تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰  ، 
شناسه خبر : ۴۹۹۸۹

طاهره بنی‌اسدی
همانا برترین مایه روشنی والیان و دولتمردان برپا داشتن عدالت در شهرها و دوستی آشکارا با مردم است. دوستی مردم با حکومت آشکار نخواهد شد مگر به سلامت سینه های ایشان از کینه ها و کدورت ها، و خیرخواهی مردم مفید نمی افتد مگر به احاطه ایشان بر کارهای والیان امر و سبک یافتن بار حکومتشان بر خود و انتظار نداشتن برای پایان یافتن مدت زمامداری والی. «پس ای والی آرزوهای معقول و مشروع مردم را برآور و از آنان به نیکی یاد کن و مشوق آنان باش و همت و سخت کوشی کسانی از آنان را که رنج می برند بسیار بر زبان آور.»(1)
این سؤال همواره در پس هر انقلابی مطرح است که پس از تأسیس حکومت مردمی، مردم چه نقشی در حفظ و بقای آن دارند؟ آیا پس از تحقق نظام و سپردن امور به مسئولین، رسالت و مسئولیت مردم نیز تمام می شود؟ یا نقش آنان یک نقش مستمر است؟!! برای پاسخ به این سؤالات باید به بررسی نقش مردم در تداوم و حفظ سلامت نظام پرداخت. حضرت امام خمینی(ره) در این زمینه می فرمایند: «یک مملکت وقتی آسیب می بیند که ملتش بی تفاوت باشد»(2) ایشان در جای دیگر می فرمایند: «مردم همیشه باید در صحنه باقی بمانند و برای اینکه آنان حضور نیرومندشان را در صحنه حفظ کنند طبیعی است که دولت باید خدمتگزار باشد.(3) همچنین خداوند در قرآن کریم می فرماید: « ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم».(4) آنچه از این آیه استنباط می شود آن است که اراده جمعی در مقابل اراده فردی است. وقتی عقل ها و اندیشه ها همسو شد یک حالت یکپارچگی در جامعه شکل می گیرد و می توانیم بگوییم آن جامعه دارای تعقل و اندیشه واحد است. اراده جمعی ملت ایران از ابتدای انقلاب حفظ ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی است، لذا در دور دوم انتخابات شوراهای شهر و روستا، انتخابات مجلس هفتم و نهمین انتخابات ریاست جمهوری مردم با حضور گسترده در پای صندوق های رأی، کسانی را انتخاب کردند که پای بند به ارزش های انقلاب و آرمان های امام و شهدا باقی مانده اند. مردم ایران عزم و اراده ملی خود را به رخ جهانیان کشیدند و فریاد زدند که از آرمان های انقلاب دست نمی کشند. اراده جمعی ملت ایران حماسه ای دیگر در صفحات تاریخ انقلاب با عنوان حماسه سوم تیر را رقم زد. مردمی که در انتخابات از رئیس جمهور منتخب حمایت می کردند آیه شریفه «لایخافون لومه لائم» سرلوحه کارشان بود زیرا می خواستند فردی از جنس خودشان انتخاب شود لذا در سوم تیر با او عهد بستند نه تا پای صندوق های رأی بلکه تا آخرین لحظه به همراه او لحظه ای از ارزش ها و آرمان های انقلاب دست نکشند. دولتی انقلابی، خدمتگزار و کاری شروع به کارکرد و مقام معظم رهبری در تأیید آن فرمودند: دولت جدید دولتی کاری و پیگیر است. اراده جمعی ملت ایران خواستار برپایی عدالت بود و عدالت چه واژه زیبا و شیرینی است. اما احمدی نژاد به تنهایی نمی تواند معجزه کند. اگر هر فردی از ملت ایران بخواهد طعم شیرین عدالت را بچشد، خود نیز باید برای تحقق آن تلاش کند و این امر فقط با اراده جمعی و حضور مستمر مردم امکان پذیر می شود همان طور که در زمان انتخابات با وجود تمام نظرسنجی ها و تحلیل های تحلیل گران داخلی و خارجی، انتخاب فردی که شعار عدالت گستری می داد شدنی شد، برپایی عدالت نیز با اراده جمعی ملت شدنی است. وقتی احمدی نژاد در دوران انتخابات می گفت، مدیریتی انقلابی است که به شدت عدالتگر باشد، او شعار انتخاباتی نمی داد بلکه به آن عمل می کرد همانطور که عملکرد او را در شهرداری تهران همه مردم شاهد بودند و او ثابت کرد که می شود مدیری به دور از اشرافی گری باشد، می شود در انتخاب مدیران، شایسته سالاری را ملاک قرار داد و می شود مدیریت اجرایی را به دست جوانان سپرد لذا احمدی نژاد برعهدی که با ملت بسته استوار ایستاده است و ما مردم هستیم که باید با ادامه حضور در صحنه در برپایی عدالت او را یاری کنیم. ما مردم باید با تقویت و حفظ و گسترش روحیه انقلابی دولت را در پیشبرد اهدافش یاری کنیم، زیرا در پایان این 4 سال نمی توانیم مطالباتی داشته باشیم که برای آن زحمتی نکشیده ایم. تحقق شعارهای رئیس جمهور در گرو عملکرد ما مردم است. یعنی اراده جمعی باید شکل بگیرد، همان که رئیس جمهور از آن به عنوان تشکیل کابینه 70 میلیونی یاد می کند و احمدی نژاد با اتکای به همین کابینه 70 میلیونی است که تاکنون توانسته است در مهمترین چالش سیاست خارجی خود یعنی مسئله هسته ای مواضعی قاطع و با اقتدار اتخاذ کند، او با پشتوانه همین کابینه 70 میلیونی است که در برابر استکبار جهانی، آمریکا و اسرائیل ایستاده است. او خود جایگاه مردم را می داند لذا در دکترین سیاست خارجی احمدی نژاد مهمترین رکن پشتوانه مردمی است. با نگاهی به تاریخ اسلام به این نتیجه می رسیم که دشمنی، دشمنان با ما دشمنی ریشه داری است آنان بارها یاران پیامبر و ائمه را مورد اذیت و آزار و تمسخر قرار می دادند اما هرگز در وفاداری این یاران صدیق به ارزش های الهی کمترین خللی ایجاد نمی شد از اذیت و آزار حضرت خدیجه، بلال حبشی و یاران امام حسین در کربلا گرفته تا شهیدبهشتی، شهید رجایی و شهید آیت الله غفاری که پیشانی او را با مته سوراخ کردند و این ماجرا همچنان ادامه دارد چرا که دیدیم در زمان انتخابات چه تهمت های ناروائی به رئیس جمهور منتخب نسبت ندادند. هنوز از یاد هیچ کس نرفته که رئیس جمهور بعد از انتخابات با حضور در مرقد امام خمینی گفت: تمام درد و دل های خود را با امام در میان گذاشتم، لذا باید صبر پیشه کرد و پذیرفت که بعد از هر فرازی نشیبی هم وجود دارد. اکنون که دولت جدید با مشکلات و چالش های خارجی و به نحوی داخلی مواجه است ما مردم وظیفه داریم با حرکت انقلابی و حمایت همه جانبه خود امید بدخواهان اسلام و انقلاب را ناامید کنیم. امروز وظیفه ملت ایران ساختن جامعه نمونه اسلامی و زمینه سازی ظهور عدالت گستر واقعی است ظهور همان منجی که رئیس جمهور محبوب در مورد تحقق آن گفت: ارزش دارد هزاران احمدی نژاد برای آن فدا شوند و رهبر معظم انقلاب تأکید فرمودند، باید با خودسازی خود را آماده کنیم برای سربازی آن منجی بزرگی که می خواهد با تمام کانون های فساد در دنیا مبارزه کند.