صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۰  ، 
شناسه خبر : ۳۸۳۴۷۱
رحمان سعادت عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد در گفت‌و‌گو با بصیرت
عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد گفت: یک کالای بی‌کیفیت که به نام ایران از کشور خارج شود هر چند سودی به صادرکننده برساند، اما بازار کشور را در میان‌مدت و بلندمدت با ذهنیت منفی که نسبت به پایین بودن کیفیت کالای ایرانی ایجاد می‌کند از بین می‌برد و خراب می‌کند.
پایگاه بصیرت / گفتگو با رحمان سعادت
رحمان سعادت عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص اهمیت استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و همسایگان ایران برای توسعه تجارت خارجی و رشد و رونق صادرات کشور به چند نکته مهم پیرامون این موضوع اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ایران موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی دارد که از آن می‌توان با تعبیر چهارراه زمین یاد کرد، ظرفیتی که اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرد قطع به یقین می‌تواند زمینه‌ساز رشد و رونق صادرات کشور شود.
وی در این باره خاطرنشان کرد و گفت: در صورتی که دولتمردان بتوانند بازار‌های کشور‌های اطراف را تا بالاترین حد ظرفیت مورد پوشش کالای تولیدی و صادراتی خود قرار دهند با توجه به تقاضای آشکار و قابل توجهی که مردم کشور‌های همسایه در خرید کالا و خدمات دارند با درآمدزایی و ارزآوری که داریم در رشد و رونق تولید و ایجاد اشتغال و رفاه کشور اثرات بسیار مطلوبی به جا گذاشته می‌شود.
سعادت معتقد است: کشور‌های منطقه نیازمند دریافت خدمات فنی و مهندسی و واردات کالا‌های صنعتی، کشاورزی و حتی آموزشی هستند. صادرات به کشور‌های همسایه و منطقه از این جهت حائز اهمیت دارد، زیرا به دلیل نزدیکی جغرافیایی و کاهش هزینه حمل‌ونقل مزیت‌هایی دارند که از آن نباید غافل شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد تاکید کرد: نزدیک به هفتصد میلیون نفر در منطقه و در همسایگی ایران بزرگ زندگی می‌کنند. هر سیاستی که منجر به ارتقای کیفیت تولید ایران و افزایش صادرات کشور شود در عین اینکه به کاهش تمام شده قیمت کمک کند قطع به یقین سیاست رشد و رفاه اقتصاد و بهبود وضعیت معیشتی مردم است.
وی در این باره تاکید کرد: ایران ظرفیت‌های بسیار بزرگی برای رشد اقتصادی دارد، ظرفیت‌هایی که اگر برنامه محور مورد توجه قرار بگیرد و مسئولین به اجرای برنامه هفتم توسعه بها دهند و آن را در دستور کار داشته باشند دستاورد‌های بزرگ اقتصادی و اجتماعی حتی سیاسی برای کشور به ارمغان می‌آورد.
کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی یادآور شد: در این موضوع شکی نیست رشد ۸ درصدی برنامه هفتم توسعه زمانی محقق می‌شود که کالای ایرانی با کیفیت و قابل رقابت وارد بازار‌های منطقه‌ای و جهانی شود. با توجه به اینکه کشور‌های منطقه عموما خریدار کالای با کیفیت هستند بازار صادراتی ایران باید به قدری ارتقاء بیابد تا سایر بازار‌ها و کالا‌ها را کنار بزند و برای خود جایی باز کند در غیر این صورت صادرات بی‌کیفیت با قیمت‌های بالا جز شکست صادراتی کشور سرانجامی نخواهد داشت.
رحمان سعادت تصریح نمود: صادرات کالای با کیفیت با برند‌های ایرانی بدین جهت حائز اهمیت است، زیرا به دست آوردن دوباره اعتماد مشتری خارجی بسیار سخت است. با صادرات کالای بی‌کیفیت نباید نسبت به کالای ایرانی در بین کشور‌های منطقه و همسایه ذهنیت منفی ایجاد کرد.
وی در پایان گفت‌و‌گو خاطرنشان کرد: مهم‌ترین رسالتی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه بر عهده دارد این است که نباید به پایانه‌های صادراتی و گمرکات کشور اجازده دهد کالای کم‌کیفیت صادر کنند، زیرا یک کالای بی‌کیفیت که به نام ایران از کشور خارج شود هر چند سودی به صادرکننده برساند، اما بازار کشور را در میان‌مدت و بلندمدت با ذهنیت منفی که نسبت به پایین بودن کیفیت کالای ایرانی ایجاد می‌کند از بین می‌برد و خراب می‌کند بنابراین مراقبت و صیانت از کیفیت کالای صادراتی مهمترین مسئله‌ای است که مسوولان امر باید توجه کافی بدان داشته باشند.