تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۸۷۵۰۱

تأثیر مشارکت حداکثری در انتخابات، بر امنیت و اقتدار ملی

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و ایفای نقش فعال در ساختار تصمیم سازی و تصمیم گیری، نشان از میزان رضایت‌مندی آن‌ها از نظام و معرف درجه مقبولیت نظام است.
پایگاه بصیرت / سید حمیدرضا متولیان
بعد از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران نظامي روی کار آمد، بر دو پايه اسلاميت و جمهوريت. رهيافتي كه بيش از هر چيز در این نظام بروز و ظهور كرد، رهيافت ارزش‌گذاری بر آرای مردمی و مشاركت حداكثري مردم در انتخاب مسئولین ارشد بود. در اهمیت مقوله حضور حداکثری همین بس که رهبری نظام  بارها و در جریاتم همه انتخابات بر این امر تأکید داشته‌اند و مردم ولایتمدار را همواره بر حضور حداکثری در انتخابات دعوت نموده‌اند. در واقع حضور حداكثري در انتخابات ضامن امنيت و اقتدار كشور و تقویت کننده پيوند ناگسستني نظام مقدس جمهوري اسلامي با مردم می‌باشد.
در زير به هشت مؤلفه اساسي در ارتباط با حضور حداكثري در انتخابات و تأثير آن بر اقتدار و امنيت كشور اشاره مي كنيم:
1_ تولید قدرت ملی
در نظام‌های مردم سالار، امور کشور به اتکاء آراء عمومی و از راه انتخابات معین می شود. در این نظام‌ها، مردم، یکی از پایه های اصلی قدرت و اقتدار ملی محسوب می شوند. در واقع مشارکت سیاسی بالای مردم در امور کشور و در شکل متداول آن یعنی؛ انتخابات، تولید قدرت ملی می کند و توانایی لازم را برای رفع  آسیب‌ها و بی اثر کردن تهدیدات افزایش داده و فرآیند پیشرفت و تعالی جامعه را در حوزه های مختلف و در ابعاد داخلی و خارجی سرعت و عمق می بخشد.
2_درجه مقبولیت
در دنیای امروز، درجه مقبولیت یک نظام سیاسی را با تعداد انتخابات و میزان مشارکت مردم مورد سنجش قرار می دهند. مشارکت حد اکثری مردم در انتخابات و ایفای نقش فعال در ساختار تصمیم سازی و تصمیم گیری، نشان از میزان رضایت‌مندی آن‌ها از نظام و معرف درجه مقبولیت نظام است. هر اندازه حضور مردم در انتخابات پررنگ تر و انتخاب‌های آن‌ها شایسته تر باشد، مقبولیت نظام سیاسی بالاتر و قدرت مدیریت آن در محیط داخلی و تاثیرگذاری در نظام بین الملل بیشتر می شود و امکان خنثی کردن تحریم ها و تهدیدهای دشمنان فراهم‌تر می گردد. هر نظام سیاسی که از مقبولیت کمتری در داخل برخوردار باشد، بدیهی است که سرگرم مسائل و چالش‌های داخلی شده و از توانایی آن برای تاثیر گذاری در روابط بین الملل نیز کاسته می شود.
3_ثبات سیاسی
بین ثبات سیاسی در کشور با امنیت و مشارکت حداکثری رابطه مستقیم وجود دارد. یکی از راهبردهای دشمنان در آستانه انتخابات در دوره های مختلف، تلاش برای بی ثبات سازی سیاسی بوده است. دشمن با این راهبرد، امنیت و آرامش جامعه و مخدوش کردن اعتبار و اقتدار نظام در عرصه داخلی و خارجی را هدف گرفته است. این موضوع را می توان در اظهارات دشمنان به خصوص مقامات آمریکایی، محافل سیاسی و رسانه‌های غرب در آستانه انتخابات‌ها بازخوانی نمود. نمونه بارز چنین راهبردی را در حوادث قبل و پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم و فتنه سال 88 می‌توان مشاهده کرد. راهبردی که هم اکنون نیز در آستانه برگزاری همزمان انتخابات مجلس دهم و خبرگان، نشانه‌های آن را می توان در اظهار نظرهای تأمل برانگیز مسئولین و رویّه جاری رسانه‌های غربی مشاهده کرد.
