صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۹  ، 
شناسه خبر : ۳۸۵۵۵۲
سخنگوی شهرداری تهران، با تأکید بر اهمیت رعایت حقوق مردم در تصمیم‌گیری‌های شهری، اعلام کرد: شهرداری تهران به‌صورت اصولی مخالف هرگونه تعویق یا جابجایی زمان برگزاری انتخابات است.

نشست خبری سخنگوی شهرداری تهران آغاز شد.

عبدالمطهر محمدخانی در نشست خبری سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به روند افتتاح پروژه‌های عمرانی اظهار کرد: باغ‌راه حضرت زهرا (س) در روز‌های آتی افتتاح خواهد شد و ایستگاه متروی سرباز نیز که تقریباً آماده بهره‌برداری است، طی دو تا سه هفته آینده به شبکه مترو اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه هفته آینده دو مسیر باقی‌مانده از پروژه تقاطع چندسطحی میدان فتح افتتاح می‌شود، افزود: این پروژه دارای شش دسترسی است که پیش از این چهار مسیر آن افتتاح شده بود و دو مسیر باقیمانده شامل دسترسی از جنوب بزرگراه شهید سعیدی به غرب و مسیر دوربرگردان، هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد تا این پروژه پس از ۱۲ سال به‌طور کامل تکمیل شود.

سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: تکمیل این تقاطع، یکی از گره‌های بزرگ ترافیکی غرب و جنوب‌غرب تهران را باز خواهد کرد و نقش مؤثری در روان‌سازی تردد این محدوده دارد.

محمدخانی همچنین از افتتاح قطعه دوم بزرگراه بروجردی تا پایان سال خبر داد و گفت: کمربند شرقی شهید شوشتری به طول ۹.۳ کیلومتر نیز در مراحل نهایی قرار دارد و با رفع یکی دو معارض باقی‌مانده و همکاری دستگاه‌های مرتبط، به‌زودی تقدیم شهروندان خواهد شد.

وی ادامه داد: بزرگراه شهید شوشتری به‌عنوان ادامه کمربندی تهران، تأثیر قابل‌توجهی در کاهش ترافیک شرق پایتخت و حتی در مقیاس کل شهر خواهد داشت.

سخنگوی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد شهرداری در حوزه آسفالت اشاره کرد و گفت: در این دوره مدیریت شهری، مجموع اجرای آسفالت به عدد ۶ میلیون تن رسیده که به‌نوعی یک رکورد کم‌نظیر در تاریخ شهرداری تهران محسوب می‌شود.

محمدخانی افزود: از این میزان، یک میلیون و ۶۶۰ هزار تن مربوط به سال جاری است که امیدواریم با وجود محدودیت‌های ناشی از بارندگی، این عدد همچنان افزایش یابد؛ هرچند افزایش نزولات آسمانی به‌طور طبیعی سرعت اجرای پروژه‌های آسفالتی را کاهش می‌دهد.

دغدغه شهرداری تسریع ورود ناوگان به شهر است

در ادامه نشست خبری سخنگوی شهرداری تهران، خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به اظهارات علیرضا زاکانی، شهردار تهران، درباره ورود ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۵۷ دستگاه اتوبوس دیزلی به کشور، پرسید: با توجه به باقی ماندن این اتوبوس‌ها در گمرک، این شائبه ایجاد نمی‌شود که شهرداری قصد دارد آنها را برای ایام نزدیک به انتخابات نگه دارد؟ یا اینکه مشکل صرفاً اداری است؟ و اگر مشکل اداری وجود دارد، چرا دولت با توجه به شرایط آلودگی هوا در ترخیص این اتوبوس‌ها کمک نمی‌کند؟

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، در پاسخ به بخش اول این سؤال اظهار کرد: با تلاش همکاران ما در مجموعه شهرداری تهران و این خانواده بیش از ۱۰۰ هزار نفری، تعداد پروژه‌ها، افتتاح‌ها، اضافه شدن اتوبوس‌ها، ایستگاه‌های جدید مترو، خرید واگن‌های تولید داخل، خرید‌های خارجی از جمله از چین و همچنین ورود اتوبوس‌های دوکابین و سه‌کابین به قدری زیاد است که اساساً نیازی به نگه‌داشتن پروژه یا ناوگان برای شب انتخابات وجود ندارد.

وی افزود: اتفاقاً علاقه‌مند هستیم هرچه سریع‌تر این اتوبوس‌ها وارد مدار خدمت‌رسانی شوند و تمام تلاش خود را برای این موضوع به‌کار گرفته‌ایم. اگر هم بنا بر این باشد که در ماه‌های آینده یا به تعبیر شما در نزدیکی انتخابات پروژه‌هایی افتتاح شود، پروژه به اندازه کافی وجود دارد؛ نه از منظر انتخاباتی، بلکه از جهت تعدد و تکثر پروژه‌های عمرانی و حمل‌ونقلی.

محمدخانی با اشاره به برنامه‌های شهرداری در حوزه ناوگان اتوبوسرانی تصریح کرد: امیدواریم این ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی هرچه سریع‌تر وارد سطح شهر شوند و این تعداد در ادامه به ۵۰۰ دستگاه افزایش یابد. بلافاصله پس از آن نیز خرید‌های بعدی ما در دستور کار قرار دارد و اتوبوس‌های جدید وارد ناوگان خواهند شد.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: ۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری دوکابین که از کیفیت بالایی برخوردارند و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ هستند ـ هرچند گازوئیلی‌اند ـ به‌زودی به خطوط اضافه می‌شوند و امیدواریم این تعداد تا پایان سال افزایش یابد؛ بنابراین اصلاً موضوع نگه‌داشتن ۵۰ دستگاه اول مطرح نیست؛ دغدغه اصلی ما این است که ۵۰ یا ۱۰۰ دستگاه پایانی نیز در زمان مقرر وارد چرخه خدمت‌رسانی شوند.

وی با اشاره به مسیر اداری ترخیص اتوبوس‌ها گفت: این اتوبوس‌ها عملاً از مسیر‌های اداری دشواری عبور کرده‌اند و ما بار‌ها آنها را از «هفت‌خان» عبور داده‌ایم تا به سطح شهر برسند. اگر در مورد ۳۹۰ دستگاه موفق شدیم، طبیعتاً درباره مابقی نیز با کمک سایر دستگاه‌ها و همراهی دولت این مسیر طی خواهد شد.

محمدخانی در پایان ابراز امیدواری کرد: با تسریع روند‌های اداری و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، این اتوبوس‌ها هرچه سریع‌تر وارد مدار بهره‌برداری شوند و بخشی از مشکلات حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوا کاهش یابد.

نگاه مدرک‌محور به مدیریت شهری منسوخ است

در ادامه خبرنگاری با اشاره به طرح انتخاب شهرداران بر اساس تناسب تخصص و رشته تحصیلی پرسید: آیا این طرح با هدف خاصی و برای جلوگیری از دو‌دوره‌ای شدن علیرضا زاکانی در شهرداری تهران و مدیریت شهری آینده از سوی شورای شهر دنبال می‌شود، یا یک طرح عمومی و فراگیر است؟

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، در پاسخ به این سؤال اظهار کرد: همان‌طور که آقای چمران نیز تأکید کردند، این قانون هنوز نهایی و ابلاغ نشده است. آنچه بنده اطلاع دارم، دستور صریح رئیس‌جمهور محترم در جلسات دولت است که این آیین‌نامه باید اصلاح و تکمیل شود و رشته‌های تحصیلی دیگری از جمله برق، مکانیک و حتی برخی رشته‌های پزشکی نیز به آن اضافه شود.

وی افزود: نکته دوم درباره اصل این قانون آن است که این موضوع با انتقاداتی مواجه است؛ چراکه این نوع نگاه مدرک‌گرایانه و محدود کردن مدیریت شهری به چند رشته خاص، رویکردی قدیمی و تا حدی منسوخ به شمار می‌رود. در حال حاضر در بسیاری از کلان‌شهر‌های دنیا، شهردارانی مشغول فعالیت هستند که لزوماً رشته تحصیلی آنها شهرسازی یا حمل‌ونقل نیست.

محمدخانی ادامه داد: اگر شهرداران شهر‌های بزرگ آمریکا، اروپا یا آسیای شرقی را بررسی کنیم، می‌بینیم این مدل سخت‌گیرانه مدرک‌گرایی که اکنون در آیین‌نامه‌های داخلی بر آن تأکید می‌شود، در بسیاری از نقاط جهان وجود ندارد و تجربه‌های موفق مدیریتی الزاماً مبتنی بر یک رشته خاص نبوده است.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به وظایف مدیریت شهری تصریح کرد: بر اساس محور‌های ۹‌گانه وظایف مدیریت شهری، موضوع سلامت و بهداشت شهر نیز یکی از وظایف شهرداری‌هاست. اگر قرار بوده برای برخی از این وظایف، رشته‌های تحصیلی متناسب در قانون پیش‌بینی شود، این پرسش مطرح است که چرا برای حوزه بهداشت و سلامت شهری، رشته‌های مرتبط در نظر گرفته نشده است؛ موضوعی که همان‌طور که اشاره کردم، با تأکید رئیس‌جمهور در حال اصلاح است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد این موضوع بیش از آنکه یک ضرورت اجرایی باشد، در برخی موارد جنبه سیاسی، رسانه‌ای یا حتی انتخاباتی پیدا کرده و ممکن است تمرکز مدیریت شهری را از خدمت‌رسانی منحرف کند؛ هرچند ما در شهرداری تلاش می‌کنیم تمرکزمان تا آخرین لحظه بر کار و خدمت به مردم باشد. در نهایت این مردم هستند که مسیر مدیریت شهری را با انتخاب خود و با رأی به افراد و برنامه‌های مورد نظرشان مشخص خواهند کرد.

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، در پاسخ به خبرنگاری اظهار کرد: موضوع خواهرخواندگی میان تهران و پایتخت ویتنام سال‌هاست که انجام شده و توافق مشخصی در این زمینه وجود دارد. در فهرست شهر‌های خواهرخوانده تهران، پایتخت ویتنام نیز ثبت شده است و از این منظر، چارچوب حقوقی و توافق اولیه از قبل فراهم بوده است.

وی افزود: ذیل این توافق خواهرخواندگی، مجموعه‌ای از اقدامات مشترک پیش‌بینی شده که اجرای آنها نیازمند همکاری دو طرف است. بخشی از این اقدامات ناظر به فعالیت‌های فرهنگی است؛ به‌عنوان نمونه، نمایشگاه عکس از ویتنام در متروی تهران برای شهروندان اکران شد و انتظار می‌رود اقدامات مشابهی نیز در پایتخت ویتنام انجام شود.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: موضوع نام‌گذاری‌های مشترک و برخی تفاهم‌های تکمیلی دیگر نیز ذیل همین قرارداد خواهرخواندگی باقی مانده که امیدواریم با پیگیری‌های جدید و به‌ویژه با حضور سفیر جدید کشورمان، این موارد با جدیت دنبال شده و به نتیجه برسد.

محمدخانی در پایان تأکید کرد: شهرداری تهران نگاه مثبتی به فعال‌سازی ظرفیت‌های خواهرخواندگی دارد و امیدواریم در این دوره، این همکاری‌ها از حالت نمادین خارج شده و به اقدامات ملموس و مؤثر فرهنگی و شهری منجر شود.

۱۵ همت از بودجه شهرداری با رأی مستقیم مردم هزینه می‌شود

در نشست خبری سخنگوی شهرداری تهران، خبرنگاری با اشاره به آغاز چهارمین دوره طرح «من شهردارم» پرسید: مهم‌ترین تفاوت این دوره با دوره‌های گذشته چیست؟ همچنین سرانجام اجرای طرح HOV به کجا رسیده است؟

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: طرح «من شهردارم» به‌عنوان یکی از الگو‌های حکمرانی مشارکتی، از راهبرد‌های ویژه مدیریت شهری تهران در این دوره محسوب می‌شود. به زبان ساده، شهرداری تهران هر سال بخشی از بودجه خود را به تصمیم مستقیم مردم واگذار می‌کند؛ به این معنا که به‌جای تصمیم‌گیری صرفاً در فرآیند‌های اداری داخلی، انتخاب پروژه‌ها با نظر شهروندان انجام می‌شود.

وی افزود: در چهارمین دوره این طرح، رقم اختصاص‌یافته به تصمیم مردم به ۱۵ همت رسیده است؛ یعنی ۱۵ هزار میلیارد تومان از بودجه سال آینده شهرداری تهران مستقیماً با رأی مردم در مناطق و نواحی شهر تعیین تکلیف می‌شود. شهروندان هر منطقه و ناحیه تصمیم می‌گیرند که این بودجه صرف چه پروژه‌هایی از جمله احداث پارک، ساخت پل عابر پیاده، اصلاح هندسی تقاطع‌ها یا سایر اقدامات عمرانی، ترافیکی و خدمات شهری شود.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: شهروندان از طریق سامانه «من شهردارم» وارد فرآیند رأی‌دهی می‌شوند و از میان گزینه‌های ارائه‌شده، پروژه‌هایی که بیشترین رأی را کسب کنند، در اولویت اجرا قرار می‌گیرند. سال گذشته حدود ۲ میلیون نفر در این طرح مشارکت داشتند و در سال‌های قبل از آن نیز بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مشارکت ثبت شد.

محمدخانی با اشاره به تفاوت اصلی دوره چهارم تصریح کرد: امسال با تأکید شهردار تهران، تمرکز اصلی بر تعمیق فرآیند‌های کارشناسی و ارتقای کیفیت ارتباط با مردم بوده است. اگرچه افزایش مشارکت عددی برای ما ارزشمند است، اما اولویت امسال افزایش کیفیت تعامل با شهروندان و دریافت دقیق‌تر نظرات آنهاست.

وی افزود: به همین دلیل در مرحله ابتدایی طرح، زمان بیشتری برای دریافت پیشنهاد‌های مردمی اختصاص داده شد و بسیاری از پروژه‌هایی که اکنون در سامانه «من شهردارم» در معرض رأی‌گیری قرار دارند، مستقیماً توسط خود مردم پیشنهاد شده‌اند. این پیشنهاد‌ها پس از طی مسیر کارشناسی در معاونت‌های تخصصی و به‌ویژه معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران، وارد فهرست نهایی شده‌اند.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به بخش دوم سؤال درباره طرح HOV گفت: این طرح با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت خطوط پرتردد، به‌ویژه مسیر‌های بی‌آرتی، طراحی شده است. نگاه جدید مدیریت شهری این است که علاوه بر اتوبوس‌های تندرو، از این خطوط برای مدیریت بهتر ترافیک و ترویج فرهنگ استفاده از خودرو‌های چندسرنشین بهره‌برداری شود.

محمدخانی خاطرنشان کرد: اجرای آزمایشی طرح HOV به‌زودی در بخشی از بزرگراه چمران آغاز می‌شود. در فاز نخست، اتوبوس‌های شهری، تاکسی‌های برقی و خودرو‌های امدادی، علاوه بر اتوبوس‌های بی‌آرتی، مجاز به تردد در این مسیر خواهند بود.

وی ادامه داد: این مسیر به دوربین‌های هوشمند مجهز می‌شود تا نظارت دقیق بر تردد انجام گیرد. تردد موتورسیکلت‌ها در این مسیر همچنان ممنوع است و در مراحل بعدی، امکان ثبت‌نام خودرو‌های چندسرنشین، سرویس‌های مدارس و سایر مدل‌های حمل‌ونقل مجاز از طریق سامانه «شهرزاد» برای شهروندان فراهم خواهد شد.

مقایسه یک عضو شورای شهر با سلطان سکه توسط سخنگوی شهرداری

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات یک عضو شورای شهر در خصوص موضوع تراکم و تراکم‌فروشی بی ضابطه، با بیان اینکه این اظهارات قابل تأمل است، اظهار کرد: واقعیت این است که برای خود من هم جالب است؛ بنده بار‌ها در همین نشست‌ها گفته‌ام برخی از افرادی که در دوره ۱۲ ساله مدیریت آقای قالیباف در شهرداری تهران مسئولیت داشتند، امروز با اعتماد به نفس درباره موضوع تراکم و تراکم‌فروشی صحبت می‌کنند.

وی افزود: این در حالی است که همان دوره مدیریتی، در افکار عمومی و رسانه‌ها به دوره تراکم‌فروشی مشهور است و اتفاقاً این افراد در همان مقطع زمانی، از چهره‌های شاخص و به تعبیر من «فوق‌تخصص» تراکم‌فروشی بی‌ضابطه بودند و مورد نقد جدی رسانه‌ها و مجموعه‌های مختلف قرار داشتند.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: این وضعیت شباهت زیادی به این دارد که فردی که خود در یک موضوع خاص نقش محوری داشته، امروز در جایگاه منتقد همان موضوع قرار بگیرد؛ تشبیهی که شاید بتوان آن را به اظهارنظر یک عامل اصلی در بازار سکه درباره افزایش قیمت سکه تشبیه کرد.

محمدخانی تصریح کرد: پیشنهاد من این است که آقای تشکری و افرادی با سوابق مشابه، اگر بنا بر اظهار نظر دارند، در حوزه تخصصی خودشان، یعنی حوزه حمل‌ونقل و اتوبوسرانی صحبت کنند؛ هرچند در همان حوزه نیز نقد‌های جدی به کارنامه مدیریتی ایشان در دوره مسئولیتشان وارد است و متأسفانه اتفاقات ناگواری نیز در همان مقطع رخ داده است.

وی در پایان تأکید کرد: البته همه اعضای شورای شهر در اظهارنظر آزاد هستند، اما به نظر می‌رسد افرادی که خود سابقه‌ای کاملاً روشن و مشخص در یک حوزه دارند، بهتر است حداقل درباره همان موضوعی که نامشان با آن گره خورده، با احتیاط بیشتری سخن بگویند. این سخنان را نیز صرفاً در قالب یک توصیه رسانه‌ای و همکاری بیان می‌کنم و نه محدود کردن حق اظهارنظر اعضای شورا.

محمدخانی: شهرداری تهران آماده همکاری با دولت برای حل مشکل مسکن است

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به طرح مسکن کارگری که از سوی دولت آغاز شده، اعلام کرد: شهرداری تهران همواره آمادگی خود را برای همکاری با دولت در حوزه مسکن اعلام کرده و تمام ظرفیت‌های خود را برای تسریع در ساخت واحد‌های مسکونی برای کارمندان، کارگران و سایر اقشار جامعه به کار می‌گیرد.

وی افزود: پیش از این نیز شهرداری بار‌ها تمایل خود را برای هم‌افزایی با دولت از طریق تفاهم‌نامه‌ها و ارائه بسته‌های تشویقی، از جمله کمیسیون ماده پنج، اعلام کرده است تا تأثیرگذاری ویژه‌ای در رفع مشکل مسکن داشته باشد.

محمدخانی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات یکی از اعضای شورای شهر در خصوص تغییر شهردار در دولت پیشین گفت: این ادعا‌ها صحت ندارد و بهتر است که وابستگان دولت شهید رییسی پاسخ دهند. با وجود اظهارات گذشته، افراد در بیان نظر خود آزاد هستند، اما عناوینی مانند «اصول‌گرایی» با چنین اظهار نظر‌هایی تناسب ندارد.

وی همچنین درباره کاهش ساعات کاری در شهرداری و تأثیر آن بر خدمات‌رسانی به مردم توضیح داد: بین شهرداری‌ها و دولت، گاهی اختلاف نظر‌هایی وجود دارد. یکی از دلایل این است که برخی تصمیمات در سطح دولت گرفته می‌شود، اما در شهرداری، مسئولان مستقیماً با ارائه خدمات به شهروندان در ارتباط هستند و کاهش ساعات کاری می‌تواند کیفیت خدمت‌رسانی را تحت تأثیر قرار دهد.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: برخی بخش‌ها مانند حمل‌ونقل و بهشت زهرا به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و کاهش ساعات کاری ممکن است در این حوزه‌ها اختلال ایجاد کند؛ بنابراین تعریف ساعات کاری در شهرداری با دولت متفاوت است و وظیفه ماست که این خلا‌ها را مدیریت کرده و اطمینان حاصل کنیم که خدمات شهری به مردم آسیب نبیند.

محمدخانی: شهرداری تهران مخالف تعویق انتخابات است

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، با تأکید بر اهمیت رعایت حقوق مردم در تصمیم‌گیری‌های شهری، اعلام کرد: شهرداری تهران به‌صورت اصولی مخالف هرگونه تعویق یا جابجایی زمان برگزاری انتخابات است.

وی افزود: برگزاری انتخابات فرصت ارزشمندی است تا کارنامه مدیریت شهری طی چهار سال و ۱۰ ماه گذشته در معرض قضاوت مردم قرار گیرد و نظر شهروندان درباره مسیر و برنامه‌های آینده مشخص شود. محمدخانی همچنین تأکید کرد که اجرای انتخابات برای کشور منافع گسترده‌ای به همراه دارد و شهرداری تهران ضمن حمایت کامل، خواهان رعایت این اصل مردم‌سالاری است.

تعهد طرح خانه ریز تعهد شهرداری است نه فرد و لازم‌الاجرا در آینده

محمدخانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص طرح خانه‌ریز عنوان کرد: طبیعتا تعهدی که شهرداری تهران در هر بخشی می‌دهد از جمله همین طرح خانه ریز، تعهد شهرداری است و تعهد یک شخص نیست؛ بنابراین یک تعهد لازم الاجرا است و از این جهت مردم هیچ نگرانی‌ای نداشته باشند.