روز جمعه ۱۳ بهمن، اکرانهای چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در برج میلاد بهنام زندهیاد فریماه فرجامی نمایش داده شدند.
نشست خبری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با حضور مجتبی امینی دبیر این رویداد سینمایی در موزه سینما برگزار شد. دبیر جشنواره از استفاده سامانه شناسا برای اولین بار در اکران فیلمهای فجر خبر داد.
شب گذشته در میانه برگزاری اختتامیه هفدهمین جشنواره سینماحقیقت خبری تلخ همه حاضران را در شوک فرو برد؛ خاموشی یک صدای ماندگار. اما صاحب صدای ماندگار سینمای مستند در سالهای اخیر در شب اعلام خبر درگذشتش هم صاحب جایزه شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آمار فروش سینماها خاطرنشان کرد: ما در حوزه سینما یک سال بی نظیر را تجربه میکنیم و پیشبینی میشود تعداد تماشاگران سینماها تا پایان سال به بیش ۳۰ میلیون نفر و میزان فروش به بیش از هزار میلیارد تومان برسد.
یکی از مهمترین رسالتهای مغفولمانده در سینمای ایران بهویژه طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ساخت آثاری با محوریت حضرت زهرا (س) بوده است.
محمدمهدی اسماعیلی به آن دسته از فیلمهایی که تیزرهایشان را برای تبلیغ در اختیار شبکههای ماهوارهای قرار میدهند، هشدار داد؛ و درباره جشنواره فیلم فجر و ماجرای کاغذ سبز نیز نکتهای مطرح کرد که قابل توجه است.
جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون از آرزویش برای به سرانجام رسیدن سریال تلویزیونی «موسی(ع)» در زمان حیات خود گفت.
احمد میرعلایی تهیهکننده سینما و تلویزیون گفت: من تعجب میکنم که عدهای شعارشان «زن زندگی آزادی» است در حالیکه پروانه معصومی چه در جامعه چه در محل کار به معنای واقعی زن زندگی آزادی بود.
پروانه معصومی درگذشت اما خاطرات بازیهای درخشانش و مواضع محکم و پایدارش فراموش نخواهد شد، اگرچه برخی از سینماگران و هنرمندان سالها به او کملطفی کردند؛ همهچیز از آن دیدار تاریخی با رهبر معظم انقلاب اسلامی شروع شد.
فضای سینما بهخصوص در عرصه رسانههای سینمایی با یک ناهنجاری تازه روبهرو شده است که اگر مدیران این عرصه فکری به حال آن نکنند مانند یک ویروس واگیر به جان پیکر ضعیف سینما خواهد افتاد.
لیلی عاج در اولین تجربه سینمایی خود سراغ سوژهای حساس رفت و بهخلاف سایر آثاری که درباره منافقین تولید شده بود، داستان خود را از دل پادگان اشرف و با شخصیت زن داستان روایت کرد، فیلم از داستانی واقعی الهام گرفته شده است.
ابراهیم خدابنده مدیرعامل انجمن نجات به تحلیل فیلم سرهنگ ثریا پرداخت و گفت که این فیلم چهره دیگری از منافقین را که تاکنون بازگو نشده به نمایش گذاشته است.