صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۰۷۰۴

اخبار ویژه روزنامه‌های 23 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

جرم هشدار نسبت به «نفوذ یواشکی»!

مینو خالقی نامزد نمایندگی مجلس از اصفهان که بعد از افشای عکس‌های حاکی از کشف حجاب وی، صلاحیتش برای ورود به مجلس شورای اسلامی رد شده است، اعلام کرده که عکس‌های منتشر شده جعلی است! این ادعا در حالی است که وزیر کشور دقایقی بعد از انتشار عکس‌های کشف حجاب خانم خالقی طی نامه‌ای خطاب به معاون امنیتی و انتظامی خود دستور داده بود، در اسرع وقت نسبت به شناسایی عامل یا عاملان انتشار تصاویر خصوصی منتسب به نامبرده اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری فارس در بخشی از نامه وزیر کشور آمده بود؛ «نظر به انتشار تصاویر خصوصی منتسب به سرکار خانم مینو خالقی در فضای مجازی که منجر به شکسته شدن حریم خصوصی نامبرده و جریحه‌دار شدن افکارعمومی گردیده است، لازم است ترتیبی اتخاذ فرمائید، در اسرع وقت و با همکاری پلیس فتا نیروی انتظامی و عنداللزوم با مشارکت سایر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نسبت به ردیابی و شناسایی عامل یا عاملان انتشار تصاویر خصوصی منتسب به نامبرده اقدام کنند.»

اکنون این پرسش بی‌پاسخ مانده است که اگر آنگونه که خانم خالقی ادعا می‌کند این عکس‌ها جعلی بوده است، چرا وزیر کشور، از آن با عنوان عکس‌های خصوصی یاد می‌کند؟! و آیا این اتهام وزیر کشور به «یک زن مسلمان»! قابل پی‌گیری قضایی نیست؟ و اما، اگر عکس‌ها جعلی نیست - که نیست- چرا با خانم مینو خالقی به جرم کتمان حقایق و فریب افکارعمومی برخورد نمی‌شود؟!

در گزارش خبرگزاری فارس آمده است که تصاویر کشف حجاب مینو خالقی قبل از انتشار از سوی یک کانال داخلی، توسط مسیح علی‌نژاد، ضد انقلاب فراری و به عنوان کسی که به کمپین موسوم به «آزادی یواشکی» پیوسته بود، منتشر شده است، بنابراین انتشار آن از سوی کانال داخلی مورد اشاره نمی‌تواند مصداق انتشار تصاویر خصوصی نامبرده باشد. گفتنی است کمپین «آزادی یواشکی» مدتهاست که از سوی ضدانقلابیون فراری تشکیل شده و یکی از اهداف اعلام شده آن، مقابله با حجاب و عفاف و ترویج کشف حجاب است. بنابراین خانم مینو خالقی علاوه بر آن که به دلیل کشف حجاب از کمترین شایستگی برای ورود به خانه ملت برخوردار نیست که خوشبختانه از آن جلوگیری شده است، اقدام وی در انتشار تصاویر کشف حجاب خود در کمپین «آزادی یواشکی» نیز در صورتی که توسط خود وی انجام شده باشد، قابل تعقیب قضایی و برخورد جدی است.

از سوی دیگر، این پرسش نیز در میان است که وقتی مسئولان مربوطه می‌توانند به سرعت و بدون فوت وقت مسئول کانال تلگرامی منتشر کننده تصاویر کشف حجاب خانم مینو خالقی را بازداشت کنند چرا برای مقابله با صدها کانال تلگرامی که زشت‌ترین اهانت‌ها را به مقدسات دینی مردم منتشر می‌کنند، کمترین واکنشی نشان نمی‌دهند؟ و حال آن که انتشار تصاویر خالقی از سوی مسئول کانال تلگرامی که بازداشت شده با هدف روشنگری و پیشگیری از ورود یک نامزد ناشایسته به خانه ملت صورت پذیرفته و باید مورد تقدیر باشد ولی اهانت‌های شرم‌آور صدها کانال تلگرامی به مقدسات اسلام برای مقابله با نظام و اعتقادات مردم این مرز و بوم است.

ادای دِین به مدعیان اصلاحات!

