اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۹۳۹۲
گزارش «بصیرت» از تبعات توافقنامه پالرمو

جریان مقاومت متضرر از عضویت ایران در پالرمو

عضویت ایران در کنوانسیون پالرمو با پیشنهاد وزارت خارجه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد این در حالی است که پالرمو، حزب‌الله لبنان را تروریستی معرفی کرده و از این پس ارتباط اقتصادی ایران با حزب‌الله و دیگر گروه‌های مقاومت باید متوقف شود
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ محمد نجارصادقی

«کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی» موسوم به «کنوانسیون پالرمو» در سال 2000 مورد پذیرش مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت. این کنوانسیون هم مانند موارد مشابه خود بهانه ای است برای پیگیری اغراض سیاسی ،‌لذا پیوستن و یا عدم پیوستن به لازمه بررسی دقیق و هوشیاری کامل است.
از سال 2000 تاکنون 180 کشور به عضویت پالرمو در آمده‌اند، موضوع پیوستن ایران به این کنوانسیون همواره طی سال‌های اخیر مطرح بود اما به دلیل ابهامات و محدودیت‌های احتمالی هیچگاه نمایندگان مجلس رای به عضویت ایران در این کنوانسیون ندادند تا اینکه اخیرا بانک مرکزی به همراهی وزارت امور خارجه این موضوع را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و در اتفاقی عجیب، در گیر و دار مباحث بودجه، پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو با 132 رای موافق تصویب شد.

در حال حاضر پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو برای تایید نهایی به شورای نگهبان رفته، عباسعلی کدخدایی سخنگوی این شورا گفته با توجه به برخی ملاحظات امنیتی، قرار است از شورای عالی امنیت ملی درباره پالرمو نظر خواهی صورت بگیرد.
نا گفته نماند لایحه عضویت ایران در پالرمو در سال 93 توسط کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رد شده بود و دلیل این تصمیم در آن مقطع " ابهام در تامین منافع ملی ناشی از الحاق به کنوانسیون مذکور" عنوان شده بود.

آیا برجام دو در حال شکل‌گیری است؟
اکثر کارشناسان پالرمو و  FATF را در راستای یک دیگر و تحت عنوان برجام دو معرفی می‌کنند، توافقنامه‌هایی که می‌توانند در صورت اجرایی شدن ریز اطلاعات اقتصادی ایران برای دشمنان مشخص کنند.
اولین بار یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از ارتباط برجام و توافقنامه‌های زنجیره‌ای اقتصادی پرده برداشت و گفت: به‌تازگی متوجه شده‌ایم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، توافق کرده که ایران به کنوانسیون «پالرمو» بپیوندد تا به اسم مبارزه با جرائم سازمان‌یافته، با گروه‌های مقاومت، مقابله کند.
کریمی قدوسی ادامه داد: با توجه به اینکه استکبار جهانی در نظر دارد تمامی تحرکات و فعالیت‌های ایران را بطور کامل رصد کند نباید با پیوستن به این معاهده راه را برای آنها هموار کرد.
وی خاطر نشان کرد: در برجام بخوبی نشان داده شد طرف مقابل تنها به دنبال ضربه زدن است و ارائه پیش شرط هم نمی‌تواند ذات کثیف آنها را پاک کند. بنابراین باید بطور دقیق تمامی فعالیت‌های دشمن در این باره تحت نظر قرار گیرد و شرط‌هایی مناسب در نظر گرفت تا مقابل سوء استفاده دشمنان ایستاد.

سید محمد جواد ابطحی نماینده مجلس شورای اسلامی در همین باره، گفت: بر اساس ظواهر یکی از تعهدات نانوشته برجام پیوستن ایران به کنوانسیون‌های مورد نظر آمریکا و اتحادیه اروپا است که یکی از آن‌ها FATF بوده که فعلاً مسکوت گذاشته شده است، کنوانسیون پالرمو یکی دیگر از این موارد بود که در صحن علنی مجلس تصویب شد.
وی افزود: کمیسیون قضایی مجلس خواسته بود بعضی مواد این لایحه از جمله مواد 2، 3، 5، 10، 23 و ماده 35 و مواد 16 و 18 را که مواد زیادی هم هست اصلاح کنند و حق تحفظی برای کشور ایران در نظر گرفته و شروطی بگذارند که خطرات نظام سلطه کاهش پیدا کند ولی بدون توجه به این موارد و بعضی مواد دیگر این لایحه تصویب شد.
ابطحی اضافه کرد: چنین کنوانسیون‌هایی به خاطر این است که ابزار سلطه و اعمال قدرت بر کشورهای عضو پیدا کنند که یک کار محکمه‌پسند هم شود و اگر به خاک کشوری هم تجاوز کردند به خاطر عدم عمل به این تعهدات مطرح کنند، اگر تحریم هم کردند بگویند که ما قانون‌مند عمل می‌کنیم و چون این‌ها به تعهداتشان عمل نکردند بنابراین ما این‌ها را تحریم می‌کنیم.


نظر پالرمو درباره حزب الله چیست؟
همانگونه که طبق قوانین مبارزه با پولشویی FATF سپاه پاسداران نهادی تروریستی شناخته می‌شود و بانک‌های کشور اگر بخواهند با بانک‌های خارجی ارتباط داشته باشند باید دور این سپاه را خط بکشند، پالرمو هم حزب الله لبنان را نهادی متخلف و فعال در حوزه قاچاق مواد مخدر می‌داند.
FATF منبع شناسایی تروریست را گزارش SDN لیست ایالات متحده آمریکا می‌داند و منبع پالرمو هم همین لیست است.
در گزارش دسامبر 2004 کنوانسیون پالرمو، حزب الله لبنان در کنار دیگر گروه‌های تروریستی قرار گرفته بود. در این گزارش قید شده بود حزب الله درآمد اصلی خود را از اخاذی بازرگانان، تجار، صاحبان رستوران و مشاغل در قالب«مالیات جنگ» بدست می‌آورد.
در گزارش دیگر پالرمو در سال 2012  حزب الله به عنوان قاچاقچی مواد مخدر معرفی شده بود.
با این تفاسیر پیوستن ایران به پالرمو مساوی با قطع همکاری بانک‌ها و سیستم اقتصادی ایران با نهادی مانند حزب الله است.

هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره پالرمو
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به تازگی با انتشار گزارشی مخالفت خود را در عضویت ایران در این کنوانسیون جهانی اعلام کرده و در متن مخالفت خود آورده است:
از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران در خصوص مؤلفه‌ها و عناصر تشکیل‌دهنده جرم تروریسم مواضع منحصر به فرد خود را داراست و مضمون اصلی آن شناسایی و احترام به حقوق مردم در تعیین سرنوشت خود با دفاع از حرکت‌های آزادی‌بخش همچون حزب‌ا... لبنان در برابر قدرت‌های استعماری یا استثماری و دولت‌های تحت نفوذ ایشان است و از سوی دیگر برخی ابعاد جرائم موضوع این کنوانسیون هم چون پولشویی می‌تواند با تروریسم ارتباط یابد، این مسئله ‌باید در نظر گرفته شود.
در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: به ‌موجب این کنوانسیون دولت ایران متعهد ‌می‌شود که مشارکت در گروه مجرمانه سازمان‌یافته، تطهیر عواید حاصل از جرم، پولشویی و فساد را جرم‌انگاری کند، بدین ترتیب الحاق به این توافق فراملی این الزام را برای جمهوری اسلامی ایران به ‌وجود می‌آورد تا قوانین و فرآیندهای کیفری خود را همسو با انتظارات کنوانسیون بازنگری و ترمیم یا در مواردی که رفتاری مجرمانه تلقی نشده است اقدام به جرم‌انگاری کند، بنابراین الحاق بدون توجه به این الزامات جرم‌انگاری و پیش‌بینی تمهیدات لازم برای بازنگری در قوانین و مقررات کیفری می‌‌تواند به ابزاری برای فشار در سطح فراملی نسبت به ایران شود. 
بر این اساس دولت در رابطه با جرم‌انگاری پولشویی متعهد می‌شود نظام جامع نظارتی بانک‌ها و مؤسسات مالی غیربانکی و یا هر دستگاهی که در معرض پولشویی قرار دارد را ایجاد کند، امکان همکاری و مبادله اطلاعات در سطح ملی و بین‌المللی را به ‌وجود آورد و واحد اطلاعات مالی را پیش‌بینی کند.
پیوستن به کنوانسیون در این خصوص به معنای آن است که کمترین ضعف در تمهید این مقدمات می‌تواند به ابزار و اهرمی برای متهم کردن دولت ایران به سستی در رابطه با جرم پولشویی تبدیل شود.

آیا دنیا دلش برای ایران سوخته است؟
اخیرا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (محمود صادقی) در دفاع از توافقنامه پالرمو گفته است:  کسانی که این تواقنامه را نقد می‌کنند تا به حال مواد آن را نخوانده‌اند؛ اکثر کشورهای جهان در این توافقنامه عضو شده‌اند و هیچ مشکلی نیز برای آنها به وجود نیامده است.
باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موضوع را در نظر داشته باشند که با وجود عضویت اکثر کشورهای جهان در پالرمو شرایط جمهوری اسلامی ایران در تمام دنیا متفاوت است، در حال حاضر اکثر کشورهای جهان خواسته و یا نا خواسته تابعی از دستورات ایالات متحده آمریکا را انجام می‌دهند و با توجه به اینکه هیچگاه با نظامی مانند جمهوری اسلامی ایران که سر سازش با آمریکا را ندارد، کنار نخواهند آمد. 
رفتار آمریکا با ایران هیچگاه مانند رفتار این کشور با دیگر ملل نخواهد بود مگر تا زمانیکه از آرمان‌های ابتدایی انقلاب اسلامی در سال 57 یعنی مبارزه با ظلم کوتاه بیاییم. 


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات