تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۹۴۳۰۳

ماجرای جاسوسی شهرام امیری از نظر مقامات و رسانه های آمریکا

مقامات آمریکایی در گفتگو با سازمان های خبری آمریکا گفتند امیری سالهاست از داخل ایران اطلاعات درباره برنامه هسته ای ایران در اختیار آنها قرار داده است، و با اینکه وی یکی از بازیگران اصلی در دستگاه هسته ای کشور محسوب نمی شود، باز هم اطلاعات وی مفید است. آنها گفتند حدود پنج میلیون دلار در ازای اطلاعات به وی پرداخته اند.
پایگاه بصیرت / امیر بهشتی

شهرام امیری دانشمند هسته ای ایران در روز 4 شنبه 13 مرداد ماه 95 به جرم جاسوسی اعدام شد. به گفته سخنگوی قوه قضائیه این فرد جاسوس آمریکایی ها بوده است و اطلاعات هسته ای جمهوری اسلامی ایران را در اختیار این کشور قرار می داده است.

به گزارش پایگاه بصیرت ، در حالی که در شش سال گذشته سازمان جاسوسی سیا سکوت مرموزانه ای نسبت به بازگشت شهرام امیری از آمریکا به ایران داشته است، خبر اعدام وی رازها  را از فعالیت های جاسوسانه وی برملا کرد . این خبر هولناک باعث شد که درگیریهای انتخاباتی دموکراتها و جمهوریخواهان در مورد ناکارآمدی مدیریت کشور افزایش پیدا کند.

در این گزارش به اطلاعات بیشتری از فعالیتهای این جاسوس سیا از زبان رسانه های آمریکایی پی خواهید برد.

ناپدید شدن شهرام امیری در عربستان

بی بی سی ماجرای شهرام امیری را بسیار عجیب، غیرمتعارف و البته بسیار ضد و نقیض می داند و می نویسد هر دو دستگاه امنیتی ایران و آمریکا تا به حال تبلیغاتی هدایت شده را پیش برده‌اند، بی آنکه نوری بر قضیه بتابانند، صرفا خود را مسلط بر جوانب قضیه و برنده جنگ اطلاعاتی معرفی کرده‌اند.اینکه اصل ماجرا چه بوده، بعید است به این زودی روشن شود، شاید هم هیچ وقت روشن نشود. هیچ دستگاه امنیتی نمی‌خواهد که تاکتیک‌ها و روش‌هایش فاش شوند.

نشریه پولیتیکو نیز در گزارشی تحت عنوان «درباره اعدام دانشمند هسته ای ایران به جرم جاسوسی برای آمریکا» نوشت ماجرای شهرام امیری یکی از عجیب ترین ماجراهایی است که در دوره فعالیت هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان وزیر خارجه این کشور رخ داد و مهارت های دیپلماتیک وی را در شرایط بسیار حساس محک زد.

امیری ماه مه یا ژوئن 2009 طی سفر زیارتی به مکه، در عربستان ناپدید شد. در ماههای بعد، مقامات ایرانی آمریکا را به ربودن وی متهم کردند. وزارت خارجه آمریکا تا ماهها ادعا می کرد درباره امیری «هیچ اطلاعاتی ندارد.».

این شهروند ایرانی هفتم ژوئن 2010 در دو تصویر ویدئویی که در اینترنت قرار داده شده بود، مشاهده شد. وی در یکی از این تصاویر مدعی شد سیا او را در زمان سفر به مکه ربوده بود و هم اکنون در توسان واقع در ایالت آریزونا به سر می برد؛ مکانی که در آن مورد شکنجه و فشار روانی قرار گرفته است. در تصویر دیگر، وی مدعی شد که برای ادامه تحصیل در آمریکا به سر می برد، و آزاد، و در امان است.

امیری برای سومین بار در تصویری ویدئویی ظاهر شد که بیست و نهم ژوئن 2010 در اینترنت قرار داده شد. وی در این تصویر ویدئویی گفت از دست آمریکایی ها فرار کرده و خود را به ویرجینیا رسانده است. امیری دو هفته بعد به سفارت پاکستان در واشنگتن که دفتر حافظ منافع ایران در آن واقع است، مراجعه کرد و گفت می خواهد به ایران بازگردد.

