گروه سیاسی، ایرج جمشیدی: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی دیداری 3 ساعته با محمود احمدینژاد رئیسجمهور آخرین تحولات سیاست خارجی کشور را مورد بررسی قرار دادند. در این جلسه به بررسی بازتاب سخنان رئیسجمهور در مورد اسرائیل و هولوکاست و تاثیر آن بر منافع و امنیت ملی کشور پرداخته شد. محمود احمدینژاد اخیراً سخنانی را درباره اسرائیل و ماجرای کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم بیان کرد که با واکنشهای گسترده بینالمللی مواجه شد. عمده این واکنشها مخالفتآمیز بود و بر اهمیت مبنا تعدادی از نمایندگان مجلس با ارائه طرحی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار ملاقات با رئیسجمهور و بررسی جوانب این قضیه شدند. کمیسیون امنیت ملی این درخواست را تصویب و طی نامهای به اطلاع احمدینژاد رساند. جلسه یاد شده یکشنبه شب برگزار شد و 3 ساعت طول کشید. در این جلسه چند تن از نمایندگان مجلس از جمله علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیتملی و تعدادی دیگر از اعضای این کمیسیون به تشریح دیدگاههای خود پرداختند و از احمدینژاد درخواست کردند از آنجا که سخنان وی در جایگاه ریاست جمهوری دارای آثار حقوقی برای کشور است و ممکن است مستقیماً بر مصالح و منافع ملی کشور اثرگذار باشد لذا در طرح مواضع ملاحظات دیپلماتیک و سیاستهای کلان کشور در نظر گرفته شود تا کشور بیجهت درگیر مسائل حاشیهای نشود. اعضای کمیسیون امنیتملی در این جلسه به صراحت تمام سخن گفتند و مسائلی را که اخیراً برای کشور در عرصه سیاست خارجی پیش آمده و تاثیر آن بر حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیت ملی کشور را طی گزارشی به اطلاع رئیسجمهور رساندند.
علی احمدی نماینده ممسنی و عضو کمیسیون امنیت ملی درباره این جلسه گفت: تلقی برخی دوستان نماینده این بود شاید سیاستهای نظام در خصوص فلسطین تغییر کرده و اگر این تغییرات درست است چرا مجلس و کمیسیون امنیتملی در جریان نیستند. وی گفت: بحث دیگر آثار احتمالی و آسیبهای برخی سخنان در عرصه بینالمللی بود که به هرحال هر دو موضوع بررسی شد. وی گفت: آقای رئیسجمهور تاکید داشتند که مواضع وی همان مواضع نظام درباره فلسطین و برگزاری رفراندوم است اما در این میان رسانههای گروهی از جمله صدا و سیما و برخی مطبوعات سخنان او را کامل مطرح نکردند. عضو کمیسیون امنیتملی تاکید کرد بر همین اساس آقای رئیسجمهور برخی انتقادات را نسبت به صدا و سیما و مطبوعات بیان کرد و خواستار آن شد تا سخنانش کامل پخش شود. احمدی گفت: آقای رئیسجمهور معتقد بود که فقط مقدمه سخنان وی در مطبوعات منعکس شده و همین مسئله باعث گردید تا غربیها هم که همواره به دنبال سوژه میگردند روی این سخنان مقدماتی مانور تبلیغاتی بدهند.
نماینده ممسنی درباره نتایج این جلسه گفت: هم رئیسجمهور و هم اعضای کمیسیونامنیتملی بر سیاست خارجی فعال و خروج از انفعال تاکید کردند اما درباره نوع ادبیات و نوع رفتارهایی که قبل از جلسه اختلاف به نظر میرسید این طور بحث شد یا حداقل به این نتیجه رسیدیم بخشی از سخنان رئیسجمهور کامل مطرح نشده و حتی تحریفهایی صورت گرفته است. وی گفت: امیدواریم تاثیرات این جلسه متقابل بوده باشد.
اکبر اعلمی نماینده تبریز و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که روز یکشنبه نطق اعتراضآمیزی را نسبت به عملکرد دولت احمدینژاد در مجلس ایراد کرد در همین زمینه به شرق گفت: به علت مشکلاتی که داشتم در این جلسه حاضر نشدم اما محتوای بحث همان مسائلی است که طی چند وقت اخیر از سوی نمایندگان درباره اثرات اتخاذ چنین مواضعی بر منافع ملی کشور عنوان شده است. وی گفت: نطق بنده هم واقعیتهایی بود که وجود دارد و قطعاً آقای رئیسجمهور هم به منافع و امنیت ملی کشور توجه دارد. اعلمی تصریح کرد: امیدوارم انتقادات و مباحثی که مطرح شده و البته تمامی موارد گفته شده را مشفقانه میدانیم و بر بینش آقای رئیسجمهور تاثیرگذار باشد. عضو فراکسیون اقلیت تصریح کرد: آقای رئیسجمهور بیش از هر چیزی باید بدانند به عنوان مقام ریاست جمهور ایران دارای ملاحظاتی هستند که ممکن است برای یک فرد دیگر آن ملاحظات در کار نباشد.
منشاء سخنان رئیسجمهور
همچنین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اقدامی دیگر به بررسی مشاورانی پرداخته است که با ارائه اطلاعاتی به رئیسجمهور درباره اسرائیل و هولوکاست پرداختهاند. در این میان چند تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی پیگیر این موضوع هستند و در نظر دارند تا با تهیه یک گزارش به ارائه طرحی بپردازند که بیان مواضع رسمی کشور از زبان رئیسجمهور در قالب برنامههایی باشد که روسای جمهور پیشین از آن تبعیت کردهاند. در این راستا گزارشی در دست تهیه است که نشان میدهد برخی مراکز تحقیقاتی غیردولتی مطالعاتی را تحت عنوان غربشناسی انجام دادهاند و چند سال پیش هم سمیناری را با عنوان جهان بدون آمریکا برگزار کردهاند. از نظر تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی اگر چه فعالیت تحقیقاتی این مراکز کاملاً قانونی است اما نباید نتایج تحقیقاتی یا پیشنهادهای آنها به تنهایی ملاک نظر مسئولان کشور باشد.
استراتژی احمدینژاد درباره اسرائیل
اکبر منتجبی: محمود احمدینژاد رئیسجمهور ایران اعلام کرد که درخصوص اسرائیل استراتژی مشخصی را تعقیب میکند. احمدینژاد که در جمع برخی از دانشجویان سخن گفته و خبر آن را نیز پایگاه خبری «خدمت» منتشر کرده است، ضمن اشاره به سخنان اخیرش درباره رژیم اسرائیل و انتقال آن به اروپا یا آلاسکا تاکید کرده است: «برخی در داخل و خارج تصور میکردند که این سخنان از جانب ما بدون برنامه و سیاست مشخص مطرح میشود، اما ما در این زمینه است استراتژی مشخصی را تعقیب میکردیم.» به همین دلیل نیز احمدینژاد در سخنان خود به اجلاس سران کشورهای اسلامی در عربستان