علی مطهری در جمع دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان طی سخنانی‌، موضوع رد صلاحیت مینو خالقی را دستمایه حمله به تصمیم قانونی شورای نگهبان قرار داد و گفت«: اینکه می‌گویند هیئت حل اختلاف، خانم خالقی را رد کرده است یک سوال به وجود می‌آورد که چرا علت این ابطال را نمی‌گویید؟ چرا نمی‌گویید به چه علت چنین رای و نظری داده‌اید؟ چرا هیچ دلیلی نمی‌آورید؟ این یک رویه اشتباه است. از کجا معلوم که در هنگام نطق یک نماینده در مجلس ناگهان ایشان را از مجلس بیرون نکنند؟ اصلا اگر این طور باشد یک موقع رئیس مجلس را وسط نطقش پایین می‌کشند و او را از مجلس اخراج می‌کنند.»!

علی مطهری که بارها عامدانه، بدیهی‌ترین موازین قانونی را زیر پا گذاشته است، ظاهرا فراموش کرده که نظارت استصوابی شورای نگهبان‌، برگرفته از میثاق ملی یعنی قانون اساسی است و از ابتدای فرایند انتخابات تا پایان آن ادامه دارد و مرزبندی برای زمان آن در هیچ‌یک از مقررات قانونی دیده نمی‌شود و از این حیث، هیچ خدشه‌ای به تصمیم قانونی شورای نگهبان وارد نیست.

از سوی دیگر، سوابق نطق‌های ساختار‌شکن و خارج از حیطه وظایف نمایندگی وی‌،که با سوء استفاده از مصونیت قانونی نمایندگان صورت گرفت و حتی به فحاشی هم منجر شد، در حافظه تاریخی مجلس ثبت و ضبط است و اگر قرار بود دست کسی گرفته و از مجلس بیرون شود، وی به خاطر آن رفتارها‌، بیش از سایرین مستحق بود. اما می‌بینیم که چنین نشد‌! چرا که موازین قانونی، مرزها را مشخص کرده و مطهری یا آنها را نمی‌داند و یا عامدانه تغافل می‌کند تا بتواند هرچه بیشتر به حاشیه‌سازی برای ادای دین به مدعیان اصلاحات بپردازد و برای تشدید این وضع، از الفاظی مانند «هنگام نطق» و «پایین کشیدن رئیس‌مجلس وسط نطق» استفاده می‌کند! در حالی که طبق قانون، تخلفات منتخبان، قبل از تصویب اعتبار‌نامه - که شروع دوران رسمی نمایندگی است- توسط شورای محترم نگهبان و پس از تصویب اعتبار نامه توسط نمایندگان بررسی می‌شود. البته مقررات و شورای نظارت بر نمایندگان پیش از این با مخالفت شخص علی مطهری مواجه شده بود و آن را توهین به نمایندگان قلمداد کرده بود! ظاهرا وی نمایندگی را شغلی بدون نیاز به پاسخگویی می‌داند و هرگونه پرسش از خود را توهین قلمداد می‌کند!

صرفنظر از این موضوع، تاکید بر اعلام موضوع تخلف یک منتخب، بیش از آنکه تقاضایی قانونی باشد، مانوری در جهت مقدمه‌چینی برای هجمه‌های بعدی به قانون است! چرا که اگر کسی قانون را قبول داشته باشد، اکنون شورای نگهبان براساس قانون، به تکلیف خود عمل نموده است، پس تمکین به قانون لازم است. حتی اگر بر خلاف ضابطه، به آن اعتراض داشته باشد مخصوصا حالا که هیئت حل اختلاف، به آن رسیدگی کرده و تمکین به این فصل‌الخطاب لازم است اما آیا کسی که به هیچ یک از این موازین و اقدامات قانونی تمکین نکرده و کلا بنا را بر مخالفت گذاشته، تصمیم دارد با اعلام علت مخالفت، قانع شده و به حق تمکین کند!؟ یا نه سوابق گذشته‌اش نشان از ستیزه‌جویی با قانون دارد!؟

ظاهرا آقای علی مطهری با این برداشت که حضور خود در مجلس دهم را مدیون مدعیان اصلاحات است برای ادای دین و جلب رضایت آنها دست به ساختارشکنی و نفی آشکار و صریح قانون می‌زند.

نگرانی گروهک‌ها از تکرار سرنوشت دولت اصلاحات برای دولت اعتدال

عناصر گروهکی همسو با جریان تجدیدنظرطلب نسبت به سرنوشت دولت در انتخابات 96 اظهار نگرانی می‌کنند.

تقی رحمانی از فتنه‌گران فراری ضمن مقاله‌ای در گویانیوز نوشت: اگر دولت که اینک برجام و انتخابات را پشت سر گذاشته و مجلسی هم‌سوتر با خود دارد نتواند دستاورد محسوس و تأثیرگذاری در زندگی روزمره مردم داشته باشد آن‌گاه ممکن است مردمِ دستاوردگرا سرد شوند و رفتار انتخاباتی متفاوتی (از قهر باصندوق‌های رأی تا رأی دادن به فردی شعار و وعده دهنده برای بهبود زندگی آنها و عوامفریبی از جریان مقابل اصلاحات که احتمالاً همه دولت‌های قبل از خود را به نقد بکشد)، از خود نشان دهند.

عضو گروهک ملی مذهبی می‌افزاید: «ناراضیان سیاسی» در ایران عمدتاً با مطالبات و شاخص‌هایی سیاسی (که البته خواسته‌های اقتصادی را نیز در درون خود دارد) به گزینش و رأی‌دهی عمدتاً «ارزشی» می‌پردازند اما «ناراضیان اقتصادی و اجتماعی» که اکثریت مردم را تشکیل می‌دهند رفتاری «دستاوردگرا» دارند و اگر دولت نتواند دستاورد محسوس و تأثیرگذاری در زندگی روزمره مردم داشته باشد آن گاه ممکن است مردمِ دستاوردگرا سرد شوند و رفتار انتخاباتی متفاوتی از خود نشان دهند. به نظر می‌رسد جریان مقابل از هم اکنون روی همین مسئله دستاوردگرایی مردم حساب باز کرده است.

در همین حال سایت گروهک ملی مذهبی نیز در تحلیلی نوشت: بی‌توجهی دولت به مطالبات معیشتی فرهنگیان می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد. شاید برای هر شنونده‌ای این خبر عجیب باشد که از آغاز سال تحصیلی گذشته تاکنون هیچ یک از معلمان حق‌التدریسی که در مدارس دولتی مشغول تدریس بوده‌اند، موفق به دریافت حقوق خود نشده‌اند. عمق فاجعه زمانی قابل درک است که بدانیم بسیاری از این معلمان، بازنشستگان آموزش و پرورش هستند که به سبب تنگناهای معیشتی در سنین بالا ناگزیر از تدریس به صورت حق‌التدریس شده‌اند؛ اما دریغ از ریالی دریافتی طی این مدت.

این سایت گروهکی که در چند مورد تحریک معلمان به اعتصاب و آشوب در سال گذشته به همراه دیگر رسانه‌های ضد انقلاب ناکام ماند می‌نویسد: بر زمین ماندن مطالبات معیشتی فرهنگیان خطری برای دولت‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو است و موجب القای ناکارآمدی و تخریب وجهه سیاسی این دولت‌ها می‌شود ... بیراه نیست اگر بگوییم بخشی از توفیق احمدی‌نژاد در انتخابات سال 1384 ناشی از ناکارآمدی دوران اصلاحات در تأمین مطالبات معیشتی اقشار فرودست و متوسط پایین در برهه 8 ساله اصلاحات بود. خطر مشابهی دولت اعتدال را نیز تهدید می‌کند.

خصوصی‌سازی شرکت با منافع برخی مدیران دولتی گره خورده است

اکثر خصوصی‌سازی‌ها در شرکت‌هایی است که آقایان وزرا مدیران عامل آن هستند.

حسین راغفر گفت: تقریباً همه وزرای دولت یا خودشان و یا اقوام و نزدیکانشان، صاحبان امتیاز و مدیران عامل شرکت هستند و نکته دردناک اینجاست که همین‌ها قرار است سیاست‌گذاری اقتصادی داشته باشند و خصوصی‌سازی را مدیریت کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ دکتر حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهراء(س) اظهار داشت: بیش از 60 درصد گردش نظام سرمایه‌ای در کشور ما مربوط به بخش‌های خدماتی است و صنعت، کشاورزی و سایر بخش‌های تولیدی و اشتغال‌زا تنها 40 درصد از این نظام را در بر می‌گیرند. به طور دقیق کشاورزی 3 درصد و صنعت 25 درصد که این وضعیت از نظر هرکسی که کوچکترین بهره‌ای از مبانی اقتصادی برده باشد، یک فاجعه اقتصادی به شمار می‌رود.

راغفر در پاسخ به این سؤال که در کشورهای پیشرفته نیز سهم بخش خدمات زیاد است، خاطرنشان کرد: هرگاه یک کارشناس اقتصادی، حجیم بودن و غیرعقلانی بودن سرمایه‌گذاری در بخش خدمات در کشور را یادآوری می‌کند، عده‌ای فوراً دم از سرمایه‌های عظیم این بخش در کشورهای پیشرفته می‌زنند و با این ترفند، می‌خواهند خلأهای نظام بیمار اقتصادی ما را توجیه کنند. این نظر شارلاتان بازی افراد ذی‌نفع در این زمینه است؛ آیا این عده که ادعای سواد اقتصادی دارند، مطالعه نکرده‌اند که در آن کشورها، بخش خدمات معطوف به کالاهای تولیدی و در خدمت صنعت ملی آن کشورهاست و نه واردات.

نیویورک تایمز: اوباما مراقب باشد /در ایران همه به روحانی اعتراض می‌کنند

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: با وجود آنکه دولت اوباما توافق هسته‌ای با ایران را یکی از افتخارات سیاست خارجی خود می‌داند، سیاست آمریکا این توافق را در معرض خطر قرار داده است.

راجر کوهن در نیویورک‌تایمز می‌نویسد: ایجاد یک موازنه بین دولت و حاکمیت، شرایط سیاسی لازم را برای دستیابی به این توافق فراهم کرده است و لذا آمریکا باید قدر فرصت به دست آمده را بداند. در صورت بازگشت تندروهای ایران به قدرت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده امکان نادیده گرفته شدن توافق افزایش خواهد یافت.

کوهن افزود: اکنون دولت آمریکا درحال تضعیف موازنه موجود در ایران و تقویت تندروها و به خطر انداختن توافقنامه‌ای که برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای به سختی به دست آمده است.

این تحلیلگر می‌نویسد: آمریکا پس از یک دستاورد مهم دیپلماتیک اکنون سیاست تیر زدن به پای ایران را برای عدم پیشروی دنبال می‌کند.

وی یادآور شد: در تهران اعتراض فزاینده به روحانی و جواد ظریف وزیر خارجه این است که امتیازاتی که قرار بود واشنگتن در ازای کاهش سانتریفیوژها و ذخایر اورانیوم بدهد کجاست و اصلا این توافق چه سودی داشته است؟

کوهن در ادامه به ترس بانکهای اروپایی از معامله با ایران از بیم واکنش تند آمریکا به عنوان یکی از اولین مشکلات اشاره می‌کند و می‌افزاید: با وجود قولی که جان کری وزیر خارجه آمریکا برای رفع این مشکل داده، هنوز گشایشی حاصل نشده و بانک‌ها کماکان نگرانند که جریمه‌های سنگین گذشته تکرار شود.

نیویورک تایمز خاطر نشان کرد: در داخل آمریکا نیز بازرگانان از این شکایت دارند که بار اصلی رسیدن به این توافق به دوش دولت اوباما بوده ولی اکنون این شرکتهای اروپایی نه آمریکایی هستند که در حال چیدن میوه‌های توافق هستند چرا که آنها از معامله با ایران منع شده‌اند.

حمید بیگلری یک سرمایه‌گذار بین‌المللی و نایب رئیس سابق سیتی گروپ در یک ای‌میل به کوهن نوشت: «ما یک فرصت برد-برد را برای تعامل بیشتر به یک پیامد باخت-باخت تبدیل کرده‌ایم چرا که نه ایران واقعا می‌تواند از سود واقعی برخوردار شود و نه شرکتهای آمریکایی می‌توانند امکان رقابت در میدان بازی بین‌المللی را داشته باشند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* 91 تن از اعضای «جنبش اسلامی نیجریه» (گروه شیخ زکزکی) به دادگاه عالی این کشور در شهر «کادونا» احضار شدند. این افراد در فاجعه خونین «زاریا»، توسط ارتش نیجریه دستگیر و روانه زندان شدند و اکنون با اتهاماتی همچون قتل و اخلال در نظم عمومی جامعه مواجه‌اند. این 91 تن تحت تدابیر شدید امنیتی به شهر کادونا منتقل شدند و پس از حضور در دادگاه، دادستان متن شکایت نامه را قرائت کرد و طبق آن، «محمد موسی» و 90 تن دیگر از اعضای جنبش اسلامی نیجریه، به قتل و برهم زدن نظم عمومی متهم شدند!! درحالی این اتهامات متوجه شیعیان نیجریه شده است که ارتش این کشور، در اقدامی ناجوانمردانه، قریب به 1000 تن از شیعیان را در فاجعه زاریا، به خاک و خون کشید و صدها تن را دستگیر و روانه زندان کرد. دولت نیجریه هنوز هیچ پاسخ قانع کننده‌ای برای این اقدام وحشیانه خود نداده است.

* احمد کریمه، استاد شریعت دانشگاه الازهر مصر با انتقاد بی‌سابقه از جریان‌های اسلامی این کشور گفت: جریان‌های اسلامی از قبیل سلفی گری و اخوان المسلمین سطحی نگر هستند و شکنندگی فکری دارند. کریمه در گفتگو با پایگاه الیوم السابع مصر اظهار کرد: چنین جریان‌هایی چه سلفی ها؛ چه اخوانی‌ها و چه وفاداران آنها بیشتر اوقات خود را صرف صدور فتوا درباره زنان می‌کنند زیرا فرهنگ آنها سرگرم دو شهوت «جنس و غذا» است. درک چنین جریان‌هایی از اندیشه اسلامی، مباحث جنسی و احکام طهارت است. وی جریان‌های اسلامی یاد شده را به عدم صدور فتوا و واگذار کردن فتوا را به علما دعوت کرد و ادامه داد: چنین جریان‌هایی تهدید علیه دین اسلام هستند. کریمه گفت:‌ داعش پیشرفت طبیعی سلفی و اخوانی است و جریان سلفیت در آینده متحول شده و بدتر از اخوان المسلمین خواهد شد. وی افزود: جریان سلفی بود که ابومصعب الزرقاوی، اسامه بن لادن و سرکردگان داعش و القاعده را مطرح کرد و اخوان المسلمین نیز داعش را صادر کرد، وی گفت: سلفی‌ها روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده‌اند و یکی از رهبران حزب سلفی نور با یک خاخام یهودی دیدار کرده است.

* دادگاه تجدید نظر میلان، یکی از شرکت‌های این کشور را به دلیل تبعیض و فرق‌گذاری بین کارکنانش و عدم پرداخت حق الزحمه بانوی مسلمان مصری، محکوم کرد. مسئولان این شرکت، به دلیل داشتن حجاب اسلامی از سوی بانوی مسلمان، از پرداخت حق الزحمه او امتناع می‌کردند که با شکایت این بانوی مسلمان، دادگاه آن کارخانه را محکوم و موظف به پرداخت جریمه و حق الزحمه به زن مسلمان کرد. این پرونده مربوط به 3 سال پیش بود. زمانی که سارای 21 ساله در دانشگاه مشغول تحصیل بود و برای گذران زندگی خود در یک شرکتی که میزبانی مراسمات مختلف را برعهده می‌گرفت، به عنوان مهماندار مشغول به کار شد. این شرکت پس از آنکه تصویر سارا را با حجاب اسلامی دریافت کرد، از وی خواست تا در صورت امکان، از حجاب استفاده نکند.

*********************************

روزنامه ایران**

انصاری: دستاوردهای محرمانه برجام را نمی‌توان بیان کرد

معاون پارلمانی ریاست جمهوری با اشاره به برخی فراز و فرودهای اتفاق افتاده در مذاکرات هسته‌ای، گفت: «به فضل الهی در مدت کمتر از چهار ماه که از تصویب برجام میگذرد، دستاوردهای بزرگی برای ملت ایجاد شده که به محضر رهبرمعظم انقلاب و همچنین ملت ارائه شده است، اما برخی از آنها را به دلایل محرمانه بودن و امنیت ملی فعلاً نمیتوان بیان کرد، زیرا دشمنان راه خنثی کردن آن را پی میگیرند.» به گزارش ایسنا، حجتالاسلام مجید انصاری که در جلسه شورای اداری شهرستانهای جیرفت و عنبرآباد سخن می‌گفت، روحانی را یار دیرین رهبرمعظم انقلاب از دوران قبل از انقلاب در مبارزه با رژیم شاه و همچنین دفاع مقدس دانست و گفت: «در برخی از مسائل مربوط به برجام توافقهایی براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب صورت گرفته بود، اما به دلیل نظر خاصی که ایشان مجدداً در یکی از خط قرمزها مطرح کردند که به حسب ظاهر بهگونهای محال بود، زیرا توافقهای قبلی بر زمانبندی دیگری انجام شده بود، ظریف تجدید نظر کرد.» انصاری اضافه کرد: «هنگامی که رهبرمعظم انقلاب در سخنرانی خود زبان دیگری را بیان فرمودند، ظریف سردار بزرگ عرصه دیپلماسی کشور به رئیس جمهوری گفته بود که دیگر با این شرایط نمیشود گفتوگوها را پیش برد، زیرا با این توافقها مشکل ایجاد میشود، اما روحانی با صراحت گفت شما که مرد میدان هستید، مذاکرات را ادامه بدهید، اگر در این بین سخن رهبرمعظم انقلاب بر زمین ماند یا برجام به فرجام نرسید، باید فرمان ایشان را عمل کنید.»

بدهی زنجانی بیشتر از ثروت هزار میلیاردر جهان

میزان بدهی بابک زنجانی از حجم دارایی بیش از هزار و 200 میلیاردر جهان بیشتر است. به گزارش فرارو، فهرستی از میلیاردرهای جهان هر ساله در نشریه فوربس منتشر می‌شود تا روشن کند چند نفر در کره زمین قادر شده‌اند عنوان میلیاردر را با خود همراه کنند. بر اساس اطلاعات درج شده در سایت فوربس، هزار و 694 نفر در سراسر جهان عنوان میلیاردر را از آن خود کرده‌اند اما نکته قابل توجه در این میان اینجاست که در میان میلیاردرهای جهان تنها ٤٧٧ نفر هستند که ثروتی بیش از سه میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار دارند. سایر افرادی که نام‌شان در این فهرست درج شده، دارایی کمتر از این رقم که با بدهی بابک زنجانی بابت فروش نفت برابری می‌کند را دارا هستند.

موضع واشنگتن درباره تحویل «اس-300» روسیه به ایران

سخنگوی وزارت خارجه امریکا اجرای توافق فروش سامانه موشکی «اس- 300» روسیه به ایران را مغایر برجام و قطعنامه 2231 ندانست. الیزابت ترودو در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های امریکایی درباره‌ روند تحویل سامانه دفاعی موشکی اس-300 از روسیه به ایران گفت‌: «ما از مدت‌ها پیش با فروش چنین ظرفیت‌های دفاعی پیشرفته‌ای به ایران مخالف هستیم و این مسأله را از نزدیک زیر نظر داریم.» وی ادامه داد:‌ «هر چند ما با فروش «اس- 300» مخالفیم اما این کار خلاف برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نیست.»

بهشتی لنگرودی و کیوان مهرگان آزاد شدند

روز گذشته محمود بهشتی لنگرودی، معلم زندانی که در بیمارستان بستری بود، آزاد شد. به گزارش ایلنا، بستگان محمود بهشتی لنگرودی فعال صنفی معلمان که به دلیل وخامت حالش از چند روز پیش در بیمارستان امام خمینی بستری شده بود، از آزادی او خبر دادند. او به دلیل اعتراض‌های صنفی از شهریورماه سال گذشته بازداشت شده بود. بهشتی لنگرودی به موجب سه حکم قضایی جداگانه، به تحمل ۱۴ سال حبس محکوم شده بود. سایت جماران هم از آزادی کیوان مهرگان روزنامه نگار خبر داده است. افسانه پرچکانی، همسر کیوان مهرگان، شاعر و روزنامه‌نگار با اعلام این خبر گفت: با پیشنهاد دادستان محترم تهران و موافقت قاضی پرونده، آزادی مشروط همسرم پذیرفته شد و وی که در مرخصی به سر می‌برد، روز ۲۲ اردیبهشت ۹۵ از زندان اوین آزاد شد. همسر مهرگان افزود: از همه کسانی که در این مدت همراه ما بودند، سپاسگزاری و به طور ویژه از جناب آقای حاجیلو، دادیار ناظر زندان به دلیل پیگیری پرونده تشکر می‌کنیم.

*********************************

روزنامه خراسان **

پارسینه مدعی شد :

صداوسیما طبق رویه همیشگی در بخش خبری بیست و سی سخنان دکتر روحانی، رئیس جمهور را در جمع مردم کرمان در تجلیل از آیت ا... هاشمی رفسنجانی سانسور کرد.

افکار نیوز نوشت :

عارف در انتهای مسافرتش به قم و در دیدار با علما تقریباً این نکته را تایید کرده و گفته است: مدیریت مجلس تنها ریاست مجلس نیست بلکه هیات رئیسه و بخش‌های مهم مجلس نیز حائز اهمیت است که در فراکسیون‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد. این سخنان به خوبی نشان می دهد که استراتژی آینده محمد رضا عارف بیش از هرچیز متمرکز بر امتیاز گیری و معامله شیرین با اصولگرایان مجلس است.

پارس نیوز مدعی شد :

محمود احمدی نژاد نیمه شعبان به زنجان خواهد رفت و برخلاف دوران ریاست جمهوری و سفرهای بعد از آن، در سفرهای اخیر، اسفندیار رحیم مشایی و حمیدرضا بقایی را همراه خود نخواهد برد.در عین حال جواد شمقدری مسئول امور تبلیغاتی و تولید ویدئوکلیپ از سفرهای احمدی نژاد شده و تاکنون 2 کلیپ از سوی تیم وی منتشر شده است. تحلیل محتوای سخنرانی های اخیر وی نشان می دهد که وی علاوه بر سخن در قالب گفتمان «عدالت» از پارامترهای گفتمان «آزادی» نیز استفاده می کند به طوری که طبق آنالیزی که از سفر جیرفت وی شده است احمدی نژاد ۸۰ بار کلمه آزادی را در سخنرانی خود به کار برده است.

رجا نیوز مدعی شد :

چرا باید مشروب‌خواری و استعمال مواد مخدر از سوی چهره معروف ورزشی علنی گردد، اما کشف حجاب یک چهره سیاسی که قرار است در مهمترین رکن قانونگذاری کشور فعالیت کند، پرده پوشی می شود؟

عصرایران نوشت :

مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت احمدی نژاد گفت : طبق آمارهایی که ارائه می‌دهند تعداد منتخبان اصولگرا و اصلاح‌طلب به‌هم نزدیک است ولی آن چیزی که مسلم است، این است که دولت بعدی اصولگرا است و این دولت چهار سال آینده نخواهد بود. به این شک ندارم. وی افزود: "اگر همین الان احمدی‌نژاد با روحانی رقابت کند، احمدی‌نژاد رأی می‌آورد".

خبرآنلاین مدعی شد :

پس از انتخاب عبدالعلی علی عسگری به عنوان رئیس جدید صدا و سیما، سریعاً شایعه ای به راه افتاد مبنی بر اینکه او پدر بازیکن سابق قرمزهاست، یعنی حمید علی عسگری. اما این بازیکن می گوید دکتر علی عسگری پدرش نیست، بلکه عمویش است. او در این باره توضیح می دهد: «ایشان عمویم هستند. شایعات درست نیست. پدرم نیستند. امیدوارم که حضورشان در صدا و سیما برای فوتبال منشاء خیر شود. عمویم فوتبال را دوست دارند.»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

احتمال تروریستی بودن حریق قاهره

به دنبال دومین آتش‌سوزی مهیب در مناطق تجاری قاهره گمانه‌هایی درباره عمدی و تروریستی بودن این حریق‌های پرخسارت در جامعه مصر به وجود آمده است. شاهدان عینی می‌گویند ممکن است این سانحه عمدی و با هدف واداشتن تجار و مالکان این مغازه‌ها به ترک منطقه بوده باشد. سه‌شنبه‌شب آتش‌سوزی در منطقه تجاری بزرگ الغوریه در مرکز قاهره، ده‌ها مغازه را طعمه حریق کرد. به گفته کارشناسان میزان بالای خسارت و ضرر مالی هنگفت، همگان را در مصر در بهت فرو برده است. البته این حادثه تلفات جانی نداشت فقط 3 نفر دچار اختلالات تنفسی موقت شدند اما در آتش‌سوزی بزرگ دیگری در منطقه رویعی که روز دوشنبه رخ داد نفر3 کشته و 91 زخمی شدند.

