تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۹  ، 
شناسه خبر : ۱۶۲۵۳۸
تحلیل غلامحسین الهام از سیاست‌ورزی هاشمی

گروه سیاسی: رفتار هاشمی‌رفسنجانی در جریان وقایع انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری همچنان حرف و حدیث‌های بسیاری را به دنبال دارد. در همین راستاست که با گذشت بیش از یک سال از ارسال نامه قابل تامل هاشمی‌رفسنجانی به رهبر انقلاب، غلامحسین الهام، عضو حقوقدان شورای نگهبان رفتار رئیس مجمع تشخیص را برگرفته از روحیه پراگماتیستی او می‌داند. غلامحسین الهام در گفت‌وگو با ایرنا با تحلیل و بازشناسی رویکرد هاشمی‌رفسنجانی، او را فردی «پراگماتیست» خواند که به اقتضای زمان، جهت‌گیری‌های دیگری پیدا کرده و می‌خواهد همه جهت‌گیری‌های خود را بر مبنای گفتمان خود تطبیق و توجیه کند. وی در پاسخ به این پرسش که «آیا هاشمی‌رفسنجانی از ابتدای ورود به عرصه سیاسی چنین تفکری داشت یا این ویژگی‌ها را پس از دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کسب کرد؟» گفت: هاشمی از ابتدا اینطور بود. وی قبل از انقلاب با مجاهدین همکاری می‌کرد و به گفته برخی رجال مبارز قبل از انقلاب، حتی بعد از نظر امام(ره) درباره این گروه، باز به کمک خود ادامه داد. عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به رفتارهای انتخاباتی هاشمی‌رفسنجانی پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، آن را «بسیار عجیب» و «خارج از چارچوب‌های قانونی» دانست. الهام در ادامه با اشاره به حضور نیافتن هاشمی‌رفسنجانی در نمازهای جمعه‌ تهران به عنوان امام جمعه موقت گفت:به وی مجال شرکت نمی‌دهند؛ چرا که منشا تعیین امام جمعه، رهبر انقلاب است و ایشان امام جمعه دائمی تهران هستند. در زمان حاضر هاشمی‌رفسنجانی به هر دلیل برای امام جمعه موقت بودن، مجوز ندارد.
در برخی رسانه‌ها بی‌رغبتی شخص هاشمی‌رفسنجانی دلیلی برای حضور نیافتن او در نماز جمعه اعلام می‌شود، با این حال الهام تاکید کرد: اگر او تشخیص داده که حضورش در نماز جمعه صحیح نیست، دست‌کم این یک بار، تشخیص او درست بوده است؛ زیرا نماز جمعه باید اسباب وحدت باشد نه اینکه به تهدید برای وحدت ملی تبدیل شود. سخنگوی سابق قوه قضائیه با انتقاد از دستگاه قضا به علت عدم رسیدگی به اتهام‌های انتخاباتی و اقتصادی فائزه و مهدی هاشمی‌رفسنجانی اظهار داشت: دستگاه عدالت نباید از مسیر دادرسی عادلانه منحرف شده و تحت تاثیر فشارها قرار گیرد. وی با بیان اینکه طبیعی است درباره فرزندان هاشمی‌رفسنجانی تبعیض وجود داشته و منشا این تبعیض نیز شاید مصلحت باشد، تاکید کرد: رسیدگی نکردن به این پرونده‌ها ضعف کار قوه قضائیه است که تحت عنوان مصلحت توجیه می‌شود ولی هنگامی که به طور آشکار عدالت نقض شود، چه مصلحتی وجود دارد؟ وی با تاکید بر اینکه «هیچ مصلحتی بالاتر از اجرای عدالت نیست»، اظهار داشت: نقطه تبعیض قوه قضائیه درباره سران فتنه است؛ چرا که هنوز این افراد مانند سخنانی که درباره دعوت به راهپیمایی در بیست و دوم خرداد ماه زده‌اند، کماکان تحریک به آشوب و قانون‌شکنی می‌کنند،گرچه دیگر مخاطب چندانی ندارند ولی مسؤولیت کیفری آنان ساقط نمی‌شود. الهام با تاکید بر اینکه «قوه قضائیه با رهاکردن سران فتنه برای آنان یک نوع ظرفیت‌سازی کرده است»، اظهار داشت: نتیجه این کار، القای اشتباه «مصون بودن این افراد» به طیف‌های زیرمجموعه این افراد است، به همین سبب، جوانان فریب می‌خورند. وی همچنین در واکنش به برخی ادعاها درباره خودداری نظام از قهرمان‌سازی از سران فتنه در پی دستگیری آنان، گفت: به احتمال زیاد افرادی که برخورد قانونی با سران فتنه را لازم نمی‌دانند، توجیهی جز این ندارند؛ ولی ضررهای این مساله حائز اهمیت است. عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره شائبه وجود دستور رهبر معظم انقلاب درباره خودداری از دستگیری سران فتنه به دلیل جلوگیری از ایجاد التهاب‌های اجتماعی و سیاسی خاطرنشان کرد: اگر این مساله یک دستور باشد که بحث دیگری است، ولی عقیده دارم این مساله جنبه‌های حقوقی داشته و نیازمند شفافیت دقیق است از سوی دیگر باید احساس امنیت قضایی را در جامعه تقویت و در عین حال مشکلات اجتماعی را هم مدیریت کرد.