صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۹۰۷۹۴

لغو حج بدون عزت

بدرفتاری با زائران بیت‌الله‌الحرام سبب تعلیق اعزام عمره‌گزاران ایرانی شد و سوءمدیریت آل‌سعود در برگزاری مراسم حج سال گذشته نیز به آن افزوده شد و در حالی که آل‌سعود مسئول تام و تمام این قضایا شناخته می‌شود
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: بدرفتاری با زائران بیت‌الله‌الحرام سبب تعلیق اعزام عمره‌گزاران ایرانی شد و سوءمدیریت آل‌سعود در برگزاری مراسم حج سال گذشته نیز به آن افزوده شد و در حالی که آل‌سعود مسئول تام و تمام این قضایا شناخته می‌شود، آنها نه‌تنها قول رفع نابسامانی‌ها، سوءمدیریت‌ها و برگزاری حج عزتمندانه را ندادند، بلکه با گستاخی شرایطی را برای اعزام زائران ایرانی تعیین کردند که پذیرش آنها در عمل به معنای خدشه‌دار شدن عزت مردم و نظام اسلامی بود. افزون بر این، هنگام ورود هیئت ایرانی به عربستان برای مذاکره درباره مراسم حج امسال،‌ سعودی‌ها نه‌تنها از آنها استقبالی درخور شأن نداشتند، بلکه در فرودگاه نیز از اعضای هیئت ایرانی انگشت‌نگاری کرده و با وجود گذرنامه سياسي هیئت ایرانی، وسايل آنها را تفتيش کردند. مجموعه این عوامل سبب شد که با وجود اشتیاق طرف ایرانی برای انجام این فریضه، وزیر ارشاد کشورمان در دیدار مراجع عظام تقلید از فراهم نبودن شرایط برای انجام حج تمتع سخن بگوید.
البته این رفتار سعودی‌ها از دید مراجع عظام تقلید نیز دور نماند و سه تن از این بزرگواران در موضع‌گیری‌هایی، لغو «حج بدون عزت» را خواستار شدند و اعلام کردند که امسال حجی بر گردن افراد مستطیع نیست. در این زمینه توجه به دو نکته ضروری است:
۱- در این قضیه باید مقصر شناخته شود که به حقیقت دولت سعودی است؛ ‌زیرا طرف ایرانی نهایت تلاش خود را به کار بست تا ایرانی‌ها بتوانند در مراسم حج امسال شرکت کنند؛ اما سعودی‌ها از یک سو با پیش کشیدن شرایط غیرمنطقی و از سوی دیگر، با قول ندادن مبنی بر تکرار نشدن اشتباهات گذشته مانع این اقدام شدند. بر همین اساس، لغو حج از سوی مسئولان در شرایطی صورت می‌گیرد که بابت امنیت جانی و حفظ عزت زائران نگرانی جدی وجود دارد.
۲- این اقدام سعودی‌ها را باید در ادامه اقدامات ضدایرانی آنها در چند وقت اخیر و در راستای پروژه شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی این دولت ورشکسته ارزیابی کرد که البته نشان‌دهنده استیصال سعودی‌ها در مقابل عزت، اقتدار و نفوذ بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان اسلام است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات