تعهد اکثریت مجلس هفتم و دولت نهم بر عدالت محوری و اصرار بر تثبیت رهنمودهای امام راحل و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر رسیدگی به حال محرومان و مستضعفان بعنوان اصلی ترین مقصد نمایندگان مجلس و دولت در جمهوری اسلامی و رأی مردم در انسداد راههای عدول از خط امام و اسلام ناب محمدی موجب گردید تا کسانی که در گذشته پایان دوران ارزش های انقلاب را زمزمه میکردند. یکبار دیگر با انتقاد از سیاست های دوری از مردم دوران سازندگی و اصلاحات با عناوین گوناگون، ادعای آشتی با مردم و خواسته های آنان را اعلام نمایند. آقای خانیکی مشاور ریاست جمهوری و معاون وزیر علوم و عضو شورای مرکزی مشارکت در دوران اصلاحات، که در قبل و بعد از انقلاب اسلامی تاکنون سلام و خداحافظی های فراوانی را تجربه کرده است. بتازگی با اعلام برائت از سیاست های گذشته حزب مشارکت اعلام کرد «خداحافظ سیاست ورزی سنتی» آقای خانیکی یکبار به منافقین در قبل از انقلاب اسلامی سلام داده بودند و پس از پیروزی انقلاب با اعلام خداحافظی از آنان مدعی پیوستن به خط امام گردیدند. بعد از چندی نیز با خداحافظی از خط امام به رفقای حلقه کیان پیوستند و پس از مدتی با سلام به حلقه آئین در قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال 67 (حلقه ای که عده ای از افراد معروف آن از جمله آقای کدیور با کاندیداتوری آقای خاتمی مخالف بودند) پیوستند و پس از آن با توجه به حال وهوای اصلاحات به پست هائی که در آغاز برشمردیم بسنده نمودند. ایشان بعنوان عضو برجسته حزب مشارکت، با انتقاد و خداحافظی از سیاست های قبلی حزب در عدم تعهد نسبت به محرومان و پابرهنگان اعلام داشتند از این پس با سفر به شهرهای دورافتاده و نزدیکی با مردم و تشکیل نهادهای خیریه و گروههای امدادرسانی و... مهمتر از همه در بوق و کرنا گذاشتن این فعالیت های مردمی تحت عنوان «اطلاع رسانی از طریق ارتباطات مجازی و...» می باشند و برای ردگم کردن الگوبرداری از دولت نهم و سیاست هائی که تا دیروز آنرا پوپولیستی می نامیدند اعلام کرده اند؛ این روش جدید تنها با الگوگیری از حزب عدالت و توسعه در ترکیه اتخاذ گردیده است!آقای خانیکی علی رغم تجربیات گذشته در سلام ها و خداحافظی های گوناگون، اینبار بناچار با تابلوئی سراغ مردم و حرکت های پوپولیستی! رفته که نام حزب مشارکت بر آن نقش بسته و این تابلو برخلاف آغاز دوران اصلاحات در ده سال پیش، اکنون برای محرومان و پابرهنگان خاطرات گفتنی فراوانی از له شدن آنان در زیر چرخ های اصلاحات مورد ادعای این حزب به یاد می آورد. علاوه بر این مردم در پشت و عقبه ایشان افرادی را می بینند که بنا به فرموده امام هیچگونه سنخیتی با انقلاب اسلامی نداشته و نخواهند داشت.حضرت امام در رهنمود سرنوشت ساز خویش درباره آینده انقلاب، در این باره میفرمایند: «... و باید سعی شود تا از راه رسیده ها و دین به دنیافروشان به چهره کفرزدایی و فقرستیزی روشن انقلاب ما را خدشه دار نکنند و لکه ننگ دفاع از مرفهین بیخبر از خدا را بر دامن مسئولین نچسبانند وآنهائی که در خانه های مجلل، راحت و بی درد آرمیده اند و فارغ از همه رنجها و مصیبتهای جانفرسای ستون محکم انقلاب و پابرهنه های محروم، تنها ناظر حوادث بوده اند و حتی از دور هم دستی بر آتش نگرفته اند، نباید به مسئولیتهای کلیدی تکیه کنند، که اگر به آنجا راه پیدا کنند چه بسا انقلاب را یک شبه بفروشند و حاصل زحمات ملت ایران را بر باددهند، که اینها هرگز عمق راه طی شده را ندیده اند و فرق و سینه شکافته نظام و ملت را به دست از خدا بیخبران مشاهده نکرده اند و از همه زجرها و غربتهای مبارزان و التهاب و بیقراری مجاهدان که برای مرگ و نابودی ظلم بیگانگان دل به دریای بلازده اند غافل و بی خبرند» (1)(1) صحیفه نور - ج 20- ص 224