تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۶  ، 
شناسه خبر : ۸۰۹۵۱

گزارش تازه «محمد البرادعى» مدیرکل آژانس بین المللى انرژى هسته اى در مورد برنامه هاى هسته اى ایران، در یک نگاه دقیق و در عین حال مبتنى و متکى بر جنبه هاى حقوقى و فنى، حاوى نکات مثبتى است که نشان مى دهد و تأیید مى کند «ایران بویژه در سالهاى اخیر تلاش بسیار و حتى از خارج از تعهدات بین المللى خود»، در جهت راست آزمایى و اعتمادزایى هرچه بیشتر نسبت به فعالیت هاى هسته اى اش داشته است و با زدوده شدن ابهامات اساسى، پرونده همچنان باید در آژانس باقى بماند و پر کردن «شکاف هاى اطلاعاتى» که در گزارش به آن اشاره شده و تمامآً جنبه حقوقى و فنى دارد، در صلاحیت ذاتى آژانس مى باشد که ایران نیز براى همکارى کامل تر در این زمینه، ابراز آمادگى کرده است.
تأکید و تأیید مجدد این مهم در گزارش آقاى البرادعى که به صراحت گفته است: «بازرسان نهاد (در بازرسى ها) به هیچ رد و اثرى از انحراف ایران در فعالیت هاى هسته اى اش برخورد نکرده است.» باید بارزترین گواه بر صداقت تهران و همچنین این مهم دانسته شود که همکاریهاى مثبت و سازنده دوجانبه با تکیه بر جنبه هاى حقوقى و فنى آژانس و بازرسان آن را متقاعد ساخته که انحرافى در برنامه هاى هسته اى ایران دیده نشده است و این امر مى تواند در همین چارچوب و روال ادامه یابد. این نکته و درخواست مطرح شده براى راست آزمایى بیشتر و اعتمادسازى، همه مؤید این مهم است که حل و فصل پرونده هسته اى ایران تنها یک راه دارد و آن ماندن پرونده در آژانس بین المللى انرژى هسته اى و بحث و گفت وگوى فنى و حقوقى براى رفع ابهامات موجود مى باشد که ایران نیز آن را توصیه کرده و وعده همکارى بیشتر براساس یک جدول زمانى داده است و باید آن را تلاش درجهت راست آزمایى، درستى و کامل بودن اظهارات و گزارش ها و حتى اهداف دانست.
جمهورى اسلامى ایران در طول سه سال اخیر همانطور که آقاى البرادعى در گزارش خود به آن و با صراحت اشاره کرده، «به صورت کامل در انطباق با پادمان هاى جامع ان پى تى، پروتکل الحاقى و حتى فراتر از پروتکل الحاقى که به صورت داوطلبانه و به گونه اى که گویا تصویب شده، با آژانس همکارى داشته است.» که این موضوع پى بردن به قصد و نیت تهران در استفاده از انرژى هسته اى را اثبات و از آن رفع ابهام مى کند و در آینده نیز، تداوم نظارت هاى حقوقى و فنى آژانس تضمین کننده آن خواهد بود. به این ترتیب و گذشته از ماهیت غیرحقوقى، این نکته در گزارش آقاى البرادعى را نمى توان وارد دانست که گفته است: «آژانس نمى تواند در مورد قصد و نیت و یا برآورده شدن اهداف ایران در آینده قضاوت کرده و یا نتیجه‌گیرى کند.»
نکات مثبت گزارش این بار مدیرکل آژانس بین المللى انرژى هسته اى، آن را از گزارشهاى قبلى او متمایز مى کند. از جمله این نکات مى توان به این مهم در گزارش اشاره داشت که «جمهورى اسلامى ایران بطور کامل به الزاماتش تحت ان پى تى و توافق جامع پادمان ها متعهد بوده است _ ایران براى حل و فصل مسائل باقى مانده براساس حقوق و هنجارهاى بین المللى آمادگى دارد.»
این اتفاقات مهم همه در سایه یک همکارى دوجانبه، روبه جلو و سازنده در چارچوب توافق ها و تعهدات بین المللى تهران و صلاحیت هاى حقوقى و فنى آژانس بدست آمده است که مدیرکل نیز در فصول متعددى از گزارش خود به آن اشاره دارد. استمرار این رویه بدون عینک پیشداورى مى تواند «شکاف اطلاعاتى» را که مانع از اظهارنظر نهایى و صریح تر آقاى البرادعى در مورد اهداف مسالمت آمیز برنامه هاى هسته اى ایران شده، پر کند، مشروط بر آنکه صندلى هاى مذاکره به دور از انگیزه هاى سیاسى چیده شود.