صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۰  ، 
شناسه خبر : ۳۸۴۷۰۶
عبدالمجید شیخی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و محیط زیست در گفت‌و‌گو با بصیرت
کارشناس اقتصادی گفت: وقتی نرخ ارز کاهش بیابد و واقعی شود قطعا همه مردم خواهان خرید خودروی با کیفیتی هستند که سوخت کمتری مصرف می‌کند، اما به دلیل کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز بنزین شبیه به سایر کالا‌هایی که در طی این سال‌ها دچار افزایش نجومی قیمت شده‌اند تغییر قیمت زیادی نداشته است.
پایگاه بصیرت / گفتگو با عبدالمجید شیخی
عبدالمجید شیخی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و محیط زیست در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت ناظر بر موضوع افزایش قیمت بنزین و تبعات مختلف آلودگی هوا بر اقتصاد کشور به ما گفت: یکی از موضوعاتی که درباره آلودگی هوا و ارتباط آن با اقتصاد و مردم مطرح می‌شود این است که سهم مردم و مسوولین در خصوص آلودگی هوا و رفع این پدیده چیست؟ وقتی به این پرسش‌ها برمی خوریم قطعا باید پاسخ‌های قانع کننده‌ای داشته باشیم تا بتوانیم با ارائه راهکار درست بر آلودگی هوا و مشکلاتی که از این طریق ایجاد می‌شود غلبه کنیم، هر چند برخی گمان می‌کنند با افزایش نرخ بنزین می‌توانند مانع از استفاده مردم از سوخت و کاهش آلودگی هوا شوند.
وی در این باره خاطر نشان کرد و گفت: به عنوان مثال برخی از مسوولین گمان می‌کنند اگر مردم خودروی فرسوده را مورد استفاده قرار ندهند یا بنزین و گازوئیل مصرف نکنند یا نرخ بنزین را افزایش دهند مشکل آلودگی هوا پایان می‌پذیرد در حالی که اینگونه نیست بلکه باید خودرویی داشته باشیم که آلایندگی بسیار کمتری داشته باشد، زیرا با افزایش نرخ بنزین به این بهانه که بنزین افزایش قیمت نداشته درباره کاهش آلودگی هوا نمی‌توان چاره اندیشی کرد.
وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد و گفت: به تازگی وزیر اقتصاد اینگونه عنوان کرده که مردم ایران بنزین ارزان استفاده و مصرف می‌کنند به این خاطر است که خودرو‌های فرسوده در خیابان‌ها حرکت می‌کنند. با توجه به اینکه اکثر الودگی شهر‌ها مربوط به خودروهاست و سهم استفاده از گاز منازل در آالودگی هوا نسبت به لوازم بنزین یا گازوئیل و مازوت سوزی پایین است پس وزیر اقتصاد ریشه حل مشکلات را افزایش نرخ بنزین عنوان کرده‌اند.
شیخی تصریح نمود: به نظر می‌رسد وزیر اقتصاد گمان می‌کند بنزین را به مردم ارزان می‌فروشند در حالی که همه کالا‌ها و خدمات گران شده مثل افزایش قیمت خودرو طی سال‌های اخیر و قیمت‌های نجومی در بازار‌های مختلف اعم از بازار مسکن تا خودرو که قدرت خرید را از مردم گرفته است. وقتی قیمت‌ها تا این اندازه افزایش یافته که مردم دیگر قدرت خرید خودروی کم مصرف را ندارند ولو اینکه خودروی کم مصرف با نرخ ارز آزاد وارد شود قطع به یقین مشخص است که عموم مردم قدرت خرید ندارند بنابراین با راهکار افزایش نرخ بنزین نمی‌توان مانع آلودگی هوا شد.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی با تاکید بر اینکه نباید بر سر مردم به دلیل پایین بودن نرخ بنزین منت گذاشت، گفت: دولتمردان باید بدانند بنزین ارزان نیست بلکه با دستکاری ارزش پول ملی قیمت کالا و خدمات را به شکل نجومی بالا رفته است بنحوی که امروز بسیاری از کالا‌ها از سبد خانوار خارج شده‌اند.
وی معتقد است: کاهش نرخ ارز منجر به افزایش قدرت خرید مردم می‌شود در این صورت همه مردم مایلند خودروی خوب سوار شوند تا آلودگی هوا کاهش بیابد. حتی اگر فرض کنیم همه خودرو‌های مصرفی کشور وارداتی باشد وقتی نرخ ارز کاهش بیابد و واقعی شود قطعا همه مردم خواهان خرید خودروی با کیفیتی هستند که سوخت کمتری مصرف می‌کند، اما به دلیل کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز بنزین شبیه به سایر کالا‌هایی که در طی این سال‌ها دچار افزایش نجومی قیمت شده‌اند تغییر قیمت زیادی نداشته است.
عبدالمجید شیخی معتقد است: ۹ قلم کالای اساسی در طی ده سال گذشته تقریبا بین ۱۵ تا ۳۰ برابر افزایش قیمت داشته‌اند. دولت آقای روحانی بنزین ۱۰۰ تومانی را به ۳ هزار تومان رساند، اما در مسابقه افزایش قیمت، می‌توان گفت نرخ بنزین به اندازه قیمت خودرو جهش نداشته بلکه از این قافله عقب مانده است بدین خاطر است که دولتمردان می‌کوشند نرخ بنزین را افزایش دهند بدون توجه به تبعات آن بر جیب مردمی که قدرت خرید ندارند.
وی در پایان گفت‌و‌گو خاطر نشان کرد: در صورتی که ارزش پول ملی را واقعی کنند و آن را بر پایه پول طلا و تعریف پول براساس ارزش ذاتی طلا به موقعیت واقعی قیمت خود برسد با بازگشت همه قیمت‌ها به حالت تعادل قطع به یقین بسیاری از مشکلات ما در حوزه‌های مختلف حل می‌شود و قدرت خرید مردم برای خرید خودرو‌های استاندارد و کمک به رفع آلودگی هوا بالا می‌رود.