واکنش افغانستان و نیجریه به اهانت کامرون

سفارت افغانستان در لندن در واکنش به اهانت نخست‌وزیر انگلیس به رئیس‌جمهور این کشور با صدور بیانیه‌ای اظهارات دیوید کامرون را بی‌انصافی دانست. به گزارش تسنیم، در این بیانیه آمده است: «اشرف‌غنی رئیس‌جمهور افغانستان و دولت کابل از زمان روی کار آمدن، گام‌های بزرگی در راستای مبارزه با فساد برداشته‌اند و مبارزه با فساد در کنار مسائل امنیتی یکی از اولویت‌های مهم این کشور است». دیوید کامرون در حضور ملکه و برخی مقامات دیگر بریتانیا با لحن توهین‌آمیزی گفته بود رهبران 2 کشور فاسد دنیا (افغانستان و نیجریه) برای نشست مبارزه جهانی با فساد در راه انگلیس هستند. سخنگوی «محمد بوهاری» رئیس‌جمهور نیجریه نیز با ابراز شگفتی نسبت به اهانت کامرون گفت به احتمال فراوان منظور او دولت سابق نیجریه بوده است.

تکرار چاقوکشی مرگبار مونیخ در ماساچوست

در همان روزی که یک جوان آلمانی مسلح به چاقو در مونیخ با فریادهای الله‌اکبر یک نفر را کشت و 3 نفر را زخمی کرد، حادثه‌ای مشابه نیز هزاران کیلومتر آنسوتر در حدود 64 کیلومتری جنوب بوستون، مرکز ایالت ماساچوست در شرق آمریکا رخ داد. در این حادثه فرد مهاجم 4 نفر را با چاقو هدف قرار داد که 2 نفر از قربانیان جان خود را از دست دادند. به گفته پلیس ماساچوست، شامگاه سه‌شنبه یک فرد مسلح به چاقو پس از حمله به یک خانه و یک مرکز خرید و مجروح کردن 4 نفر به ضرب گلوله پلیس کشته شد. مهاجم پس از حمله به 2 نفر در یک خانه، سوار بر خودرو شده و پس از کوبیدن ماشینش به ورودی مرکز خرید سیلورسیتی گالریا در شهر تانتون از توابع بریستول 2 نفر دیگر را نیز در این مرکز هدف ضربات چاقو قرار داد. در بیانیه پلیس آمده است یک افسر در ساعتی خارج از خدمت این مهاجم را هدف گلوله قرار داد.

صادق خان، کامرون را متهم کرد

صادق خان، شهردار جدید لندن، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس را به استفاده از روش‌های مشابه دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا متهم کرد. نخستین شهردار مسلمان لندن و در کل تمام پایتخت‌های بزرگ غربی می‌گوید در جریان کارزار انتخابات شهرداری، کامرون پیوسته تلاش می‌کرده او را با افراط‌گرایان ارتباط دهد. او در مقاله‌ای نوشت توری‌ها (محافظه‌کاران) تلاش کردند گروه‌های قومی- مذهبی را علیه او بسیج کنند. خان که نسبی پاکستانی دارد به عنوان نماینده حزب کارگر با به دست آوردن رای بیش از یک‌میلیون و 300 هزار لندنی( 57 درصد آرا) در انتخاباتی پیچیده و پرتنش، رقیب محافظه‌کارش گلد اسمیت را شکست داد.

هشدار سازمان ملل درباره مسلمانان میانمار

مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور پیشگیری از نسل‌کشی دولت میانمار را به ادامه تبعیض علیه اقلیت مسلمان روهینگیا متهم کرد و هشدار داد که این روند می‌تواند به نسل‌کشی ختم شود. آداما دیئنگ گفت: امید داشتیم که دولت جدید میانمار به مساله تبعیض علیه روهینگیایی‌ها که مسلمان هستند، رسیدگی کند اما آنها در عوض به انکار هویت این مردم ادامه دادند. وی به درخواست آنگ سانگ سوچی، وزیر خارجه میانمار از سفیر آمریکا در میانمار اشاره کرده که از وی خواسته تا از واژه

«روهینگیا» استفاده نکند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات