قطر را افزایش خواهد داد.

در اولین تحول جدید در این رابطه، شیخ مشعل بن حمد آل ثانی سفیر قطر در واشنگتن در حاشیه دیدار با سناتور جان کورنین در آمریکا گفت: اتباع و دیپلمات‌های عربستان و امارات در حادثه 11 سپتامبر نقش مستقیم داشته‌اند.

شیخ مشعل در گفت وگو با خبرنگار دوماهنامه «فارن پالیسی» متعلق به شورای روابط خارجی آمریکا، در ادامه افشاءگری‌های خود در مورد نقش سفارت عربستان سعودی در حادثه تروریستی 11 سپتامبر افزود: عربستان تفکر افراطی را در بین کشور‌های عربی رهبری می‌کند و با تروریست خواندن قطر و گروه‌های اسلامی دیگر، سعی دارد نقش وهابیت و دلارهای سعودی را در تروریسم کم اهمیت جلوه دهد.

وی افزود: ریاض با تروریست خواندن قطر سعی دارد افکار عمومی آمریکا را منحرف و جاستا را کم‌رنگ کند.

به گزارش ایرنا قانون «جاستا»، تحت عنوان «اجرای عدالت در برابر حامیان تروریسم» مصوبه کنگره آمریکا به بازماندگان و خانواده‌‌های قربانیان عملیات تروریستی 11 سپتامبر 2001 حق قانونی می‌دهد که از دولت سعودی غرامت دریافت کنند.این قانون همچنین به دادگاه‌‌ها اجازه می‌‌دهد تا در صورت اثبات دست داشتن کشوری در یک حادثه تروریستی، بازماندگان یا خانواده قربانیان بتوانند، از آن کشور شکایت کنند.

مشعل همچنین ابراز داشت: سفارت عربستان در آمریکا وقتی در یک تلاش محرمانه نتوانست مقامات آمریکایی را متقاعد کند در جاستا به جای عربستان، ایران را متهم کنند، ناچار به این نتیجه رسید که با قربانی کردن قطر، تروریسم تکفیری را به دوحه منتسب کرده و از مورد خطاب قرار گرفتن در جاستا شانه خالی کند.

وی افزود: من از همه خبرنگاران درخواست می‌کنم از سازمان سیا بخواهند که فهرست شهروندان سعودی را که در 5 سال گذشته با گذرنامه سیاسی عربستان وارد آمریکا شده و هویت تروریستی آنها برای سازمان سیا قطعی شده، افشاء کند.

سفیر قطر در آمریکا در پایان این مصاحبه تاکید کرد: دلارهای نفتی باعث شده چالش‌های تروریستی آمریکا که دیپلمات‌ها و اتباع سعودی در آن نقش داشته‌اند، مطبوعاتی و منتشر نشود.

بیانیه 4 کشور علیه قطر

بی توجهی قطر به درخواست‌های عربستان و هم پیمانانش سبب شد تا ۴ کشور عربی بعد از نشست خود در قاهره، پنجشنبه شب در بیانیه‌ای مشترک تاکید کنند تدابیر و تصمیمات جدیدی علیه قطر اتخاذ خواهند کرد.

این چهار کشور که شامل عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر می‌شوند، در بیانیه‌ای اعلام کردند مخالفت قطر با مطالبات و خواسته‌های این کشورها نشانه ارتباط دوحه با گروه‌های تروریستی است.

این چهار کشور در بیانیه‌ای تاکید کردند مخالفت قطر با مطالبات پیشنهادی همسایگان نشانه ارتباط این کشور با گروه‌های تروریستی است و کشورهای تحریم کننده تدابیر و تصمیمات جدیدی برضد قطر اتخاذ خواهند کرد.

به گزارش رسانه‌های منطقه، کشورهای عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر با انتشار بیانیه مشترکی فهرست مطالبات 13 گانه این کشورها از قطر را خود به خود لغو شده خواندند و تاکید کردند تدابیر سیاسی، اقتصادی و قانونی جدیدی بر ضد قطر اعمال خواهند کرد.

کشورهای عربستان ، امارات، بحرین و مصر در این بیانیه تاکید کردند دولت قطر تلاش‌های دیپلماتیک برای حل اختلاف‌ها و مناقشه منطقه را تضعیف کرده است و مخالفت دوحه با اجرای مطالبات و خواسته‌های همسایگانش تاکیدی بر ادامه تلاش‌های آن برای تخریب و تضعیف امنیت و ثبات در منطقه است.

این چهار کشور عربی در عین حال مدعی شدند که هدف این کشورها از اتخاذ تدابیر و اقدامات جدید دولت قطر است نه ملت آن. در این بیانیه همچنین از تلاش‌های میانجی‌گرانه شیخ «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کشور کویت برای حل این بحران تقدیر کردند و این تلاش‌ها را در راستای حفظ وحدت صفوف کشورهای عربی دانستند.

به محاصره قطر ادامه می‌دهیم

دو روز پیش نیز وزرای خارجه چهار کشور مذکور اعلام کردند تا زمانی که قطر سیاست‌های خود را اصلاح کند به محاصره اقتصادی و سیاسی این کشور ادامه می‌دهند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در کنفرانس خبری وزرای خارجه کشورهای تحریم کننده قطر گفت: ما طی دو جلسه بحران قطر و کیفیت برخورد با آن را بررسی کردیم. وزیر امور خارجه مصر گفت موضع کشورهای تحریم کننده قطر بر اساس اصول بین‌المللی است.

وی افزود: برخورد مسامحه‌آمیز با نقش تخریبی قطر برای ما امکان‌پذیر نیست.

وی با قرائت بیانیه 4 کشور محاصره کننده قطر گفت ما در نشست خود تحولات بحران با قطر را بررسی کردیم. در بیانیه کشورهای محاصره کننده قطر آمده است همگان باید به همه نتایج نشست سران اسلامی آمریکایی در ریاض پایبند باشند.

شکری گفت: مطالبات ما از قطر با هدف حمایت از امنیت ملی عربی و مبارزه با تروریسم است.

وزیر خارجه مصر گفت: ما از پاسخ منفی کشور قطر به مطالبات خود ابراز تاسف می‌کنیم.

وزیر خارجه امارات در کنفرانس خبری چهار کشور محاصره کننده قطر نیزگفت: باید تلاش همگانی بین‌المللی انجام گیرد تا منطقه از وجود کسانی که حامی تروریسم هستند تخلیه شود.

عادل الجبیر نیز گفت: به محاصره اقتصادی و سیاسی قطر ادامه می‌دهیم تا زمانی که سیاست‌های خود را اصلاح کند.

وزیر خارجه عربستان ادعا کرد ایران در صف نخست کشورهای حامی تروریسم است.

وزیر خارجه بحرین هم گفت: گروه اخوان المسلمین به مصر و کشور ما آسیب زده‌اند و ما آنها را گروهی تروریستی می‌دانیم.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=33665

ش.د9601475