«حسين شريعتمداري» با اشاره به سخنان رئيس‌جمهور مبني بر اينكه «فساد و رانت با بگير و ببند و دادگاه از بين نمي‌رود» اظهار داشت: «اگر فساد اقتصادي يك عمل و اقدام مجرمانه باشد‌ـ كه هست‌ـ چرا دستگاه قضايي نبايد با آن برخورد كند! مگر يكي از وظايف تعريف شده قوه قضائيه مقابله با مجرمان و غارتگران اموال عمومي نيست؟ كاش آقاي روحاني بگويد اساساً وجود دستگاه قضا به چه كار مي‌آيد!»

ركوردهاي جمهوري اسلامي ايران

حسن خدادي/ براي نسل اول انقلاب اسلامي كه رسيدن به دستاوردهاي چهل ساله را با گوشت و پوست و استخوان درك كرده و براي دست يافتن به سطوح بالاي پيشرفت و معنويت ثانيه به ثانيه تلاش كرده است، شايد بيان ركوردهاي جمهوري اسلامي ايران موضوع جديد و تازه‌اي نباشد و تنها در حد يك يادآوري و نگاه به گذشته افتخارآميز ارزش داشته باشد؛ اما براي نسل جديد انقلاب اسلامي و به ويژه جوانان و نوجواناني كه گام دوم انقلاب اسلامي را مديريت خواهند كرد، رجوع به گذشته و بيان ركوردهاي چهل ساله انقلاب اسلامي نه تنها افتخارآميز است، بلكه آنها را در بر عهده گرفتن مسئوليت‌هاي خطير آينده مصمم‌تر خواهد كرد. نسل آينده مي‌داند ركوردهاي به دست آمده از چهل سال تلاش بي‌وقفه در نهايت محدوديت‌ها و محذورات داخلي و بين‌المللي به دست آمده است و حال كه اين قطار پيشرفت و توسعه ريل‌گذاري شده، سرعت تحولات و پيشرفت‌ها نيز بايد مضاعف شود.

در اين باره رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالي) در بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي خطاب به جوانان مي‌فرمايند: «... محصول تلاش چهل‌ ساله، اكنون برابر چشم ماست: كشور و ملتي مستقل، آزاد، مقتدر، با عزت، متدين، پيشرفته در علم، انباشته از تجربه‌هايي گرانبها، مطمئن و اميدوار، داراي تأثير اساسي در منطقه و داراي منطق قوي در مسائل جهاني، ركورددار در شتاب پيشرفت‌هاي علمي، ركورددار در رسيدن به رتبه‌هاي بالا در دانش‌ها و فناوري‌هاي مهم از قبيل هسته‌اي و سلول‌هاي بنيادي و نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعي، سرآمد در انگيزه‌هاي جهادي ميان جوانان، سرآمد در جمعيت جوان كارآمد و بسي ويژگي‌هاي افتخارآميز ديگر كه همگي محصول انقلاب و نتيجه‌ جهت‌گيري‌هاي انقلابي و جهادي است.»

براي مثال جمهوري اسلامي ايران در حوزه نظامي با كمترين بودجه دفاعي نسبت به بسياري از كشورهاي منطقه از جمله عربستان سعودي، امارات، عراق و تركيه توانسته است در ميان ده قدرت نظامي دنيا قرار بگيرد (گلوبال فايرپاور)؛ جايگاهي كه قبلاً فقط آرزوي آن را داشته است. سنجش توان نظامي ايران زماني كارآمدتر جلوه مي‌كند كه با وضعيت قبل از انقلاب و شرايط فعلي كشورهاي منطقه مقايسه شود. اين دستاوردها در حوزه موشكي با موشك‌هاي بالستيك و نقطه زن اهميت بيشتري مي‌يابد. ركوردهاي اين حوزه در شرايطي به دست آمده كه ايران چهل سال گذشته در شديدترين تحريم‌هاي نظامي قرار گرفته بود. حاصل اين تلاش‌ها و موفقيت‌ها اين است كه نظام جمهوري اسلامي ايران تنها نظام سياسي است كه در طول چند قرن گذشته يك وجب خاك را از دست نداده است و در هشت سال جنگ تحميلي قدرت ايمان و اراده خود را به رخ همه دشمنان كشيده است.

همچنين در حوزه سياسي اولين نظامي سياسي است كه در چند هزار سال گذشته تمام اركان اصلي آن به صورت مستقيم يا غير مستقيم از سوي مردم انتخاب مي‌شوند و قانون اساسي آن در تدوين و تجديد نظر مورد پذيرش اكثريت مطلق مردم قرار گرفته است.

ركوردهاي علمي از جمله رتبه دوم در زمينه سلول‌هاي بنيادين و قرار گرفتن در ميان 13 كشور هسته‌اي جهان از جمله ركوردهايي هستند كه در گام اول انقلاب اسلامي به دست آمده‌اند. جمهوري اسلامي ايران همچنين ركورددار قرار گرفتن در ميان شش كشور پيشرو در حوزه نانوست. جمهوري اسلامي در كنار كسب رتبه 11 در حوزه فضايي، با عمري بسيار كم نسبت به رژيم پيشين و نظام‌هاي سياسي منطقه از رشد بسيار بالاي علمي برخوردار بوده است كه پيامد آن در حوزه‌هاي پزشكي و بهداشتي بيشتر جلوه مي‌كند؛ جايي كه اميد به زندگي بالا رفته و هم‌زمان شاهد كاهش شديد مرگ و مير نوزادان هستيم.

در حوزه اقتصادي نيز با وجود برخي كاستي‌ها، زيرساخت‌هاي توسعه و كسب ركوردهاي قابل قبول نسبت به شرايط تحريمي كشور از مسائل مهمي است كه نشان از توسعه و پيشرفت جمهوري اسلامي ايران دارد؛ براي مثل در حوزه‌هاي توليدي مثل سيمان، ماشين‌آلات كشاورزي، توليد برق، غلات و... جمهوري اسلامي داراي ركوردهاي فوق‌العاده در منطقه و بسيار مطلوب در سطح جهاني است.

با توجه به آنچه ذكر شد، نسل جديد انقلاب اسلامي مي‌داند براي گام دوم انقلاب اسلامي مسئوليتي سنگين‌تر از گذشتگان به عهده دارد. آنها نه تنها ادامه‌دهنده مسير ركوردهاي ايجاد شده هستند، بلكه در عرصه‌هاي تسخير نشده از سوي جمهوري اسلامي ايران نيز بايد ورود كنند. در واقع ركوردهايي مثل دستاوردهاي نانو، سلول‌هاي بنيادين، صنعت نظامي، فضايي، پزشكي و... بايد حفظ و ارتقا داده شوند و در حوزه‌هاي گوناگون ديگري كه ركوردش دست جمهوري اسلامي ايران نيست، بايد با تلاش و همت مضاعف تلاش كنند تا توانمندي‌هاي خود را به اثبات برسانند؛ براي مثال حوزه فضايي و زيستن در كره ماه و تسخير ديگر كرات از سوي مردم ايران امري است كه پايه‌هاي آن در چهل سال اول انقلاب اسلامي بنا نهاده شده است و براي كاهش فاصله با قدرت‌هاي فضايي دنيا گام دوم انقلاب توسط جوانان بايد محكم‌تر و سريع‌تر برداشته شود تا ضمن برداشتن فاصله موجود بتوانند الگوي موفقيت و پيشرفت براي ساير كشورها شوند.

تخلف‌هاي بزرگ!

«احمد توكلي» با ارسال نامه‌اي به اللهيار ملكشاهي رئيس كميسيون حقوقي و نايب‌رئيس هيئت نظارت بر رفتار نمايندگان مجلس، خواستار توضيحاتي درباره رأي صادره بهمن سال گذشته اين هيئت در مورد نمايندگان «ابهر» و «زنجان» شد و در بخشي از آن نوشت: آيا به نظر هيئت نظارت بر رفتار نمايندگان، تباني در خريد 6 هزار خودرو به ‌صورت رانتي و چند صد كيلو طلا و همكاري با فردي كه جزء 15 نفر اول كساني است كه با خريد بيش از 30 هزار سكه، كمك به اخلال در نظام اقتصادي كشور كرده‌اند، جزء وظايف نمايندگي است؟ آيا ايجاد بحران در موضوع پوشك كه حتي مقام معظم رهبري به آن ورود كرده و گلايه كردند و در اين بحران، رد پاي شركت «پارس حيات» كه نقش آقاي محمد عزيزي در آن برجسته است، جزء وظايف نمايندگي است؟

جدال مؤتلفه و نبوي

«حميدرضا ترقي» عضو شوراي مركزي مؤتلفه، در واكنش به اظهارات «بهزاد نبوي»، تفكرات او را «التقاطي» خوانده و گفت: آقاياني همچون بهزاد نبوي هم مثل مجاهدين خلق بعد از انقلاب تغيير موضع دادند؛ يعني الآن جزو غرب‌گراها و تحت ‌تأثير غرب هستند. آقاي بهزاد نبوي به آقاي عسگراولادي گفته بود: «شما از آمريكا نمي‌ترسيد؛ ولي ما مي‌ترسيم». گفتني است بهزاد نبوي با اشاره به اختلاف طيف خود و شهيد رجايي با مؤتلفه‌اي‌ها گفته بود: «اعضاي مؤتلفه مثل آقايان بادامچيان، عسگراولادي، عراقي، اماني و لاجوردي دسته‌اي بودند كه تحليل‌شان اين بود كه سوسيال امپرياليسم خطرناك‌تر از امپرياليسم است.» او همچنين گفته است: «آنها مي‌گفتند مجاهدين خلق خطرناك‌تر از رژيم شاه هستند و ما بايد از زندان بيرون برويم و مانع از ماركسيست شدن زن و بچه‌هاي‌مان بشويم.»

دانه‌درشت‌ها!

«محمدجواد ابطحي» نماينده مردم خميني‌شهر در مجلس، با اشاره به اظهارات اخير رئيس‌جمهور مبني بر اينكه «نمي‌توان با بگير و ببند با فساد مبارزه كرد» گفت: آقاي رئيس‌جمهور مي‌كوشد ارتباط تعادلي خودش را بين موضوعات مختلف حفظ كند. علت طرح اظهاراتي همچون پرداختن قوه قضائيه به پرونده دانه‌درشت‌ها از سوي رئيس‌جمهور، از اين‌ روست كه متأسفانه برخي دانه‌درشت‌ها در اطراف او هستند؛ يعني اگر خود رئيس‌جمهور هم نخواهد اين‌گونه موضوعات را مطرح كند، فشارهايي كه اطرافيان به وي مي‌آورند، منجر به اين‌گونه موضع‌گيري در رئيس‌جمهور مي‌شود.

مخالفت با شفافيت رأي

هفته گذشته با رأي نمايندگان، دو فوريت بررسي طرح شفافيت عملكرد نمايندگان تصويب نشد. «مجتبي ذوالنوري» در اين باره گفت: «مشروعيت ما نمايندگان به رأي مردم است. مردم بايد بتوانند بر نماينده خود نظارت كنند و از آنها مطالبه‌گري داشته باشند. مطالبه‌گري زماني ممكن است كه اطلاعات و اشراف نسبت به عملكرد نماينده وجود داشته باشد. اكنون مردم از حضور و غياب نماينده، مأموريت و مرخصي نماينده، شركت در رأي‌گيري يا عدم شركت، كيفيت رأي كه نمايندگان مي‌دهد، اطلاع ندارند.»

بحران بي‌اعتباري

«محمد سلامتي» دبير كل حزب منحله سازمان مجاهدين انقلاب گفته است: «جريان اصلاحات فاقد يك حزب فراگير قدرتمند است كه بتواند در مناسبات سياسي تأثيرگذار باشد. از سوي ديگر جريان اصلاحات در سال‌هاي اخير با توجه به عملكرد دولت، مجلس و شوراي شهر تهران تضعيف شده است. گاهي اين جنبه خاص به ناكارآمدي اصلاح‌طلبي تعبير مي‌گردد. به همين دليل با كاهش وجهه خود در بين افكار عمومي جامعه مواجه شده است.»