پرسش: چرا پدافند هوایی ما نمیتواند همه پروازهای دشمن را رهگیری کند؟
پاسخ: نه کل جبهه غرب و لبه تکنولوژی آنها پدافند کاملی دارند و نه ما،
با این تفاوت که آنها دهها سال در این مولفه از ما جلو هستند و ما تحریم، با اینکه حدود بیست سال است موشکی شدیم یک تنه رو در روی جبهه غرب ایستادهایم و در حال کسب این همه موفقیت بینظیر هستیم.
لازمه زدن همه پروازها و پرتابهها:
۱_ از لحاظ کمی:
از لحاظ توپوگرافی با توجه به چینخوردگیهای زیاد کشور به تعداد زیادی سامانههای پدافندی نیاز داریم که کل ایران پهناور را پوشش بدهند.
برخی دولتهای قبلی بودجه لازم را تخصیص نمیدادند، تحریمها نیز مانع بود، خیلی از پدافندهای موجود را روز اول جنگ ۱۲ روزه نفوذیها با ریز پرنده و... زدند.
۲_از لحاظ کیفی:
نیاز به پدافندهای متنوع در طیفهای مختلف است.
در دنیا هیچ پدافندی امروز وجود ندارد که بتوان به آن تکیه کرد، این را وعدههای صادق ما و اصابت پرتابههای ما به جهان ثابت کرد، لذا حتی بر فرض محال اگر پیشرفتهترین پدافند هواییها را داشتیم، ما نیز نمیتوانستیم ایمن باشیم.
در نتیجه در حال حاضر شرق و غرب با چالشی به نام پدافند هوایی مواجه شدهاند، در جنگ روسیه با ناتو نیز هیچ کدام از طرفها در این مقوله مصون نبودهاند.