صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۵ - ۰۶:۱۷  ، 
شناسه خبر : ۳۹۱۲۹۵
از شش کشور عربی جنوب خلیج فارس که به‌صورت خاص در جنگ آمریکا علیه ایران مشارکت داشتند و این مسأله مورد اذعان ترامپ و فرمانده سنتکام نیز قرار داشته است، چند وضعیت در آینده تداوم درگیری ایران و آمریکا متصور است؛ یک وضعیت و دسته‌ای از این کشورها به ویژه امارات که متحمل شدیدترین خسارت‌ها شده‌اند، به گونه‌ای که قیمت املاک در امارات به ضرايب منفی رسیده و همچنين سرمایه‌گذاری‌ها به سمت سنگاپور رفته، همچنان امنیت خود را وابسته به آمریکا می‌دانند و معادله آنها نیز تأمین انرژی و اعطای خاک برای حضور آمریکا در برابر امنیت پادشاهی آنهاست. باتوجه به این دو مسأله، یعنی تحميل خسارت‌های گسترده به این کشور و برخی دیگر از بازیگران منطقه که وابستگی آن‌ها به آمریکا در حوزه‌های مختلف همچنان وجود دارد، بعید است کشورهای عربی به سمت کاهش روابط با آمریکا بروند.

اما یک گزاره و وضعیت محتمل دیگر آن است که برخی دیگر از این کشورها به دنبال ایجاد تنوع در روابط خود باشند و در مسیر افزايش همکاری‌ها با کشورهایی همچون‌ چین حرکت کنند که این امر بیشتر در حوزه اقتصادی وجود خواهد داشت اما در حوزه نظامی و امنيتی تغییر چندانی در روابط این کشورها با آمریکا ایجاد نخواهد شد. البته وضعیت دیگر مربوط به برخی از این کشورهاست که در اثر وضعیت جنگی منطقه و ملاحظه تنها گذاشتن‌شان ازسوی آمریکا به تغییر وضعیت از توجه به آمریکا همانند سابق هم‌فکر می‌کنند و حتی به نزدیک شدن به ایران هم می‌اندیشند.

منبع: پرسمان سیاسی هفته سال دوم- شماره 47