4_درجه همبستگی و وحدت ملی
مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نمادی از همبستگی ملی اقشار مختلف است. هر چه ضریب همبستگی ملی در یک کشور بالاتر باشد، ظرفیت‌های ملی برای رشد و توسعه و بهره وری سوق پیدا کرده، آسیب‌ها و تهدیدات رنگ می بازند و مخاطرات امنیت و اقتدار ملی کاهش می یابد و یا از بین می رود. جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که با تنوع قومی، مذهبی و زبانی روبرو است، اما روحیه ملی و همبستگی اجتماعی، چه در سطح آحاد مردم و چه در سطح نخبگان، همواره از موضوعاتی بوده که دوست و دشمن به آن اعتراف داشته‌اند و نمود عینی این همبستگی در انتخابات‌ها تجلی یافته است.
5_تقویت ارکان نظام تصمیم گیری و اجرایی
یکی از مولفه های اثرگذار بر امنیت و اقتدار ملی با همه ابعاد و متغیر های آن، میزان قدرت ارکان نظام و وجود مسئولانی در رأس امور کشور است که از درجه مقبولیت و حمایت بالایی از طرف مردم برخوردار باشند. مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و تجمیع آرا بر روی افراد شاخص این مزیت را ایجاد می کند و زمینه روی کارآمدن دولت و مسئولانی با رأی بالا را برای ارکان نظام تصمیم گیری و اجرایی فراهم می کند. در عین حال، افزایش سطح آگاهی های عمومی و مشارکت سیاسی بالا، از آسیب پذیری ارکان نظام در مواجهه با تهدیدات داخلی و خارجی می کاهد.
6_کمرنگ کردن تهدیدات و آثار تحریم
جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌ها پس از پیروزی انقلاب همواره با موجی از تهدیدات و تحریم های متنوع و پیچیده با هدف به هم زدن نظام محاسباتی مردم و مسئولان و مخدوش کردن امنیت و اقتدار ملی روبرو بوده است. پیام روشن مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ، بی اثر بودن هر نوع تحریم و تهدیدی برای ایجاد انحراف فکری در توده مردم و یا دست برداشتن مردم از آرمان‌ها و اعتقاداتشان در خصوص نظام حاکم تفسیر می‌شود.
7_کاهش تعارضات خشونت آمیز
انتخابات، فرصتی برای پیگیری مطالبات سیاسی از طریق انتخاب نامزدها و برنامه های آن‌هاست. جامعه‌ای که مطالبات سیاسی در آن انباشته شود و به درستی مدیریت و هدایت نشود، می تواند زمینه های بروز ناهنجاریهای امنیتی و تعارضات خشونت‌آمیز فراهم کند. یکی از تأثیرات مشارکت حداکثری در انتخابات، مدیریت مطالبات و کاهش تعارضات و ناهنجاری‌های امنیتی است.
8_تثبیت موقعیت و تقویت قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
بی تردید موج بیداری اسلامی در منطقه و جهان و فروپاشی برخی نظام‌های دیکتاتوری، محصول گفتمان انقلاب اسلامی و سیاست‌های نظام در تعقیب آرمان‌ها و اصول انقلاب در عرصه داخلی، منطقه‌ای و جهانی بوده است. در سایه همین گفتمان، اکنون جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه دارای عمق استراتژیک است و بازیگری مهم در تحولات منطقه و جهان به شمار می آید. این دستاورد مهم نتیجه حضور فعال، مؤثر، مستمر و گسترده مردم در همه صحنه های دفاع از انقلاب اسلامی و حمایت از نظام است. مشارکت اندک در انتخابات، اردوگاه دشمن را برای تشدید فشارها و نتیجه‌بخش کردن تهدیدات امیدوار می‌کند. در عین حال، برای جبهه مقاومت و همه ملت‌هایی که با الگوی گفتمان انقلاب اسلامی، در برابر استکبار و زیاده خواهی های نظام سلطه ایستاده اند، نگرانی و تشویش را در پی خواهد داشت.
سخن پایانی
چنانچه عنوان شد، حضور حداكثري مردم در انتخابات ارتباط تنگاتنگ و معنا داري با اقتدار و امنيت كشور دارد. بايد آحاد مردم حضوري پر شور و حداكثري را در انتخابات پيش رو داشته باشند و اصل اول را «اصل شركت در انتخابات» و دومين اصل را «اصل درست انتخاب کردن و رأی به نامزدهای اصلح» قرار دهند. در اين باب حضرت امام خامنه اي (مدظله) در ديدار با مردم قم به حضور حداكثري و تاثير آن بر امنيت و اقتدار كشور اشاره كرده و فرمودند: «همه در انتخابات شرکت کنند؛ حتی کسانی که نظام را قبول ندارند برای حفظ اعتبار کشور شرکت کنند/ ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، اما شرکت کند/ انتخابات مال رهبری نیست، برای ایران اسلامی است؛ برای این است که ماندگاری کشور تأمین بشود و کشور در حصار امنیت کامل باقی بماند.» (19/10/94)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات