«قائم مقام» با اینکه فقط چند روز است که رونمایی شده و تنها تعداد بسیار اندکی این فیلم را دیده اند، اما سر و صدای بسیاری راه انداخته است. نکته مهم این است که برخلاف مستندهای ماهواره ای که هر کس با کمی مطالعه و شناخت درباره تاریخ می تواند آن ها را غیرواقعی و دروغ آلود بنامد، «قائم مقام» مستندی است که حتی مخالفان نوع نگاه فیلم نیز نتوانسته اند ایرادی به محتوای آن وارد کنند.
فیلم «اشنوگل» یکی از آثار سینمایی خاص دفاع مقدس است، با اینکه جریان اصلی سینما (مافیای پخش) سعی میکند، نادیدهاش بگیرد و کمترین سالن و زمان نمایش را در اختیار دارد، اما اثر قابل اعتنایی است که در خیل آثار بیمسئله خود را به تماشاگر تحمیل میکند.
به بهانه فیلم «پا تو کفش من نکن»
اگر در گذشته، فیلم های طنز و کمدی محل بیان حرف های عمیق و اندیشه های ظریف در قالب هنرمندانه و زیبا بود، امروز این نوع فیلم ها محل لودگی و سخافت شده اند. اگر مخاطب اصلی کمدی در سال های گذشته خانواده ها بودند، امروز این گونه فیلم ها محل خانواده ستیزی هستند. طوری که فیلم هایی چون «پا تو کفش من نکن» و «50 کیلو آلبالو» به صراحت و آشکارا علیه نهاد مقدس خانواده هستند.
نگاهی به فیلم «21 روز بعد»
«بیست ویک روز بعد» فیلمی پرهیجان است که هم برای کودکان و نوجوانان جذاب است و هم به درد بزرگسالان می خورد. برای بچه ها مناسب است؛ چون قهرمان این فیلم، نوجوانی است که در دنیای خیال و واقعیت، برای رسیدن به پیروزی و موفقیت مبارزه می کند. برای بزرگسالان هم خوب است؛ چون موضوعی اجتماعی دارد.
سینماها در فصل تابستان همچنان با رونق نسبی به کار خود ادامه میدهند و در این میان رکورد تازهای به نام «نهنگ عنبر۲» ساخته سامان مقدم ثبت شد.
نگاهی به فیلم «ساعت 5 عصر»
فیلم «ساعت 5 عصر» برخلاف فیلم های کمدی که این روزها روی پرده سینما هستند، هم دارای ساختار و فرم نسبتا استانداردی است و هم اینکه حرف هایی برای گفتن دارد. این فیلم بیش از به خنده واداشتن مخاطب، در پی عمل به رسالت اصلی طنز، یعنی تلنگر و به فکر واداشتن مخاطب است.
صداوسیما موفق شد تا با نمایش شخصیت حاج احمد متوسلیان به عنوان اولین فرمانده نیروهای سپاه در لبنان برگ زرین دیگری را در کارنامه خود جای دهد.
نگاهی به فیلم «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت الله
فیلم «رگ خواب» به جای تخطئه سبک زندگی افسارگسیخته و غیرمذهبی، با پنداری شبه فمنیستی به مسئله می پردازد. اهریمن نمایی مردها و تأکید بیش از حد و افراطی بر تنهایی و مظلومیت زن، از نمودهای شبه فمنیستی هستند که در این فیلم دیده می شود. مینا حتی در سخت ترین شرایط و در اوج اضمحلال نیز حاضر نیست نامی از خدا ببرد. هیچ معنویتی در فیلم وجود ندارد. حتی نتیجه گیری فیلم نیز راهی به رهایی ندارد.
بررسی فیلم «زیر سقف دودی» آخرین ساخته ی پوران درخشنده
بار دیگر پوران درخشنده به سراغ یک معضل اجتماعی رفته و این بار در آخرین ساختهی خود«زیر سقف دودی»، به موضوع طلاق عاطفی در خانواده ایرانی پرداخته است.
سریال آمریکایی هوملند شخصیتی به نام «نفیسی» از اعضای سپاه را فردی عیاش نشان میدهد که برای نقض توافق هستهای با موساد همکاری میکند.
مروری بر سریال های ماه رمضان تلویزیون در سه دهه
آثار پخش شده به مناسبت ماه مبارک رمضان در سیما عمدتا حول سه مضمون، قابل تقسیم بندی هستند؛ برخی از آن ها، به خصوص در دوره ای خاص با شمایلی ماوراءالطبیعی به نمایش درآمدند، گروهی کمدی بودند و برخی اجتماعی.
نقد و تحلیل فیلم سینمایی «ویلاییها» اثر منیر قیدی
«ویلایی ها» فیلمی به کارگردانی منیر قیدی، نویسندگی منیر قیدی و ارسلان امیری و تهیهکنندگی سعید ملکان است که در واپسین روزهای اردیبهشت ۱۳۹۵ در اندیمشک کلید خورد و تیر ماه 1395 فیلمبرداری اش پایان یافت. این فیلم برای نخستین بار در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.