حقوق بشر غربی
به نوشته برخي محققان هنگامي که دوران کريستف کلمب به پايان رسيد، از اين جمعيت تنها صدهزار نفر باقي مانده بودند که همين تعداد هم تا سال 1542 به تنها 200 نفر رسيدند. تخمين زده ميشود طي يک نسل بعد از ورود کريستف کلمب، حدود 15 ميليون بومي آمريکايي در سرتاسر جزائر کارائيب نابود شده باشند؛ اين نسلکشي است، يعني کشتار کل مردم يک نژاد در مقياس وسيع.
حقوق بشر غربی
فاجعه بوميان تاسمانيا بي شک يکي از تراژدي هاي هولناک سده نوزدهم است. سياست امحاء بوميان تا سال 1876 تداوم داشت و در اين زمان آخرين بقاياي سکنه اصلي اين سرزمين از ميان رفت. منابع معتبر به موارد بيشماري از شکار بوميان به دست فاتحان بريتانيايي تنها با هدف تفريح اشاره کردهاند.
يكي از حقوق اساسي بشر، حق كرامت است؛ كرامت به معناي حيثيت، احترام و شرافت انساني است و خود به دو قسم: كرامت ذاتي و كرامت ارزشي تقسيم ميشود. دين مقدس اسلام و قانون اساسي و منشور هدايت آن، يعني قرآن مجيد، به هردو قسم از كرامت انساني توجه نموده است.
حقوق بشر در سالهای اخیر آن طور که در منشورهای سازمان ملل تعریف شده است، مفهوم درستی ندارد و حتی میتوان گفت مفهوم حقوق بشر به طور عمد از سوی غرب – به ویژه ایالات متحده آمریکا - تحریف و تغییر یافته است و معنای واقعی آن از بین رفته است. به دیگر سخن حقوق بشر به علت غرق شدن آن در ایدئولوژیها و سیاستهای خصمانه و نژاد پرستانهای که در جهت خدمت به منافع آمریکا و متحدانش در منطقه و به ویژه اسراییل است، مفهومی مبهم و نامشخص است.
حقوق بشر آمريكايي براساس ارزشهاي برآمده از فرهنگ سكولار و ليبرالي غربي شناخته شده و هيچ اعتنايي به ارزشها و فرهنگهاي ساير ملتها نميشود. از اين رو انسانيترين معيارهاي ساير فرهنگها ناديده گرفته شده و نقض بشر تلقي و برعكس نقض آشكار حقوق انساني بر اساس معيار غربي عين حقوق بشر تلقي ميشود.
حقوق بشر آمريکايي
قرن بيستم را ميتوان قرن پيشي گرفتن آمريکاييها از اروپاييها در زمينه باغوحشهاي انساني دانست. سال ۱۸۹۶ بوستان گياهشناسي و باغوحش «سينسينتي» آمريکا براي افزايش شمار بازديدکنندگان خود صد عضو قبيله بومي «سو» را به باغوحش آورد و همانجا يک روستاي کوچک براي آنها ساخت. سال ۱۹۰۴ همزمان با المپيک تابستاني، مردم قبايل «آپاچي» آمريکا و «ايگوروت» فيليپين در «نمايشگاه جهاني سنتلوئيس» به نمايش درآمدند.
شهروندان آمریکایی در ابتکاری جالب و در اعتراض به مشکلات شدید اجتماعی در کشورشان، در طرحی گرافیکی به کسب رتبه اول از سوی این کشور در معضلات اجتماعی اشاره کردند.
پیگیری پیشنهاد هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در نامگذاری هفته دوم تیر ماه به عنوان هفته «حقوق بشر آمریکایی» از سوی سازمانهای ذیربط میتواند مقدمهای بر نمادسازی سیاستها و افشای اقدامات ضدحقوق بشری آمریکا در جهان باشد.
فاجعه سردشت نشان داد کنوانسیونها و معاهدات حقوقی درباره منع استفاده از سلاحهای کشتار جمعی چگونه تحت تاثیر ملاحظات سیاسی و منفعتنگری قدرتهای به اصطلاح حامی حقوق بشر قرار میگیرد که امروز نیز همین کشورها مانع اجرایی شدن کنوانسیون منع استفاده از سلاحهای شیمیایی هستند.
برنامه ریزی برای کشور بر اساس نقشه های دشمن، آشکار بودن دشمنی های دشمن، غیرممکن بودن کنارآمدن با دشمن، علت دشمنی با ملت ایران و لزوم مصونیت بخشیدن به کشور در برابر دشمن از محورهای بیانات رهبری درباره شاخص "دشمنی ویژه با جمهوری اسلامی ایران" است.
تناقضهای فلسفه غرب نسبت به حقوق بشر در گفت و گو با دکتر عماد افروغ
انسان اگر حق بشر را میخواهد باید به چند چیز توجه داشته باشد: یکی اینکه این حق یک مبنا دارد و یک دلالت! دلالتش غایت و مبنایش خداست. یعنی ما در صورتی میتوانیم از حق بشر دفاع کنیم و حرف برای گفتن داشته باشیم که به سهگانه غایت، ذات و خدا توجه داشته باشیم.
با این منش زورگویانه بود که آمریکا پس از جنگ جهانی دوم نظامهای مالی، پولی، سیاسی و حقوقی ظالمانه خود را بر جهان تحمیل کرد و امروز ساختاری ظالمانهتر از شورای امنیت وجود ندارد. شورای امنیتی که میگوید چون من بمب اتم دارم،