تاریخی که به نام اروپا و غرب جدید در جهان شناخته شده، مملو از قتل و جنایت و خیانت است که پیشینه مدعان حقوق بشر و صلح و امنیت جهانی را تشکیل میدهد. در سال ۱۳۹۲، رهبر شهید انقلاب اسلامی عملکرد غرب در پنج قرن اخیر را بررسی کردند و گوشهای از حقایق سیاه آن دوران را برشمردند و در نهایت جوانان بسیجی را به مطالعه کتابی ارزشمند دعوت کردند. ایشان چنین فرمودند:
«یکی از شاخصهای استعمار و استکبار این است که جنایت را نسبت به ملتها و نسبت به آحاد بشر مجاز میشمرند و اهمیت نمیدهند. این یکی از بلایای بزرگ استکبار در دوران جدید است؛ دوران جدید یعنی دوران پیشرفت علم، پدید آمدن سلاحهای خطرناک، که این سلاحها هم [از وقتی به]دست مستکبرین رسید، بلای جان ملتهای عالم شد؛ برای جان انسانهاـ هر انسانی که با آنها همراه نباشد، تسلیم آنها نباشد، تابع آنها نباشدـ هیچ ارزشی قائل نیستند؛ مثالها، الی ماشاءالله [وجود دارد]. یک مثال، برخورد مستکبرین با بومیان آمریکاست؛ همین کشوری که امروز منابع مالی آن، امکانات آن، موقعیت جغرافیایی آن، همه چیز آن در اختیار غیربومیان آن منطقه است. خب اینجا مردم بومیای وجود داشتند؛ برخورد با آنها به قدری خشن، به قدری مشمئزکننده است که یکی از نقاط تاریک تاریخ آمریکای جدید است؛ خودشان درباره آن، چیزها نوشتهاند؛ کشتارهایی که کردند، فشارهایی که آوردند. عین همین قضیه به وسیله انگلیسیها در استرالیا اتفاق افتاد. انگلیسیها در استرالیا مردم بومی را مثل حیوانات، مثل کانگورو به عنوان تفریح شکار میکردند؛ آنها برای جان انسانها هیچ ارزشی قائل نبودند. این یک نمونه است؛ [البته]صدها مثال دارد که در کتابهای خودشان، در تواریخ خودشان اینها آمده است. غارت منابع حیاتی ملتها برایشان آسان است. ربودن و اسیر کردن سیاهان، یکی از ماجراهای گریهآور تاریخ [است]که نظام سلطه آمریکا و امثال آن دوست ندارند این داستان احیا بشود، [که یک نمونهاش]همین مسئله غلام و کنیز گرفتن مردم آفریقاست؛ کشتیها را از اقیانوس اطلس میآوردند، در سواحل کشورهای غرب آفریقا مثل گامبیا و امثال اینها نگه میداشتند، بعد میرفتند با تفنگ و سلاحهایی که دست مردم آن روز از این سلاحها خالی بود، صدها و هزارها پیر و جوان و مرد و زن را میگرفتند، با شرایط بسیار سختی با این کشتیها برای بردگی به آمریکا میبردند. انسان آزاد را که در خانه خودش زندگی میکرد، در شهر خودش زندگی میکرد، به اسارت میگرفتند؛ الان سیاهانی که در آمریکا هستند، از نسل آنهایند. چند قرن آمریکاییها این فشار عجیب را آوردند که [در این زمینه]کتابها نوشتهاند که این کتاب «ریشهها» کتاب مغتنمی است برای نشان دادن گوشهای از این فجایع. انسان امروز چطور میتواند اینها را فراموش کند؟»