اشاره کرده و گفته است: «کنفرانس مکه با هدف به رسمیت شناختن اسرائیل و با عنوان معرفی اسلام میانهرو و انعطافپذیر تشکیل شد، مقدمات عادیسازی از قبل با مواردی مثل عقبنشینی از غزه فراهم شده بود و این برنامه از دو سال پیش تنظیم گردیده بود اما نهایتاً مطالبی با فشار جمهوری اسلامی وارد متن بیانیه شد که سابقه نداشته و بهره این کنفرانس فقط برای جمهوری اسلامی بود.» در واقع اجلاس سران کشورهای اسلامی، دومین جلسهای بود که احمدینژاد درباره اسرائیل سخن میگفت. او در این اجلاس تلاش کرد سخنان پیشین خود که در همایش «جهان بدون صهیونیسم» بیان کرده بود، تلطیف کند. با این حال سخنان احمدینژاد در باب محو اسرائیل بازتاب گستردهای داشت. برخی در ایران بر آن شدند که توضیحاتی را در باب سخنان رئیسجمهور ارائه کنند. از جمله وزارت خارجه ایران بیانیهای را منتشر کرد مبنی بر اینکه سخنان رئیسجمهور چنین نبوده که برداشت شده. البته وزارت خارجه در بیانیه خود اشاره کرد که در طول این سالیان نیز ایران مورد هجمه تبلیغاتی غربیها بوده است. اما رئیسجمهور اعتقاد راسخی به آنچه گفته بود، داشت. چرا که مدتی بعد که به عربستان سفر کرد ضمن اشاره تلویحی به سخنان خود درباره اسرائیل، انتقال اسرائیل را به بخشی از خاک آلمان و اتریش پیشنهاد کرد. خبرنگاران رسانههای غربی که آماده شکار جملات احمدینژاد بودند، بلافاصله خبر را مخابره کردند و به فاصله کمتر از چند ساعت بنگاههای خبرپراکنی، سخنان احمدینژاد در عربستان و در حاشیه اجلاس سران کشورهای اسلامی را در صدر خبرهای خود قرار دادند. برخلاف دفعه قبل، اینبار تقریباً اغلب اصولگرایانی که دارای رسانه بودند، ضمن اعلام مواضع رئیسجمهور، در توضیح و تفسیر خود نیز این سخنان را پیشنهادی دانستند که اسرائیل و غربیها را غافلگیر کرده است. مقامات رسمی قوای مختلف نیز در کشور از این سخنان و پیشنهاد حمایت کردند. هرچه در ایران همصدایی اصولگرایان بر این سخنان بیشتر شد، در غرب واکنشها گستردهتر میشد تا جایی که بلافاصله برخی رسانههای خبری اخبار غیررسمی منتشر کردند که اسرائیل پیشنهاد حمله به ایران را ارائه داده یا حتی خود را آماده حمله به ایران میکند. در تفاسیر خبری نیز آمد که اگر قرار است حملهای به ایران صورت بگیرد نه از جانب آمریکا که از سوی اسرائیل خواهد بود. این تفاسیر و آن سخنان با واکنش مقامات ایران روبهرو شد و بحث حمله اسرائیل به ایران را «مضحک» خوانده تاکید کردند که اسرائیل توان این کار را ندارد. با این حال واکنشها نسبت به ایران ادامه داشت که آخرین و مهمترین آنان اظهارات جورج بوش رئیسجمهور آمریکا بود.
او از سخنان پیشین خود درباره ایران و محور شرارت دفاع کرده و مخاطبان را به یاد آن سخنانی میانداخت که آمریکا درست اندیشیده بود. به هر حال هر دو سخن رئیسجمهور با واکنش شورای امنیت سازمانملل روبهرو شد. هنگامی که احمدینژاد از «محو اسرائیل» سخن گفت شورای امنیت با اکثریت آرا بیانیهای علیه ایران صادر کرد. پس از سخنان رئیسجمهور در عربستان و لزوم انتقال اسرائیل شورای امنیت مجدداً ایران را محکوم کرد. ضمن آنکه کوفیعنان دبیر کل سازمانملل سخنان تندی علیه ایران بیان کرد. از سفر احمدینژاد به عربستان تا سفر به سیستانوبلوچستان که در جنوب شرقی ایران است، فاصله زمانی اندکی بود. رئیسجمهور قرار بود به چابهار سفر کند تا در مانور نظامی عاشقان ولایت شرکت کند. به همین خاطر نیز هیات دولت بنابر وعده رئیسجمهور قرار شد در استان محروم سیستانوبلوچستان تشکیل شود. کشور در آن روزها در غم خبرنگاران جانباخته که قرار بود در مانور نظامی عاشقان ولایت شرکت کنند، فرو رفته بود. احمدینژاد به هر حال بنابر وعده به سیستان رفت و طبق یک برنامه از پیش تعیین شده در جمع مردم زاهدان سخن گفت. رئیسجمهور در فرازی از سخنان خود در جمع مردم زاهدان مجدداً به بحث اسرائیل و انتقال آن بازگشت و ضمن آنکه پیشنهاد انتقال اسرائیل را از اروپا به آمریکا و آلاسکا وسعت داد کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم و کورههای آدمسوزی را یک «افسانه» خواند. خبری که بلافاصله بنگاه خبرپراکنی بیبیسی آن را در صدر اخبار خود قرار داد تا مجدداً علیه ایران یک جنگ تبلیغاتی راه بیفتد. تبلیغاتی که فروکش نکرده بود، مجدداً بالا گرفت و ایران را دوباره بر صدر اخبار نشاند. این بار اصلاحطلبان کموبیش، کوشیدند سخنان متفاوت و البته «انتقاد نرم» را از رئیسجمهور آغاز کنند. چند فعال سیاسی یادداشتها و مقالات مختلفی ارائه کردند که از جمله آنان «ابراهیم یزدی» دبیرکل نهضت آزادی بود. او در مقاله خود بحث انتقال اسرائیل را بحثی قدیمی که هیچ نتیجهای نیز در پیندارد، دانسته بود و با تحلیل خود برآن شد که مقامات ایران را از این نوع ادبیات برحذر دارد. برخلاف وهله دوم، اینبار حمایت کمرنگی از احمدینژاد در سطح فعالان سیاسی جناح راست صورت گرفت. «سکوت» تاکتیکی بود که آنان تلاش کردند تا با آن نه حمایت و نه انتقادی از رئیسجمهور داشته باشند. اما مجموعه دولت، و احمدینژاد در راس آنان، همچنان از این سخنان ابراز رضایت میکردند. آخرین اعلام مواضع در این باب نیز روز شنبه صورت گرفت. هنگامی که دفتر رئیسجمهور، همچون دفعات پیش، متن آمادهای را برای رسانهها و خبرگزاریها ارسال کرد. این متن حاوی چند پرسش و پاسخ بود. سئوال کننده مشخص نبود که چه کسی است. جوابها اما از آن رئیسجمهور بود. احمدینژاد این بار درباب مسئله قتلعام یهودیان، احتیاط پیشه کرده و بیان کرد که «دو دیدگاه رسمی و غیررسمی در خود اروپا وجود دارد ولی هیچوقت به بحث آزاد علمی گذاشته نشده است.» او اینبار تاکید کرد که «دیدگاه ما آن است که جان انسانها از هر قوم و نژاد و دین محترم است و احدی حق ندارد پاکسازی قومی و نژادی و مذهبی به راه اندازد.» احمدینژاد این رفتار را محکوم و بیان داشت که «اگر در این نقل تاریخی، هیچ مبالغهای هم نباشد و واقعاً همین تعداد یهودیان کشته باشند چرا انتقامش را از مسلمانان میگیرند؟ چرا خود اروپا که عامل جنایت بوده، هزینهاش را نپردازد؟» به گفته احمدینژاد «یهودیستیزی یک سنت قدیمی در خود اروپا بوده است والا در جهان اسلام، همواره یهودیها راحت بودهاند.» او این پرسش را مطرح کرد که آیا فکر نمیکنید که یک هدف مهم از ایجاد رژیم ساختگی اشغالگرقدس و کوچ دادن یهودیان اروپا به آنجا به نوعی ادامه همان یهودیستیزی بوده باشد، یعنی هدفشان اخراج یهودیها از اروپا و نوعی پاکسازی قومی و مذهبی بوده است؟» به هر حال اکنون آنچه مشخص شده است، این است که احمدینژاد چنانکه خود نیز بیان کرده است، «بدون برنامه و سیاست مشخص» این سخنان را نمیگوید و به آنچه که میگوید ایمان دارد. این نکتهای است که اصلاحطلبان و هم اصولگرایان، هم مخالفین رئیسجمهور و هم موافقین او بر آن اتفاق دارند که رئیسجمهور احمدینژاد بر آنچه میگوید اعتقاد دارد. اما نتیجهگیری هر دو طرف از این سخنان، بسیار متفاوت است. مخالفین این نوع سخنان را دارای تبعات بسیار برای ایران میدانند. چنانکه محمد خاتمی یکبار به صرحت گفت که برخی مسئولین نباید با برخی سخنان بهانه به دست دشمن بدهند. موافقین نیز در تحلیل خود ابراز میکنند که مواضع و سخنان رئیسجمهور نه تنها تبعاتی برای کشور ندارد، بلکه ایران را پیشتاز کشورهای اسلامی در مبارزه با استکبار میکند و باعث تاثیرات بسیار زیادی بر کشورهای اسلامی خواهد شد. احمدینژاد نیز خود بر این اعتقاد است چرا که شب یلدا در جمع برخی فعالان دانشجویی گفته است: «این موج درمیان جهان اسلام طرفداران زیادی دارد و حرکت خود را ادامه خواهد داد.»
با وزرا قرارداد یک ساله بستهام
محمود احمدینژاد رئیسجمهوری اعلام کرد که با وزرای خود قرارداد یکساله بسته است. احمدینژاد این سخنان را در جمع برخی از دانشجویان که شب یلدا با او دیدار داشتند ابراز کرده است. این مطلب در سایت خبری «خدمت» که نزدیکان فکری رئیسجمهوری آن را اداره میکنند، منتشر شده و برخی از خبرگزاریها همچون خبرگزاری مهر آن را منعکس کردهاند. احمدینژاددر این دیدار با بیان اینکه با وزرا قرارداد یکساله بسته است اظهار داشت: این قرارداد معیار است و تذکر هم خواهم داد تا اصلاح صورت گیرد و در آخر گزارش خواهم گرفت و تعارف با کسی نخواهم داشت. احمدینژاد به تفکر حاکم بر مدیریت سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: بدنه موجود در سالهای گذشته با نوعی تفکر و نگرش و اجرای خاصی طرف بوده است و اکنون در حال تغییر است و سفرهای استانی دولت نیز یک نمونه از همین تغییرها است. در بخش دیگری از این جلسه، احمدینژاد به حجم تحرک و تاثیرگذاری دولت در این چندماه اشاره کرد و آن را بیسابقه دانسته و گفته است: «اصل نیروهای آن دولت آرمانی و نیروهای حقیقی ولایت در راه هستند و کادرهای این موج انقلابی باید توسط همین جریان ساخته شود و برای اینکار دیر هم نیست.» احمدینژاد فضای انقلابی را برای برخی حتی نیروهای خودی غریبه دانست و افزود: حرکت انقلاب نیازمند انسانهای کامل خالص است و مقدمه خلوص، غربال است و همه اینها بهنحوی ابتلا است. احمدینژاد همچنین با اشاره به جوسازیهای سنگین علیه دولت گفت: گوشه و کنار میگفتند عمر این دولت به یک سال هم نمیرسد، آبان و مهر حجم جوسازیها علیه دولت زیاد بود. کارهای انجام شده در این مدت افتخارآمیز است، اما رسانهها چون با ما نبودن، انعکاس ندادند و پشتیبانی رسانهای صورت نمیگیرد. در ادامه این دیدار رئیسجمهوری با اشاره به تغییرات ستاد دولت گفت: تاکنون ستاد دولت را تغییر دادهایم و برای اولینبار ستاد اقتصادی را درست چیدهایم.