هفته گذشته تعدادی از شهرهای جنوبی عراق شاهد تجمعاتی در اعتراض به خدمات نامطلوب اجتماعی، بیکاری و فساد اداری بود که با موج‌سواری و مداخله محور سعودی‌، صهیونیستی، آمریکایی و عوامل داخلی‌شان (بعثی‌ها و پان عربیست‌های افراطی)، اعتراضات در برخی مناطق به خشونت تبدیل شد. پس از چند روز با تدابیر نخست‌وزیر عراق و گفت‌وگوی رسانه‌ای وی با معترضان، فضا آرام‌تر شده و مردم عراق در انتظار آینده‌ای با مشکلات کمتر و عملی‌شدن وعده‌های حکومت هستند.

اعتراضات در حالی آغاز شد که هیچ گروه، حزب و شخصیتی مسئولیت رهبری آن را به عهده نگرفته و جمعیت به صورت پراکنده از سوی رسانه‌ها و فضای مجازی مدیریت می‌شد. از سویی، استان‌های شمالی عراق هموطنان جنوبی خود را همراهی نکردند، در صورتی که این استان‌ها به دلیل دو شکاف کردی/عربی و سنی/شیعی از بستر ملتهب‌تری برای اعمال فشار به دولت مرکزی برخوردار است. گویا فتنه و آشوب این بار فقط برای استان‌های جنوبی عراق طراحی شده است تا افزون بر فشار مضاعف و تنبیه دولت عبدالمهدی، بزرگ‌ترین رویداد معاصر عراق (پیاده‌روی میلیونی اربعین) را تحت تأثیر خود قرار دهد. برخی اخبار به ورود فرستادگانی از رژیم صهیونیستی به عراق (با گذرنامه جعلی آمریکایی) و دیدار با اتباع سعودی در پایگاه نظامی «عین‌الاسد» به منظور طراحی سناریوی آشوب در عراق تحت اشراف آمریکا اشاره می‌کنند که بیانیه و آتش‌افروزی سفارت آمریکا در حمایت از معترضان و همکاری سفارتخانه‌های انگلیس و هلند بر آن صحه می‌گذارد. حمایت هماهنگ و گسترده بازیگران، مُدل‌ها و خواننده‌های کشورهای عربی (سلبریتی‌های جهان عرب) از حوادث عراق نیز موضوعی تأمل‌برانگیز است!

عراق کنونی بیشترین مناسبات را با جمهوری ‌اسلامی ‌ایران و محور مقاومت دارد و جزء جدایی‌ناپذیر محور مقاومت است. دولتمردان و چهره‌های شاخص عراقی اعم از کُرد، شیعه و سنی بارها بر همراهی نکردن با آمریکا در هرگونه اقدام نظامی‌ـ اقتصادی علیه ایران تأکید کرده‌اند. مواضع رسمی عراق در ماه‌های اخیر به وضوح مؤید کاهش وابستگی عراق به آمریکا و آغاز فصل جدیدی از روابط این کشور با اولویت نگاه به شرق است. شکست‌های دنباله‌دار آمریکا و رژیم سعودی از محور مقاومت در منطقه، تصمیم بغداد برای خرید سامانه دفاعی اس‌ـ۴۰۰ از روسیه، سفر هیئت بلندپایه عراقی به چین و عقد قراردادهای اقتصادی و از همه مهم‌تر چراغ‌ سبزِ نخست‌وزیر عراق به حشدالشعبی برای انتقام گرفتن از رژیم ‌صهیونیستی که بارها مقرهای نظامی عراق را هدف حملات پهپادی خود قرار داده است، از مهم‌ترین دلایل انتقام‌گیری مثلث آمریکایی، صهیونیستی، سعودی از عراق است.

رصد تحولات گذشته و حال عراق گویای این قضیه است که اگرچه دولت عادل عبدالمهدی در یک سال گذشته کارنامه قابل قبولی دارد؛ اما مبارزه با فساد اداری که عراق را در صدر رتبه‌بندی‌های جهانی فساد قرار داده، عزمی جدی می‌طلبد. رفع بیکاری، فقرزدایی و تلاش برای بهبود خدمات عمومی باید در صدر برنامه‌های مسئولان عراقی باشد تا به راحتی دست‌مایه‌ تحریک جوانان عراقی از سوی فرصت‌طلبان داخل و خارج این کشور قرار نگیرد و دولت را با بحران روبه‌رو نکند. اولین گام می‌تواند توجه دولت عراق به طرح آیت‌الله سیستانی مبنی بر تشکیل کمیته ویژه مبارزه با فساد از سوی افراد غیر دولتی باشد که قبلاً پیشنهاد شده و توجه ویژه دولتمردان و مردم عراق را می‌طلبد.

در پایان باید تأکید کرد، توطئه‌های محور سعودی، صهیونیستی، آمریکایی در عراق از طریق ایجاد فضای آشوب، تشنج، رعب، وحشت، تشکیک و تردید که موضوعاتی متفاوت از اعتراضات مسالمت‌آمیز است، آن هم در آستانه اربعین حسینی که یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت نرم و راهبردی جهان اسلام در مقابل نظام سلطه است، راه به جایی نخواهد برد. برخلاف اهداف و مقاصدی که از تبدیل و ایجاد آشوب و تشنج در عراق دنبال می‌شود، حماسه اربعین امسال پرشورتر از گذشته برگزار خواهد شد.

اعضای مجمع عالی فرماندهان سپاه پس از شرکت در همایش دوسالانه فرماندهان و مدیران، چهارشنبه گذشته به محضر فرمانده معظم کل قوا شرفیاب شدند و با مولا و مقتدای خود دیدار و تجدید عهد و پیمان کردند.

امام خامنه‌ای در این دیدار سپاه را نهادی پرافتخار و رشد یافته در مسیر تعالی و پیشرفت خواندند. همچنین نوآوری و خلاقیت، ورود پرتوان به عرصه‌های گوناگون خدمات اجتماعی و مورد نیاز مردم و کشور، فعالیت در عرصه‌ فرهنگ و هنر و اندیشه، تلاش برای حفظ معنویت و نگاه و نقش‌آفرینی مؤثر در جغرافیای مقاومت در منطقه را سرفصل‌های اساسی قضاوت درباره پیشرفت‌ها و توفیقات مادی و معنوی سپاه در 40 سال گذشته دانستند و افزودند: «من صددرصد از سپاه راضی هستم، اما به این حد از پیشرفت سپاه قانع نیستم و معتقدم این نهاد بر اساس توانایی‌ها و استعدادهای خود می‌تواند ۱۰ و حتی ۱۰۰ برابر رشد و پیشرفت کند.»

در حقیقت می‌توان گفت، رهبر حکیم انقلاب بر سیر حرکت، اقدامات و عملکرد سپاه در گام اول انقلاب که در مقاطع مختلف از مقابله با ضد انقلاب، حضور افتخارآفرین در دفاع مقدس و سازندگی تا تقویت جبهه مقاومت و... پر از فراز و نشیب‌های فراوان بود، مهر تأیید زده و مسیر پیش رو و افق حرکت نهاد پاسدار انقلاب اسلامی را با توصیه‌های هشت‌گانه مشخص کردند که باید آیینه تمام‌نمای حرکت سپاه و پاسداران باشد.

فلسفه تأسیس و تشکیل سپاه، پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است که در طول چهار دهه گذشته این نهاد مقدس به خوبی از عهده این رسالت و مأموریت برآمده است و مانند خود انقلاب اسلامی روز به روز پویایی و نوشوندگی‌اش را حفظ کرده و ضمن عمق‌بخشی داخلی در عرصه‌های گوناگون، تهدیدات دشمنان را رصد می‌کند، متناسب با آنها روش‌های مقابله را می‌یابد و با شجاعت و روحیه انقلابی عمل می‌کند.

اما آنچه این نهاد را از دیگر نهادها و سازمان‌ها متمایز کرده، چند عامل است که باید به عنوان مزیت نسبی سپاه حفظ و تقویت شده و عوامل تضعیف‌کننده آن از میان برداشته شود. در نگاه کلی این عوامل عبارتند از: معنویت و ایمان، روحیه انقلابی و جهادی، ولایتمداری و مردمی بودن که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بدو تأسیس تاکنون آنها را به عنوان عناصر هویتی خود مورد توجه قرار داده و تا امروز با تکیه بر این عوامل بنیادین به پیشرفت‌های شگرفی دست یافته که تنها یک نمونه عینی آن را می‌توان در توسعه علوم و فنون و تجهیزات و امکانات که به دست فرزندان این آب و خاک حاصل شده، مشاهده کرد.

افزون بر اینها همان‌طور که از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب بر می‌آید، حفظ روحیه جوانی، تقویت آمادگی‌ها و نترسیدن از دشمن عناصر مهمی محسوب می‌شوند که نویدبخش پیروزی‌های عظیم برای ملت ایران و عبور از پیچ تاریخی هستند. در این میان سپاه به عنوان حافظ و پاسدار انقلاب باید در گام دوم انقلاب، ضمن حفظ آمادگی دفاعی و نظامی، به تقویت عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در داخل و تقویت جغرافیای مقاومت در آن سوی مرزها بپردازد و در جهت تشکیل تمدن اسلامی گام بردارد.

«محمدرضا تاجیک» نظریه‌پرداز اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه من با لیست و لیستی رأی دادن مخالفم و معتقد به استراتژی اقلیت مؤثرم، گفت: معتقدم اصلاح‌طلبان به یک دوران دور از خانه قدرت احتیاج دارند؛ یعنی این فضا مجال دیدن، محاسبه نفس و نقد خود را از آنها گرفته و احتیاج دارند مدتی از این فضا خارج باشند تا منزلت و شأنیت اجتماعی از دست رفته را با آن مقبولیت و مشروعیتی که خدشه‌دار شده، به شکلی باز گردانند؛ اما تردید ندارم که جریان اصلی اصلاح‌طلبی برای کسب اکثریت در انتخابات شرکت خواهد کرد.

«حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سرانجام برخی لوایحFATF  اظهار داشت: «مهم‌ترین سؤال اعضای مجمع این است که اگر ما به CFT و پالرمو ملحق شویم، آیا شرایط اقتصادی ما بدتر می‌شود یا خیر؟ در واقع ما قید «بهتر شدن» را کنار گذاشته‌ایم و سؤال کرده‌ایم که آیا بدتر می‌شود یا خیر؟» مصباحی‌مقدم گفت: «دولت معتقد است اگر این لوایح تصویب شود، دادوستد با بانک‌های جهانی بهتر و راحت‌تر می‌شود؛ اما بررسی ما نشان می‌دهد به دلیل نظارتی که اینها بر بانک‌های جهانی دارند،‌ ما تحریم‌‌ها را هم نمی‌توانیم دور بزنیم.»

«علی مطهری» نماینده تهران با تأکید بر اینکه شفافیت را برای نمایندگان مجلس قبول ندارد، گفت: «با شفافیت آرای نمایندگان مجلس، دست نمایندگان بسته می‌شود و تحت فشار تبلیغات گروه‌های فشار قرار می‌گیرند. بنابراین رأی واقعی خود را اعلام نمی‌کنند که این موضوع به ضرر کشور است. با شفافیت آرای نمایندگان مجلس موافق نیستم، چون اگر نماینده‌ای رأیی در موضوع مورد اختلاف بدهد و به حوزه انتخابیه خود برود، اذیتش می‌کنند و مجبور می‌شود رأی واقعی خود را ندهد.» مشخص نیست از نظر این چهره نزدیک به اصلاح‌طلبان نمایندگان قرار است چگونه رأی بدهند که با منافع مردم در تضاد است.