گزارشی از هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار
آنچه باعث شده تا این جشنواره سیر رو به رشد و تکاملی داشته باشد، برخورداری از هویت و چشم اندازی استوار و روشن است. برخلاف جشنواره فیلم فجر که تا حدی خنثی و باری به هر جهت شده و بر سر اصول و مبانی خود تعارف دارد، جشنواره عمار از تعریف و هویت خاصی برخوردار است.
گفتوگو با حسن نجفی، کارگردان فیلم «شرفناز»
پنجمین ساخته حسن نجفی با نام «شرفناز» بر پرده سینماهاست. نجفی به عنوان کارگردان، فیلمهایی چون «اسبها همچنان میتازند»، «آسمان هشتم» و... را در کارنامه خود دارد، اما شرفناز به لحاظ محتوایی و دغدغهمندی با دیگر آثار نجفی متفاوت است.
نگاهی به فیلم «سلام بمبئی»
«سلام بمبئی» همان ماجرای هزاران بار گفته شده عشقِ دختر و پسر پولدار و فقیر به یکدیگر است؛ با کمترین خلاقیت و ابداعی! هیچ محتوای خاصی هم در فیلم وجود ندارد و حتی ما تصویر خاص و قابل تأملی هم از جامعه و فرهنگ امروز کشور هند را هم نمی توانیم در فیلم ببینیم. حداکثر آنچه از آن کشور در این فیلم به نمایش درآمده، چند نمای کارتپستالی و جاذبه توریستی است
نقدی بر دفاع درویش از رستاخیز
کارگردان این فیلم، در برنامه «چشم شب روشن» شبکه چهار در 17 آذر به چند نکته، یا بهتر بگوییم ویژگی برای آخرین ساخته خود اشاره نمود، که پرداختن به آنها در رمزگشایی وضعیت پیش آمده برای رستاخیز می تواند موثر باشد.
احمد امینی در دنیای سینما و تلویزیون، کارگردان شناختهشده ای است و همه او را به عنوان یک منتقد و کارگردان خوب می شناسند که یکطرفه به قاضی نمی رود و همیشه مسیر اعتدال را انتخاب کرده است. فرقی نمی کند برای کار خودش اظهار نظر کند یا کار دیگر کارگردانان. آنچه اهمیت دارد این است که نظرش را به دور از هیاهو و حاشیه بیان می کند. همین ویژگی ها او را جزو کارگردانان با اخلاق قرار داده که آثار سینمایی و تلویزیونی اش همچون این زن حرف نمی زند، چتری برای دو نفر، اولین شب آرامش، بی گناهان، داوران و... نه تنها توانسته نظر مخاطبان عام را جلب کند بلکه به چشم و دل منتقدان هم نشسته است.
کارگردان فیلم سینمایی«نفس» گفت: اصولاً با استفاده نریشن و انیمیشن در فیلم مخالف هستم و به هیچ عنوان فکر نمی کردم در نفس از آنها استفاده کنم.
در زمان انتخابات، آمریکایی ها در هنگام پخش سریال «مرده متحرک» با تبلیغات متعدد دونالد ترامپ مواجه شدند. این مسئله اصلاً اتفاقی نبوده است.
"خاكستر و برف" قصه ى احسان است که پس از 25 سال به ایران برمیگردد تا با صمیمیترین دوست خود که زندگیاش را مدیون اوست برای آخرین بار تجدید دیدار کند و همین مسئله، اتفاقات ناخواسته دیگری را برای او رقم میزند.
نگاهی به فیلم «یتیم خانه ایران»
«یتیم خانه ایران» نخستین أثر سینمایی مستقل است که به طور جدی و همه جانبه، قحطی بزرگ را به تصویر کشیده است و در این دوران که سینمای ایران محل جولان پر تعداد آثار صرفا تجارتی و جشنواره ای است، جدیدترین کار ابوالقاسم طالبی یک درخشش امید بخش محسوب می شود
ساخت سریال های به یادماندنی چون «گل پامچال»، «نبردی دیگر»، «سفر به چزابه»، «بهترین تابستان من»، «بازگشت پرستوها»، «سیمرغ»، «رقص پرواز»، «خاک سرخ»، «در چشم باد»، «شوق پرواز» و «کیمیا» و اخیراً شروع ساخت سریالی بر اساس زندگی همسر شهید ستار ابراهیمی نشان می دهد گفتنی های جنگ همچنان باقیست و این هنر اهالی رسانه ملی است، که آن را در قالبی متفاوت برای مخاطبان نسل ها و دوره های بعد به نمایش درآورند.
گلوله در این فیلم نماد «چریکیسم منفصل از اخلاق و مذهب» و خرد نیز سمبل «مبارزه با ظلم با محوریت اخلاق و مذهب» است. اوج این تقابل در فیلم، آن صحنه ایست که مجید شریف واقفی بعد از مخالفت صریح با مارکسیست شدن سازمان و اصرار بر هویت اسلامی، در خیابان توسط وحید افراخته (که تحت تاثیر القائات تقی شهرام قرار گرفته بود) به قتل رسید و جسدش سوزانده شد.
نگرانی صنف تهیه کنندگان برای ورود پول های مشکوک و برهم خوردن ضوابط حرفه ای اقتصاد سینما به حق است اما راهکار ارائه شده به نظرم حلال تمامی مشکلات نیست.