فیلیپ جرالدی، مامور سابق مبارزه با تروریسم سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هم گفت: شهرام امیری وقتی برای مراسم حج به عربستان رفته بود به میل خودش با ماموران سازمان اطلاعات عربستان و آمریکا تماس گرفت و به هیچ وجه ربوده نشده بود. وی در گفت وگو با پایگاه بصیرت افزود: انگیزه های زیادی می توانسته برای همکاری او با سازمان سیا وجود داشته باشد ولی چیزی که مشخص است این است که وی به اراده خود به عربستان و از آنجا به آمریکا رفته است. اینکه فردی تصمیم بگیرد با سازمان های امنیتی غربی همکاری کند و بعد از اینکه از اطلاعات او استفاده شد او در آمریکا، انگلیس، یا هر کشور دیگری به حال خود رها شود و تصمیم بگیرد به کشور خود برگردد چیز جدید و عجیبی نیست. بسیاری از افرادی که با سیستم های امنیتی همکاری می کنند بعد از مواجه شدن با واقعیت های موجود سرخورده می شوند و تلاش می کنند به آغوش خانواده خود برگردند. اصولا سازمان های اطلاعاتی مهم دنیا نسبت به ایران فعالیت زیادی دارند و ایرانی هایی که در حوزه های مهم علمی در ایران کار می کنند، حساس هستند. وقتی ایرانی هایی که در سطوح علمی کار می کنند به دلایل مختلف به خارج از ایران سفر می کنند، ماموران سرویس های اطلاعاتی مختلف در نهایت تلاش خواهند کرد خود را به آنها نزدیک کنند. اینکه ممکن است برخی از دانشمندان ایرانی که در حال حاضر در ایران مشغول به کار علمی هستند جذب سازمان های اطلاعاتی خارجی شده باشند اصلا خارج از تصور نیست.

نیویورک تایمز هم می نویسد: عجیب بودن ماجرای آقای امیری و ادعاهای کشورهای درگیر که گاه بسیار ضد و نقیض و عجیب بوده، شاید برای مخفی نگهداشتن این امر بوده که آقای امیری سمت و اطلاعات حساسی در دانشگاه مالک اشتر نداشته، به فکر پناهندگی و زندگی در غرب بوده است، اتفاقی که نه تنها در مورد ایران بلکه در مورد کشورهای دیگر هم پدیده نادری نیست، اما انتشار یک خبر غیر مترقبه یا عاملی دیگر باعث شد، محاسبات آقای امیری جایی غلط از آب در بیاید که در نهایت بهای آن را با جانش پرداخت

ماجرای اعدام شهرام امیری از نظر مقامات و رسانه های آمریکا.

در پیش آنها که راهی به پشت پرده ندارند، دستگاه‌های اطلاعاتی هر کدام می‌توانند ادعای پیروزی کنند، تنها چیزی که می‌توان از آن مطمئن بود این است که بازنده اصلی آقای امیری بوده است.

جاش راگین ، ستون نویس روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام میکند که فرضیه ربودن فرضیه اشتباهی است و شهرام امیری با میل خود با آمریکایی ها در ارتباط بوده است. همچنین ماجرای این جاسوس را اینگونه بیان می کند: « وی در سال 2009 پس از اقامت 14 ماهه در آمریکا تصمیم می گیرد به ایران برگردد و با کمک مقام های آمریکایی به دفتر حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان می رود. پس از آن بود که داستان وی آشکار می شود و همه از وضعیت او آگاه می شوند. امیری سپس به داستان سرایی احمقانه روی می آورد و می گوید چگونه در عربستان او را ربوده اند و جاسوس نیست.»

انتشار ایمیل های هیلاری کلینتون

اما پایگاه اینترنتی آبزرور در مقاله‌ای دروغ‌های هیلاری کلینتون، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا، را به اعدام شهرام امیری در ایران ربط داد. این پایگاه اینترنتی در مقاله‌ خود با عنوان «صدمه‌ی اتصالی به امنیت آمریکا: دروغ‌های کلینتون و اعدام امیری» به قلم آستین بِی (Austin Bay) نوشت: دروغ‌های غلغله‌انگیز برای هیلاری کلینتون، بانوی اول سابق آمریکا، مسئله‌ی جدیدی نیست.

ماجرای اعدام شهرام امیری از نظر مقامات و رسانه های آمریکا

این پایگاه،هیلاری کلینتون را در این ماجرا مقصر می داند و دلیل اصلی اعدام امیری را نشت ایمیل های کلینتون عنوان می کند و می نویسد: وقتی خانم کلینتون مسائل کاملاً محرمانه دولتی آمریکا را از طریق «سِرور» شخصی خود با مشاورانش رد و بدل می‌کند، آنگاه جان جاسوس‌های انسانیِ آمریکا را به خطر می‌اندازد.

نویسنده در ادامه اشاره می کند که در دو عدد از ایمیل‌های منتشر شده هیلاری کلینتون، به مسئله شهرام امیری اشاره شده است. در یکی از این ایمیل‌ها که در تاریخ 5 ژوئیه 2010 - یعنی ده روز پیش از بازگشت امیری از آمریکا به ایران- ارسال شده است، آقای جِیک سالیوان، مشاور ارشد خانم کلینتون، ضمن اشاره به موضوع تلاش امیری برای بازگشت به ایران، نوشته است: «باید به دوستِ ما راهی برای برون‌رفت داده شود.» سالیوان ایمیل دیگری نیز در تاریخ 12 ژوئیه همان سال - یعنی فقط سه روز پیش از بازگشت امیری به ایران - درباره امیری به کلینتون نگاشته است.

جک سالیوان، مشاور ارشد کلینتون (که هم اکنون سمت بلندپایه ای در ستاد انتخاباتی وی دارد) در ایمیل منتشر شده به همراه دیگر پیام های موجود در سرور خصوصی کلینتون، درباره اینکه این ماجرا در رسانه ها چطور مطرح خواهد شد، ابراز نگرانی کرد.

سالیوان نوشت: «ظاهراً مردی که درباره اش با بیل برنز (مقامات بلندپایه وزارت خارجه) صحبت کرده اید، ظاهراً به دفتر حافظ منافع کشورش مراجعه کرده است، زیرا از اینکه تسهیل عزیمت وی (به ایران) زمان زیادی به طول انجامیده است، ناراحت است. این مسئله ممکن است به انتشار گزارش های خبری دردسرساز در 24 ساعت آینده منجر شود».

همچنین آسوشیتدپرس در گزارشی به واکنش ترامپ به اعدام شهرام امیری و همچنین انتشار ایمیل های هیلاری کلینتون و بهره برداری تبلیغاتی جمهوری خواهان از این موضوع پرداخته است.

به موجب این گزارش دونالد ترامپ اندکی پس از سخنرانی غیر معمول درباره طرح اقتصادی خود برای کشور ، با استفاده از همان عبارت معروفی که اغلب برای طرح اتهامات خود ضد دیگران استفاده می کند یعنی « مردم می گویند » ، در صفحه توییتر خود نوشت:‌« بسیاری از مردم می گویند به علت ایمیل های هک شده هیلاری کلینتون بود که ایرانی ها ، دانشمند هسته ای خود را که به آمریکایی ها کمک کرده بود ، اعدام کردند.»

تام کاتن سناتور جمهوری خواه از آرکانزاس در برنامه تلویزیونی «فیس دِ نیشِن» در شبکه تلویزیونی «سی بی اس نیوز» گفت:‌ «نمی خواهم درباره آنچه که او ممکن است برای دولت آمریکا انجام داده یا نداده است، صحبت کنم، اما در ایمیل های موجود در سرور شخصی هیلاری کلینتون مکالماتی میان مشاوران ارشد او درباره این مرد صورت گرفته بود.» کاتن این سخنان را درباره شهرام امیری بیان کرد که درباره برنامه هسته ای ایران اطلاعاتی را در اختیار آمریکا قرار داد.

ماجرای شهرام امیری و تحریم های هسته ای

به نوشته نیویورک تایمز، اطلاعات اخذ شده از آقای امیری درباره رویکرد «تسلیحاتی» بخشی از برنامه اتمی ایران، به تصویب تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل در سال 2010 کمک کرده است.به هر حال تقریبا یک ماه بعد از ناپدید شدن آقای امیری بود که وجود تأسیسات هسته‌ای فردو ناگهان فاش شد. البته لئون پانتا، رئیس وقت سیا بعدا گفت، آمریکا از سوی دستگاه اطلاعاتی اسرائیل از سه سال پیش از تاسیسات فردو مطلع شده بود.

مقامات آمریکایی در گفتگو با سازمان های خبری آمریکا گفتند امیری سالهاست از داخل ایران اطلاعات درباره برنامه هسته ای ایران در اختیار آنها قرار داده است، و با اینکه وی یکی از بازیگران اصلی در دستگاه هسته ای کشور محسوب نمی شود، باز هم اطلاعات وی مفید است. آنها گفتند حدود پنج میلیون دلار در ازای اطلاعات به وی پرداخته اند.

ماجرای اعدام شهرام امیری از نظر مقامات و رسانه های آمریکا

ماجرای امیری یکی از چند رویداد قابل توجه بین ایران و آمریکا در سال 2010 بود. در همان سال، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مصوبه مجموعه تازه ای از تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی ایران امضا و آن را به قانون تبدیل کرد؛ تحریم هایی که گفته می شود به کشاندن ایران پای میز مذاکره در چند سال بعد کمک کرد.

کلینتون پیش از شروع مذاکرات هسته ای با ایران با حضور همه طرف ها در سال 2013، از دولت اوباما خارج شد. اما وی در طول آخرین سالی که وزیر خارجه اوباما بود، - با فرستادن سالیوان به عنوان فرستاده- برای گفتگوهای محرمانه دوجانبه با ایرانی ها چراغ سبز نشان داد؛ گفتگوهای محرمانه ای که در نهایت به توافق هسته ای نهایی با ایران منجر شد.

فضا سازی رسانه های بیگانه علیه جمهوری اسلامی

از این منظر رسانه های بیگانه (بی بی سی و رادیو فردا) در گفتگو با مادر شهرام امیری به فضاسازی در این باره پرداخته اند: «مرضیه امیری ، مادر شهرام امیری، روز شنبه16 مرداد ماه در این‌باره به رادیو فردا گفت که فرزندش روز چهارشنبه اعدام شده و جسد او پس از اعدام در تهران، برای خاکسپاری به کرمانشاه منتقل شده است.

رسانه‌های غربی اعدام شهرام امیری را به اعدام اخیر تعدادی از اعضای گروهک تروریستی توحید و جهاد در زندان رجایی شهر مرتبط کرده اند و با استفاده از آن به جنگ روانی علیه کشورمان می پردازند.

ماجرای اعدام شهرام امیری از نظر مقامات و رسانه های آمریکا

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات